Twee denkpistes:
* zoals ik reeds aangaf, droogweg doen zoals vroeger: de batterijen parallel schakelen als de omstandigheden er naar zijn. Meedenkende met de moderne tijden zou men kunnen de ECU uitlezen, al dan niet via OBD2, en dan iets maken in de zin van "ALS de woonbatterij te laag staat EN ALS de motor sneller draait dan 1200 t/m DAN schakel de batterijen parallel". Spelbederver zou kunnen zijn dat de auto ZO intelligent is dat hij detecteert dat er niet de voorziene batterijcapaciteit is aangesloten, en er daarom de brui aan geeft?
* men zou zelfs kunnen overwegen om het laden vanuit het boordnet compleet af te schaffen. Als men vooral op campings overnacht, of op andere "beschaafde" plekken, dan is er wel een stopcontact beschikbaar voor een netlader; reist men vooral in de zomer dan kunnen PV-panelen voldoende energie bieden. Voor mezelf zou dat geen optie zijn: ik reis in alle seizoenen, en overnacht zo wild als ik kan, al eens gemakkelijk temidden de trucks, vooral in Oost-Europa.
Daarmee begin ik wel te twijfelen aan mijn idee om volgend jaar een volgende aan te schaffen (mijn Euro-5 Ducato wordt 7 jaar): er zal vermoedelijk niet anders meer te koop zijn dan Euro-6, en ik sta allesbehalve te springen om dit soort geintjes.
Ook moet men zich afvragen of de wetgever en andere regelneven nu eigenlijk bezig zijn om ons ertoe aan te zetten een hypervervuilend generatortje mee te slepen in ons kampeervoertuig, want dat is ook nog een optie; hoe onaantrekkelijk ik ze ook vind.
[Bericht gewijzigd door
big_fat_mama
op donderdag 15 augustus 2019 13:53:39
(16%)