Miele vaatwasser G6360 geeft foutcode F78

Hallo,

Ik heb hier een vaatwasser die code F78 geeft na enkele minuten ingeschakeld. De circulatiepomp lekt niet en dreunt niet (geen plastick in turbine). Bedienings- elektronica is ELPW 5662-K, de circulatiepomp is 10397274.

Wat zou hier het probleem van kunnen zijn ? Na wat opzoekwerk zou het ofwel de elektronica zijn, ofwel de circulatiepomp, maar aangezien de kostprijzen hoog zijn zou ik toch eerst wat zekerheid willen hebben en misschien een poging doen om eventueel de print te herstellen.

Alvast bedankt en fijn weekend.
Kris

F78 betekent dat omwalspomp niet draait corresponderend wat electronica aanstuurt. ik vermoed dat de lagers inwendig in de pomp te zwaar lopen. Pomp uit elkaar halen en lagers controleren is het beste.

deze lekt ook een beetje aan het asje van de waterverdeler.
Is daar een nieuwe dichtring voor te krijgen ?
Bedankt

snelle check om te weten of het programma stuk is of de pomp...
Programma stuurt ergens 14V voedingsspanning naar de elektronica op de pomp. Kijk dat die er is en dat ze niet onder de 10,5V gezakt is wanneer de F78 verschijnt.
9,9/10 is het in jouw type de pomp hoor, maar bovenstaande kwam tot de 5000 serie vaker voor.

(En die beginnende lek gaat heus de F78 niet veroorzaken)

Iets dat begint te lekken/sporen van lekkage/ wak vochtig staan van darmen ofzo kan bij een vaatwas kan geen kwaad, een aeg lekt na 3-4 jaar al op 10 verschillende plekken paar druppels, kan zo nog jaren draaien voor er echt iets misloopt.

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op zaterdag 10 augustus 2019 14:46:34 (33%)

Het is idd de pomp. Nieuwe (kostelijke) pomp gemonteerd en het draait weer als een snoer.
Bedankt :)

Hoe oud is je toestel dat de pomp al defect is?

Op 12 augustus 2019 18:52:49 schreef fabrice:
Hoe oud is je toestel dat de pomp al defect is?

Als ik zou mogen gokken 5 a 6 jaar.
Grote gezinnen draait de vaatwas BVB 2x per dag, alleenstaanden 1x per week. Leeftijd zegt niets.
Ja 5 a 6 jaar is zielig maar bij Siemens/Bosh/Aeg durven circulatiepompen het ook al begeven aan deze leeftijd hoor :(

5 jaar oud, en dat voor ne Miele...

Ik ben zelf nogal fan wat Miele betreft op witgoed zaken. Echter die bewuste pomp is het grootste schandaal van hun de afgelopen 10 jaar.
In 2007/2008 zoiets is men die beginnen te gebruiken.
Ik denk dat ze wel 10 keer van partnummer veranderd is.

Op zeker moment kon je zien dat het "pomprotortje" veranderd is. Die eersten heb ik eigenlijk nog nooit problemen mee geweten. Thank God dat ik in mijn machine (G2833) de originele pomp niet voor de derde maal geplakt heb (rotortje kwam steeds los), maar toen zo eentje gestoken.

De laatste generaties geven je nooit zekerheid of je al dan niet F78 gaat krijgen. Gaande van vastkleven tot elektronische fouten. Ongelooflijk dat Miele na 10 jaar productie nog steeds niet die dingen definitief op orde heeft. En dan die vraagprijs. Knettergek.

Gebeurd bij de wasmachines met de trommelkruizen..

hardleers zeker he(ezels)
Maar de klant koop wel geen nieuwe Miele meer
Graven ze hun eigen graf dan ??

Fabrice, de afwasbeurten heb ik niet gezien of geteld

Op 13 augustus 2019 12:16:01 schreef maus0611:
Gebeurd bij de wasmachines met de trommelkruizen..

Blijf ik het niet mee eens. Ligt puur aan de gebruiker zelf. Gisteren nog zo'n machine afgedankt met dat euvel, exact 15 jaar oud, amper warmer gewassen dan 40°.
De stank komt je al tegemoet als je het washok binnenwandelde.

Als ik eens een lijstje zou afdrukken op het bedrijf van hoeveel Whirlpools met dichtgeplakte trommel er afgedankt zijn door kapotte lagers... .
Ook in de 'nieuwere' modellen waar de lagers "verluchting" gekregen hebben zijn de hardleerse eco-wassers er nog massaal in geslaagd de lagers om zeep te helpen. Na een jaar of 5 weliswaar, terwijl de Mieles dan toch nog richting de 10 jaar gaan.

Doe daar kookwassen mee en bespaar u al die ellende...

Op 13 augustus 2019 12:34:13 schreef krise:
hardleers zeker he(ezels)
Maar de klant koop wel geen nieuwe Miele meer
Graven ze hun eigen graf dan ??

Nee want een AEG van dezelfde prijs is nog erger, merken genoeg die nog erger zijn dan miele, dus veel zorgen moeten ze zich niet maken

Op 13 augustus 2019 15:35:00 schreef Beeldbuisje:
[...]

Blijf ik het niet mee eens. Ligt puur aan de gebruiker zelf.

