Potentiometers

Hallo allen

ik zit met een probleem op een PA9600 van Jb systems .
er is 1 potentiometer van stuk gegaan dit weekend.
Kheb contact gehad met Beglec maar daar kunnen ze mij niet helpen .
mijn vraag is , kan ik daar een standaard potentiometer op zetten ?

Ben je mogelijk in het bezit van een schema, of anders een paar goede close-up foto's?

Wat staat er anders voor code op de potmeter en heb je hem al eens gemeten?
Het kan zijn dat het een mechanisch defect is dan kun je de waarde misschien nog meten. Is de koolstofbaan verbrand dan is meer info echt een pree.

@ t-sec.
Ik zal vanavond een foto nemen van de potmeter.

schema's heb ik niet . en Beglec kan mij hiermee ook niet helpen .
ik zal het zo snel mogelijk posten

alvast bedankt

Arco

Special Member

Iedere logarithmische 10k potmeter die past zal wel voldoen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

lijkt op een standaard potmeter.
10 kOhm
Een standaard as is 6 mm, even nameten.
Een standaard as is van kunststof en veel te lang.
Die moet je inkorten, meet de maat na.
Om de knop vast te zetten kun je er een laagje plakband oid over de as doen.
Is het voor het volumeinstelling? Dan is je potmeter Logaritmisch ( Log)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik zou meteen het goede model bestellen. Die korte as met kartels is net zo standaard als een lange as van kunststof.

Ik dacht dat A lineair betekende ? Of heb ik het mis. ?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Die opmerking lag ook op mijn klavier al de hele tijd te branden.

V.w.b. de assen: ik begrijp dat de lange kunststof assen vooral in Duitsland gebruikelijk waren/zijn, en vandaaruit ook naar onze lage landen overgewaaid. Radiohm stelde toch de norm, de facto? De korte gekartelde asjes heb ik altijd als US'aans ervaren. Daarvoor moet men dan ook geen schroevedraaier kunnen hanteren ;)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 19 augustus 2019 21:14:20 (71%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Volgens Wikipedia ( als ik dit mag geloven ) zou het een logaritmische zijn te herken met de letter A en oude standaard B. En voor lineair zou het letter B zijn en volgen oude standaard A zijn .
Maar ze zeggen ook dat voor audioversterkers meestal logaritmisch is. . Is er een probleem mocht ik ze omwisselen. Dus lineair i.p.v. liogaritmisch ?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Huhuh, je hebt je huiswerk goed gemaakt, bravo! Inderdaad wordt logaritmisch (sic!) vooral gebruikt voor volumeregeling van audiotoestanden.

Het enige verschil is dat het niet zo handig zal regelen als je een andere curve hanteert dan bedoeld. Maar er kan niets kapot gaan.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 19 augustus 2019 21:03:47 schreef Rolly 789:
Ik dacht dat A lineair betekende ? Of heb ik het mis. ?

Ja, En B is logarithmish. En bij sommige andere fabrikanten is het andersom. Nu jij weer. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

De koolbaan zal nog wel in orde zijn, dan is het uit te testen met een ohmmeter.
Een pen op de buitenste aansluiting en dan met de andere pen (geen scherpe) over de koolbaan schuiven.
Is er verschil aan beide einden in het gedrag dan is hij logaritmisch.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

https://www.haje.nl/product_info.php?products_id=52168
Voor 4,15€ heb je hem thuis (nee, ik heb daar geen aandelen ;) )

Arco

Special Member

Bij aziatische fabrikanten is de 'A' bijna altijd logarithmisch.
Gezien de gekartelde as zal 'ie wel uit het (verre) oosten komen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@arco. Klopt. Ik heb een website in België gevonden waar ze deze potleters verkopen. Voor 2,5€ heb ik er al eentje. Ik ga de 2 soorten aankopen dan ben ik zeker. En dan nog gewoon uitmeten en vervangen
Toch bedankt voor jullie help jongens.
Zeer gewaardeerd.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

* welk was die webwinkel in BE? Allicht zal dat ook voor anderen relevant zijn!
* een woord van dank is erg beleefd, maar aub ook de meisjes niet vergeten?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Sorry Girls. Ook bedankt aan jullie .
De webwinkel is www.gotron.be

Op 19 augustus 2019 21:38:58 schreef Rolly 789:
Sorry Girls. Ook bedankt aan jullie .
De webwinkel is www.gotron.be

en das tevens ook nog een echte winkel, en dicht bij mijn deur. heb ik even geluk :-)

Bij een eindversterker staan de volumeregelaaars bijna altijd rechtsom (MAX). In dat geval maakt het niet uit of de potmeter lineair of logaritmisch is. Als je er een verwisselt voor het "verkeerde " type, hebben alleen de tussenstanden geen gelijk volume bij een gelijke stand van de knoppen. A of B, altijd weer onzeker. Als een potmeter nog heel is, is het met de ohm meter snel te zien. Zet de potentiometer in de middenstand. Een lin potmeter heeft twee gelijke weerstandswaarden ten opzichte van het middelste kontakt op de buitenste aansluitingen.. Bij een log potmeter is er een groot verschil.

Sine

Moderator

Op 19 augustus 2019 21:10:49 schreef big_fat_mama:
De korte gekartelde asjes heb ik altijd als US'aans ervaren.

Eerder Japanesisch, hoewel philips ook al heel vroeg potmeters had met een D-as

Lineair, logaritmisch.... Op deze site staat in de specs een grafiekje dat aangeeft wat "taper" A, B en C inhoudt voor hun product. Of andere fabrikanten dezelfde logica gebruikt kan ik echter niet verzekeren.

https://www.ttelectronics.com/TTElectronics/media/ProductFiles/Potenti…

Depeet
vergeten

Golden Member

Op 19 augustus 2019 22:11:47 schreef buzzy:
Als een potmeter nog heel is, is het met de ohm meter snel te zien. Zet de potentiometer in de middenstand. Een lin potmeter heeft twee gelijke weerstandswaarden ten opzichte van het middelste kontakt op de buitenste aansluitingen.. Bij een log potmeter is er een groot verschil.

Beetje lastig te doen met de kapotte potmeter van TS! :)

Daarom schreef ik dit:

Op 19 augustus 2019 21:23:34 schreef vergeten:
De koolbaan zal nog wel in orde zijn, dan is het uit te testen met een ohmmeter.
Een pen op de buitenste aansluiting en dan met de andere pen (geen scherpe) over de koolbaan schuiven.
Is er verschil aan beide einden in het gedrag dan is hij logaritmisch.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Aan de schaal te zien op de foto is het een logaritmisch bereik.

Beetje vreemd op een PA eindversterker, die zijn meestal lineair.
Maargoed het kan natuurlijk.

Kruimel

Golden Member

De schaal heeft een logaritmische opdruk, maar de verdeling van het bereik is dat zo te zien niet. 1/3 van de schaal is ∞ to ~27dB, vervolgens 1/3 van 27dB naar 10dB, en dan can 10dB naar 0dB. Impliciet zijn dit natuurlijk negatieve getallen.

edit: 'Real life' potmeters zijn overigens ook slechts een zeer matige benadering van logaritmisch, vaak zijn het twee lineaire delen die over elkaar worden gedampt. Meestal kan je het zelfs zien als je de koolbaan bekijkt.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 21 augustus 2019 17:40:47 (31%)