Coax vragen...loze stukken en om hoek leggen

Sine

Moderator

De "weerstandsplitters" zijn die driehoekige dingen die ik hierboven liet zien, die horen in de vuilbak. Het soort splitters wat de TS laat zien hebben een trafo in de vorm van een "varkenssnuitje" er in met een paar wikkelingen, maar dat maakt nog steeds +4dB demping.

De beste optie is inderdaad weg laten. Je hebt F-F koppel stukken, maar ook elke koppeling maakt wat verlies. Hoewel je in de regel zoveel singaal binnen krijgt dat een beetje verlies eigenlijk geen kwaad moet kunnen.

Anoniem

Ik heb daar nooit bij stilgestaan. Zou een ordinaire splitter met een
bandbreedte van 5-2050 MHz met een transfootje werken? Lijkt me een enorm frequentiebereik voor een ringkerntje met enkele toertjes draad.

Idd, een koppelstuk geeft ook wat verlies maar je moet beide eindjes toch hoe dan ook aan elkaar zetten. En een 2Weg splitter, ongeacht hoe die gebouwd is geeft minstens een 5dB signaalverlies. Dus je houdt maar een derde over. De boodschap is dus onnodige onderdelen verwijderen. Daar zijn we het over eens.

Wederom hartelijk bedankt voor het advies en de tips! _/-\o_

Ik heb vanmiddag wat rondgekeken bij een aantal grote DHZ zaken en er ligt / hangt daar ook erg veel "niet-Hirschmann" / eigen merk materiaal.

Bij de Praxis bij mij in de buurt hebben ze alleen nog materiaal van KOPP.

Heeft iemand daar ervaring mee? Is dat kwalitatief goed?

Wat ik nu als eerste wil doen is op 2 plekken in huis de splitter en de niet gebruikte stukken kabel verwijderen en de te behouden kabels direct met elkaar verbinden.

Ik wil dus bij die 2 plekken de beide eindes inclusief wat er aan zit afknippen en een nieuwe / verse verbinding maken.

Is het een kwestie van 2 F connectoren (M+F) op elkaar of een koppelstuk aansluiten? (Zoals beneden te zien is.)

Of is er ook een connector waar de kabel eindes direct op / in kunnen worden aangesloten en aan elkaar zijn gekoppeld? Een soort mof verbinding?

Ik zoek dus de meest directe (en meest makkelijke) directe verbinding om 2 losse coax eindes aan elkaar te koppelen met zo min mogelijk signaalverlies.... :)

https://www.onlinekabelshop.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/o/k/oks-71377_hoofd.jpg

De F connectoren laten zitten en deze gebruiken.

Als je ze niet kan vinden wil ik er wel een paar opsturen.

Op 18 augustus 2019 16:00:35 schreef Dratsabylgu:
De F connectoren laten zitten en deze gebruiken.

Als je ze niet kan vinden wil ik er wel een paar opsturen.

Dank voor je aanbod, er aardig. _/-\o_

Maar ik wil liever alles "vers" aanleggen / vervangen.

Heeft iemand nog een mening over het merk KOPP en / of welk merk het beste is?

Of maakt dat bij F- connectoren niet veel uit?

Ik gebruik alleen Ideal f-connectoren en dan geen push-on maar crimp.
Heel stevige betrouwbare verbinding maar je hebt wel een krimptang nodig.
Hirschmann heeft ook crimp f-connectoren maar die vind ik minder fijn werken.

Krimpconnectoren is idd het beste.

Schroefconnectoren en de hierboven genoemde KOSWI/KOKWI3 connectoren zijn redelijk. Niet helemaal 4G proof (vnl afhankelijk van de montage)

Optimaal is een goede krimpconnector en de KOSWI/KOKWI4 connectoren (Die wit-blauwe van Hirschmann)

Als je geen tang hebt of kan lenen is de Hirschmann QFC5 ook nog een prima optie.

Voor krimp is mijn voorkeur de Hirschmann SFC012 of de Cablecon CX3. (Met bijbehorende tang), even van 'standaard' coaxkabel uitgaand. Dunnere of dikkere vereisen andere connectoren.

Kopp/Elro/HQ enz vallen bij mij meer in de bouwmarkt-categorie. Niet perse slecht, maar alleen handig omdat je het makkelijk kan krijgen. Voor hetzelfde geld (of minder) kun je bij de speciaalzaak veel beter spul krijgen. En naast gemiddeld spul wil er bij die merken ook nog wel eens wat bagger tussen zitten.

Anoniem

Coax wordt niet meer zo vaak gebruikt als weleer.
Iemand die regelmatig coax monteert heeft nut van een krimptang.
Voor éénmalig gebruik zoals in het geval van de TS is de aanschaf een zotte kost. En goedkope tangen geven enkel ergernis.
Voor die ene verbinding binnenshuis van een kabel die nauwelijks of niet beweegt zijn f connectoren die je op de kabel schroeft een prima oplossing. Ik zie hier de meerwaarde niet van een gekrompen verbinding.
Je kunt zo'n connector enkel gebruiken op kabel met een massieve kern.

Eerste missie is geslaagd. _/-\o_

De twee eindes afgeknipt en 2 nieuwe F schroefconnectoren en een koppelstuk ertussen gezet.

Meteen ook op de altijd storende RTL 8 strak beeld.

Op alle kanalen waar ik het getest heb krijg ik 50-55% sterkte en 100% kwaliteit en 0 BER fouten.

Alleen BBC4 had een paar honderd fouten maar wel 100 % kwaliteit / goed beeld , maar dat kanaal kijken we echt nooit.

Nu splitter 2 er nog uit en het nieuwe stuk coax trekken.

Al vermoed ik dat ik nooit meer dan 55% sterkte ga krijgen, volgens mij is dit percentage het (goede) gemiddelde al. :P

In ieder geval wederom mijn dank voor de tips tot nu toe!

Ik realiseer me dat er een (Coax) Cable Out op mijn Humax 5200 C ontvanger zit.

Die gebruikte ik eerst voor het analoge signaal naar m'n TV ,daarna gebruikte ik alleen nog maar de HDMI out.

Kan ik ook een nieuwe lengte coax met een koppelstuk op de aanvoerende coax aansluiten en die direct naar de HUMAX trekken en dan vanuit die Coax out op de Humax een lengte naar m'n audio / radio set?

Dat scheelt weer een splitter. :P

Tweede splitter en een stuk loze coax er tussenuit.

Geen verandering,blijft 50-55% sterkte en 100% kwaliteit en 0 BER fouten.

Maar het moest sowieso gebeuren.

Als laatste nu het stuk naar de Humax waarbij bovenstaande vraag over het door lussen nog open staat..... ;)

Vandaag laatste splitter er tussenuit, nieuwe coax getrokken naar de Humax en daarna door gelust naar Hi-Fi set / Radio.

Ging allemaal prima.

Geen verandering, strak beeld en overzicht blijft 51-55% sterkte en 100% kwaliteit en 0 BER fouten op alle zenders.

Klus geklaard.

Nogmaals dank voor tips en meedenken!

En de nieuwe / goede kwaliteit coaxkabel was heerlijk om mee te werken, dat strippen gaat zoveel soepeler en makkelijker! :)

[Bericht gewijzigd door Max1966 op maandag 26 augustus 2019 16:28:48 (17%)