Polystyreen condensators in oude Sony STR-212L

Eerste post hier...
In mijn eerste opknapproject van een Sony STR-212L receiver tref ik 2 polystyreen condensators aan die behoorlijk hebben gelekt. Ik wil deze vervangen maar kan in de oude Sony-specs alleen maar vinden dat het om 330pF en 120pF gaat. Nergens is een spanning op gegeven. Ik kan op internet polystyreen condensatoren vinden met opgegeven waarde 150V. Is dit slim om te kopen om ze te vervangen? Hoe kan ik zien welke ik nodig heb? De condensatoren zitten in het radio-gedeelte Mw en Lw.

ik vraag me af of dat die condensatoren wel hebben gelekt, die waarden zijn te klein om te lekken in dergelijke toestellen, alleen elco's lekken fysiek.. ik denk dat je lijm erlangs hebt zitten of kaarsvet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank Testman! Lijkt een beetje op kaarsvet inderdaad. Zie foto. Gewoon vanaf blijven?

Kruimel

Golden Member

Ja, dat is een soort lijm die ze in oude apparaten nog wel gebruikten. Het is zeker geen lekkage van de polystyreen condensatoren. Het kan geen kwaad zo ver ik kan zien. Niet vervangen tenzij je zeker weet dat er een probleem is. Polystyreen condensatoren gaan niet snel stuk.

Dank, waarschijnlijk niet defect dus. Ik laat deze 2 buiten beschouwing in mijn projectje. :)

maartenbakker

Golden Member

Belangrijkste als je gaat opknappen zijn de symptomen. De allerlaatste stap is preventief onderdelen vervangen, je bent hopelijk niet van plan om daarmee te beginnen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nee, wilde ik niet gaan doen. Ik wil `m zo veel mogelijk origineel houden. Het apparaat werkt nog wel maar geeft een seconde of 4 een zware toon via de speakers. ook met het volume op 0. Daarna klinkt ie kraakvrij en erg mooi.
De voedings-elco`s hebben gelekt en de componenten in de directe omgeving aangetast. Ik ga dit vervangen en daarna kijken of het werkt.
Paar lampjes heb ik besteld en verder maak ik `m alleen optisch schoon. Er zit niet 1 krasje, ook geen kleintje op het apparaat, echt wonderschoon!

deze versterker heeft nog geen speaker relais wrs, dat kwam pas in de late 70's. oa geluiden met aanzetten heb je daarom allang niet meer. een versterker zonder dat relais kan ook met uitzetten bijgeluiden geven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hij heeft niet zoiets als inschakelvertraging. Het geluid in de eerste 4 seconde is dusdanig dat de kat onder de bank schiet en er een half uur niet onder vandaan komt. Dat was ook in 1979 niet de bedoeling schat ik.
Heb nog even een foto gemaakt van "de situatie". Jullie hulp wordt gewaardeerd, super!

Kruimel

Golden Member

Als de voedingselco's gelekt hebben is het niet zo gek dat hij bromt, en als er op de print elektrolyt ligt koppel je de stroom makkelijk andere systemen in. Omdat je net de lijm (die bedoeld is om te verhinderen dat onderdelen losvibreren) aanzag voor lekkage heb ik de angst dat het misschien ook lijm onder de voedingselco's was. Die zijn vaak ook vastgelijmd om dezelfde reden dat de kleine dat zijn. Over het algemeen zijn grote elco's minder gevoelig voor opdrogen dan kleine, dus bij bromproblemen zou ik eerder zoeken naar kleine condensatoren. Waarschijnlijk zal je er niets aan zien, en moet je op basis van metingen vaststellen dat ze defect of uit spec zijn.

edit: Ok, ons reacties kruisten elkaar. Er zit daar zeker een rommel op de print, want de weerstand is ook aangetast. Ik kan niet zien of het uit de elco komt of elders vandaan, maar hier moet inderdaad het eea gerepareerd/vervangen worden.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op dinsdag 20 augustus 2019 13:49:47 (16%)

Dat bruine onder de elco`s is toch lekkage? De onderkant van de printplaat is brandschoon.

Kruimel

Golden Member

Ja ons reacties hebben elkaar gekruisd. Er zit daar wel iets corrosiefs, al heb ik het idee dat er ook lijm zit, maar dat is dan niet van verder belang. Dat zie je niet heel vaak, gewoonlijk raken die grote merkelco's slechts opgedroogd, maar lekkage zie ik helemaal niet zo vaak. Ik neig bijna te geloven dat er van extern wat in gekomen is. (Misschien heeft de kat er over gepist... :P)

Ik ga vervangen wat aangetast is en laat jullie weten of het gelukt is.
Kan een paar weekjes duren want ik moet materiaal verzamelen en het moet slecht weer worden. :) Bedankt zover!

