ZIjn de nieuwste (led) tv's nog wel te repareren /open te maken ???

Ik schrik van het gemak waar mensen een nieuwe tv kopen omdat de oude grote platte smarttv (soms nog een zes jaar oud) het opeens had begeven. Zonder dat er iemand is geweest voor reparatie hadden ze al een nieuwe net iets groter model gekocht. En soms dan ook weer hetzelfde merk! Ik snap dat niet... maar erger... toen ik die nieuwe tv;s bekeek aan de acherkant zag ik helemaal geen schroeven meer zitten. Zijn deze grotere schermen dan nog wel zonder zichtbare schade te veroorzaken nog wel open te maken en ook te repareren??? Zo heb ik onlangs al monitoren gezien die alleen maar aan de voorkant open te maken zijn door het frame er af te klikken. Maar die grote schermen hebben nauwelijk nog een frame dus is dit nog wel te doen ???
En is zo'n OLED tv dan hier een voor of nadeel om te repareren tov een LED verlicht paneel. Qua prijs is OLED zoveel duurder maar ook beter (dus duurzamer dan een lcdpanel) ????

*hier heb ik geen app voor nodig

Een Oled is beter in die zin dat hij correctere kleuren en zwart reproduceerd. Uiteraard is de rest van de electronika ook degelijk uitgevoerd (geen rommel zoals in goedkope LCD's)

Of hij echt langer meegaat kan niemand zeggen. Oled paneel levensduur is afhankelijk van hoe je de instellingen doet. Bij correcte instellingen is denk ik 15.000 uur opgeven. (net zoals een beeldbuis tv)
Doe je "zachteraan", dan kan het meer zijn.

Na die 15.000 is het scherm niet defect, maar maximum helderheid is gedaald, net zoals bij beeldbuistv.

Dat Schermen niet meer hersteld worden is normaal.
Cultuur is veranderd..(daar zit de PC voor iets tussen)
Lang geleden was herstellen een aangename bezigheid, nu moet je wat masoschist zijn en tegen teleurstellingen kunnen..

Dat LCD met LED backlight het soms sneller opgeeft dan verwacht toont enkel aan dat er gore rommel gebruikt wordt. Een correct toegepaste led heeft zowat het eeuwige leven...

Accepteren we nu echt deze weggooi cultus in de electronica ? Gaat een smarttv net als een telefoon ook gewoonweg vervangen worden na een scherm probleempje ? Schande!! En dat in deze tijd met milieu besef en recycling is het toch echt belachelijk dat we ons zo laten beduvelen? Ik begrijp niet dat we als consumenten wat kritischer worden. Zoveel goedkope troep... en waar gaat al dat afval naar toe??? NEt ook een hp laptopje open gemaakt, heel mooi snel en nog open te maken. Maar het geintegreerde toetsenbordje is onderdeel van de behuizing, dus als dat kapot is door vocht of zo moet je dus halve laptop vervangen als het te krijgen is. Een gewoon toetsenbordje vroeger kon je gewoon los vervangen.... leve de slimme fabrikant en de domme consument die denkt dat ie een smart beslissing heeft genomen... met zijn nieuwste aanwinst!

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 16 augustus 2019 12:51:26 schreef Bart64:
Accepteren we nu echt deze weggooi cultus in de electronica ?

Dat ligt niet enkel aan de fabrikant.. Die maakt wat de consument het liefste koopt, en de prijs alsook ronkende getallen blijken daarbij doorslaggevend.
Je kan een goed product maken en het toch niet verkocht krijgen. Een goed voorbeeld daarvan in de TV wereld is plasma.
Werd in de laatste verkoopsjaren afgekraakt als verbruikt heel veel (wat niet waar is) brandt in etc...
Als ik terugkijk naar intussen tien jaar oude toestellen blijken de meeste plasma's van toen nog in dienst te zijn. LCd's van toen zijn al lang vervangen. Wie er toch nog een heeft zit op vlekken en dies meer te kijken. :-)

