Repeater voor GSM/4G

Evarist

Golden Member

Ik zie door het bos de bomen niet meer. (letterlijk ook al)
Ik zit vaak op een domein waar ik in de winter, als de bladeren van de bomen gevallen zijn, wel ontvangst heb, maar in de zomer niets.
Zou ik geen repeater kunnen plaatsen op een mast die het signaal boven de bomen weer naar mijn chalet brengt?
Wie weet raad?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ha Evarist,

Ja dat kan of het gewenst is dat weet ik niet het is tenslotte een bandje in gebruik !
Je neemt twee antennes met de ene ontvang je het signaal boven de kruin en met de andere ietsje naar beneden gericht zend je het signaal naar de chalet.
Werkt zonder spanning en kan een redelijke versterking geven afhankelijk van de antennes :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Is dat dan een soort blikjestelefoon hoe dat dan werkt? Maar dan geen touw maar stukje koperdraad ertussen? Geven die antennes zo signaal door aan elkaar? Nooit geweten :D

Ha maus0611,

Ja dat heb je goed de ene antenne ontvangt het signaal en geeft het door middel van een coax kabeltje door naar de antenne die het vervolgens in een bepaalde richting weer uitzend.

Nu zijn er wel fysische verschillen met de draad telefoon deze werkt in een ander domein.
Maar voor de beeld vorming qua koppeling tussen de antennes oké daarna vervolgt het signaal zijn weg door de lucht als een EM golf.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

. dat dan een soort blikjestelefoon hoe dat dan werkt? Maar dan geen touw maar stukje koperdraad ertussen? Geven die antennes zo signaal door aan elkaar? Nooit geweten :D

Natuurlijk gaat dat. Een antenne is niets anders dan een omzetter. Hij zet radiogolven, elektromagnetische straling of ethergolven (of hoe je het ook noemt) om naar een elektrische spanning. Die spanning breng je met een kabel naar meestal een ontvanger. Dan heb je een ontvangst antenne.

In een zender genereer je een elektrische spanning die je via een kabel naar een antenne brengt. De antenne zet spanning dan weer om naar een elektromagnetische golf.

Omdat er geen verschil zit tussen een zend- of ontvangst- antenne kun je dus twee antennes aan elkaar knopen. Hetgeen de ene antenne ontvangt gaat via kabel naar de antenne die alles weer uitzend. Een antenne ziet niet of de stroom die hij binnen krijgt afkomstig is van een andere antenne of van een zender.

Jij kunt zelf ook niet zien of stroom die thuis uit jouw stopcontact groen is of niet. Iedereen die zegt groene stroom te hebben weet dat niet. De stroom kan ook zomaar uit een rokende bruinkoolcentrale komen.

Op 16 augustus 2019 11:46:29 schreef Evarist:
Ik zie door het bos de bomen niet meer. (letterlijk ook al)
Ik zit vaak op een domein waar ik in de winter, als de blaren van de bomen gevallen zijn, wel ontvangst heb, maar in de zomer niets.

Bij een boom met "blaren" kon na verloop van tijd het probleem zich wel eens vanzelf oplossen.....

Op 16 augustus 2019 12:32:54 schreef Ex-fietser:
Omdat er geen verschil zit tussen een zend- of ontvangst- antenne kun je dus twee antennes aan elkaar knopen. Hetgeen de ene antenne ontvangt gaat via kabel naar de antenne die alles weer uitzend. Een antenne ziet niet of de stroom die hij binnen krijgt afkomstig is van een andere antenne of van een zender.

/dat/ gaat denk ik niet zo werken, behalve in heel specifieke gevallen. Als je kooi van faraday hebt en een specifiek signaal van buiten naar binnen wil hebben of zo.

Maar anders: de straling van een zender verspreid zich over een enorm volume van "ruimte". Een antenne pakt daar een heel klein deel van op en maakt daar elektrische stroompjes van. Het ontvangen vermogen zal dan in de micro, nano, pico of femtowatts liggen. Ontvangers kunnen daar dan mee omgaan. Maar een zender moet in de miliwatts tot watts de antenne in sturen wil je dat meer dan een paar meter verder nog kunnen ontvangen.