Op 20 augustus 2019 13:47:22 schreef Wim-t:
Dat bruine onder de elco`s is toch lekkage? De onderkant van de printplaat is brandschoon.

Niet altijd. Heel vaak worden elco's met een klodder bisonkit achtige lijm vastgezet, om bestand te zijn tegen trillingen tijdens vervoer etc.
Als er echt elco's uitgelopen zijn, dan haal ik grote onderdelen van de print en was deze print met spiritus en een sopje, om het electroliet te verwijderen. Meestal zijn daardoor moeilijk te meten fouten opgelost.
Het verwijderen van onderdelen is nodig om overal goed te kunnen borstelen,

maartenbakker

Golden Member

Dat bruine is de beruchte bisonkitachtige lijm die gaat geleiden en waarvan o.a. weerstanden op den duur onderbroken kunnen raken. Je zult zelf even moeten kijken of de elco's echt gelekt hebben of dat het alleen maar die lijm is. Mogelijk moet je onderdelen verwijderen om erbij te kunnen. Je kunt dan meteen onderdelen in de buurt doormeten. De weerstand met het groene pootje is of stuk of aangetast en de eerste kandidaat voor vervanging.

Versleten elco's is bij Sony's van deze leeftijd zeker niet uitgesloten, maar of ze fysiek gelekt hebben is nog de vraag.

Het geleiden van lijm of het onderbroken raken van weerstanden kan ook al een dergelijk effect hebben. 4 seconden tijdens inschakelen is geen plopje meer inderdaad maar oscilleren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Op 20 augustus 2019 14:02:07 schreef maartenbakker:
4 seconden tijdens inschakelen is geen plopje meer inderdaad maar oscilleren.

En als de kat er last van heeft zit er waarschijnlijk een ultrasone boventoon op de zware brom. Overigens zie ik op de foto wel een paar onderdelen die al aangetast zijn en vervanging vereisen. Die weerstand is waarschijnlijk ook geen 47kΩ meer. Ik wist niet van die bisonkit-achtige lijm.

is idd bisonkit spul, vreet de onderdelen aan, zeker als t vochtig is geweest. de elco's komen anders los met slepen, zitten maar 2 pootjes onder die tamelijk grote dingen.

idd lijm verwijderen en elco's lossolderen om er goed bij te kunnen. wrs weerstand en tor vervangen, die zijn al aangetast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wanneer ik de elco`s er uit haal om de boel schoon te maken en weerstand en evt transistor te vervangen zet ik er toch sowieso nieuwe in terug? Maak ik hier een denkfout? De kosten zijn het niet....

die grote elco's zijn niet goedkoop doorgaans, slecht zijn ze zelden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Op 20 augustus 2019 14:02:07 schreef maartenbakker:

Het geleiden van lijm of het onderbroken raken van weerstanden kan ook al een dergelijk effect hebben.

Of de lijm werkelijk is gaan geleiden kun je kun je eenvoudig meten met een Ohm-meter, prik de meetpennen in de lijm, als de lijm is gaan geleiden meet je zomaar 100kΩ tot een paar Meg Ohm.

Wanneer ik mijn metertje op 20M-ohm heb staan meet ik 8,0 tot 11.5
De aangetaste weerstand kan ik niet meten, geeft nergens een uitslag. De andere weerstand geeft bij bereik 20K-Ohm een uitslag van ong. 9.7 Deze zou volgens schema 5.7K moeten zijn.
Ben nog niet zover dat ik deze uitslagen weet te interpreteren. Havo is lang geleden voor mij...

De werkvolgorde bij dit soort klussen is eerst alles met het oog inspecteren. Als je geen duidelijk ontplofte, uitgerookte of andere rare onderdelen en dingen ziet en het apparaat niet heel erg oud is, kun je hem voorzichtig aanzetten en eens kijken wat het apparaat wel en niet doet.

Bij een heel erg oud apparaat (50 a 60 jaar of meer) kun je al door alleen te kijken zien welke onderdelen je moet vervangen gewoon omdat ze oud zijn en daardoor bij het na vele jaren weer aanzetten onmiddellijk defect raken en daarbij andere onderdelen mee nemen in het defect raken. Maar dat is niet het geval bij deze Sony.

