Solderen kleine componenten

Hoi allemaal.
Na het opdoen van de nodige ervaring met solderen van wat grotere onderdelen ben ik toe aan een nieuwe uitdaging.
Ik wil dus eea gaan solderen met kleine componenten.
Ik heb op internet wel eea gevonden maar eigenlijk lees je overal wel wat anders.
Gebruik je nu een bout of hete lucht?
Wel of geen flux gebruiken? En zo ja, waarmee reinig je je soldeerwerk dan het beste?
En wat is nu precies soldeerpasta?
Ik lees soms dat de pasta eigenlijk gewoon een soort flux is, maar ook dat je het als "soldeer" kan gebruiken.
Kortom: wat is nu handig om te gebruiken en zorg hoe ik ervoor dat ik niet 6 pootjes van een IC aan elkaar bak? :-)

Vr Gr.
Bram.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hoe klein is "klein"? Bedoel je smd? Of wat?

Nu, ik heb zelf een stel "oefensetjes" voor smd uit China laten komen - looplichtjes met 555+cd4017, en die werkten toch, na enig geklieder. Gesoldeerd met een standaard Weller WECP, zelfs niet met een bijzonder scherpe/fijne stift erin.

Kijk overigens eens in eerdere berichten: iemand had een slim trucje om de componentjes te fixeren met een paperclip, voor het solderen. Ik heb het wel eens met een wasknijper geprobeerd maar die waren te grof.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

"gewone" SMD zoals een 555 of een 4017 kun je inderdaad wel met een normaal/klein boutje solderen.

Hete lucht is vooral handig bij kleine IC's met heel veel pennetjes en dan vooral ook het lossolderen daarvan. Ook penloze IC's en kleine BGA's kun je moeilijk anders solderen.

Nog los van hoe groot je onderdelen zijn en hoe je ze soldeert, flux is erg fijn als je met SMD werkt. Ik ben zelf van de stroming "je kunt er onmogelijk teveel van gebruiken" (zie Louis Rossman).

Verder is een microscope of op zijn minst een loupelamp erg handig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik gebruik met regelmaat kaptontape om snel b.v. een ic te fixeren. Kaptontape is ook handig om omliggende componenten te fixeren.

Verder heb ik een scharnierend stukje hout met een schroef met vlakke punt aan het eind er door heen en witte leds en een beetje gewicht boven de schroef. Deze zet ik op onderdelen om verschuiving te voorkomen.

[Bericht gewijzigd door Smallrepairs op zondag 18 augustus 2019 21:16:05 (10%)

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

1206 uit de losse hand met een gewone bout
0805 pincet kan handig zijn maar verder met een gewone bout moet geen probleem zijn.
0603 Nu wordt het wat kleiner en is een dunne punt op je bout erg handig, een goed pincet en dunne tin. Flux gebruiken indien nodig.
0402 en kleiner Idem aan bovenstaande maar nu mag je alles aan vergrootglas/microscoop en flux gaan gebruiken.*

*) Bovenstaande adviezen zullen langzaam naar boven in het lijstje gaan als de leeftijd stijgt ;)

Ik soldeer alles met de hand, heb wel een werkmicroscoop en een fluxpen. BGA's heb ik nog maar één keer gesoldeerd (dead spider) maar die gaan je met een normale soldeerbout niet lukken omdat je er niet onder komt.

Voor desolderen is hete lucht ideaal omdat je meer pinnen tegelijk kan verwarmen.

@maartenbakker: tot hoe groot soldeer jij bga's met enkel een hete lucht bout?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Arco

Special Member

SO ic's hebben een 1.27mm pitch, dat gaat nog prima met een niet al te groffe bout. Voor QFP44 (0.8mm) of SSOP (0.65) een fijne soldeerpunt.
Voor kleinere pitch (0.4 of 0.5mm) heb je een 0.4mm punt nodig, en een stevige hand... ;)

