HK 6800 versterker Dc op de uitgang

Techniekers,
Ik ben een HK 6800 aan het repareren de 2de al, maar bij deze komt er Dc op de speaker uitgangen te staan.

Er een transistor defect, of een weerstand.
De bieding knoppen bv tape werken als de HK-6800 aanstaat, en als ik op de,
speaker uitgang meet ik ca 45v -50v

Bandje 66.

vergeten

Golden Member

Op 17 augustus 2019 22:13:51 schreef bandje 66:
speaker uitgang meet ik ca 45v -50v

Ten opzichte van wat?
(ff overdrijven, als je de andere meetpen in de fase steekt meet je 230VAC)
Ofwel waar zet je je andere meetpen?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Schema? Is het een balans versterker? Zitten er grote condensatoren aan de uitgang?

vergeten

Golden Member

schema!
Is weer zo'n in stukken gescande SM.
Niet te volgen totdat je het uitprint en aan elkaar gaat plakken net als op de kleuterschool :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Vergeten,

Ik meet op speaker uitgang A zwarte aansluit bus op de - en de rode aansluit
bus op de +
En als de HK-6800 een na korte tijd ca 10 min aan staat, schommelt de spanning van 0v -50v op en neer.

Bandje 66.

Niet te volgen totdat je het uitprint en aan elkaar gaat plakken net als op de kleuterschool :)

Op de kleuterschool had ik daar toch mooi een plak en knip diploma voor. ;)

Dit is echt een heel mooie complte pdf. ik wilde dat ik dat bij elke reparatie had. En tegenwoordig doen we dat plakken en knippen zo:

Dit is de riaa correctie versterker van dit apparaat.

harman_kardon_hk6800_sm_p27-p28.pdf

De software die ik daarvoor gebruik is: https://www.gimp.org/

Dit werkt heel prettig en snel. User interface is mooi en niet zo windows toystore achtig. Er zijn overigens tegenwoordig ook printers/scanners die dit automatisch voor je in elkaar kunnen puzzelen. Veel schema's en tekeningen waren vroeger nu eenmaal op A0 formaat. Dat vond men toen handig. Waarschijnlijk voor de tekenaar die een mooie grote en lege tekentafel had. Tegenwoordig heeft men liever iets in boekformaat dat alle deelschema's op A4 of hoogstens A3 formaat uitvouw vellen heeft. Tektronix deed dit overigens al in de jaren zestig 70 op deze manier. Voordeel van dat A0 was dat je het overzicht had van het hele deelschema en alle draden mooi kunt volgen. Bij een reparatie van het apparaat ligt alleen wel je hele tafel vol met papier. En niet met onderdelen soldeerbouten en meetapparatuur. :( Om je werk te kunnen doen vouw je de mooie tekening dus op tot een soort onaanzienlijke prop. :/

De TS moet gewoon even puzzelen en knutselen of plakken en knippen. Dat is het eerste dat ik doe voor ik aan de reparatie begin. Het schema helemaal compleet en leesbaar baken.

Bandje66, als dat inderdaad het schema is dan heeft deze schakeling een condensator aan de uitgang om te voorkomen dat je DC op de uitgang krijgt. Als je inderdaad DC op de uitgang hebt, dan is op z'n minst 1 van die condensatoren kapot.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kijk eens of je hier last van hebt: gebroken solderingen

Dat gaat ook over een HK6800.

Als er zo'n grote spanning op de uitgang staat, is de kans heel groot dat de eindtorren doorgeslagen zijn en volledig in geleiding staan.

Op 18 augustus 2019 12:45:31 schreef Knustelsmurf:
Als er zo'n grote spanning op de uitgang staat, is de kans heel groot dat de eindtorren doorgeslagen zijn en volledig in geleiding staan.

Je audioforum.nl is niet online, staat in je sig als link.

Op 18 augustus 2019 10:13:44 schreef rew:
Bandje66, als dat inderdaad het schema is dan heeft deze schakeling een condensator aan de uitgang om te voorkomen dat je DC op de uitgang krijgt. Als je inderdaad DC op de uitgang hebt, dan is op z'n minst 1 van die condensatoren kapot.

Er kan alleen maar gelijkspanning op de uitgang staan als de eind elco lek is. Waarschijnlijk wordt de eindtrap ook vrij warm, en zijn er ook daardoor een aantal eind transistoren defect gegaan.

Let op, het door Ex-fietser getoonde is de RIAA correctieversterker.
De eindtrap (p39) heeft geen uitgangscondensator.

Ik ben nu aan de PCB 5 Main LCH print en de PCB 6 Main RCH die met de eind, transistors, aan het repareren en vond de instel potmeter 1k Idling current,
Atj die niet meer goed was, deze worden vervangen.
Het schema van de HK-6800 heb ik.
En op het kleine alu koelplaat zitten 3 transistors, deze los gehaald en, nieuwe koelpasta erop gedaan, en mica plaatjes vervangen.

En de print na gesoldeerd op losse solderingen.

Bandje 66.

En heb het koel alu lichaam schoongemaakt van de oude koelpasta.
en vond iets opmerkelijks er zat een vlam boogje naast de print bus van de koel plaat waar ook de PCB Main rechts op zit.

En op de PCB Main print rechts zitten de 2 draden van de voeding.

Een rode draad + en een witte draad -.
Van de rode draad zit een aansluit pin, onderkant print en net daar onder zit de vlam boog op de alu koelplaat.
Ook op de soldering zat iets wat verbrand was en dan slaat de spanning (soms) over naar de koelplaat.
De soldering van de rode aansluit pin iets korter gemaakt.

Bandje 66.