Powerwall 3-fase bouwen

Goede dag, ik heb zelf 28 zonnepanelen van 300wp met elk een solaredge optimizer, die in 2 strings naar de solaredge 3-fase omvormer gaan (SE8K)

Ik wil een storedge systeem maken, dat ik snachts gebruik kan maken van me eigen energie. Dit wil ik gaan opslaan in Li-ion packs met bms. Mijn vraag is, wat heb ik nodig om me stroom op te slaan en weer via 3-fase te kunnen gebruiken?

En hoeveel volt accupacks kan je dan het beste bouwen?

Alvast bedankt.

Je hebt een heel ander soort inverter nodig. Een inverter met ingebouwde acculader conditioner.

Wil je ook stroom uit de accu's kunnen halen als de stroom is uitgevallen? Dan moet een installatie voor eiland bedrijf hebben. Dit soort installaties bestaan in het klein in de vorm van wat men een ups noemt. Alleen zijn die niet uitgerust met zonnepanelen. Dergelijke systemen bestaan wel overigens. Maar die zullen je in prijs overigens vies gaan tegenvallen.

https://solar.schneider-electric.com/conext-xw-learn-more/

https://www.sma-benelux.com/kenniscentrum/tech-tips-na-de-installatie/…

https://welke-kiezen-kopen.nl/omvormers-12v-naar-220v/victron/multiplu…

Overigens heeft dit financieel gezien weinig zin. Sterker nog, je zult alleen een hoop geld verliezen aan een hele dure installatie. En je hebt er een hoop zorgen bij in de vorm van noodzakelijk onderhoud dat batterijen nu eenmaal altijd nodig hebben. Alleen een eventueel preppers gevoel wordt misschien bevredigd.

Maar als je het leuk vind om lekker te knutselen, dan moet je dat vooral doen. Doe dat dan wel met goedgekeurde en op elkaar afgestemde systemen. Als een Liander bij je komt aanbellen omdat je de boel verklooit hebt zijn de rapen echt goed gaar.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 24 augustus 2019 01:07:19 (66%)

heb je al eens bekeken of het de moeite waard is om hierin te investeren?

even snel gegokt.
1kWh aan energie, 18650: 3350mAh voor 2,75€.
12,4Wh per accu, dus heb je er 80 nodig om 1kWh te bereiken.
80x 2,75€ = 220€

als je die accu 1000keer kan opladen en ontladen heb je 1000kWh aan netstroom bespaart.
1kWh netstroom kost iets va 25ct/kWh, dus zou je 250€ bespaart hebben.
dan moet je nog alles bouwen, inverter kopen en hopen dat ALLE cellen de 1000 laadbeurten zonder problemen halen.
ook gaan de accu naar het einde toe minder en minder capaciteit hebben.

tesla garandeerd dat hun auto na 200 000km nog steeds 75% capaciteit hebben.
1 laadbeurt gaat tot 400km ver, dus 200 000km zou dan een 500 laadbeurten zijn van de accu

worst case: als we er nu een gok op zetten dat de batterijen 5% verliezen per 100laadbeurten (25% na 500laadbeurten dus wat tesla garandeerd).
100 laadbeurten aan 100% + 100laadbeurten aan 95%,..... dan zou je maar een 800kWh halen aan 1000 laadbeurten met je pack of een goeie 200€ aan netstroom energie.
220€ aan accus spenderen om ergens tussen de 200 en 250€ aan netstroom te besparen... lijkt mij niet zo een goed plan om in te investeren tenzij je de accu's ergens vandaan krijgt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Goede dag, is dus wel duidelijk dat dit nooit rendabel zal zijn/worden?

Was een leuk project geweest aangezien ik me gas al de deur uit heb, ik via panasonic Lucht/Water warmtepomp me cv heb, en via Warmtepomp boiler me sww voorzie.

Kwa stroomverbruik zal ik nu op een ca 8000kwh per jaar zitten, en de pannelen zullen ca 8400kwh leveren. Zelf heb ik ook een koivijver draaien van 18m3, compleet zelf gebouwd, met trommelfilter, zelf gebouwd en regeling, zodat ik niks hoef schoon te maken, helemaal zelf reinigend, voert ook zelf. Zulke dingen vind ik prachtig om te maken, en dat dan via een Raspberry pi met domoticz.

Idee was dus om per dag energie op te slaan om savons en snachts te gebruiken. Ik hoef dus niet van het net af, of bij spanningsuitval het systeem als ups te laten functioneren.

Mvg Björn koster

JoWi

Special Member

Op 24 augustus 2019 07:01:16 schreef Peter112:
3 fase lijkt me niet echt een hobby project

1-fase ook niet want ik neem aan dat de TS geen eiland bedrijf wil, maar koppelen aan het net.