Volgens mij kan je in bepaalde landen een "picocell" aanvragen bij je mobiele telefoonmaatschappij. Die sturen dan zo'n ding op en die kan je dan installeren. Da's voor GSM signalen. Ik weet niet wat voor "ontvangst" je in de winter wel en de zomer niet hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bepaalde telefoons hebben nog een antenne-aansluiting onder hun afdekkapje. Ik meen dat ofwel de Moto G, ofwel de Samsung S3 er eentje had.
Ik weet niet hoe dat met modernere telefoons zit.

Als je een goeie antenne op een mastje zet, denk ik dat je al een aardig eind komt. Heb je wel weer een bedrade telefoon zoals vroeger.

Het picocell idee is denk ik de beste oplossing.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ha Ex-fietser,

Het is wel een simpele constructie op papier maar zoals ik altijd schrijf papier is geduldig ;)
Kijk ik kan wel gelijk een draaiboek ventileren maar eerst maar eens kijken of @TS er de mogelijkheden voor heeft.
De onderlingen opstelling van de antennes is wel van belang en een beetje ontkoppeling tussen ontvangst antenne en zend antenne is hier ook wel op zijn plaats.
Daarbij komt dat het zou kunnen functioneren omdat @TS aan twee voorwaarden voldoet A) er is geen noemenswaardig signaal direct bij de chalet en B) er hoeft maar in een richting uitgezonden te worden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Alternatieve oplossing: 4g wifirouter op een paal naast het chalet.
toegegeven, geen 4g repeater, maar met internet kom je een heel eind, whatsapp bellen, skype etc.

joopv

Golden Member

Op 16 augustus 2019 12:47:36 schreef rew:
[...]Volgens mij kan je in bepaalde landen een "picocell" aanvragen bij je mobiele telefoonmaatschappij. Die sturen dan zo'n ding op en die kan je dan installeren. Da's voor GSM signalen. Ik weet niet wat voor "ontvangst" je in de winter wel en de zomer niet hebt.

Voor een 4G picocell heb je een vaste, bedrade internet aansluiting nodig, via xDSL, kabel of glasvezel.

je hebt hier gewoon bekabelde oplossingen voor, antenne op dak, repeater op t plafond binnen. ben ik al vaker tegengekomen bij bedrijven, waar de zendmasten bij de buren stonden 125m hemelsbreed nota bene, maar op de begane grond binnen was amper signaal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wij hadden hetzelfde problem in Frankrijk. Een yagi antenne op dak naar een repeater. Uitgang van de repeater naar een verdeelblok en daar 3 antennes op. Eentje in huis, eentje op het terras en eentje naar de tuin gericht. Dit werkt al meer dan 10 jaar. De repeater is tussentijds een keertje defect geweest, mogelijk in de zomer te warm geworden.

Shiptronic

Overleden

Heb je op die locatie ook netwerk/internet?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Via GSM alleen SFR bereikbaar op 900 mc band, dus alleen 2G. Internet met SkyDSL via Eutelsat. Een 20 mB verbinding ongeacht weertype.

Evarist

Golden Member

Op 16 augustus 2019 12:52:44 schreef Ledlover:
Bepaalde telefoons hebben nog een antenne-aansluiting onder hun afdekkapje. Ik meen dat ofwel de Moto G, ofwel de Samsung S3 er eentje had.

Mijn telefoon is een dichtgelijmde. Dus dat gaat niet.

Op 16 augustus 2019 12:41:14 schreef herbert116:
Bij een boom met "blaren" kon na verloop van tijd het probleem zich wel eens vanzelf oplossen.....

Ik ben in het dialect opgevoed en soms klinkt dat er nog eens door... :-) :-) Blaren gecorrigeerd naar bladeren.

