Samsung UE55H8000 geen beeld, wel geluid

Hoi,

Dit is een post zoals velen maar ik kan net niet vinden wat ik zoek. Mijn samsung TV heeft na 4,5 jaar de geest gegeven. Samsung is niet echt coulant en de leverancier is failliet, dat wordt een lang verhaal. De onderdelen die vaak kapotgaan (mainboard, tcon en voeding) zijn niet al te duur dus wellicht een poging waard.

De symptomen:
Bij inschakelen van de TV springt het backlight even aan (goed te zien in het donker) en na ongeveer een seconde weer uit. De standby led knippert 5x, maar volgens mij is dat bij samsung geen statusinformatie en volgens mij deed ie dat altijd al tijdens het opstarten). Er komt wel geluid door en ook de afstandsbediening werkt. Ik hoor bijv. ook wel de bliepjes bij het kanaal switchen enzovoorts.

De zaklamp-test heeft geen resultaat, m.a.w. ik zie niks beeld-achtigs als ik er met een zaklamp in schijn (van verschillende hoeken, in het donker). Bij de meeste posts is dit wel zo; vandaar ook deze post.

Welke test kan ik nu het beste doen en wat is de 'usual suspect' in deze? Een service-manual heb ik nog niet kunnen vinden (wellicht zijn mijn zoektermen niet correct, ik zoek op het typenummer).

Bij voorbaat wederom dank voor de eventuele hulp.

Ik zou het toch eerst richting backlight (of de aansturing daarvan) zoeken, immers zeg je dat die weer uit gaat.

If you want to succeed, double your failure rate.

Als ik het goed begrijp is het met de meeste lcd televisies toch zo dat ik, als het enkel het backlight was, dan wel iets zou moeten zien met een zaklamp? En dat is niet zo. Dus en de backlight wordt uitgeschakeld, en er komt geen beeld door?

Je moet de zaklamp er zo ongeveer tegenaan houden, en een goed felle lamp nemen. Dan zie je soms schimmen bewegen. Het is niet zo dat het beeld heel goed zichtbaar word.

Heb een aardig felle ledlamp. Maar het klinkt ook wel een beetje als een beunhaastest haha.

Is een goede vervolgstap de voeding loskoppelen van het mainboard om te controleren of de backlight nog wel werkt? (Verwacht eigenlijk van wel, omdat backlight bij inschakelen wel even aangaat.)

Ik vermoed dat het mainboard loopt te knooien, maar hoe weet ik dat zeker?
Overigens is de enige verandering onlangs geweest dat ik een schotel heb aangesloten, dat heeft twee weken prima gefunctioneerd; dat zou toch zeker niet de oorzaak zijn?

Hangt er helemaal vanaf welke zenders je onlangs gekeken hebt....

Nee zonder gekheid, heb je de TV al eens los aangezet, dus alléén de stekker in het stopcontact? Misschien krijg je wel het logo of menu te zien.

maartenbakker

Golden Member

De symtomen zijn wel typisch voor een defecte backlight.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 augustus 2019 22:29:01 schreef maus0611:
Hangt er helemaal vanaf welke zenders je onlangs gekeken hebt....

Nee zonder gekheid, heb je de TV al eens los aangezet, dus alléén de stekker in het stopcontact? Misschien krijg je wel het logo of menu te zien.

Eerste wat ik gedaan heb is de tv uitgezet, alle kabels eruit, half uur zonder spanning en daarna alleen de stekker in het stopcontact. Maar dat mocht niet baten.

Op 7 augustus 2019 23:02:41 schreef maartenbakker:
De symtomen zijn wel typisch voor een defecte backlight.

Is dat te bevestigen door powerboard los te koppelen? Als ie dan niet aangaat = kapot? Of is dat te simpel gedacht.

Mainboard loskoppelen van de voeding, dan zou de backlight aan moeten gaan en aan blijven.

Dan ga ik dat eerst van de week even proberen. Heb nu even geen kans (vakantiebezoek) en moet de standaard nog even opzoeken. Nogal onhandig sleutelen zo aan de muur :) Bedankt voor de suggesties zover, ik kom er op terug.

