Op 17 augustus 2019 11:50:32 schreef Dominic:
180 euro excl onderdelen vragen voor een reparatie van een half uurtje vind ik toch vrij stevig moet ik zeggen. Stel dat je dan hypothetisch 10 a 12 toestellen met ditzelfde euvel herstelt op een dag dan zit je al rond de 10000 euro in de week bij full time repareren... Maargoed dat is een andere discussie.
Ja, degene die die reparatie voor dat bedrag aanbood daar staat vast een dikke Ferrari voor de deur! Je gaat echt aan elke realiteit voorbij als je zo rekent als je nu aan het doen bent.
Jouw "half uurtje" blijkt in het reparatietopic al "iets meer dan een half uur" geweest te zijn. Dan heb je het enkel en alleen over de werkelijke tijd van het uit- en weer in elkaar schroeven. Alles lag klaar. Precies wat rew en flipflop al zeggen over al je overhead in uren en bedrijfskosten. We vergeten ook maar even dat er vooraf hier op het forum info ingewonnen moest worden, dat er een verkoper op ebay gezocht moest worden, etc. En in dit geval kwam william toevallig zo met de juiste typenummers over de brug. Dat hoeft niet altijd zo te zijn, dan ben je dus langer aan het zoeken. Of het blijkt niet correct, dan zit jij met 2 onjuiste ledstrips waar je de klant echt niet voor op kunt laten draaien.
Als je vooraf weet dat je geen gekke dingen tegenkomt en dat die strips precies goed zijn dan lijkt die €225 natuurlijk erg ruim. Maar zoals je in je eigen topic al zei: de strips waren van een andere revisie. Wie zegt dat de lichtopbrengst of kleur van die leds niet net even iets anders was dan de oorspronkelijke strips? Het zijn risico's die gespreid worden over meerdere opdrachten, maar het zit uiteindelijk verwerkt in je kosten.
Vergeet ook niet dat die reparateur die het voor 225 euro kon doen zich net zo goed eerst verdiepen moest in het defect. Hij kon daarbij ook niet gokken op de ebay-leverancier van 4 tientjes, dus zijn marge is al kleiner dan de 180 euro. De BTW heb ik je ook niet over gehoord trouwens. Maar los daarvan kreeg hij na het opmaken van de offerte ook de opdracht niet toegewezen. Dat kwartiertje dat hij investeerde in het uitzoekwerk en het telefoongesprek mag hij dus als verlies wegschrijven. Ik reken voor de grap even met jouw "hypothetisch 10 a 12 toestellen" per dag en zet dat om in 10 a 12 offertes per dag: dan ben je dus tot 3 uur per dag kwijt aan klanten die het allemaal te duur vinden.
Ik denk dat juist de mensen die als zelfstandige werken zich dit soort dingen realiseren. Het lijkt zo mooi: begin een reparatiebedrijfje, en je kunt je brood verdienen EN je hobby uitvoeren! Een jaartje later ben je er achter waarom je 225 moet rekenen waar je die ledstrips voor 40 euro bij de ebay-chinees ziet liggen...
Ik help vrienden en familie liever voor niks, laat ze zelf onderdelen bestellen indien nodig (het zal maar eens niet geleverd worden of kapot aankomen!) en vertel ze erbij dat ik niet kan garanderen dat de reparatie lukt. Op elke andere manier lijkt het al snel alsof je er zelf beter van wordt en verwacht men van je hobby-inspanningen aanvullend nog een stukje service of garantie.
Meer on-topic over de reparabelheid:
Op 16 augustus 2019 18:39:22 schreef kris van damme:
dat denk jij...maar uiteindelijk bepaald de markt dat.
Precies, de "gemiddelde consument" wil graag goedkope toestellen. En om eerlijk te zijn vind ik het ook wel fijn dat ik voor 189 euro een gloednieuwe Blaupunkt LED-TV van 32" uit de winkel haalde. Dat was 5 jaar geleden, het ding speelt nog steeds prima.
Dat soort prijzen ga je niet halen als je fabrikanten gaat verplichten om upgradable TV's te maken met jarenlang uitwisselbare core-componenten. Het klinkt allemaal zeer mooi, maar dan betaal je voor diezelfde TV gewoon 3 keer zoveel (ik denk eigenlijk nog wel meer) en denk je dat hij daardoor 15 jaar meegaat?
Dat gezegd hebbende vind ik dat er best bepaalde voorwaarden mogen zijn die reparatie enigszins haalbaar maken. Zoals een verbod op een gelijmde behuizing of dergelijke extremiteiten. En dat kan nog als kostenbesparing uitgelegd worden, maar bijvoorbeeld Apple maakt zich op veel punten schuldig aan BEWUSTE maatregelen om reparatie moeilijk (of liefst onmogelijk) te maken.
De bemoeienis van "Europa" gaat me op veel punten VEEL te ver, maar juist voor dit soort dingen mogen ze zich wat mij betreft wél wat meer inspannen. Maar dan wel in de juiste mate, en dat is helaas waar de "groene partijen" vaak weer zo ver doorslaan dat het onhaalbaar wordt.