kun je een warmte element van waterkoker doormeten?

Misschien een domme vraag maar kan ik "koud" meten of een waterkoker nog in orde is? Natuurlijk kan ik kabel, schakelaar etc gewoon doormeten maar kan ik een warmte element in een waterkoker (maar ook in bv koffiezetapparaat, oven) ohms doormeten?
Meten of er sluiting in zit.
Niet dat het economisch de moeite is om waterkokers te repareren maar ecologische wel. En het is gewoon leuk om dingen te repareren ;)

Je kan ze doormeten, maar weet niet of er ptc gedrag is(zoals een gloeilamp)

Vaak gaan deze niet in sluiting, maar lekken naar aarde.

[Bericht gewijzigd door Progger op dinsdag 13 augustus 2019 18:07:51 (28%)

GMT+1
Hubie

Special Member

Ja dat kan.
Bij een Senseo bijvoorbeeld is het element 33 Ohm.
Bij een defect element was(is) de weerstand soms een paar honderd K Ohm maar meestal oneindig.

Ja hoor dat kan, grofweg kun je P=U2*R aanhouden of dus R = 2/P
U = in volt
P = in Watt

Om de sluiting naar aarde goed te meten heb je eigenlijk een megger nodig, maar als eerste test kun je een gewone MOhm meter ook een gebruiken

Arco

Special Member

Gewoon met de Ohmmeter. Weerstand is U2/P (P is het verwogen in Watts van het element, U de netspanning)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Om de sluiting naar aarde goed te meten heb je eigenlijk een megger nodig,

Dat klopt maar als ze echt kapot zijn zodat de aarlek er continu uitgaat dan kan je het ook gewoon met de multimeter meten

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 13 augustus 2019 18:13:20 schreef benleentje:...dan kan je het ook gewoon met de multimeter meten

Neh, niet echt lekker. Maar als de aardlek er continue uit gaat hoef je eigenlijk al niet meer te meten, dat heeft die aardlek intussen al voor je gedaan :-)

Op 13 augustus 2019 18:07:23 schreef Progger:
Je kan ze doormeten, maar weet niet of er ptc gedrag is(zoals een gloeilamp)

Vaak gaan deze niet in sluiting, maar lekken naar aarde.

..of ze branden door, dus een onderbreking. Ze hebben PTC-gedrag maar lang niet zo sterk als een gloeilamp. Van het PTC-gedrag heb je geen last.

vergeten

Golden Member

Op 13 augustus 2019 18:07:23 schreef Progger:
Je kan ze doormeten, maar weet niet of er ptc gedrag is(zoals een gloeilamp)

Of dat gedrag er is doet weinig ter zake, je hebt er in ieder geval geen last van bij het beoordelen of het element in orde is, (aardlekken uitgesloten)

Het is er vrijwel altijd!
Er zijn mij geen metalen bekend die het niet hebben, en tevens geschikt zijn voor verwarmingselementen, die geen positive temperatuurs coefficient hebben. (PTC)

@brains
Het betekent niet meer dan dat de weerstand van het element warm hoger wordt dan je koud gemeten hebt.

Meet je dus bijvoorbeeld 30Ω en is het element 1500w/230v dan zou hij ±35Ω zijn als hij heet is.
Dan is door opwarming de weerstand gestegen met 5Ω naar 35Ω.
Dan loopt er koud tijdelijk meer stroom (230/30= 7,66A)
 is hij heet dan loopt er minder stroom  (230/±35= 6,55A)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Merci weer
allemaal voor jullie antwoorden. Ik ben al veel wijzer geworden, ik hou van het forum hier ;)
Ik wil gewoon meten of het element nog in orde zou kunnen zijn en geen kortsluiting heeft. Maar blijkbaar is dat niet helemaal mogelijk zonder megger. Enfin, technisch gezien mag je dat alleen zeggen als het eentje is van het megger :+ Anders is volgens mij de correcte benaming een megaohmmeter of isolatieweerstandsmeter (die moest ik wel ff opzoeken. Ik wist nog ongeveer wat een megger was)
Ik denk niet dat ik een budget heb ervoor om een goede te kopen maar ik meen dat ik een tijdje terug er eentje in koffer en al compleet uit een recupelbak heb gevist maar heb er nog niet naar gekeken omdat ik niet wist wat ik er mee kon doen. Tijd om hem op te zoeken en te testen :P
Zeg ik het goed dat als ik meet, de ohmwaarde komt ongeveer met wat ik berekend heb met de formule ik vanuit uit kan gaan dat het element in iedergeval niet onderbroken is? En mogelijkerwijs nog in orde? Als ik hem dan test en de aardlek vliegt eruit is hij tochdefinitief afgeschreven voor mij.