Oke, ik heb de tv losgehaald (dan is zo'n 55" curved model best onhandig).

Initiele situatie: geen beeld, geen backlight, wel geluid
Powerboard en mainboard losgekoppeld: geen beeld, wel backlight, (geluid niet op gelet)
Linker flatcable tcon losgekoppeld: geen beeld, wel backlight
Rechter flatcable tcon losgekoppeld: geen beeld, wel backlight

Uiteraard tussen deze testen wel weer alles aangesloten. Ik had eigenlijk gehoopt dat ik, zoals anderen, iig een half beeld zou krijgen maar helaas.

Ik heb wat metingen gedaan op het powerboard, daar staat bij de pinbezetting van de kabel naar het mainboard een beschrijving. Overal waar A13v bij staat meet ik 12.81v. Dan zijn er nog vier afwijkende pinnen waar geen spanning bij staat:
od-on: 3v
od-le: 3.15v
blu-on: 4,8v
ps-on: 3,3v

En dan zijn er nog de eerste 6 pinnen die richting de t-con gaan. Maar deze hebben een PWM aanduiding, geen idee hoe ik deze zou moeten meten (als het al zin heeft).

Mijn voorzichtige conclusie tot nu toe is:
- backlight goed,
- powerboard goed,
- mainboard goed,

blijft over: t-con en/of ledstrips?

Wie kan me verder helpen met de diagnose? Hieronder een aantal foto's:
(hogere resolutiefotos staan hier)

Overzicht:

Mainboard:

Powerboard:

T-Con:

[Bericht gewijzigd door Ectholian op maandag 12 augustus 2019 20:18:11 (27%)

Lijkt tcon board maar zal ws mainboard zijn...als deze terug geen power on naar de voeding stuurt naar backlight. Ik had dezelfde storing met een ander tv EH/ES405300 type die met een ander moederbord toch de backlight weer aan deed gaan. Ik vermoedde ook eerst backlight, maar gelukkig had ik goede onderdelen waarmee je makkelijker kan herstellen. Zoek dus een ander (defect) toestel, bijv. met gebroken panel op marktplaats. Succes!

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 12 augustus 2019 21:34:26 schreef Bart64:
Lijkt tcon board maar zal ws mainboard zijn...als deze terug geen power on naar de voeding stuurt naar backlight. Ik had dezelfde storing met een ander tv EH/ES405300 type die met een ander moederbord toch de backlight weer aan deed gaan. Ik vermoedde ook eerst backlight, maar gelukkig had ik goede onderdelen waarmee je makkelijker kan herstellen. Zoek dus een ander (defect) toestel, bijv. met gebroken panel op marktplaats. Succes!

Maar als het mainboard geen poweon stuurde naar de voeding, dan zou jet backlight toch ook noet aangaan met een van de twee tcon flatcables los?

Dus backlight werkt wel bij loskoppelen voeding dan gaat mijn eerste vermoeden naar het mainboard dat deze defect is komt vaker voor bij samsung

Op 12 augustus 2019 22:54:33 schreef maxtv:
Dus backlight werkt wel bij loskoppelen voeding dan gaat mijn eerste vermoeden naar het mainboard dat deze defect is komt vaker voor bij samsung

De t-cons schijnen het ook nog wel regelmatig te begeven bij Samsung, zegt google :).

Vergeef me mijn 'eigenwijsheid', ik probeer e.e.a. goed te begrijpen. Ik kan een storing in het mainboard namelijk niet rijmen met het fenomeen dat de backlight wel aangaat als ik een van de twee flatcables van de tcon loshaal. Ik zou bijna denken dat er sluiting oid zit tussen deze twee flatcables op de tcon en daardoor het mainboard de backlight weer uitschakeld oid?

