Oude verstelbare weerstand

Ooit zo’n oude vertelbare weerstand gezien? Een soort potmeter lijkt het wel! Heeft iemand een idee hoeveel volt hierop kan er staat op dat het 150 Ohm is en dit staat erop Y.E.C. JB

een oude rheostaat, de isolatie is afhankelijk van de rode plaatjes waar de weerstand mee vastgezet is. die gaan met hogere luchtvochtigheid meer geleiden. 230V erop zetten zou ik dus niet aanraden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik zou zeggen maximum 5 watt vermogen . kan je de max spanning berekenen. R heb je ook al.. (P = U²/R)

Heb je een toepassing in gedachten? Ik zou zelf niet zo gauw weten wat je met zo'n ding zou kunnen doen.

Op 20 augustus 2019 20:45:16 schreef KlaasZ:
Heb je een toepassing in gedachten? Ik zou zelf niet zo gauw weten wat je met zo'n ding zou kunnen doen.

Lijkt me een goede om de toonhoogte van je deurbel mee aan te passen. Heeft je bezoek iets te doen tijdens het wachten :)

Open 230 vind ik sowieso al niks, ik zou het bij 12 of 24 volt houden.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 20 augustus 2019 21:04:50 schreef MAH:
[...]
Lijkt me een goede om de toonhoogte van je deurbel mee aan te passen. Heeft je bezoek iets te doen tijdens het wachten :)

Open 230 vind ik sowieso al niks, ik zou het bij 12 of 24 volt houden.

even rekenen... bij 230V gaat het ding in minder dan enkele seconden in rook op... past bij je quote :-)

Op 20 augustus 2019 19:30:49 schreef kris van damme:
ik zou zeggen maximum 5 watt vermogen . kan je de max spanning berekenen. R heb je ook al.. (P = U²/R)

Dat geeft 24V

Merk op dat die 5W dus niet op een deel mag komen. Dus 0.7A over een stuk van 10 Ohm is ook 5 W, maar dat mag niet. Ik kom op 'max 160mA' als eenvoudige samenvatting.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Werden vroeger ook veel gebruikt in Tamiya RC modellen.

I love it when a plan comes together !

Doet me denken aan een onderdeel voor de regeling van de veldstroom (shunt) van gelijkstroom- motoren en generatoren. (Ward-Leonard systemen). Krijgen in de regel minder spanning te verduren dan het anker. Volgens opschrift op het doosje is deze kennelijk ook geschikt voor "dynamisch remmen", alhoewel ik voor die toepassing nog nooit een 'variabele' versie ben tegengekomen.

[Bericht gewijzigd door herbert116 op woensdag 21 augustus 2019 08:24:43 (12%)

Dat EMF braken is dus gewoon een kreet die dit product beter moet doen lijken dan dat van de concurrent, terwijl er geen verschil is.

Als je een DCDC converter bouwt met een diode aan de uitgang zodat er geen stroom opgenomen kan worden, dan heb je geen EMF-braking. Maar standaard PWM of "variable resistor" dan heb je dat wel. Niets aan te doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het door TS getoonde ding stamt nog uit de tijd dat de toepassing van halfgeleiders en PWM voor motorregelingen, nog in de kinderschoenen stond. Moeilijk te vergelijken derhalve.

RAAF12

Golden Member

Foto 2 laat zien dat er een excentrisch nokje op het wiel zit waardoor de weerstand blijft schuiven bij aandrijving. In serie met een 24V lamp is er een knipperlamp van te maken die wordt aangedreven door een motortje. Mooi lesmateriaal...
Wellicht komt ie origineel uit een snelheidsregelaar/voetpedaal van een naaimachine?