led 1x per minuut laten knipperen

beste,

Ik heb weinig ervaring met elektronica,
Nu wil ik een led 1x per minuut laten knipperen. Het liefste 6-8 tegenlijk.
De schakeling moet in een tennisbal passen. en mag niet teveel kosten.

alvast bedankt voor de hulp.

ps. graag tekening van schakeling. dan begrijp ik het beter.

veel eisen, sorry hiervoor.

Maar ben blij met alle hulp.

BVD

dan kan.
maar heb je een oplossing voor me

maartenbakker

Golden Member

Het kan, maar als het zo is sta je in de verkeerde forumsectie en moet je aangeven wat je zelf al had bedacht, hoe weinig ook, en voor wat voor soort school het is (dit omdat het forum geen huiswerkservice is maar veel mensen wel graag helpen).

Belangrijkste eerste vraag aan jou is, hoe nauwkeurig die minuut moet zijn. Als het niet op een paar seconden komt, dan kun je een RC-combinatie als tijdbasis nemen en daar de rest van je schakeling omheen bouwen. Als het nauwkeuriger moet of flexibel qua functie zou je bijvoorbeeld naar een microcontroller met kristal kunnen kijken.

Andere vragen zijn hoe fel de LED's moeten zijn, en wat voor spanningsbron je wilt gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Of zoiets van deze site. Is makkelijk aan te passen naar meerdere LED's en knipperfrequentie. https://www.circuitsonline.net/schakelingen/12/lichteffecten/knipperli… Maak de elco hoger in waarde als de LED te snel knippert.

ps. graag tekening van schakeling. dan begrijp ik het beter.

(hieronder) Een 9V blokje zal wel in een tennisbal passen. Vergeet de aan/uit schakelaar niet...

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad: veel meer uitleg aub. De oudgedienden hier grappen wel eens dat ze geen kristallen bol hebben, of dat hij net in de reparatie is of zo.