Een loep is altijd aan te raden, dan kun je de solderingen ook goed bekijken.
(soms lijken bijv. 0603 weerstanden netjes op de print te zitten, maar staan ze toch aan 1 kant iets omhoog, waardoor ze niet vast zitten.
Met 2-poots componenten soldeer ik altijd pin 1, dan pin 2, en dan pin 1 nog eens. (als 'ie niet vast zit komt 'ie dan los)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik soldeerde (jaar of 15 terug) altijd de weerstandjes en condensatoren door op een padje een klein beetje soldeer te leggen, dan het componentje met een pincet in de buurt leggen, dan het padje verwarmen, en het componentje er op schuiven en iets doorschuiven t.o.v. het midden, klein tikje er tegen om te cecken of t vast zit, dan heb je aan de andere kant net iets meer ruimte om het padje en het onderdeeltje te verwarmen met de bout en een tikje soldeer te geven. dat zie je dan vaak mooi uitlopen.

Van IC's boog ik vaak de pootjes iets naar binnen, (lange kant tegen een ESD veilige tafel) en dan diagonaal de padjes een klein tikje soldeer geven, dan diagonaal vast zetten, ff checken of ie mooi recht staat, dan per pootje verwarmen en klein tikje soldeer geven. dan zag je vaak het hoekje wat het normaal vlak liggende pootje dan maakt mooi vollopen met tin. Ik werkte met een Weller WECP met een nummer 7 temperatuur, beitel puntje, of scherp puntje dat ik iets krom boog, wat wel een risicootje is op breken, en 0,7 mm 60/40 soldeer met harskern.

zit sinds 2009 in de PV.

Allen dank voor de reacties!
smd lukt mij tot nu toe aardig met een bout met 1mm punt.
Het gaat nu vooral om ic's van 1x1 cm met 32 pennetjes of zo.
Ik begrijp dat het met hete lucht wel te doen is en dat gebruik van flux geen doodzonde is in soldeerland. :-)

Ik heb zo'n loupe die je met een band om je hoofd doet. Twee apart neerklapbare glazen voor regelbare vergroting , ledlampjes erop voor wat extra licht op je werk. Erg handig ding.

Iemand ervaring met soldeerpasta? Is dat echt hetzelfde als flux zoals ik het en der lees of is het iets wezenlijks anders
?

Gr.
Bram.

Arco

Special Member

Het gaat nu vooral om ic's van 1x1 cm met 32 pennetjes of zo.

Dat zijn in hedendaagse ic begrippen vrij lompe ic's, die met een fatsoenlijke bout prima te solderen zijn...
(waarschijnlijk 1.27mm pitch; iets als PLCC...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Soldeerpasta bevat ook je soldeertin. Ik ken de samenstelling niet juist maar vermoed dat het een mengeling is van flux(pasta) en een soldeer.

Ik gebruik zelden of nooit flux. Goed Kester soldeer 63/37 0,4mm met no clean flux werkt prima met een 0,8 beitelpuntje. MQFP is zo goed te solderen. Door de leeftijd en de bijhorende slechtere ogen soldeer ik die momenteel wel onder een microscoop.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Kruimel

Golden Member

Zodra je harskern soldeer gebruikt gebruik je flux, ècht zonder soldeert het erg lelijk (al lukt het verbazingwekkend goed met kleine onderdelen op een vertind bord dat relatief schoon is). Flux toevoegen aan een verbinding waar je al met harskern soldeert is vaak niet nodig, maar dat moet je leren aanvoelen en het ligt aan je techniek en component.

Er is een YouTube filmpje waar Mike van mikeslectricstuff toont hoe je een QFN kan solderen zonder hetelucht: link. (Spoiler: er komt wel flux aan te pas).

Het is wel grappig om de video's van YouTube gebruiker Androkavo te bekijken: link naar YouTube. Hij toont het imho wel aardig (al ben ik geen eerstehands soldeerexpert).

bprosman

Golden Member

Zodra je harskern soldeer gebruikt gebruik je flux, ècht zonder soldeert het erg lelijk

Wat ik verkeerd doe weet ik niet :+ Maar ik gebruik zelden flux, vind het maar zoals ze in Brabant zeggen "Plekzooi". Gewoon klein puntje en tin met voldoende hars.
De eerste is 0.5mm pitch, de 2e 0.8mm

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op 18 augustus 2019 21:38:10 schreef BigB:
Allen dank voor de reacties!
smd lukt mij tot nu toe aardig met een bout met 1mm punt.
Het gaat nu vooral om ic's van 1x1 cm met 32 pennetjes of zo.
Ik begrijp dat het met hete lucht wel te doen is en dat gebruik van flux geen doodzonde is in soldeerland. :-)

Sterker nog, dankzij die flux kun je ze zelfs met een normale bout solderen zonder grote kans op soldeerbruggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 18 augustus 2019 20:41:47 schreef MAH:
@maartenbakker: tot hoe groot soldeer jij bga's met enkel een hete lucht bout?

Ik werk nog niet zo heel lang met hetelucht en heb wat de "moeilijker behuizingen" alleen nog ervaring met QFN's (noemde ik pinloze IC's in m'n vorige post) en daar zit hooguit een massapad echt onder. Ik noemde QFN's en BGA's in één adem omdat het in theorie moet kunnen.

In plaats van hand on ervaring heb ik wel veel youtube gekeken, en dan zou ik de grens ergens bij 1cm^2 leggen. Ik overweeg om te gaan oefenen op een Onkyo DSP, maar dat is misschien wel heel ambitieus (net iets groter dan wat ik zou adviseren op basis van wat ik gezien en gelezen heb).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

Op 18 augustus 2019 22:44:02 schreef bprosman:
[...]
Wat ik verkeerd doe weet ik niet :+ Maar ik gebruik zelden flux, vind het maar zoals ze in Brabant zeggen "Plekzooi". Gewoon klein puntje en tin met voldoende hars.
De eerste is 0.5mm pitch, de 2e 0.8mm

[bijlage]
[bijlage]

Met flux zouden alle solderingen er mooi glad en professioneel uitzien. Ook is de kans op tinbruggen veel kleiner en je kunt met een vrij forse (holle) punt solderen (gaat sneller ook: zgn. sleepsolderen).
Ook al heet de flux 'no-clean' je moet daarna wel schoonmaken. IPA of FLux Remover gebruiken en je hebt een pracht eindresultaat.

Kruimel

Golden Member

Op 18 augustus 2019 22:44:02 schreef bprosman:
[...]
Wat ik verkeerd doe weet ik niet :+ Maar ik gebruik zelden flux, vind het maar zoals ze in Brabant zeggen "Plekzooi". Gewoon klein puntje en tin met voldoende hars.

Ah ok, ik denk dat we hier gewoon een benamingsverwarring hebben. Hars is een soort flux (maar flux is niet per definitie hars), zodoende dat ik het zo zei. Als er geen hars (of andere flux) in je soldeer zit zal je niet lekker werken. ;-)

Thevel

Golden Member

Op 19 augustus 2019 06:09:27 schreef KGE:
IPA of FLux Remover gebruiken en je hebt een pracht eindresultaat.

Ik gebruik altijd Kontakt PCC, dat geeft ook een mooi eindresultaat.

Voor mij is tin zuig litze draad (desoldering wick) ook onmisbaar. Soms is er sluiting tussen pinnetjes en met litze kun je dan de overtollige tin weghalen.

Bijvoorbeeld:
https://www.allekabels.nl/solderen/102/1053068/desoldeerlint-0.8-mm.ht…

En zonder extra flux krijg ik het ook niet voor elkaar op 0.5 mm. Blijkbaar heb ik geen vaste hand zoals sommige anderen hier.

Hete lucht gebruik ik alleen om veelpoters weer los te maken, niet om te solderen.

En soldeer pasta is enkel voor professionals. Dat bestaat uit een mengsel van flux en micro tinbolletjes en wordt mbv een stencil op de print aangebracht. In de oven smelt de zaak dan aan elkaar. Zonder stencil is het lastig om de juiste kleine hoeveelheid aan te brengen. En die pasta is beperkt houdbaar.

Sine

Moderator

Fijne pitch altijd met een beetje flux en er met een holle punt overheen slepen.
Het kan wellicht zonder, maar je moet de print toch schoonmaken, dus dat beetje extra kan geen kwaad. En ik heb het over een beetje ... niet a-la Rosmann de onderdelen verzuipen in flux.

