Bosch 9.6 volt akku boormachine motor stuk?

Mijn oude trouwe PSR 9.6 VES-2 schroevendraaier / boormachine gaf onlangs rook en stank dat bij het motortje vandaan komt. Geen koolborstels oid zichtbaar bij het motortje. Motortje draait nog wel.
Is dit einde levensduur of is er nog iets aan te doen?

Motortjes gaan vaak defect door slecht contact van het sleepcontact met het anker en gaan dan vonken en roken en stinken. Soms helpt het om de oxide er dan af te schuren als het erg vonkt, maar toch vaak moet je t motortje vervangen en die zijn er in alle soorten en maten te vinden op Ebay of Alixpress, en heel goedkoop. Alleen moet je wel goed letten op het voltage en de afmetingen van het motortje en wat voor tandwieltje er op zit. Dat kan je soms wel overzetten.

*hier heb ik geen app voor nodig

Bart, bedankt. Kon het vervangende motortje gemakkelijk vinden.

Kruimel

Golden Member

Ok dat scheelt, want zo een tandwieltje los krijgen is niet altijd makkelijk. Had je de motor toevallig ook open gehaald? Ik vraag dit alleen uit nieuwsgierigheid, omdat ik me altijd afvraag wat nu het zwakke punt is geweest.

Nee, het achterdeksel is gefelst op 4 plaatsen. Dat gaat er niet gemakkelijk af.

Als je in de sleuf kijkt met een zaklantaarn moet je de 2 koolborstels precies kunnen zien.

regelt de schakelaar nog wel? niet zelden fikt de regelfet uit onder zware last op half vermogen.. dan werkt de tol nog wel, maar allen op vol toeren als de knop achterin gedrukt wordt.

motortje kan wel open, met een zijkniptang kun je die gefelste punten wegbuigen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

als ik zo goed kijk als ik kan, dan denk ik dat ik twee koperen klemmetjes zie dichtbij de rotor zonder nog veel kool. Ik vermoed dat de koolstaafjes gewoon op zijn / praktisch op zijn.

De schakelaar regelt nog wel en daar stinkt het ook niet, dat is toch écht bij het motortje.

de borstels op bij een groene bosch, dat zou knap zijn, de accu's zijn eerder om zeep als de borstels. ik zie maar zelden accumachines waar de borstels van op zijn, en zo wel zijn de motorlagers ook op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer