Samsung ue40f6670 backlight kaduuk, waar nieuwe strips te krijgen?

De Samsung ue40f6670 van mijn schoonouders heeft het na 4.5 jaar deels begeven, twee onderste backlight strips zijn dood, beiden hebben een uitgefikte led.

Iemand enig idee waar ik een volledige set strips kan krijgen behalve van schimmige Chinese aanbieders op Ebay? Samsung bleek zoals gewoonlijk weer weinig meegaand helaas.

Dominic

maartenbakker

Golden Member

Van schimmige Chinese aanbieders op Ali Express...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Van goed beoordeelde verkopers op eBay die het dankzij hun wereldwijde netwerk van distributiepunten redelijk snel kunnen leveren uit de voorraad van een schimmige Chinese aanbieder op Ali Express.

BN96-25304A / BN96-25305A zijn de nummers die je moet hebben volgens Samsung.

Bedankt William, ik heb ze inmiddels besteld. Ben benieuwd wat de kwaliteit gaat zijn.

Zowizo verlichting onder de helft zetten, merk je haast niet met kijken...Anders weer vlammende LEDs!!

...en het scheelt enorm in het energieverbruik! ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik ben niet het soort mens dat zijn verlichting, brightness en contrast regeling op max zet, en mijn schoonouders weten die gelukkig ook nog niet te vinden op dit toestel. Toch bedankt.

Inmiddels zijn de nieuwe strips binnen en ga ik aan de slag.

LEt op dat je zeer voorzichtig te werk gaat en je handen schoon zijn anders komt er vet en vuil op een en ander. En maak de flatcables zeer voorzichtig los. Panel zelf kan ook vastgelijmd zitten soms met dubbelzijdige tape... bij grotere panelen soms (bij mij de 46inch D5x00 series).. DE leds zijn ook los te koop als je de goede weet te vinden tenminste.... en heel goedkoop. Beter is om de hele strip te vervangen en makkelijker.

*hier heb ik geen app voor nodig

Brightness en contrast is het euvel niet. Meer de achtergrond verlichtings optie, deze niet meer dan 50%

Op 16 augustus 2019 11:49:08 schreef Bart64:
Let op dat je zeer voorzichtig te werk gaat en je handen schoon zijn anders komt er vet en vuil op een en ander. En maak de flatcables zeer voorzichtig los. Panel zelf kan ook vastgelijmd zitten soms met dubbelzijdige tape... bij grotere panelen soms (bij mij de 46inch D5x00 series).. DE leds zijn ook los te koop als je de goede weet te vinden tenminste.... en heel goedkoop. Beter is om de hele strip te vervangen en makkelijker.

Ik ga geen losse leds vervangen op een strip waarvan ik de conditie niet weet en dan het risico lopen dat over twee maanden de volgende "pang" zegt. Ik heb gewoon alle strips vervangen. Er zat niets geplakt, gelijmd of wat dan ook bij dit toestel, alles zat met clips en schroefjes. Panel zelf kan gewoon in het frame blijven wanneer je het toestel plat neerlegt, het hele chassis incl backlight kun je er zo afpakken wanneer je de twee flatcables hebt losgehaald. Werkelijk een klusje van niets.

Duurde al met al iets meer dan een half uur en hij speelt nu weer perfect, set met strips was 39,68 euro incl verzenden. De nieuwe set heeft hetzelfde nr als de oude echter is dit rev 2.8, de oude rev 1.9. Verschil is dat op de oude originele strips er onvoldoende kopervlak was rond de leds (achterkant zelfs niets) en bij de nieuwe het hele oppervlak van koper voorzien is incl de achterkant wat de warmte afgifte van de leds zeker gaat verbeteren.

William nogmaals bedankt voor de nummers, we hebben weer iemand blij kunnen maken.

Op 16 augustus 2019 11:40:48 schreef Dominic:
Ik ben niet het soort mens dat zijn verlichting, brightness en contrast regeling op max zet, en mijn schoonouders weten die gelukkig ook nog niet te vinden op dit toestel. Toch bedankt.

Inmiddels zijn de nieuwe strips binnen en ga ik aan de slag.

Mag ik vragen waar je ze besteld hebt?

Vr Gr

Via een tip bij op ebay bij: https://www.ebay.com/usr/inkshop-xs

Voor zover ik kan beoordelen waren het originele Samsung onderdelen. Alle markeringen enz waren er incl QR sticker enz.

Op 17 augustus 2019 11:23:13 schreef Dominic:
Via een tip bij op ebay bij: https://www.ebay.com/usr/inkshop-xs

Voor zover ik kan beoordelen waren het originele Samsung onderdelen. Alle markeringen enz waren er incl QR sticker enz.

Ah mooi, Dankje!

Voor de liefhebbers:

Het probleem was dus dit (foto gepikt uit ander topic):

In mijn geval waren het twee balken dus twee defecte strips:

Backlight:

Defecte strip 1:

Defecte strip 2:

Achterkant van de uitgebrande strips, deze hebben achterop geen kopervlak, de vervangers wel.

Het vervangen is niet makkelijk, als je ze individueel soldeert worden ze te warm, je mag ze maar soms 5 seconden op 350 graden of zo aanraken dus dat is eigenlijk niet te doen, ook omdat de contacten ook nog vaak meer aan de onderkant zitten dan aan de zijkanten. Worden ze te warm dan gaan de Samsung leds in sluiting liggen , soms ook niet en dan valt te hele strip of backlight dus uit! Als je ze wel individueel vervangt kan je er eerst voorzichtig een draadje aansolderen en dan de verf op de strip wegkrabben. Het lensje en positie van de LED moet precies in het midden zitten anders krijg je al een kleurvlek of donkere schaduw op je backlight! gebuik hiervoor pattex lijm of sneldrogende in ieder geval.
Maar op een ledstrip waar de leds achter en dicht naast elkaar zitten (oudere platte samsung D en C B modellen bijv) is het veel lastiger leds te hersolderen! Die worden nl veel warmer nog en is het indiviudeel hersolderen eigenlijk niet aan te raden. DE overige leds zullen nl ook sneuvelen binnen afzienbare tijd. Tenzij de backlight echt heel laag wordt gezet....

*hier heb ik geen app voor nodig

Dit zijn met recht uitgevakkelde strips!!! Niet meer te herstellen IDD. LEDs vervangen doe ik met strips die niet meer te krijgen zijn of niet los leverbaar zijn

Onzin, ik heb laatst precies zo'n strip hersteld, je kan gewoon de baantjes met verf wegkrabben en daar een draadje solderen. Bij mij was hier ook maar een ledje uitgebrand, maar vraag is echt of het wel de led is geweest of een iets te dunne smalle koperbaan, en door de grote stroom die er door heen gaat, deze te warm werd en daarmee ook de led mee verhitte of uitfikte, of dat de soldeerverbinding met overgangsweerstand niet goed was vanaf begin... ik heb nl al een keer een strip gehad met de dunne baantjes rondom de gaatjes waar de plastic bevestigingsnippeltjes zitten. Een keer buigen van deze strip bij loshalen en deze dunne baan was al gebroken. Dus voorzichtig loshalen en vervangen of anders hele strip ( is natuurlijk altijd beter maar dan moet je eigenlijk ook alle strips vervangen wil je dat de tv nog 5 jaar meegaat...)

*hier heb ik geen app voor nodig