Ignorance is bliss

Ik denk dat er wel mogelijkheden zijn om iets leuks (niet per se economisch) te doen afhankelijk van welke consessies er gedaan worden aan het verbruikspatroon.
Hier lopen 's nachts enkel wat klokken, dat zou offgrid moeten gaan en ben ik ook van plan. Maar dat wordt een apart laagspannings netwerkje.

Een elektrisch gekookt kerstdiner vereist iets anders..

De 3-fase solaredge omvormer geeft een actuele opbrengst aan, uitlezing slimme meter ook, kan je hier kan je toch wat via een raspberry voor maken dat als de opbrengst hoger is dan het verbruik er een gpio uitgang een lader aan stuurt, en bij te weinig opbrengst er een gpio poort een synchrone omvormer aanstuurt? Denk ik nu raar?

er zijn altijd mogelijkheden. als de batterijen verder zakken in prijs en de netstroom duurder wordt, zal het rendabel worden.
als ze in de toekomst ook gaan zeggen dat terugleveren geld zal kosten, wordt het ook weer rendabel.

tesla accu's zitten nu onder de $190 per kWh. dat is een kleine 170€/kWh. nog een beetje stijging van de energieprijs van het net, en het wordt haast rendabel.
maar het blijft een grote investering. nuja, als er een paar tesla's op de sloop terecht komen met nog goeie accu packs erin (die hebben 5kWh modules dacht ik en er zitten er een stuk of 16 in), dan kan het misschien wel lonen om die 2dehands aan te schaffen, ook al hebben ze maar 70% capaciteit meer, als je die aan 30% van de prijs kan kopen dan...

ik wil er zowieso ook mee testen, heb een pak li-ion 18650 rondslingeren (stuk of 70 in mijn zelfbouw ebike die in de toekomst een deftig accu pack krijgt), ben al een tijdje met de voeding aan het spelen...
bedoeling is om met zonnepaneel de accu op vol te houden en mijn rpi er te laten opdraaien, eventueel met wat 12V ledstrips bij stroompannes. beetje een mini ups voor stroomuitval.
met de ervaring die ik daar uit krijg, wil ik dan verder ontwikkelen

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 24 augustus 2019 09:11:47 (24%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@ Killzone; let op; Zoals ook in andere topics besproken, door de aanwezigheid van harmonischen werkt dat voor AC energie niet net zo eenvoudig als met DC.
Allicht dat dat met slimmere, snellere, modernere converters weer wat eenvoudiger wordt, maar dat is een speciaal geval waar normale solar -> net en eiland converters geen rekening mee zullen houden.
Wat zeker kan is een route langs DC, ten kosten van rendement.

En over het geheel, ach, je kunt er ook anders naar kijken. Dure, snelle auto's zijn onzin, maar men vind het niet raar er geld aan uit te geven. Zoiets kan ik mij ook voorstellen bij een powerwall :)

@kilzone, ik zit zelf al 10 jaar in de PV,(maar zelden met off-grid / opslag te maken) een collega van mij (ook zelfstandig ondernemer) is veel in het buitenland geweest en heeft daar veel systemen geplaatst, die zowel als eiland bedrijf werken als net gekoppeld met opslag voor nacht en net uitval. Ik kan je wel zijn gegevens doorsturen als je wil. Hij is nu voorlopig weer in Nederland, neemt ook wel particuliere klussen aan, maar je kan ook wel info krijgen bij hem, en eventueel de juiste spullen aanschaffen. Volgens mij gebruiken ze veel loodaccu's van 2V per stuk en worden die gekoppeld.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 24 augustus 2019 10:59:14 schreef andre1973:
@kilzone, ik zit zelf al 10 jaar in de PV,(maar zelden met off-grid / opslag te maken) een collega van mij (ook zelfstandig ondernemer) is veel in het buitenland geweest en heeft daar veel systemen geplaatst, die zowel als eiland bedrijf werken als net gekoppeld met opslag voor nacht en net uitval. Ik kan je wel zijn gegevens doorsturen als je wil. Hij is nu voorlopig weer in Nederland, neemt ook wel particuliere klussen aan, maar je kan ook wel info krijgen bij hem, en eventueel de juiste spullen aanschaffen. Volgens mij gebruiken ze veel loodaccu's van 2V per stuk en worden die gekoppeld.

Hey Andre, jah leuk als je zn gegevens kan sturen dat ik hem een mailtje appie kan sturen.
Is gewoon leuk om energie op te slaan en te kunnen gebruiken, is meer de kick dan dat het opleverd natuurlijk, maar ooit zal het de gewoonste zaak van de wereld worden, en heb je al wat van de systemen geleerd. Me mail vind je als het goed is in me profiel, anders: ......................@gmail.com

Alvast bedankt

Mail is onderweg, haal je mail adr maar weg, ik begijp dat dat beter is i.v.m. spam.

zit sinds 2009 in de PV.