Beetje geschiedenis vereeuwigen? (met wat hulp?)

Kwam bij het opruimen hier een Intel i386 chip tegen, nog in de org. verpakking. Dacht, wat moet ik ermee? Weggooien enz. Toen dacht ik aan een in polyester gegoten soort van presse papier. Daar zat ingegoten zo ongeveer de hele geschiedenis v/d elektronika, van toen in( zeg tot ca 1990). Ooit weggegeven aan iemand, helaas. We zijn nu al een stuk verder met oa miniaturisering en chips en dus zou het een start kunnen zijn om zoiets te gaan maken en een beetje in de trant van de wet van Moore. Geen idee waar ik aan begin, maar heb wel verstand van polyester en wat elektronica.
Heb nog wel ergens wat primitieve chips-like onderdelen en ook nog wel een fietslampje, maar verder weinig.

Is dit iets om te gaan proberen, met jullie hulp ?

LiA (Leven is Avontuur)

Klinkt op zich leuk, vooral als je wat processors e.d. kunt vinden die historisch significant zijn; een i386 is wat dat betreft al een goed begin, als je er nog een Z80, 8086, en dergelijke bij kunt vinden zou dat helemaal gaaf zijn, maar ik heb geen idee hoe je dat samenvoegt zonder dat het te druk wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

De Z80 is nog geen geschiedenis toch? Die word nog volop gebruikt.

fzwart

Golden Member

Heb hier toch wel een behoorlijk deel van de Intel reeks liggen.
Beetje stoffig, dat wel ...

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
joopv

Golden Member

Op 23 augustus 2019 09:37:47 schreef fzwart:
Heb hier toch wel een behoorlijk deel van de Intel reeks liggen.
Beetje stoffig, dat wel ...

Ik heb nog een Pentium Pro liggen. Mooie gouden plak :)

Ik zie die geschiedenis nogal ruim en dus valt mi ook de ontwikkeling van elektronica er onder. Vandaar mijn gloeilampje, van waaruit de buis enz is ontwikkeld. Of misschien starten met een relais of schakelaar?
Het is maar een idee en het hoeft ook niet persé ingegoten te worden natuurlijk en in delen kan ook.

@ GJ, weet dat de Z80 nog (?) gebruikt wordt in raketten bijv. Tenminste zo was het ca 10 j geleden nog, volgens mijn (achterhaalde) info. Die chips waren oa niet zo stralings gevoelig, zei men mij toen en daarnaast uitgebreid beschreven enz.

Mooie collectie, fzwart.

LiA (Leven is Avontuur)
GJ_

Moderator

Op 23 augustus 2019 09:52:00 schreef Kaspervlz:...weet dat de Z80 nog (?) gebruikt wordt in raketten bijv...

Dat is dan weer nieuw voor mij. Ik begreep dat ze intussen door vele fabrikanten worden gemaakt en gebruikt in allerlei apparatuur, bv taxameters.

Leuk, een 80186, die zie je niet veel :)

Misschien is een reeks van één ic dat lang in productie is (555, 741) in verschillende oude en moderne behuizingen/uitvoeringen ook interessant en wat directer.

Volgens mij gaat het bij "oude" processors die nog gebruikt worden nu ook vaak om (compatible-) softcores, b.v. MCS51, maar dan zie je er helemaal niets aan.

Begin te denken dat het een voor mij onhaalbare kaart gaat worden, om met echte onderdelen zoiets te gaan maken. Er is gewoon te veel. Zou dan bijna iedereen moeten gaan vragen of ze het me willen toesturen, een echte Oeps.
Zou het een alternatief zijn om er een soort fotosessie van te maken, dat moet wel haalbaar zijn, gezien de foto's die er nu al komen. Zou misschien ook wel een mooi logo/intro/pagina of zoiets voor CO kunnen worden.

LiA (Leven is Avontuur)
Sine

Moderator

Op 23 augustus 2019 09:52:00 schreef Kaspervlz:
@ GJ, weet dat de Z80 nog (?) gebruikt wordt in raketten bijv. Tenminste zo was het ca 10 j geleden nog, volgens mijn (achterhaalde) info. Die chips waren oa niet zo stralings gevoelig, zei men mij toen en daarnaast uitgebreid beschreven enz.

Mooie collectie, fzwart.

Dat was de 8086, en die zat in de spaceshuttle.

En wat zat er in de raketten die in Noorwegen werden gelanceerd onder ESA? Daar had ik mijn info van. Is dat niet een variant v/d Z-80?

[Bericht gewijzigd door Kaspervlz op vrijdag 23 augustus 2019 17:29:26 (14%)

LiA (Leven is Avontuur)
PE9SMS

Special Member

ESA ontwerpt ook zelf CPUs. Bijv. de "LEON".
En de 6800 familie mag ook niet ontbreken in de verzameling.

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op vrijdag 23 augustus 2019 18:50:47 (41%)

This signature is intentionally left blank.