U hoeft niet te schrikken van het gemak waarmee een tv bij een defect vervangen wordt omdat iedereen die met een kapotte tv zit baalt als een stekker. Winkels met een eigen reparatiedienst zijn uitgestorven en schuiven de tv door naar een aangewezen reparatie dienst. Vanwege de doorlooptijd wordt er niet op componentbasis gerepareerd maar defecte modules vervangen en daarna gerecycled. Zodra de voorraad modules op is dan gaat de tv als zijnde 'niet meer te repareren' retour en vanwege de onderzoekskosten wordt er dan afstand van de tv gedaan. De tv wordt 'verantwoord gerecycled' en daarmee ondergaan alle nog goed functionerende modules het zelfde lot. In zekere zin heel triest want er zijn nog voldoende techneuten die op component basis modules kunnen herstellen/reviseren maar nagenoeg alle onafhankelijke reparatie bedrijven bestaan niet meer en dat is triest.

rob040

Golden Member

Op 16 augustus 2019 17:49:47 schreef ronny530:
Vanwege de doorlooptijd wordt er niet op componentbasis gerepareerd maar defecte modules vervangen en daarna gerecycled.

De fabrikant bepaalt vooraf de repair policy. Dat is met name voor de garantiereparaties en het afwegen welke onderdelen (al dat niet losse componenten of assemblies) op voorraad gehouden moeten worden.
Daarnaast maakt het uit hoe gedetailleerd een service manual moet worden. Bij module swap hoef je geen schema's van de modules te publiceren.
Bedenk ook dat 'op component niveau' repareren zonder schema's lastig is. En dan nog het uurloon versus de moduleprijs.
Een uurtje zoeken is bijna al duurder dan een complete print uitwisselen.
Laatste punt, de prijzen van apparatuur staat nog steeds onder druk. Vaak kiest men voor nieuw omdat het gat gewoonweg klein is (buiten garantie).

Op 16 augustus 2019 18:17:31 schreef rob040:
[...]
De fabrikant bepaalt vooraf de repair policy. Dat is met name voor de garantiereparaties en het afwegen welke onderdelen (al dat niet losse componenten of assemblies) op voorraad gehouden moeten worden.

dat denk jij...maar uiteindelijk bepaald de markt dat.

Ben wel bang dat de TVs in de (nabije) toekomst niet meer repareerbaar zullen worden helaas.

@ Kris, moderne schermen kunnen best een behoorlijk aantal draaiuren hebben en beeldbuizen waren na 15000 uur zeker nog niet af. Vele BB TVs gezien met meer dan 35000 uur op de teller en professioneel zeker meer dan 100000 uur gezien en nog werken. tegenwoordig is het met LCD panelen ook wel gemakkelijk haalbaar...

Is het wel zo erg?

Natuurlijk, technisch gezien is het zonde als er 4 elco's vervangen hadden kunnen worden, financieel wordt de reparatie bon al snel €100.

De consument kijkt op internet: €500 - €1000, nieuwe tv, nieuwe gadgets, meer pixels, Herzen, en 'inches', minder rand, 2 jaar gegarandeerd.

Ook nog: geen wachttijd, geen breng en haal toestanden, geen duurdere bon dan de genoemde €100, geen "lukt toch niet, €50 onderzoekskosten aub".

Op 16 augustus 2019 18:47:44 schreef smd:
Ben wel bang dat de TVs in de (nabije) toekomst niet meer repareerbaar zullen worden helaas.

@ Kris, moderne schermen kunnen best een behoorlijk aantal draaiuren hebben en beeldbuizen waren na 15000 uur zeker nog niet af.

uiteraard :-) die 15.000 uur is wat fabrikanten opgaven als gemiddelde levensverwachting voor een normale BB. (we moeten ons ergens op bazeren...) maar als je niet overdrijft met contrast en helderheid kan dat een pak meer worden.