Update: Blijkbaar zijn er ook betaalbare "meggers" te koop.
Geen idee of dit bruikbare kwaliteit is voor dit soort doeleinden.
Ik geloof dat ik bigclive ook met een megger zag meten aan usbladers om veiligheid te controleren.
Mocht die van mij niet werken/te repareren zijn zou een eenvoudige "megger" misschien een interessante aanwinst kunnen zijn voor eenvoudige testen zoals meting verwarming elementen en veiligheid indicatie USB laders zoals bigclive testen?
https://www.ebay.de/itm/Winspeak-Vc60B-1000-V-Megger-Isolationsmessger…
https://www.ebay.de/itm/VC60B-Isolationsmessgerat-Isolationstester-Meg…
https://www.ebay.de/itm/Neu-HDT20A-1000V-1999M-Digitale-Isolationsmess…

[Bericht gewijzigd door brains op dinsdag 13 augustus 2019 20:59:49 (17%)

Arco

Special Member

Alleen voor testen (nooit bij normaal gebruik!) kun je een mA meter tussen de aardaansluiting zetten. 1MOhm is 0.23mA lekstroom.
Opstelling zo dat je niets metaals aan kunt raken dan!

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

@brains
Aan een megger valt niets magisch te ontdekken :)

Het is gewoon een ohmmeter die meet met een hoge spanning, waardoor hij in staat is een hoge (isolatie) weerstand goed te meten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 13 augustus 2019 21:28:21 schreef vergeten:
@brains
Aan een megger valt niets magisch te ontdekken :)

toch wel. de echte analoge "zwengel" meggers gebruikten een kruisspoelmeter.

Op 13 augustus 2019 21:28:21 schreef vergeten:

Het is gewoon een ohmmeter die meet met een hoge spanning, waardoor hij in staat is een hoge (isolatie) weerstand goed te meten.

niet gewoon een ohmmeter, kruisspoelmeter maakt de deling U:I om R aan te wijzen.
Dit omdat U nogal kan variëren. (hing ervanaf hoe snel je draaide..)

Op 13 augustus 2019 21:03:22 schreef Arco:
Alleen voor testen (nooit bij normaal gebruik!) kun je een mA meter tussen de aardaansluiting zetten. 1MOhm is 0.23mA lekstroom.

Je bedoelt waarschijnlijk in serie de aarde van je apparaat en de aarde van het netsnoer. mA-meter wel op wisselstroom zetten. In plaats van de mA meter zou ik een fietslampje gebruiken. Ingeval van een aardsluiting geeft dat een kleinere aanslag op de portemonnee, of vertrouw je erop dat de aardlekschakelaar je mA meter beschermt?

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
mel

Golden Member

Op 13 augustus 2019 23:33:58 schreef kris van damme:
[...]

toch wel. de echte analoge "zwengel" meggers gebruikten een kruisspoelmeter.

[...]

niet gewoon een ohmmeter, kruisspoelmeter maakt de deling U:I om R aan te wijzen.
Dit omdat U nogal kan variëren. (hing ervanaf hoe snel je draaide..)

In principe niet. Er zit een slipkoppeling op, dus als je te hard draait, gaat hij gewoon slippen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

of vertrouw je erop dat de aardlekschakelaar je mA meter beschermt?

Voor de zekerheid kun je twee zware diodes antiparallel over de meter zetten. Die houden de meter wel heel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 augustus 2019 03:19:49 schreef soldeersmurf:
In plaats van de mA meter zou ik een fietslampje gebruiken.

Of een gloeilamp voor 230V. Als er een echte aardsluiting in zit gaat die wel branden (als de aardlekschakelaar er niet uit vliegt).