led 1x per minuut laten knipperen

beste,

Ik heb weinig ervaring met elektronica,
Nu wil ik een led 1x per minuut laten knipperen. Het liefste 6-8 tegenlijk.
De schakeling moet in een tennisbal passen. en mag niet teveel kosten.

alvast bedankt voor de hulp.

ps. graag tekening van schakeling. dan begrijp ik het beter.

veel eisen, sorry hiervoor.

Maar ben blij met alle hulp.

BVD

dan kan.
maar heb je een oplossing voor me

maartenbakker

Golden Member

Het kan, maar als het zo is sta je in de verkeerde forumsectie en moet je aangeven wat je zelf al had bedacht, hoe weinig ook, en voor wat voor soort school het is (dit omdat het forum geen huiswerkservice is maar veel mensen wel graag helpen).

Belangrijkste eerste vraag aan jou is, hoe nauwkeurig die minuut moet zijn. Als het niet op een paar seconden komt, dan kun je een RC-combinatie als tijdbasis nemen en daar de rest van je schakeling omheen bouwen. Als het nauwkeuriger moet of flexibel qua functie zou je bijvoorbeeld naar een microcontroller met kristal kunnen kijken.

Andere vragen zijn hoe fel de LED's moeten zijn, en wat voor spanningsbron je wilt gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Of zoiets van deze site. Is makkelijk aan te passen naar meerdere LED's en knipperfrequentie. https://www.circuitsonline.net/schakelingen/12/lichteffecten/knipperli… Maak de elco hoger in waarde als de LED te snel knippert.

ps. graag tekening van schakeling. dan begrijp ik het beter.

(hieronder) Een 9V blokje zal wel in een tennisbal passen. Vergeet de aan/uit schakelaar niet...

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad: veel meer uitleg aub. De oudgedienden hier grappen wel eens dat ze geen kristallen bol hebben, of dat hij net in de reparatie is of zo.

De belangrijkste vragen heeft @maartenbakker al gesteld, ga daar aub zo uitvoerig mogelijk op in. Hoe beter wij het verhaal kunnen inschatten/inbeelden, hoe beter we kunnen helpen.

Bijkomende vraag van mij: als het in een tennisbal moet passen dan moet er ook een batterij in. Hoe lang moet de batterij meegaan? @(hierboven) Ja, een 9V-blokje lijkt voor de hand te liggen kwa afmetingen. Maar voldoet het kwa levensduur? Kwa gewicht?

Ook: niet iedereen hoort het graag, maar je zult hier en daar een betere indruk maken met verzorgde taal. Eventjes proeflezen en dan pas posten kan al aardig wat helpen. Kreten als "dan kan" en "tegenlijk" zouden sommigen wel eens de andere kant kunnen doen opkijken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Vergeet de aan/uit schakelaar niet...

Grijns. Misschien is het wel de bedoeling dat de led knippert bij iedere keer dat de bal botst. Al zou ik hem dan eerder laten gillen, daarvoor zijn er alleraardigste ic'tjes in omloop.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

"Een keer per minuut knipperen", wat betekent dat?
- Een flitje eens per minuut
- halve minuut aan, halve minuut uit
- Even knipperen en dan een minuut uit

??

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het is niet voor school.

Ik ben bezig met een spoken tocht voor judo kamp.
de led moet in 1 minuut 1 sec aan zijn. de rest 59 sec dus uit. Deze tijden mogen afwijken. het is belangrijk dat de tennisbal (die in het donker ligt) even licht geeft en dan weer een tijdje niet. zodat hij moeilijk te vinden is.

idd blokje van 9v zou ideaal zijn. hoeft max 2 uur mee te gaan.

ik heb eigenlijk weinig tot niets verstand van elektronica. ben wel handig en kan een schakeling wel "lezen" en na bouwen.

Hoop dat dit wat meer info is waar jullie iets mee kunnen.

was idd handig geweest om dit in mijn eerste post te vermelden.

