ZIjn de nieuwste (led) tv's nog wel te repareren /open te maken ???

Misschien denk ik te positief maar ik denk en hoop dat er steeds meer gerecycled wordt. En voor met name schaarse grondstoffen geldt de wetmatigheid dat het eerder economisch rendabel wordt om ze terug te winnen.
Dus qua reparaties houdt het steeds meer op, qua milieu-toekomst heb ik wel een redelijk positief gevoel.

[offtopic]kleine toevoeging op mijn 19" defecte Mirai monitor verhaal die ik door een goede maar ook al economisch afgeschreven Samsung had vervangen: de Samsung heeft het een paar uur volgehouden, toen is de TOP2456YN switcher ontploft. De tweede Samsung vertikte het ook te werken op de WIN7 PC, een ~18 jaar oud 17" LCD scherm deed het er prima op (en gaf aan dat de resolutie precies dat was wat de Samsungs eisten... beetje vreemd dat de Samsungs liepen te mekkeren dat het niet de juiste resolutie/frequentie was). Lang verhaal kort: de defecte Samsungprint leeggeroofd en de defecte condensatoren op de Mirai print vervangen. De Mirai draait nu weer. Dus stiekem toch gerepareerd.[/offtopic]

Op 17 augustus 2019 23:15:47 schreef Bart64:
Discussie startte ik met het vaststellen dat de nieuwste modellen van Samsung vaak 55" en groter die ik heb gezien dus niet meer open te maken zijn , ik zag nl geen schroeven meer. Ik heb ook het idee dat dan de betere of duurdere merken zich dan hierop gaan onderscheiden, als kritische koper zou ik hier dan wel op letten denk ik, naast verbruik en opties enzo.

Goede producten kunnen echt wel 50 jaar meegaan, zie de eerste gebruikers van koelkast en magnetrons. En als elk individu in een ontwikkeld(er) land wel 100 jaar kan worden nu en elke 5-6 jaar alle koelasten, tv;s, auto's en smartphone, laptop, tablet moet gaan vervangen ipv 20 jaar.... leve de industrie of mensheid ?

Interessant vraagstuk. er zijn in het verleden genoeg producten gemaakt "voor de eeuwigheid", toch heeft de normale consument er ooit afstand van gedaan...verleid door iets nieuws...of met betere eigenschappen etc.. tevens heeft de PC cultuur ergens midden jaren 90 tot een kantelpunt geleid in verwachte levensduur.
Als je over héél lange termijn kijkt dan kan je besluiten dat de transistor als eeuwigdurende opvolger van de "sletige" buis zijn belofte niet is waargekomen, maar dat ligt niet aan de transistor zelf.. OC71's doen het over het algemeen , zelfs na 60 jaar, nog goed. Maar wie wil dat nu nog in huis?

Klopt maar basic huishoudelijk spul zoals een koelkast wasmachine oven en zo kan makkelijk 20 jaar meegaan als men het zelf durft te repareren. Mijn eerste magnetron, toepasselijk Brother genaamd en van mijn broer gekregen, is erg goed en nog steeds in gebruik bij mij. Het ding is nu al al wel 20 jaar oud denk ik en een keer alleen maar een relais hoeven te vervangen en 2x het gloeilampje en het zgn. mica plaatje over het magnetron element, nadat dit nat was geworden na schoonmaken, maar zelfs dat kon ik nabestellen nog. Degelijker gebouwd dan de huidige met een ventilator die 2 minuten blijft doorlopen na gebruik om de grote trafo te koelen. Erg goed design en al met tiptoetsen en combistand. Was destijds ook al duur maar toch duurzaam ook. Ik denk dat toch de standaard weer moet worden als grondstoffen duurder worden dat de producten ook weer duurzamer worden. Mijn wasmachine van marktplaats, 2e pas nu die ik ik als 50 jarige heb gekocht en dan nog ook van marktplaats voor slechts 15 euro, oerdegelijk en loodzwaar, heel makkelijk te bedienen (en ook al electronisch) en nu pas de schokdemper keertje vervangen (want hij maakte vaak sprongetjes en bonkte als ie ging centrifuren. Verder de kast met witte verf bijgespoten net als mijn vaatwasser die ook al 19 jaar oud wordt van AEG. Dus het kan wel als de essentiele onderdelen maar goed zijn zoals motoren en schakelrelais/contacten enzo.

*hier heb ik geen app voor nodig

Hier ook een Miele W729 en T453 wasautomaat en droger al 30 jaar in bedrijf.Zo worden ze niet meer gemaakt.Als ik nu een nieuwe Miele zou kopen mag ik blij zijn als deze de 10 jaar haald. En het Miele servicecertificaat voor 10 jaar garantie bestaat ook al geruime tijd niet meer.Maar vergeet ook niet dat veel moderne apparaten ook afhankelijk van software zijn.

zorg dat je nooit maar dan echt nooit wat met ziggo internet en /of telefonie te maken krijgt !!
maartenbakker

Golden Member

Software kan ook gewoon 10 tot 20 jaar meegaan. Je moet alleen niet de verdrietfuncties van je TV willen kunnen blijven gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als de wasmachine in 2019 draait met software, kan hij dat in 2050 nog. Kwestie van de juiste printen op voorraad houden met de juiste software. Toch?

Ja inderdaad, gelukkig is er via internet dan meer dan vroeger meer te vinden qua onderdelen, en ook spotgoedkoop vaak! Zo vond ik van mijn oude Sansui casciever (versterker met cassettedeck en tuner ineen) nog de eindtrap na 30 jaar op Ebay. Voor nog geen 5 euro ofzo. Dus in China zijn ze soms nog meer van het herstellen en bewaren van zeldzame onderdelen. En als je de instelling hebt dat alles te maken of te herstellen is dan kan je het ook wel. Alleen moet je dan wel vasthoudend zijn en geduld hebben...
of zelf een onderdeel maken (Zoals een spoeltje uit een deurslot van een wasmachine bijvoorbeeld)

*hier heb ik geen app voor nodig