Op zich heb ik ze vrijwel allemaal gebruikt, van 6502, Z80, 8080, 8084, 8088, 80186 (80286 heb ik overgeslagen), 80386 SX & DX, 80486 DX, Pentium 1, 2, 3, Athlon X2.
Eigenlijk denk ik dat ik alleen de laatste 2 mischien nog heb leggen.
Eerlijk gezegd heb ik ooit zelfs nog 2 Apple 2's weg geknikkerd omdat ik er niets meer in zag, en vorig jaar krulden mijn tenen bijna op toen ik zag wat hij opbracht.
Alhoewel ik denk dat het met de heden ten daagse massa productie anders is dan met de Apple 2 die natuurlijk in veel kleinere aantallen is geproduceert.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 23 augustus 2019 10:58:22 schreef Kaspervlz:
Begin te denken dat het een voor mij onhaalbare kaart gaat worden, om met echte onderdelen zoiets te gaan maken. Er is gewoon te veel. Zou dan bijna iedereen moeten gaan vragen of ze het me willen toesturen, een echte Oeps.
Zou het een alternatief zijn om er een soort fotosessie van te maken, dat moet wel haalbaar zijn, gezien de foto's die er nu al komen. Zou misschien ook wel een mooi logo/intro/pagina of zoiets voor CO kunnen worden.

Je kan dit soort bewaar-items op zich ook los ingieten in epoxy blokjes samen met een klein plaatje met jaartal en korte omschrijving oid (hier een website met giet instructie, en waar je ook epoxy kan kopen: https://www.mrboat.nl/kenniscentrum/gieten-met-epoxy/ ). Leuk voor op het bureau of voor archeologen die ze over 1000 jaar vinden en zich dan verbazen over zulke oude techniek ..

@fzwart: Die pentium 2 wijkt zodanig af qua vorm dat ik 'm nooit echt heb kunnen accepteren als cpu chip .. :)

Tidak Ada

Golden Member

Op 23 augustus 2019 19:27:58 schreef walkura:
Op zich heb ik ze vrijwel allemaal gebruikt, van 6502, Z80, 8080, 8084, 8088, 80186 (80286 heb ik overgeslagen), 80386 SX & DX, 80486 DX, Pentium 1, 2, 3, Athlon X2.
Eigenlijk denk ik dat ik alleen de laatste 2 mischien nog heb leggen.
[....]

Da’s handig, dan kan je ze verder kweken. Dat kan dan een aardig handeltje worden.... >:)
(Ik kon het niet laten - :+ - :P)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 23 augustus 2019 09:59:31 schreef GJ_:
Dat is dan weer nieuw voor mij. Ik begreep dat ze intussen door vele fabrikanten worden gemaakt en gebruikt in allerlei apparatuur, bv taxameters.

Werden... voor zover ik weet, worden Z80's zelf alleen nog maar door Zilog gemaakt tegenwoordig. Wel zijn er een aantal afgeleiden zoals bijv. de Rabbit µC's die je haast overal tegen zou kúnnen komen, zeg in het binnenwerk van een printer ofzo.

Veel van die antieke architecturen worden allemaal nog steeds gebruikt, maar dan in "deeply embedded" toepassingen. Zo had ik recent een USB kaartlezer, datasheet v/d controller kunnen vinden, en wat was één van de features? Een 8051 core op 30 MHz ofzo. Ooit een CMOS 80186 gezien in een barcode scanner (draaiend op DR-DOS zelfs >:) ). Of een vereenvoudigde Z80 variant in een MP3 speler, enzovoort. Zeg maar dat spul wat overal om ons heen is maar voor de doorsnee gebruiker 'onzichtbaar' wat er in zit.

Kleine eenvoudige CPU = weinig transistoren = superzuinig in moderne technologie = laag sluipverbruik voor spul op batterijen. En goedkoop te fabrieken. Patenten verlopen dus geen royalties, etc. Zelfs de meest compacte ARM is soms nog een beetje overkill. :p

@Kaspervlz: RAM chips ook een idee voor zo'n presse papier? Paar 1 of 4 kbit chipjes van eBay plukken, aanvullen met 16 kbit, 64 kbit, 256 kbit enz tot chips van een X aantal Mbyte die je van een DDR2 module afplukt. Of een setje UV EPROMs.

Ja als je de wet van Moore wil duidelijk maken. Mooiste zou zijn dat je dan ook de kale chip zichtbaar kunt maken. Van relais naar magneetgeheugen enz. Maar hoe kom je aan kale chips?

LiA (Leven is Avontuur)

Op 24 augustus 2019 20:49:32 schreef Kaspervlz:
Ja als je de wet van Moore wil duidelijk maken. Mooiste zou zijn dat je dan ook de kale chip zichtbaar kunt maken. Van relais naar magneetgeheugen enz. Maar hoe kom je aan kale chips?