Op 16 augustus 2019 13:06:04 schreef electron920:
Het is wel een simpele constructie op papier maar zoals ik altijd schrijf papier is geduldig ;)
Kijk ik kan wel gelijk een draaiboek ventileren maar eerst maar eens kijken of @TS er de mogelijkheden voor heeft.
De onderlingen opstelling van de antennes is wel van belang en een beetje ontkoppeling tussen ontvangst antenne en zend antenne is hier ook wel op zijn plaats.
Daarbij komt dat het zou kunnen functioneren omdat @TS aan twee voorwaarden voldoet A) er is geen noemenswaardig signaal direct bij de chalet en B) er hoeft maar in een richting uitgezonden te worden.

Bij 4G en GSM is er altijd verkeer in beide richtingen. Je mag altijd een simpele constructie op papier zetten. Er komt een mast op mijn terrein. Daar zou de repeater op kunnen. Daar komt ook een bewakingscam en een ledspot op.

Op 16 augustus 2019 20:15:16 schreef Shiptronic:
Heb je op die locatie ook netwerk/internet?

Nee, maar later komt er wel telefoon en internet.
4G heb ik nodig om te kunnen werken.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

Ik vond 2 repeaters voor een redelijke prijs.
De ene is voor 900MHz, de andere voor 1800MHz. Welke moet ik nemen?

https://www.lightinthebox.com/nl/p/gsm-900mhz-mobiele-telefoon-signaal…

https://nl.aliexpress.com/item/32934647864.html?spm=a2g0o.productlist.…

De antennes van de GSM die ik wil bereiken staan met al hun eigenschappen op onderstaande site.

Vul in de volgende site bij 'Géolocalisation' de gemeente Fumay in. De gekleurde bolletjes zijn de zenders van de 4 Franse operators. Als je er op klikt komen al hun frequenties in een popup.

https://www.antennesmobiles.fr/

Nihil est verum, quod non probatur primo.

je moet de frequenties versterken die er lokaal zijn, heeft de mast dus alleen 1800MHz antennes heeft 900MHz geen zin om te versterken. heb je in NL bijv kpn dan heb je 900MHz en 1800MHz masten, de andere providers met eigen masten draaien op 1800MHz.

900MHz komt wel verder als 1800MHz overigens..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hou je er wel rekening mee dat het verboden is om actieve repeaters te gebruiken? Jij bezit immers de vergunningen voor de gebruikte frequenties niet.

er zijn providers waar je bij een zakelijk abo gewoon gsm versterkers erbij kunt krijgen, hier in NL zal het dus wel mogen, immers versterk je alleen een bestaand gsm signaal, vaak in eigen gebouw ook nog. nu kan ik me van zo'n ali ding voorstellen dat er geen moer aan keuring opzit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ook in Nederland mag het niet zonder toestemming van je provider.
https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/repeaters
Zakelijk in je eigen (grote)gebouw krijg je die toestemming waarschijnlijk wel omdat de provider wel belang heeft bij een goede verbinding omdat anders de klanten naar een ander met betere dekking gaan.
Maar reken er maar niet op dat je als particulier voor thuis die toestemming krijgt.

In frankrijk, en daar gaat het hier om, krijg je van de provider een picocell als je er om vraagt. Een versterker met toestemming van de provider kennelijk op een band van de provider.

Maar omdat evarist linkt naar een site waar vier verschillende providers op genoemd worden begin ik te vermoeden dat ie een camping runt waarbij de klanten klagen dat ze slechte ontvangst hebben en hij ze allemaal wil gaan versterken. Dat gaat niet zomaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

4G via zo'n AliExpress ding, ehm... En op 900MHz, ehm... En illegaal, ehm...

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 18 augustus 2019 14:16:39 (15%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 900 mc kan je, volgens mij, geen 4 G ontvangen.voor de prijs die je aangeeft koop je volgens mij geen fatsoenlijke repeater. Je kan beter ergens in de € 200 range zoeken. Goedkoop is ellende en geen resultaat en helaas heb ik dat ondervonden.