Het is een beetje verschillend per merk in hoeverre de toestellen goed open te krijgen zijn zonder al te veel beschadigingen. Vanochtend heb ik even snel de tv van mijn schoonouders voorzien van nieuwe backlight. Samsung was niet erg meewerkend en de dealer kon hem via een reparateur laten herstellen voor 225 euro (hahaha grappig... gaan we dus niet doen). Voor +- 40 euro en een half uur sleutelen was ik klaar en werkt de tv weer perfect.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2099018

Dit was wel een tv waar alles nog geschroefd zat, kom je bij de goedkopere toestellen uit dan is het vaak allemaal geklikt plastic wat je zonder beschadigen bijna niet open krijgt...

Op 17 augustus 2019 11:03:00 schreef Dominic:
...via een reparateur laten herstellen voor 225 euro (hahaha grappig... gaan we dus niet doen). Voor +- 40 euro en een half uur sleutelen was ik klaar

Da's leuk als je het voor jezelf doet, maar stel je had het als beroep gedaan, voor een klant, had je dan kunnen leven van die 40,-? Dacht het niet. Dan is die 225,- helemaal zo gek niet. En ja, dan kan het al snel niet uit natuurlijk, als je puur naar het geld kijkt (dat zouden we eens minder moeten doen!).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

180 euro excl onderdelen vragen voor een reparatie van een half uurtje vind ik toch vrij stevig moet ik zeggen. Stel dat je dan hypothetisch 10 a 12 toestellen met ditzelfde euvel herstelt op een dag dan zit je al rond de 10000 euro in de week bij full time repareren... Maargoed dat is een andere discussie.

Je moet je ook realiseren dat jij de tijd hebt om te wachten op vervangende onderdelen. Als je probeert dat "backlights repareren" als service te verkopen dan moet je die EUR 40 aan onderdelen op voorraad hebben liggen. Dan moet je zeker 80 euro vragen omdat de helft van je voorraad blijft liggen omdat niemand het nodig heeft gehad voordat de TV exit was. En daarnaast krijg je klanten waar je zeg een uur aan besteed en dat het nog niet lukt en je dus niet fatsoenlijk betaald kan krijgen. Daarnaast zit in die 225 euro ook nog tegen de 100 euro aan vervoerskosten(*) met een dure shipper om de boel heen en weer te sleuren.... 80 euro onderdelen 100 euro shipping 45 euro loonkosten, 90 euro per uur voor het arbeidsloon. Mwah: Ze rekenen op een hoog slagingspercentage en weinig "downtime" en "onfactureerbare uurtjes".

(*) Een clubje als DHL parcel kan het voor minder. Dan krijg je ook service van dat ze ZEGGEN dat de geadresseerde niet aanwezig was, terwijl dat wel het geval is. En dan gaat de boel "retour afzender" en /dat/ duurt dan 2 weken o.i.d. Dat eerste kan je zelf nakijken: Volg @DHLNL op twitter. Meerdere keren per dag. Een samenzwering om DHL hiervan te beschuldigen geloof ik niet in. Dat van 2 weken heb ik zelf (2x) meegemaakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 augustus 2019 11:50:32 schreef Dominic:
180 euro excl onderdelen vragen voor een reparatie van een half uurtje vind ik toch vrij stevig moet ik zeggen.

Dat wat rew zegt, en verder, in jouw aanname ga je er vanuit dat de TV al op een rijtje klaar staan. Gereedschap ernaast met meetapparatuur. Je hele werkdag geen koffie/lunch/toilet/praatje/telefoon. Da's in de praktijk niet zo. Spul moet weer in de doos, factuur moet erbij, je eigen administratie op orde. Netjes in de stelling voor de verzender. Kosten van je pand, apparatuur, ... Het lijkt allemaal zo simpel.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik repareer puur als hobby electronica (echt alles maar leukste vind ik de tv of laptop) en de kunst is bij mij altijd om hierbij zoveel mogelijk te repareren met spare onderdelen. En meestal lukt dat ook wel altijd. De led backlights zijn ook te verkrijgen goedkoop dus als de klant met een ruiltoestel 3 of 4 kan wachten dan kan de reparatie ook wel goedkoop blijven. Zelfs defecte panels heb ik weer werkend gekregen maar feit is wel dat de fabrikanten de boel zo maken dat meten en diagnosticeren niet meer te doen is. Service doc is maar heel summier en schema's van voeding mainboard zijn soms niet eens meer te vinden daarin. Ook plakken ze de boel zo dicht dat de meest kwetsbare onderdelen daardoor kapot gaan soms.... schande S.....g!

