Voedingstrafo Mesa Boogie Dual Rectifier

RAAF12

Golden Member

Bij de 6,3V winding enkel bij het onderste schema.

Het is juist de aarde aftakking op de secundaire kant bij de 6,3V aansluitingen. Deze verschilt in beide schema’s

Bij het eerste schema worden de gloeidraden geaard in het midden tussen de 2 100Ω weerstanden en bij het tweede schema wordt de middenaftakking van de gloeistroomwikkeling op de trafo geaard.
Aarding van de gloeidraden wordt gedaan om het bromnivo te verlagen. Het heeft niets met de werking van de buizen te maken.

Ja ik zie nu wat jullie bedoelen. Dus ik zou zonder problemen de aarde aftakking (van de 6.3V wikkeling) ongebruikt kunnen laten wanneer ik het bovenste schema toepas?!

Sine

Moderator

Ja, die truuk met de weerstanden is enkel omdat die trafo geen middenaftakking heeft.
Dus als je een trafo hebt MET middenaftakking zou ik net NIET het bovenste schema aanhouden maar die middenaftakking aan massa knopen.

Overigens vind ik die enkelpolige rectifier select van het onderste schema ook een mooiere oplossing.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 20 augustus 2019 09:42:08 (28%)

Op 20 augustus 2019 09:39:41 schreef Sine:
Ja, die truuk met de weerstanden is enkel omdat die trafo geen middenaftakking heeft.
Dus als je een trafo hebt MET middenaftakking zou ik net NIET het bovenste schema aanhouden maar die middenaftakking aan massa knopen.

Overigens vind ik die enkelpolige rectifier select van het onderste schema ook een mooiere oplossing.

Gaat het een probleem opleveren als ik beide methodes combineer? Ik heb namelijk een PCB van het bovenste schema. Dus met weerstanden naar GND.
Echter heeft de trafo de optie met middenaftakking.

Sine

Moderator

Dat kan, maar je kunt die weerstanden gewoon weg laten natuurlijk.

Ja inderdaad. Dat kan natuurlijk altijd. Ik vroeg me af of dit überhaupt kwaad kan.

Sine

Moderator

Nee, het is niet nodig, het voegt ook niets toe, maar kan geen kwaad.

Oké duidelijk.
Bedankt zover allen.

Waarom zitter er twee sets gelijkrichters in (dioden / buizen)?

Jacques van Montfort

Als ik het goed begrepen heb, hou je een lagere gelijkspanning over dmv de buizen ipv diodes. Wat weer invloed heeft op het geluid. Hierbij kan de gitarist een keus maken wat zijn voorkeur heeft qua geluid.

RAAF12

Golden Member

Op 20 augustus 2019 11:28:51 schreef Jacques1956:
Waarom zitter er twee sets gelijkrichters in (dioden / buizen)?

Op de website staat 'THE BEST RECTIFIER EVER BUILT…PERIOD.' https://www.mesaboogie.com/amplifiers/electric/rectifier-series/dual-r…

Nou dan weet je het wel, humbug reclame.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 21 augustus 2019 00:29:46 (14%)

Sine

Moderator

Met "rectifier" bedoelen ze daar de hele amp ;)

Ofwel de beste versie van de 'dual rectifier' versterker.

RAAF12

Golden Member

Op 21 augustus 2019 09:01:23 schreef Sine:
Met "rectifier" bedoelen ze daar de hele amp ;)

Ofwel de beste versie van de 'dual rectifier' versterker.

Point taken.. en als de gelijkrichtbuizen end of life zijn is het goedkoop de zaak te switchen naar silicon rectifiers. Met dat soort brallende reclame's krijg ik plaatsvervangend medelijden met de mensen die alles geloven wat er gedrukt staat.

Het gedrag van een silicon gelijkrichter is anders dan dat van een buizen diode en dat heeft invloed op het gedrag van de andere buizen en dus op het geluid. Ooit een uitgebreide uitleg hierover gelezen maar ik weet niet meer wat de kern van het verhaal was.

Gitaarversterkers worden vooral gewaardeerd om de eigenschappen (= kleuring van het geluid) die je absoluut niet wilt in een HiFi versterker. Net als de hele discussie over buizen versus silicium is dit allemaal heel subjectief.
Wat wel objectief is vast te stellen is dat bij heel veel gitaristen (inclusief mijzelf) Mesa Boogie heel hoog aangeschreven staat dus ik neem klakkeloos aan dat dit ook daadwerkelijk de beste Rectifier is :-)

RAAF12

Golden Member

Luisteren is inderdaad erg subjectief, en er zijn geen twee gelijke oren.
Wil je wetenschappelijk vaststellen of verschillen in het geluidsbeleving hoorbaar zijn, moet dat onder gecontroleeerde conditie's zijn in een dubbelblind onderzoek. Dan weet de proefpersoon en de testbegeleider niet naar welke bron geluisterd wordt. Apparatuur en luidsprekers staan ook verdekt opgesteld achter een gordijn zodat er geen nadere info is.
Dan wordt het verrekte moeilijk om te horen of de hoogspanning door een Si diode of een lampengelijkrichter wordt verzorgd. Hoe zou een Selenium, Cuprox of Ge diode dan wel klinken..

