Sunshower badkamer zone 1

Omdat onze badkamer een keertje aan renovatie toe is waren we wat aan het rondkijken. Nu was mijn oog gevallen op een sunshower combi white. Wat me hierbij opvalt is dat deze gemonteerd dient te worden in zone 1 en middels een lasdoosje moet worden aangesloten. Nu dacht ik altijd dat in zone 1 230V apparaten taboe waren. Schijnbaar mag het wel want het staat ook gewoon in de handleiding. Wat is jullie mening hierover wat betreft veiligheid.

Het apparaat is ook nog eens dubbel geïsoleerd. Dus geen mogelijkheid om de metalen delen te aarden. Dit lijkt mij in strijd met de NEN1010. Nu is die niet allesbepalend, maar ik zou zo'n ding niet in zone 1 willen hebben

Een Sunshower hangt in Zone 1, hier zijn volgens mij alleen IP67 geclassificeerde en dubbel geïsoleerde 230 volt toestellen van toepassing.

Op jouw documenten wordt over en IPX5 rating gesproken en aansluiten via ‘een lasdoosje’ lijkt aandacht te behoeven.

Toch worden deze apparaten redelijk vaak geïnstalleerd dus er zal vast wel een goedkeurende verklaring voor zijn. Eenmaal onder de douche met de Sunshower op 10 sta je mogelijk weer melanomen te kweken, dus ja, wat is veilig.

Sine

Moderator

Op 21 augustus 2019 17:37:24 schreef KlaasZ:
Het apparaat is ook nog eens dubbel geïsoleerd. Dus geen mogelijkheid om de metalen delen te aarden. Dit lijkt mij in strijd met de NEN1010. Nu is die niet allesbepalend, maar ik zou zo'n ding niet in zone 1 willen hebben

Mee eens, Dit zou minimaal aan het CAP geknoopt moeten worden als er metalen delen aan zitten.

Typisch dat het ding in belgie niet met het funky doosje achter het paneel aangesloten mag worden.

Voor BE:

Optie 1: De kabel van de Sunshower naar een andere ruimte brengen (door-boren) alvorens de elektrische verbinding te maken.Optie 2: De kabel van de Sunshower naar minimaal volume 3 in de badkamer brengen alvorens de elektrische verbinding te maken.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 21 augustus 2019 21:32:51 (31%)

evelo

Golden Member

De beruchte sunshower...

Niet toegelaten in België.

ik mag denken ook niet in NL, een lasdoos onder de douche, geen randaarde, erop, valt onder zooi eerste klasse..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou, los van elke norm of wat dan ook, niet met zulke z..i op 230 Vac onder de douche willen gaan staan. Op basis van de tekening meen ik zelfs dat het ding in zone 0 hangt? (Binnen de oppervlakte van de stortbak)?
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Nee het is zone 1. De zone 0 is de ruimte onder zone 1 waar water kan blijven staan, zoals een badkuip of een douchebak.

Volgens de website van karwei:

https://www.karwei.nl/klusadvies/a/elektriciteit-badkamer-aansluiten

bestand tegen onderdompeling IPX7 12V wissel- of 30V gelijkspanning zone 0

bestand tegen waterstralen IPX5 25V wissel- of 60V gelijkspanning zone 1

bestand tegen waterspetters IPX4 25V wissel- of 60V gelijkspanning zone 2

Dan zou IP65 voor Zone 1 dus wel mogen. Alleen de spanning is 230V, dat zou misschien dan niet mogen.

gewone 230V gu10 spotjes boven de douchebak mogen ook niet, vandaar dat je daar nog vaker een SELV trafo met 12V halogeen tegenkomt. of een spotje wat ip6x is, hoeft niet geaard te zijn, maar wel semi waterdicht.

maar een lasdoos onder het bereik van de douchekop, mag zeker niet, want iedere hobbybob maakt dat weer anders, draad boven ingevoerd, vd zo door de muur gestoken, achter in de doos ingevoerd enz. ook een stekkerverbinding mag daar niet, vaste verbinding buiten de douche zou ik dan liever zien. kabel door de gevel geboord naar het washok erlangs bijv.

als het plafond hoog is, kun je ook nog tegen het plafond iets maken want dat valt buiten handbereik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De Sunshowers die wij wel eens een enkele keer geinstalleerd hebben zijn compleet afgesloten bakken met een snoer er uit. Er is niets te openen en geen schroef te vinden.
Het snoer moet volgens instructies door de muur van de douchewand naar achteren geboord worden om aldaar aangesloten te worden op de voeding.

Op 22 augustus 2019 13:43:24 schreef T-sec:
Het snoer moet volgens instructies door de muur van de douchewand naar achteren geboord worden om aldaar aangesloten te worden op de voeding.

In de handleiding staat iets anders.

Sine

Moderator

Op 22 augustus 2019 16:17:31 schreef KlaasZ:
[...]In de handleiding staat iets anders.

Dat staat ook in de handleiding, voor Belgie.

Mijn gevoel zegt ook dat een lasdoosje sowieso niet thuis hoort in de douchehoek. Als extra maatregel zat ik er nog aan te denken om de douche achter een 10mA aardlek te zetten.

Er van afzien of de lampen vervangen door 24V exemplaren en de sunshine shower voeden via een transformator.

De betreffende sunshower heeft een aansluitvermogen van nagenoeg 2 kW. Via transformatoren zal wat lastig worden lijkt me.

Je kan ook zeggen het ding is achter glas en alles daar achter glas hoort niet tot Zone 1, dus mag je daar gewoon vrij 230V gebruiken.

Op 22 augustus 2019 22:42:47 schreef ohm pi:
Je kan ook zeggen het ding is achter glas en alles daar achter glas hoort niet tot Zone 1, dus mag je daar gewoon vrij 230V gebruiken.

Je kunt ook simpeler zeggen dat een 230V Sunshower in het algemeen in Zone 1 mag hangen dus deze dan ook aan de hiervoor geldende eisen zal voldoen.

Een Sunshower voor Zone 1 met een los lasdoosje is wel een ander verhaal.
Hiervan willen wij wel een foto zien...

Sine

Moderator

Op 22 augustus 2019 22:42:47 schreef ohm pi:
Je kan ook zeggen het ding is achter glas en alles daar achter glas hoort niet tot Zone 1, dus mag je daar gewoon vrij 230V gebruiken.

Met een metalen behuizing? Waarin een stapel electronen loopt te trillen om te ontsnappen.

GJ_

Moderator

"getest door DARE"
Dat is al niet de meest vertrouwde NB natuurlijk.

En beoordeeld volgens 60335, dus niet beoordeeld volgens NEN1010.

Op 23 augustus 2019 08:47:26 schreef Sine:
[...]

Met een metalen behuizing? Waarin een stapel electronen loopt te trillen om te ontsnappen.

Klopt, aluminium welteverstaan, anders gaat het maar roesten.

Op 23 augustus 2019 09:19:59 schreef Red_Arrow:
En beoordeeld volgens 60335, dus niet beoordeeld volgens NEN1010.

Het kan best kloppen dat dit ding niet beoordeeld is volgens de NEN1010, maar dat staat nergens. Het feit dat dit ding volgens 60335 beoordeeld is zegt niks over beoordelingen volgens andere normen. Volgens mij gaat de NEN1010 over installatievoorschriften en een losse lamp is geen installatie.