Bij een volgend maar soms ook hetzelfde model kan de led strips net weer iets anders zijn, of qua aantal op de strip. Of de kabel naar tcon en panel en moederbord is weer net een met een andere configuratie of stekker. Zelfs de backlights strips zijn soms per hetzelfde model toch anders! Zo heb ik bij de 40EH5300 twee verschillende strips in het toestel zien zitten. Ik denk als je nu een service dienst wil aanbieden je moet zeggen: voor een vast bedrag per tvc repareer je of je ruilt het toestel om met kleine bijbetaling ofzo.

Ivm recycling hoeven we toch niet steeds na 4-5 jaar een nieuw panel te kopen als dat in principe levenslang mee kan gaan? Respecteer dat dan en bouw een tv waarvan de je leds makkelijk eruit kan halen en vervangen met een rail systeem ofzo, net zoals voeding en mainboard nu ook makkelijk te verwisselen zijn. Nu vervangen van LEDS beschadigt vaak de panel of de COF flexband. OF maak upgradable tv's met goede core onderdelen en de rest kan je qua design zelf aanpassen met universele randen, standaarden en zo. Of draaibare voet ofzo. Overtuig de klant dat je tv een weer 20 jaar meee kan gaan dan maar 6 jaar nu of na breuk de 2 jaar nog niet eens heeft gehaald.

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 17 augustus 2019 11:50:32 schreef Dominic:
180 euro excl onderdelen vragen voor een reparatie van een half uurtje vind ik toch vrij stevig moet ik zeggen. Stel dat je dan hypothetisch 10 a 12 toestellen met ditzelfde euvel herstelt op een dag dan zit je al rond de 10000 euro in de week bij full time repareren... Maargoed dat is een andere discussie.

Ja, degene die die reparatie voor dat bedrag aanbood daar staat vast een dikke Ferrari voor de deur! Je gaat echt aan elke realiteit voorbij als je zo rekent als je nu aan het doen bent.

Jouw "half uurtje" blijkt in het reparatietopic al "iets meer dan een half uur" geweest te zijn. Dan heb je het enkel en alleen over de werkelijke tijd van het uit- en weer in elkaar schroeven. Alles lag klaar. Precies wat rew en flipflop al zeggen over al je overhead in uren en bedrijfskosten. We vergeten ook maar even dat er vooraf hier op het forum info ingewonnen moest worden, dat er een verkoper op ebay gezocht moest worden, etc. En in dit geval kwam william toevallig zo met de juiste typenummers over de brug. Dat hoeft niet altijd zo te zijn, dan ben je dus langer aan het zoeken. Of het blijkt niet correct, dan zit jij met 2 onjuiste ledstrips waar je de klant echt niet voor op kunt laten draaien.

Als je vooraf weet dat je geen gekke dingen tegenkomt en dat die strips precies goed zijn dan lijkt die €225 natuurlijk erg ruim. Maar zoals je in je eigen topic al zei: de strips waren van een andere revisie. Wie zegt dat de lichtopbrengst of kleur van die leds niet net even iets anders was dan de oorspronkelijke strips? Het zijn risico's die gespreid worden over meerdere opdrachten, maar het zit uiteindelijk verwerkt in je kosten.

Vergeet ook niet dat die reparateur die het voor 225 euro kon doen zich net zo goed eerst verdiepen moest in het defect. Hij kon daarbij ook niet gokken op de ebay-leverancier van 4 tientjes, dus zijn marge is al kleiner dan de 180 euro. De BTW heb ik je ook niet over gehoord trouwens. Maar los daarvan kreeg hij na het opmaken van de offerte ook de opdracht niet toegewezen. Dat kwartiertje dat hij investeerde in het uitzoekwerk en het telefoongesprek mag hij dus als verlies wegschrijven. Ik reken voor de grap even met jouw "hypothetisch 10 a 12 toestellen" per dag en zet dat om in 10 a 12 offertes per dag: dan ben je dus tot 3 uur per dag kwijt aan klanten die het allemaal te duur vinden.

Ik denk dat juist de mensen die als zelfstandige werken zich dit soort dingen realiseren. Het lijkt zo mooi: begin een reparatiebedrijfje, en je kunt je brood verdienen EN je hobby uitvoeren! Een jaartje later ben je er achter waarom je 225 moet rekenen waar je die ledstrips voor 40 euro bij de ebay-chinees ziet liggen...

Ik help vrienden en familie liever voor niks, laat ze zelf onderdelen bestellen indien nodig (het zal maar eens niet geleverd worden of kapot aankomen!) en vertel ze erbij dat ik niet kan garanderen dat de reparatie lukt. Op elke andere manier lijkt het al snel alsof je er zelf beter van wordt en verwacht men van je hobby-inspanningen aanvullend nog een stukje service of garantie.

Meer on-topic over de reparabelheid:

Op 16 augustus 2019 18:39:22 schreef kris van damme:
dat denk jij...maar uiteindelijk bepaald de markt dat.

Precies, de "gemiddelde consument" wil graag goedkope toestellen. En om eerlijk te zijn vind ik het ook wel fijn dat ik voor 189 euro een gloednieuwe Blaupunkt LED-TV van 32" uit de winkel haalde. Dat was 5 jaar geleden, het ding speelt nog steeds prima.

Dat soort prijzen ga je niet halen als je fabrikanten gaat verplichten om upgradable TV's te maken met jarenlang uitwisselbare core-componenten. Het klinkt allemaal zeer mooi, maar dan betaal je voor diezelfde TV gewoon 3 keer zoveel (ik denk eigenlijk nog wel meer) en denk je dat hij daardoor 15 jaar meegaat?

Dat gezegd hebbende vind ik dat er best bepaalde voorwaarden mogen zijn die reparatie enigszins haalbaar maken. Zoals een verbod op een gelijmde behuizing of dergelijke extremiteiten. En dat kan nog als kostenbesparing uitgelegd worden, maar bijvoorbeeld Apple maakt zich op veel punten schuldig aan BEWUSTE maatregelen om reparatie moeilijk (of liefst onmogelijk) te maken.

De bemoeienis van "Europa" gaat me op veel punten VEEL te ver, maar juist voor dit soort dingen mogen ze zich wat mij betreft wél wat meer inspannen. Maar dan wel in de juiste mate, en dat is helaas waar de "groene partijen" vaak weer zo ver doorslaan dat het onhaalbaar wordt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Wat men vaak te horen krijgt is dat de onderdelen niet meer leverbaar zijn en dat is flink balen. Het is eigenlijk al jaren zo dat er voor 'repareren' geen techneut meer aan te pas komt maar een paar handige mensen een defecte module uitwisselen voor een nieuwe en de defecte module in de daarvoor bedoelde afvalbak deponeren met als gevolg dat onderdelen op raken en tv's worden afgedankt. Stel dat een ondernemer het risico aandurft om die defecte modules op te kopen en met eigen personeel op componentbasis reviseert dan ontstaat er een soort van ruilsysteem die het later repareren van een tv goedkoper maakt dan de aanschaf van een nieuwe.