Sine

Moderator

Die 5U4's droppen zo'n 40-50V als er een beetje stroom door loopt.

Dat is toch wel iets om rekening mee te houden, daarnaast is die spanningsval afhankelijk van de stroom (Ri)

By having this information on a chart you can choose a rectifier tube that will best suit your playing style. The more of a voltage drop (DCV Drop) you have the more sag or compression you will have.

Dan het volgende.
Mesa wil graag dat er gebruik gemaakt wordt van eigen buizen. Daarom maken ze gebruik van fixed bias principe. Je kunt de bias niet regelen maar is enkel schakelbaar voor 6L6 of EL34 buizen.
Nu wil ik de mogelijkheid hebben om ander merk buizen toe te kunnen passen. Hierdoor wil ik een bias mod toepassen.
Wat ze dan vaak doen is R255 verwijderen. Hier komt een potentiometer met een weerstand in serie (zodat de buizen niet kunnen doorbranden wanneer de potentiometer volledig is open gedraaid)
De draden van de bias-schakelaar zijn los gesoldeerd, zodat deze niet meer bruikbaar is omdat de bias toch wordt aangepast met de potentiometer.
Nu wil ik deze schakelaar en de werking ervan toch behouden, maar in plaats van één potentiometer wil ik er 2 toepassen. Één voor de instelling van de 6L6 en de andere voor de EL34. Nu heb ik een ontwerp gemaakt. R255 verwijder ik, en R262 vervang ik door 6K8. Ik neem aan dat dit gewoon zou moeten werken, of zijn er opmerkingen ?!
Eerste afbeelding is origineel. Tweede is mij Mod.

Sine

Moderator

Let even op het spanningsbereik, 50k lijkt me wat aan de hoge kant.

In de originele opstelling komt de totale belasting niet boven de 22k.

Denk ook aan het vermogen van de potmeters, het kon wel eens dat een koolpot hier uitfakkelt (natte vinger gevoel, ik heb er niet aan gerekend)

-edit-

Nog een dingetje:
Bij een open pot (of het omschakelen van de schakelaar ... wat je uiteraard niet met ingeschakelde amp moet doen) gaat je bias naar maximaal, ook niet bevorderlijk lijkt me.

-edit2-

En je bias adj is zo nogal niet lineair, ik zou de spanning pakken van de loper van de pots.

Op 21 augustus 2019 22:11:06 schreef Sine:

Bij een open pot (of het omschakelen van de schakelaar ... wat je uiteraard niet met ingeschakelde amp moet doen) gaat je bias naar maximaal, ook niet bevorderlijk lijkt me.

Je doelt hierbij op het moment dat de schakelaar even geen pot ziet bij het schakelen? En hierdoor dus R262 dus ook niet meedoet? Dan zal er inderdaad heel ff Umax staan inderdaad..

25K pots zouden misschien beter zijn inderdaad.

Betreft Edit 2, bedoel je dan dat de loper naar de bias select schakelaar moet gaan? En dan pootje 1 niet gebruiken van de pot??

Sine

Moderator

Netter is iets in deze richting.

Dan heb je lineaire verstelling, en een krakende pot zorgt niet voor een spike naar de verkeerde (max stroom) kant.

-edit-

Als je dan toch aan het modden bent, zet in iedere kathode van de eindbuizen een weerstand van 1 Ohm 1% 3W, dan kun je de werkelijke bias stroom ook meten.

Bias stroom wilde ik met deze jongens uitlezen met mijn DMM.

Sine

Moderator

Dat kan natuurlijk ook, alleen moet je dan wel buizen pluggen.

Die 1R is zo klein dat ie verder geen invloed heeft, die zou je dan naar vier banaan bussen of een connector kunnen brengen.
Ik weet niet hoe custom je wilt gaan ;)

Klopt, qua gebruikersgemak verdient jou optie de voorkeur. Kan het inderdaad altijd nog overwegen.

Henry S.

Moderator

Op 21 augustus 2019 23:39:18 schreef Sine:
Die 1R is zo klein dat ie verder geen invloed heeft

En geeft een rooksignaal als er wat misgaat.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Op 22 augustus 2019 01:25:38 schreef Henry S.:
[...]
En geeft een rooksignaal als er wat misgaat.

Bijkomend voordeel ja, met een beetje geluk rookt de weerstand uit in plaats van de UGT.