Bij de visuele inspectie van deze sony kijk je of er dus geen zichtbaar defecte componenten inzitten, Staat de spanningscarrousel goed, Zijn de net-entree's goed en de stekers en netsnoeren goed en veilig enz.

Probeer de schema's van dit apparaat te downloaden.

Dan zet je hem gewoon aan en kijk je wat er wel niet werkt aan dit apparaat.

In jou geval zijn de volgende stappen het schoonmaken van die geoxideerde plek op de print en het vervangen van die weerstand door een nieuwe van de dezelfde waarde. Kijk ook even naar die halfgeleider(transistor?) die ernaast zit. Heeft die al zijn pootjes nog of is er een afgerot?

Dan, als je dit allemaal gedaan hebt kun je met een scoop en knappe multimeter alle gelijkspanningen nameten. Meet dan de Dc component en de eventueel aanwezige rimpel. Aan de hand van de meetresultaten kun je dan besluiten om onderdelen te gaan vervangen.

Het rucktsichtlos vervangen van onderdelen heeft helemaal geen zin. Theoretisch zou het weer helemaal goed moeten werken als je alles vervangen hebt. Praktisch is dit helaas nooit het geval. Ten eerste soldeer je waarschijnlijk de pcb kapot.
Ook als het goed en professioneel kan solderen gebeurt dit. Eindeloos een pcb blijven in en uit solderen gaat gewoon niet goed. Maar zo'n versterker is ook nog eens afgeregeld en nieuwe onderdelen hebben nooit exact gelijke waarden als de oude. Dus zal alles opnieuw moeten worden afgeregeld.

Die styroflex condensatoren uit jou startpost gaan bijvoorbeeld zelden of nooit stuk. Dit type condensatoren is zeer stabiel en werd vroeger veel in allerlei kringen van filters en oscillatoren gebruikt. Als je deze gaat vervangen zul je die kring waar die c's inzitten helemaal opnieuw moeten afregelen. En dat gaat alleen met toch wel prijzige meetapparatuur.

Dus alles zonder meer vervangen gaat waarschijnlijk niet werken.

En:

Wanneer ik mijn metertje op 20M-ohm heb staan meet ik 8,0 tot 11.5
De aangetaste weerstand kan ik niet meten, geeft nergens een uitslag. De andere weerstand geeft bij bereik 20K-Ohm een uitslag van ong. 9.7 Deze zou volgens schema 5.7K moeten zijn.
Ben nog niet zover dat ik deze uitslagen weet te interpreteren. Havo is lang geleden voor mij...

Het is niet echt mogelijk om componenten in-circuit te meten omdat je de rest van de schakeling dan ook mee meet. Een ervaren techneut kan wel inschatten wat hij ongeveer moet gaan meten en daaruit een conclusie trekken of een component defect is of niet. Als het component na een in circuit meting verdacht blijft wordt het onderdeel er uit gesoldeerd en apart los van de schakeling nogmaals gemeten.

Repareren van elektronica is ook gewoon een vak.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op dinsdag 20 augustus 2019 17:46:44 (14%)

Kruimel

Golden Member

De lijm is duidelijk wel geleidend geworden, zij het relatief beperkt (8-11,5MΩ is niet heel veel). De weerstand is wel laag genoeg om een serieuze brom in je signaalweg te kunnen introduceren, dus ik zou de lijm als eerste verdenken voor eventuele brom en oscillatie.

De condensatoren lijken niet heel veel te hebben, maar een paar componenten er omheen lijken wel aangetast en kandidaat voor vervanging. De weerstanden zijn er blijkbaar wel slecht aan toe, want als hij meer dan 20MΩ is, dan is hij in essentie open (waarden van die grootte zijn erg ongebruikelijk).

Dankjewel ex-fietser voor je uitgebreide zienswijze.
Laten we dit topic voorlopig even gesloten houden. Ik laat jullie horen wat er van mijn knutselwerkje geworden is! :)
Bedankt voor jullie tips, leuk forum.

maartenbakker

Golden Member

Op 20 augustus 2019 17:50:26 schreef Kruimel:
De lijm is duidelijk wel geleidend geworden, zij het relatief beperkt (8-11,5MΩ is niet heel veel). De weerstand is wel laag genoeg om een serieuze brom in je signaalweg te kunnen introduceren, dus ik zou de lijm als eerste verdenken voor eventuele brom en oscillatie.

Ik wil ook niet volledig uitsluiten dat de geleidende lijm spanningsafhankelijke eigenschappen vertoont, zeker in combinatie met oxidelaagjes tussen lijm en onderdeel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."