Lukt me niet zo snel een afbeelding toe te voegen, maar “vroeger” deden we dat met een 555

Kun je daar zo'n lage duty cycle mee maken dan?
Ik zit meer te denken aan een CD4017, hoewel je daar nog steeds geen 1:60 meet hebt (1:10 dus). Of anders toch maar een Arduino Nano? :-)

@Karel hieronder: ok. Plaatje kun je posten als je het bericht edit. Onderaan zit Upload knop. Easy.

[Bericht gewijzigd door flipflop op woensdag 21 augustus 2019 22:20:22 (22%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ja, 50 tot 99%, dus de led aan de +9, of een transistor buffer er achter?

Zal eens zoeken hoe ik hier een plaatje post, of wil dat alleen naar een bestand op het www.?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

met een timer IC kun je zeer eenvoudig zoiets maken.
Zoek op 555 (het typenummer van het IC) of op 555 timer.
Het IC is er in vele varianten.
Succes

En als dat te moeilijk is, hier op C.O. is ook al wat te vinden:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/13/lichteffecten/ne-555-kn…
Beetje aanpassen naar je wensen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ok hier ga ik eens naar kijken.
bedankt.

andere opties natuurlijk welkom

Een 555 werkt niet zo goed hier omdat de tijd te lang wordt. Dan kun je beter een CMOS 555 nemen (bijv ICL7555). Dan is een tijd van 60 seconden geen probleem.

Thevel

Golden Member

Je kan de schakeling bouwen met een CD4060
Alle onderdelen zijn heel gangbaar, goedkoop en makkelijk te krijgen.
Door R1 te wijzigen kun je de tijd aanpassen wanneer de led gaat branden, met 180kΩ is dat ongeveer 1 minuut.
Door R3 te wijzigen kun je de tijd aanpassen hoe lang de led blijft braden, met 1MΩ is dat ongeveer 1 seconde.

De CD4060 is zeer zuinig, ik heb het niet berekend maar ik schat dat met een 9V blokje de schakeling makkelijk maanden blijven kan werken.

Een hand vol digisparks op ali bestellen?

https://nl.aliexpress.com/item/32952441917.html?src=google&albslr=…

Kosten een euro per stuk, simpel programmaatje schrijven en klaar.
Heldere led er aan en een batterij clip en je bent klaar.

Ik stem voor Thevel. Leuke schakeling, en die loopt langer op een batterij dan alle andere voorstellen.

Arco

Special Member

Wat is er mis met een standaard AMV?... ;)
(1 led kun je doorverbinden eventueel)

http://www.talkingelectronics.com/projects/5-Projects/images/THE-FLIP-FLOP.gif

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 22 augustus 2019 15:07:48 (40%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Wat is er mis met een standaard AMV?

- Meer componenten
- minder zuinig
- Grote condensatoren.
Led's zonder weerstanden?

(1 led kun je doorverbinden eventueel)

Foei! (arme transistor :) )`

Edit/
Arco heeft het schema inmiddels aangepast.

RAAF12

Golden Member

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 22 augustus 2019 00:46:42 (100%)

Op 22 augustus 2019 00:19:39 schreef Arco:
Wat is er mis met een standaard AMV?... ;)
(1 led kun je doorverbinden eventueel)

[afbeelding]

Alles!
Knipperfrequentie is te hoog. Dutycycle is onjuist. Stroomopname is veel te hoog.
Je moet van goeie huizen komen om iets beters neer te zetten dan Thevel.

maartenbakker

Golden Member

Op 22 augustus 2019 00:19:39 schreef Arco:
Wat is er mis met een standaard AMV?... ;)

In dit schema alvast dat de weerstanden parallel staan aan de LED's maar ermee in serie zouden moeten staan. En de rest van de bezwaren >:)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Thevel deze ga ik eens proberen.

bedankt alvast.

vanmiddag even naar de elektro boer.