Upgradable TVs. Niets is nieuw onder de zon.
In de jaren 70 zat in ITT toestellen een MF module en kanaalkiezer in een unit. ITT beloofde dat de volgende modules steeds zouden blijven passen en dat geschiedde. Na een aantal jaren werd het toch een blok aan het been, want hoewel de module nog steeds paste, was die aardig leeggeraakt door de vergaande integratie van de componenten. Een tuning chip, een MF ic, een geïntegreerde geluidsversterker. We weten dat dat tegenwoordig allemaal gemakkelijk in een kleine smartphone past. Het mooie idee was dus maar een paar jaar haalbaar.
Een ander fenomeen was de module TV, zoals de K12 van Philips etc. Als je als handelaar meer merken verkocht en je moest van alle modellen en jaargangen modules in het magazijn hebben, dan kostte dat waarschijnlijk net zoveel als de voorraad nieuwe toestellen in de winkel. Bovendien had je dan toch nog een werkplaats met personeel nodig om de toestellen te repareren......
In de vorige threads wordt ook maar even vergeten dat je van een uurloon van 100 euro, eerst nog even BTW moet afdragen (21% in NL), dan schier er nog maar 82,65 euro over. Als inkomsten betaal je dan ook nog belasting, die gemakkelijk 45% kan zijn. Er schiet dan nog een schamele 45,45 euro van over. Aangezien een reparateur niet elke werkminuut kan omzetten in betaalde tijd, omdat repareren dan zo duur wordt, dat de klanten niets laten repareren, is het resultaat nog minder. Wie wil er nog TV's repareren?

Op 17 augustus 2019 13:28:18 schreef Jochem:
[...]
Ik help vrienden en familie liever voor niks, laat ze zelf onderdelen bestellen indien nodig (het zal maar eens niet geleverd worden of kapot aankomen!) en vertel ze erbij dat ik niet kan garanderen dat de reparatie lukt. Op elke andere manier lijkt het al snel alsof je er zelf beter van wordt en verwacht men van je hobby-inspanningen aanvullend nog een stukje service of garantie.

Gisteren nog aan de hand gehad: kapot Mirai (?) 19" 4x3 scherm (backlight doet het pas na 5 keer aan- en uitzetten). Domweg omgewisseld met een 19" Samsung zonder voet die ik eerder had gekregen (2 zelfs) omdat ze de deur uitgingen voor breedbeeld schermen.
Houten plaatje geknutsseld voor de omzetting van Mirai VESA75 voet naar VESA100 van het Samsung scherm.
Klaar, niet meer over nadenken.

Uit interesse toch Mirai nog even opengeschroefd en meteen wat gebolde elco's in de voeding gevonden. Met pijn (wat zeg ik, hééééél veel pijn) in mijn hart gezegd dat ze het scherm gewoon weg moeten gooien (nee schoonpapa, niet de kliko, maar elektronica bak bij inleverstation). Wel nog twee clipjes van het plastic afgebroken omdat die schermen altijd weer anders geklikt zitten (en ik heb er toch wel wat ervaring mee, wel iets om bij reparaties weer rekening mee te houden...)

De 17" versies van die schermen heb ik hier (op CO) nog gratis aangeboden, ook omdat ik ze moeilijk weg kon gooien, maar niemand die maar enige interesse had ;) Inmiddels op voorraad gelegd bij mijn broer die voor zijn personeel vaak 2 schermen heeft (eenvoudig bestelwerk, geen CAD tekeningen of zo...) dus al zullen ze nooit meer gebruikt worden, ik heb ze niet weggemieterd!

maartenbakker

Golden Member

Dus eigenlijk heb je evenveel werk gehad aan het passend maken van een andere monitor dan aan het repareren van de oorspronkelijke ;)