Op 18 augustus 2019 19:25:52 schreef BigB:
En wat is nu precies soldeerpasta?
Ik lees soms dat de pasta eigenlijk gewoon een soort flux is, maar ook dat je het als "soldeer" kan gebruiken.
Vr Gr.
Bram.

Termen als flux en soldeerpasta worden nog wel eens door elkaar gebruikt.
Flux is een vloeimiddel en wordt ook wel eens soldeervet genoemd.
Soldeerpasta kan tin bevatten en dan kun je er gewoon mee solderen. 'Soldeerpasta zonder tin' dient uitsluitend als vloeimiddel of flux.
Inderdaad nogal verwarrend.

Allen bedankt!
Voldoende info voor mij om aan de slag te gaan. Eea lijkt erg afhankelijk van persoonlijke ervaringen en voorkeuren. :-)

Eerst maar gaan oefenen op een goedkoop projectje van AliExpress.
Merk vanzelf wel wat het beste bevalt voor mij.

Gr
Bram

Ik maak gebruik van een SMD stencil (0.12mm) en een omgebouwde mini oven met Controleo.

Zie hier het resultaat. (helaas kun je de soldeerverbindingen niet goed zien door de schittering van het licht)

Ook met 0402 gaat dit perfect.

O ja, GEEN extra flux gebruikt, heb het wel ergens maar gebruik ik nooit. De benodigde flux zit al in de soldeerpasta.

I love it when a plan comes together !
maartenbakker

Golden Member

Voor machinaal solderen van een nieuwe print zou ik ook niet aan extra flux beginnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Je hebt flux in pasta vorm. Dat schept verwarring voor mensen die niet thuis zijn in deze materie. Het voordeel van fluxpasta is dat het je onderdeel op zijn plaats houdt. Het is gewoon flux in een dikkere vorm en heeft niks met soldeeertin pasta te maken. Tin die voor electronica bedoeld is bevat flux voor ons gemak. Daardoor hoeven we geen losse flux te gebruiken MAAR:

In goede soldeer zit dus flux (flux core genaamd) . Maar flux werkt maar 1 keer. De hitte van je bout activeert het en daarna doet het niks meer.
Flux heeft een soort van etsende werking zodat je een pure tin op metaal verbinding krijgt. En als bijkomstig voordeel bevordert uitvloeien.

Je hebt tegenwoordig veel no-clean flux zodat het niet je PCB opvreet als je het laat zitten. Het is mna gebruik niet actief meer. Ziet er niet uit maar kan geen kwaad. Zelf maak ik het altijd schoon met PCB cleaner (Aceton of IPA werkt ook) Kijk uit wat je koopt. Ik heb bv wateroplosbare flux wat extra agressief is. (dat heb je wel eens nodig bij bv industrieel reparatie werk) Het klinkt handig en veilig maar het nadeel is dat je het MOET schoonmaken. Het blijft actief na het solderen. Alleen kan je dat nu met water doen.

Als je SMD soldeert met een holle punt (Gullwing) dan doe je soldeer in de punt en dan breng je het via de punt naar de pad+onderdeel. Je voegt geen tin meer toe bij het component. Bij through hole voeg je altijd tin toe maar dus ook automatisch flux (die zit immers in de tin bij harskern soldeer)

Bij SMD met de holle punt activeert de flux al in/op de punt. Op het moment dat je het component soldeert doet die flux niets tot bijna niets meer. Je MOET dan flux toevoegen. Of je het nu leuk of niet vindt en hoe mooi je het resultaat zonder flux ook kan maken. Het is gewoon niet goed. Het kan er mooi uitgevloeid uitzien maar op de lange duur kan de nu niet verwijderde oxidelaag gaan opspelen.

Pak een oude print, smelt een soldeerverbinding. Doe nu het zelfde met flux en zie het verschil.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

Ik maak gebruik van een SMD stencil (0.12mm) en een omgebouwde mini oven met Controleo.

Zou je daar een keer meer info over willen plaatsen ? Of heb je dat al ooit gedaan ? Ben zelf ooit aan het meten geweest aan een klein oventje maar die haalde de steilheid voor de SMD pasta opwarmcurve niet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.