Neehoor, want je weet net zo goed als ik, dat alu gaat rotten, zeker in een bak water van RVS.

Volgende keer neemt het goedkoopste merk wat er wordt aangeboden.
Bij het minste defect wordt die direct weggegooid zonder enige
herstellingen aan.

[Bericht gewijzigd door fabrice op zondag 22 januari 2023 20:19:15 (38%)

Miele witgoed is wel OK voor wassen en drogen,vaatwassers zijn veel te slecht gebouwd en gaan zeker niet langer mee dan zijn goedkopere broertjes!! Laatst een White line hersteld voor iemand,9 jaar gedraaid en verwarmde niet meer , zeg maar het Senseo syndroom met defect ctje. Vervangen en draait nog! Gezin met 3 kinderen en wast prima af! Kostte destijds 300 Euro...

Op 13 augustus 2019 19:27:25 schreef Multivibbbbrator:
[...]

Nee want een AEG van dezelfde prijs is nog erger, merken genoeg die nog erger zijn dan miele, dus veel zorgen moeten ze zich niet maken

Aeg is inderdaad niet veel beter: printplaten sneuvelen dikwijls, waterinlaatregeling krijgen ze blijkbaar niet op punt en de jongste telg heeft een circulatiepomp die niet teveel stroom mag nemen (code 50)

Op 13 augustus 2019 19:32:57 schreef maus0611:
[...]

Neehoor, want je weet net zo goed als ik, dat alu gaat rotten, zeker in een bak water van RVS.

Ik ben geen chemicus, dat laat ik aan de slimmeren over. Ik kan alleen teren op ervaring op dat punt.
Qua wasmachine, droogkast en vaatwasser verkoopt men bij ons op de zaak 90% Miele. We spreken dan toch over minstens 2à3000 machines per jaar. 3/4 komt toch al eens terug bij ons in herstelling.

De eersten waar ik weet van heb van een rot kruis zijn toestellen à la W866 productiejaar 1998 tot 2002.

Van die generatie en nieuwer zijn er genoeg met een gebruiksurenteller. Het zou niet de eerste zijn waar ik schokdempertjes oid ga steken en met 20.000+ uren op de teller. Kan ook wel kloppen als ik de verhalen van de klant hoor.
Klant wast zoals het hoort: wekelijks kookwasje met minimum aan wasPOEDER. Machine blijft netjes. We demonteren de trommel natuurlijk niet, maar ze draait toch lekker nog centrisch.

Tegengestelde ook waar, maar keer op keer bij klanten die 99% met vloeibare zeep werken én nog nooit de knop 95° gezien hebben.

Dan kan het inderdaad wel kloppen wat je zegt, maar als een wasmachine naar de 20 jaar geraakt en/of 20.000 wasuren heeft, dan kunnen we er volgens mij over spreken dat het apparaat zijn geld opgebracht heeft.

Over de W1 serie laat ik me nog niet uit. Nog geen kapot kruis mee geweten, maar nog te jong. Ook de gebruiksuren lijkt me met een tikkeltje zout genomen te moeten worden. Software-fouten (ah ja, want Miele en elektronica/software tegenwoordig |:( ) zorgen ervoor dat de teller veel te vlug kan oplopen (inmiddels updates voor) en ten tweede duurt bvb een kookwasje +/- 2u30 ipv 1u45 vroeger...
We spreken hier terug over binnen tien jaar...

Op 14 augustus 2019 19:10:40 schreef smd:
Miele witgoed is wel OK voor wassen en drogen,vaatwassers zijn veel te slecht gebouwd en gaan zeker niet langer mee dan zijn goedkopere broertjes!! Laatst een White line hersteld voor iemand,9 jaar gedraaid en verwarmde niet meer , zeg maar het Senseo syndroom met defect ctje. Vervangen en draait nog! Gezin met 3 kinderen en wast prima af! Kostte destijds 300 Euro...

Buiten de MRT 37 motor gerekend dan (wasmachines), deze gaan toch ook redelijk veel defect vind ik, en klant kan hier toch ook niets aan doen denk ik.

Er zijn IDD wel een serie motoren die het snel begeven, maar vaak goed te herstellen met een andere motor.

Op 14 augustus 2019 19:10:40 schreef smd:
Miele witgoed is wel OK voor wassen en drogen,vaatwassers zijn veel te slecht gebouwd en gaan zeker niet langer mee dan zijn goedkopere broertjes!!

"Meegaan" is een heel rekbaar begrip en wordt sterk bepaald door de mate van onderhoud en opstelling van de gebruiker hoe lang en hoe vaak je nog, economisch verantwoord, kunt en wilt (laten) repareren. Er zijn bijv. mensen die een wasmachine dumpen omdat er na 10 jaar een nieuw lager in moest. Is die machine dan 10 jaar meegegaan? Ik denk van niet. Maar wanneer je in diezelfde machine dat lager vervangt en 8 jaar later de buitentrommel door de roestplekken heen begint te lekken, kan men gerust afscheid nemen en zeggen dat hij '18 jaar is meegegaan'. Heb in een Miele vaatwasser van 22 jaar eens een keer een drukschakelaar vervangen. Alles zag er nog hagelnieuw uit, van rekken tot elektrische componenten, heeft daarna nog jaren gedraaid en draait misschien nu nog wel.