17" 5:4 monitoren zijn inderdaad niet aantrekkelijk meer (zelfs al worden ze nieuw nog steeds verkocht). 19" 5:4 zijn soms nog aantrekkelijk omdat ze een relatief compact zijn als je ze op een wat smallere plek moet opstellen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 17 augustus 2019 14:56:39 (46%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In de tijd dat reparatiebedrijven nog om de hoek te vinden waren was repareren van een tv zo gedaan. In de ochtend brengen en meestal eind van de middag gerepareerd afhalen. Goedkoop was het toen ook niet maar een nieuwe aanschaffen was voor velen geen optie. Als een tv onreparabel bleek werd er bij afstand doen geen kosten in rekening gebracht en de goede onderdelen her gebruikt om reparaties enigszins goedkoop te houden. Een gemiddelde reparatie nam nog geen uur in beslag maar er werd wel de gangbare prijs voor gerekend omdat toestellen die een complex defect hadden ook tegen een gangbare prijs gerepareerd werden. Ik als voormalig tv techneut vond het een uitdaging om zo'n toestel weer werkend te maken maar mijn werkgever dacht er anders over want tijd was toen ook al geld.

Op 17 augustus 2019 14:37:04 schreef r-p:
...op voorraad gelegd bij mijn broer die voor zijn personeel vaak 2 schermen heeft (eenvoudig bestelwerk, geen CAD tekeningen of zo...) dus al zullen ze nooit meer gebruikt worden, ik heb ze niet weggemieterd!

Kortom, je hebt ze wel weggemieterd, via je broer want die doet dat na jaren alsnog. En dat nadat ze jarenlang bij hem in de weg gelegen hebben. Efficient hoor.
Overigens, een 17" als 2e scherm is niet zo zinvol. Dat levert je maar een klein hoekje van het hoofdscherm op, dus nagenoeg zinloos.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Op 17 augustus 2019 15:14:17 schreef flipflop:
[...]
Kortom, je hebt ze wel weggemieterd, via je broer want die doet dat na jaren alsnog. En dat nadat ze jarenlang bij hem in de weg gelegen hebben. Efficient hoor.
Overigens, een 17" als 2e scherm is niet zo zinvol. Dat levert je maar een klein hoekje van het hoofdscherm op, dus nagenoeg zinloos.

Klein hoekje valt ook wel weer mee. 1280x1024 is meer dan 1366x768 en nog steeds ruim de helft van 1920x1080.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Discussie startte ik met het vaststellen dat de nieuwste modellen van Samsung vaak 55" en groter die ik heb gezien dus niet meer open te maken zijn , ik zag nl geen schroeven meer. Ik heb ook het idee dat dan de betere of duurdere merken zich dan hierop gaan onderscheiden, als kritische koper zou ik hier dan wel op letten denk ik, naast verbruik en opties enzo.

Ook begreep ik van iemand waar ik een pas zes jaar oude defecte 50 inch smartv van kocht, met defect panel, dat bij zijn nieuwe 55" er een apart kastje bij de tv zat waarop alles zat... ik begreep niet precies of hij nou de electronica bedoelde of de ontvanger van ziggo, maar die stond er ook apart bij, dus of alles moederbord en voeding daar nou in zat. Dus dat alleen het scherm en de backlight nog tv was en de rest in dat zwarte kastje. Dat modulaire systeem scheelt wel in afval natuurlijk als het scherm defect gaat, maar de rest nog wel goed is. Dan kan je dus modulair repareren en makkelijker en ook door de klant zelf gedaan worden. Ik denk dat mensen toch wel bewuster willen omgaan met hun product keuzes en dat een vorm van recycling of hergebruik toch wel een reden van aankoop zullen worden ivm de afvalstroom later (want alle electronica die we kopen wordt en is natuurlijk uiteindelijk wel chemisch afval). Die weg moeten we wel opgaan willen we niet omkomen in onze eigen afval 10 generaties verder. En daar denken de grote fabrikanten helemaal niet aan! Goede producten kunnen echt wel 50 jaar meegaan, zie de eerste gebruikers van koelkast en magnetrons. En als elk individu in een ontwikkeld(er) land wel 100 jaar kan worden nu en elke 5-6 jaar alle koelasten, tv;s, auto's en smartphone, laptop, tablet moet gaan vervangen ipv 20 jaar.... leve de industrie of mensheid ?

*hier heb ik geen app voor nodig