Kookplaat

Help aub,

Mijn kookplaat werkt maar voor de helft..
Na 1jaar gebruik reageert de helft maar. Hebben jullie soms tips?

merk en type, hoe aangesloten.

mijn glazen bol is in reparatie.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hebben jullie soms tips?

Jawel: geef wat meer info.

bv.: Is het de bovenste helft die nog wel werkt, of de onderste?
bv.: treedt het fenomeen enkel op bij vollemaan, of bij hoogwater of zo? of is het permanent?

Verder zijn ook merk en type meestal erg nuttige informatie. En misschien kan er zelfs een fotootje af?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zekering in de meterkast? Zo een kookplaat heeft vaak 2 zekeringen/automaten.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

"Zo een kookplaat"? Weet jij dan wat voor een kookplaat het is? Dan heb je een straffere kristallen bol dan die van Peter112 - en zelf heb ik er helemaal geen.

Met de schaarse info die we totnogtoe mochten krijgen kan het er evengoed aan liggen dat een snoodaard de ene gaskraan heeft dichtgedraaid.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 13 augustus 2019 20:22:00 (13%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Nee, dat weet ik niet natuurlijk, maar dat komt wel vaak voor en als er dan een zekering uitgaat dan valt -denk ik- de halve kookplaat uit. Dus dat is het eerste dat ik zou controleren.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Tsja, we mogen misschien wel veronderstellen dat het een electrische kookplaat is, en dat ze op meer dan een fase is aangesloten, jawel. Mogen we dan ook niet veronderstellen dat de zekeringen reeds werden gecheckt?

Enne, vergeet niet : "assumption is the mother of all fuckups"! Bv. hier ten huize [BE] hangt de electrische kookplaat (merk "Flintstones" of daaromtrent) aan drie fasen; die sowieso toch voorhanden waren, en dus maar handig werden toegepast ook.

T/S , laat eens weten hoe het zit? Welke zekeringen, welke aansluiting? BE of NL? Want de zeden verschillen wel eens...

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 13 augustus 2019 21:05:34 (18%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

zo'n storing had ik onlangs nog 1, voeding even resetten wil weleens helpen na een langere stroomuitval..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 augustus 2019 20:19:11 schreef big_fat_mama:
"Zo een kookplaat"? Weet jij dan wat voor een kookplaat het is?

En toch... Elektrisch koken heeft voor een normaal hollands vierpits toestel ruim meer dan 4kW nodig. Dus volgens de nederlandsewest-europese normen op een kookgroep met twee 16A zekeringen. Dat is een verantwoorde gok in mijn ogen.

Nu is het wel zo dat het op een "kookgroep" hoort, dus als de ene zekering gaat, moet ie ook de andere afschakelen. Maar de tweede gok dat dit niet overal zo netjes geimplementeerd is, lijkt me ook verantwoord.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

...als je zelfs niet weet of het wel in NL is?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat TS op haar bezemstel zit....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Of op zijn...

BTW, TS komt uit België.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[[off-topic]]

TS komt uit België.

Hoe kom je daar achter? Hoogstens zou je aan het ip-adres kunnen zien dat het van een BE-provider komt, zou ik denken?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 13 augustus 2019 22:16:45 schreef Tidak Ada:
Ik denk dat TS op haar bezemstel zit....

Of geduldiger is dan wij. :+ Probleem posten, even een dag (of -en) wachten en antwoorden checken.

@Lowitn: FAQ - Startposts

Als de startpost over problemen met een TV, video of stereo set (of combinatie daarvan) gaat, vermeld altijd het merk, typenummer en eventueel chassis nummer.

Lees: "apparaat". Eigenlijk geldt dit gewoon ALTIJD daar waar je een goede kans hebt dat merk / type oid. relevant is voor de beschrijving van het probleem. En ook op andere fora dan deze. Met die gegevens in de hand kun je naar schema's, specificaties of handleidingen zoeken, foto's van het binnenwerk opduikelen enzovoorts. Maakt een stuk makkelijker praten.

Als toevoeging over de zekering:
Veel kooktoestellen hebben dus meer vermogen nodig dan je uit 1 groep kan halen. Daarom zijn ze in twee stukken verdeeld die redelijk onafhankelijk werken. Als 1 van de twee kapot gaat krijg je het effect wat je ziet: twee platen die het nog doen, twee niet.

Als inderdaad de zekering er uit is, dan is het hoogst waarschijnlijk dat eigenlijk gewoon de ene module (halve kooktoestel, 2 platen) kapot is gegaan en dan de zekering heeft meegetrokken. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de zekering gewoon gedacht heeft: "weet je wat? Ik floep vandaag eens uit".

Mijn kooktoestel heeft een foutcode: "1 van de twee groepen is uit". Die detecteert het kennelijk en kan het communiceren. Maar het is niet raar dat een ander merk dat niet doet. ALS het alleen de stroomtoevoer is, dan heeft de jouwe dat toch ook gecommuniceerd?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/