Je zou een cpu reeks kunnen pakken op basis van een Moore achtige meting. Iets als dit (zijn ruwe schattingen om de lijn te laten zien). Maar wel grappig om te zien dat er duidelijk een lijn in zit ..

c code:


Jaar    CPU (Intel)       +/- Transitors    +/- Mips
1972    8008              5000              0,1
1978    80186             50.000            0,2
1986    80386             500.000           6
1994    Pentium           5.000.000         188
2000    PentiumIV         50.000.000        2000
2006    I-Core 2 Duo      500.000.000       27.000
2012    Xeon 8-core       5.000.000.000     250.000
2018    Xeon phi 72-core  50.000.000.000    2.500.000? (mips hier is pure gok, geen info te vinden)
bprosman

Golden Member

De Z80 is nog geen geschiedenis toch? Die word nog volop gebruikt.

Zilog maakt ze inderdaar gewoon nog.
Volgens mij werd in de space shuttle de CDP1802 gebruikt

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Mooi rijtje, RickD. Maar het mooiste zou toch zijn om de kale chip dan te laten zien en niet alleen de ingegoten versie.
Heb ooit wel eens van Philips de hele productie rij gekregen van een of andere chip, dus kaal frame, toen frame met chip erop geplakt en met gouddraadjes, toen ingepakte chip en toen dat het frame was afgeknipt en de pootjes nog niet gebogen waren en als slot met gebogen pootjes. Was voor iedereen duidelijk hoe dus een chip werd klaar gemaakt voor gebruik. Was een mooie reeks, maar waar het gebleven is???

Echter heb geen idee hoe je uit zo'n behuisde processor de kale chip terug zou kunnen krijgen. Vind dat kleuren spel zo mooi om te zien, lijkt wat op de kleuren v/e CD. En je visualiseert de wet van moore dan ook. Zie wel, idee is er.

LiA (Leven is Avontuur)
GJ_

Moderator

De kale chip zou extra mooi zijn als je in je plexiglasblok een ferme bolling weet te krijgen bij wijze van vergrootglas.

Met ingieten heb je of een ander nooit meer wat aan.

Een vinder over 40 50jr kan er geen onderzoek meer aan doen of plaatsen in een waar projectje.

Zelf heb ik enkele gewoon in de vitrinekast liggen.

Tbv een defecte oude computer zowaar de 68000 uit de vitrinekast verwisseld.

Wat als het een ingegoten verzie was....

Op 25 augustus 2019 12:13:41 schreef Kaspervlz:
Mooi rijtje, RickD. Maar het mooiste zou toch zijn om de kale chip dan te laten zien en niet alleen de ingegoten versie.

-knip-

Echter heb geen idee hoe je uit zo'n behuisde processor de kale chip terug zou kunnen krijgen. Vind dat kleuren spel zo mooi om te zien, lijkt wat op de kleuren v/e CD. En je visualiseert de wet van moore dan ook. Zie wel, idee is er.

Er is wel het een en ander te krijgen op ebay vanaf zo'n 15 dollar:

https://www.ebay.com/itm/Vintage-Intel-88C196EC-CPU-die-Wafer-was-dice…

https://www.ebay.com/itm/Vintage-Intel-486DX2-CPU-die-Wafer-was-diced-…

Complete wafers gaan van 20 tot 200+ dollar ..

https://www.ebay.com/str/Lawrences-Attic?_trksid=p2047675.l2563

-

Je zou ook iets kunnen doen met goede foto afdrukken die online te vinden zijn:

https://cpumuseum.jimdo.com/cpu-die-photography/80386/

-

Overigen valt het me ineens op dat in m'n intel cpu lijst de transistors netjes met een factor 10 oplopen, maar tussen +/- 78 tot 94 de mips veel harder lopen dan dat (bijna 30x). Na 94 valt dat weer terug naar ongeveer 10x. Iemand een idee waarom deze groei in eerste instantie zo snel was en toen stopte?

joopv

Golden Member

Op 23 augustus 2019 19:27:58 schreef walkura:
Op zich heb ik ze vrijwel allemaal gebruikt, van 6502, Z80, 8080, 8084, 8088, 80186 (80286 heb ik overgeslagen), 80386 SX & DX, 80486 DX, Pentium 1, 2, 3, Athlon X2.

Geen x87 copro?
Ik deed (80's / 90's) veel aan satelliet baan berekeningen. Wanneer en waar een OSCAR boven de horizon komt en weer ondergaat, en welke baan hij volgt daartussen.
(Dat werd dan een keer per week op 2m uitgezonden op 2m in fm/afsk (in 50bd rtty).) zodat de zendamateurs wisten waar ze hun antenne's naar toe konden richten om verbindingen te kunnen maken via die amateursatellieten.)

Maar hoe graag ik zo'n copro wilde hebben in die tijd.. :/

[Bericht gewijzigd door joopv op maandag 26 augustus 2019 10:41:11 (10%)

Op 23 augustus 2019 10:11:38 schreef Aart:
Leuk, een 80186, die zie je niet veel :)

Ik heb er ergens nog 1. Die zit gemonteerd op het printje van een harddisk. :-) (= je hebt in de tijd dat het gedaan werd niet goed genoeg naar de printjes van de harddisks gekeken. :-) )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/