De printplaten van deze tv zijn al wat ouder en lastiger te krijgen. Goedkoop zijn ze ook niet (nou ja, relatief ten opzichte van aanschafprijs van tv wel haha) dus de vraag is dan of er iets is wat ik kan meten om zeker te weten of het mainboard of de tcon kadoek is?

Ik snap de coderingen op de printplaat van de voeding ook niet helemaal. Wel zag ik net op mijn eigen foto dat er nog een draadbrug op de voeding zit met in grote letters: standby 5v, powered 8v. Die ga ik vanavond iig nog even meten.

Als snotneus deed ik 20 jaar geleden vakantiewerk bij een man die letterlijk ALLES op componentenniveau herstelde. Ik ben hem al jaren uit het oog verloren, maar nu ik professioneel ook met elektronica bezig ben doe ik elke dag opnieuw mijn hoed af voor die man zijn kennis.

Hij heeft me ooit gezegd: Bij gekke fouten is meten=weten...

In jouw geval zou ik kijken of het mainboard de inverter uitschakelt als alles gewoon aangesloten is. In de led-inverter op de voeding zit meestal toch een, mja, beveiliging dat de inverter zich uitschakelt als er met die leds wat mis is? Dus blijft de "lamp-on" spanning komende van het mainboard in principe aanwezig. (Enkel bij Panasonic en Sony doen ze het bij mijn weten anders)

Op 13 augustus 2019 15:42:26 schreef Beeldbuisje:
Als snotneus deed ik 20 jaar geleden vakantiewerk bij een man die letterlijk ALLES op componentenniveau herstelde. Ik ben hem al jaren uit het oog verloren, maar nu ik professioneel ook met elektronica bezig ben doe ik elke dag opnieuw mijn hoed af voor die man zijn kennis.

Hij heeft me ooit gezegd: Bij gekke fouten is meten=weten...

In jouw geval zou ik kijken of het mainboard de inverter uitschakelt als alles gewoon aangesloten is. In de led-inverter op de voeding zit meestal toch een, mja, beveiliging dat de inverter zich uitschakelt als er met die leds wat mis is? Dus blijft de "lamp-on" spanning komende van het mainboard in principe aanwezig. (Enkel bij Panasonic en Sony doen ze het bij mijn weten anders)

Waarschijnlijk een hele domme vraag, maar hoe kan ik dat meten en vooral waar? :)

Edit: ik lees net in een ander topic dat er geen invertor zit in led tv’s? En dit is een led tv.

maartenbakker

Golden Member

Geen hoogspanningsinverter, wel een schakelende LED-stroombron die je eventueel ook inverter mag noemen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 augustus 2019 19:56:25 schreef maartenbakker:
Geen hoogspanningsinverter, wel een schakelende LED-stroombron die je eventueel ook inverter mag noemen.

Ik weet nog niet zo goed hoe ik deze kan meten. Het irritante is ook dat deze printplaten geen meetpunten hebben zoals in de meeste tutorial filmpjes die ik online vind. Ik ben van plan om te kijken of ik video signaal kan meten vanaf mainboard naar tcon (ingaand en uitgaand) en ook de spanningen van de ledstrips (dat zijn als het goed is de flatcables rechtsbovenaan).

Maar over het uitschakelen van de leds: als de voeding in 'safety' springt, dan zou hij dat toch ook moeten doen als het mainboard is losgekoppeld? De informatie die ik tot nu toe kan vinden beweerd dat deze beveiliging in de voedingschips zit. En ik begrijp ook nog steeds niet hoe het kan dat het backlight wel aangaat als ik één van de twee tcon uitgangen loskoppel :s. Vanavond eerst maar eens proberen om een opsomming van alle meetwaarden te maken.

