wasmachinemotor aansluiten

HOi,

Weet niet of deze vraag in de juiste rubriek staat daar ik nog nieuw ben hier en heel weinig kennis tot niets heb van electronica

Ik heb een wasmachine motor weten uit te halen en wil hier een project van gaan maken.
Nu is de vraag hoe dient deze te worden aangesloten?

Het betreft een 3 fase motor YXT480 die is voorzien van 2 witte, 1 bruine, 1 blauwe en 1 zwarte draad.

Tevens zit de condensator er ook bij met de stekker voor 220V.

Dient de blauwe draad (condensator) verbonden te worden met de blauwe draad motor en de bruine met de bruine, waarna de stekker in gestoken kan worden en dat de motor draait zonder problemen?

Of hoe is de aansluiten hiervoor?

Een andere vraag is of er een snelheidsregelaar tussen gezet kan worden en op welke manier.

Ik ben wel aan het snuffelen in het boek electronica is niet moeilijk om meer kennis op te doen en natuurlijk hier op dit forum.

Dank voor jullie tips en tucs.

grt

een beginneling in de wereld van electronica

maartenbakker

Golden Member

Basisregel is ALTIJD kijken hoe hij in het oude apparaat aangesloten zat en het merk en type daarvan noteren.

Hoe dan ook, je hebt geluk. Op de motor staat heel duidelijk wat voor motor het is, inclusief werkspanningen. Je zult een simpele variable frequency drive moeten aanschaffen om hem te gebruiken, waar je de juiste spanningen en frequenties instelt.

Gaan de witte draden ergens anders heen dan de 3 andere?

P.S. de 'condensator' die je ook hebt meegenomen is een netfilter. Altijd nuttig, maar het helpt je niet om de motor aan het draaien te krijgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank voor de reactie.
De motor was al uitgebouwd dus kan niet achterhalen hoe hij zat.
De 2 witte gaan naar de achterzijde

Ga zoeken naar simpele variable frequency drive

grt

Beide witte draden komen van de tachosensor,
dan hou je drie draden over, meet eens met een ohm metertussen die draden.
Dat zijn waarschijnlijk je drie fasen.

Het etiket lijkt mij van een motor voor een inverter drive (Lees VSD)

P.s. die "Condensator" is een netfilter om storingen van het net te houden.

[Bericht gewijzigd door walkura op vrijdag 9 augustus 2019 18:07:14 (14%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

Inderdaad tacho dan. Die heb je in principe niet nodig om de motor te regelen en kun je dan gewoon los laten hangen, maar er zijn misschien ook wel VFD's die met een tacho werken. Dat regelt net wat stabieler.

De overige 3 draden zijn vrijwel zeker je fasen, dat kan dan eigenlijk niet meer missen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 9 augustus 2019 19:41:48 (31%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank voor support,
Ga stoeien hiermee.

grt

[Bericht gewijzigd door ikweethetniet op dinsdag 13 augustus 2019 09:23:28 (53%)

Zijn er nog voorbeelden van een vfd of vsd die er tussen kan??

Waar dient op gelet te worden bij het plaatsen ervan?
Er zijn veel mogelijkheden op het net maar weet niet waar op gelet dient te worden en is voor mij allemaal nog nieuw.

Dank voor support

https://www.fluxcon.nl/product/compacte-frequentieregelaar-1-5kw-ip20/

Die bijvoorbeeld. Je hebt thuis waarschijnlijk 1 fase in, en de motor wil 3 fase hebben, je hebt dan een omvormer van 1 naar 3 nodig.

Op 13 augustus 2019 09:25:07 schreef ikweethetniet:
Zijn er nog voorbeelden van een vfd of vsd die er tussen kan??

Waar dient op gelet te worden bij het plaatsen ervan?
Er zijn veel mogelijkheden op het net maar weet niet waar op gelet dient te worden en is voor mij allemaal nog nieuw.

Dank voor support

Met alleen aansluiten ben je er niet.
Wil je deze motor goed laten lopen, dan zul je dit ook nog met de juiste parameters moeten instellen, bv de V/Hz kromme.
Elk merk regelaar heeft daar weer zijn eigen parameters voor, mits ze aanwezig zijn.
En dan nog zit je met een motor die niet vol continue mag draaien.

Wat was je doel met deze motor ?

maartenbakker

Golden Member

Gelukkig staan 2 punten van de kromme op de motor vermeld.

Er staat trouwens niet dat hij niet contnu mag lopen, maar manier van gebruik is inderdaad wel erg belangrijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dank voor jullie reactie allemaal

Het begint te draaien voor mijn ogen
ben blij dat ik weet geel op geel, blauw op blauw etc.

Het doel is en was om via deze motor een aandrijving te maken die vervolgens 4 polijstpats laat draaien om zo onderdelen te polijsten van oldtimer brommers.

Nu gebruik ik boormachine en moet steeds wisselen.

Of heeft iemand een andere eenvoudige oplossing

grt

Voor de prijs van die omvormer, kun je een hele rits goedkope slijpmachines kopen, die werkbankdingen. Is dat niets?

maartenbakker

Golden Member

Of Chinese VFD's. Ik denk dat die motor prima geschikt zal zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Of deze:
https://www.hbm-machines.com/producten//hbm-150-mm-hobby-polijstmachin…

Zelfs nog een maatje zwaarder voor € 100.

Lijkt misschien veel, maar als je nog een frequentie regelaar moet scoren, polijst schijven en wat mechanisch spul.
Plus de tijd die je er insteekt dan lijkt mij de keuze niet zo moeilijk.

dank voor de tip.
Deze had ik gezien maar kom door de korte as niet weg met de stukken om te polijsten.

Nu gebruik ik boormachine, denk dat ik een linkse schroefdraad draadstang neem, daar mee ga knutselen om zo uit te komen op 4 ronddraaiende polijstschijven met voldoende afstand onder, boven links en rechts.

grt