[Bericht gewijzigd door Ectholian op woensdag 14 augustus 2019 08:59:18 (58%)

DE panelen (oa. Samsung) is heel lastig met meetpunten op de printen zeker op de tcon boards en de cof flexcables naar de panelprint. Er zijn filmpjes waarin panels met sluiting in de COF of defecten op deze hersteld kunnen worden door bepaalde spanningen te meten. Zgn Von, Vgh, Vddg , Voff Vgl, Vgoff Veeeg of Vdd Vlogic, Vdd , Vda AVpp, Vda, Vsource na te lopen. Maar bij de D serie staan hier deze aanduidingen al niet meer en staan er andere vage aanduidingen die niet te herleiden zijn. Jouw storing is echt moederbord backfeed naar de voeding. De tcons hebben niks met de backlight te maken dus die kan je dan ook loslaten of niet, maakt niet uit het beeld zal zwart blijven, toestel meteen aangaan dan of 2x knipperen bij geen voeding. DE led driver is meestal wel goed en kent vaak een hoge spanning vanaf 128-200 volt tot wel 300 volt of meer bij grotere panels vanaf 46"op een van de pinnen bij power on. Pas op want je kan er een flinke tik van krijgen als je meet.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op woensdag 14 augustus 2019 14:05:27 (14%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 14 augustus 2019 14:03:38 schreef Bart64:
DE panelen (oa. Samsung) is heel lastig met meetpunten op de printen zeker op de tcon boards en de cof flexcables naar de panelprint. Er zijn filmpjes waarin panels met sluiting in de COF of defecten op deze hersteld kunnen worden door bepaalde spanningen te meten. Zgn Von, Vgh, Vddg , Voff Vgl, Vgoff Veeeg of Vdd Vlogic, Vdd , Vda AVpp, Vda, Vsource na te lopen. Maar bij de D serie staan hier deze aanduidingen al niet meer en staan er andere vage aanduidingen die niet te herleiden zijn. Jouw storing is echt moederbord backfeed naar de voeding. De tcons hebben niks met de backlight te maken dus die kan je dan ook loslaten of niet, maakt niet uit het beeld zal zwart blijven, toestel meteen aangaan dan of 2x knipperen bij geen voeding. DE led driver is meestal wel goed en kent vaak een hoge spanning vanaf 128-200 volt tot wel 300 volt of meer bij grotere panels vanaf 46"op een van de pinnen bij power on. Pas op want je kan er een flinke tik van krijgen als je meet.

Er zal toch een relatie moeten zijn tussen de tcon en de backlight? Want hoe kan het anders dat de backlight wel normaal blijft branden met mainboard/voeding aangesloten en tcon ontkoppeld? Dat stukje van de puzzlen begrijp ik nog niet helemaal. Ik kwam ook ergens nog een artikeltje tegen over samsung waarin beweerd werd dat de tv de backlight uitschakeld als er een storing in de tcon zit of in het paneel zelf; dat laatste zou te testen zijn door tcon aan de paneelkant los te koppelen: brand het backlight dan wel, en met aangesloten paneel niet dan zou de tv de backlight uitschakelen doordat het paneel zelf een sluiting oid heeft. Heeft iemand dat al eens eerder gehoord?

Mainboard is nu al een paar keer genoemd dus ik ga proberen uit te vogelen welke ik heb (heb het typenr nog niet kunnen vinden) en zien of ik een enigszins betaalbare kan vinden.

Edit: volgens google zou het deze moeten zijn: BN94-07389E, ik heb de UE55H8000SLXXN en dit bord kom ik tegen met beschrijvingen voor o.a. de C. Straks even onder het mainboard kijken of daar het typenr op staat :)

Is 125€ voor zo'n gebruikt bord een marktcomforme prijs?

maartenbakker

Golden Member

Gaat dat kleine zwarte kabeltje misschien van de TCON naar de backlightdriver?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 augustus 2019 16:40:07 schreef maartenbakker:
Gaat dat kleine zwarte kabeltje misschien van de TCON naar de backlightdriver?

Sie zesaderige kabel gaat naar de pwm aansluitingen van de voedingsprint linksboven; komen uit op dezelfde aansluitingsstekker als mainboardkabel naar voedingsprint.

maartenbakker

Golden Member

Dan stuurt de TCON de backlight synchroon aan. Een defecte TCON of een fout het paneel of de paneeldrivers kan dan waarschijnlijk ook de backlight uitzetten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."