L298 aansluiten op een auto accu

Is het een goed idee een L298n controller te voeden met een auto accu? 12v 66Ah. Omdat hij ook nog de spanning van 12v naar 5v laat zakken voor de arduino, gaat dit niet te heet worden? Zou een schakeling willen maken met een XD-37GB520 DC motortje en niet snel de batterijen willen vervangen...

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom.

Je topic tekst is erg verwarrend moet ik zeggen. :) Daar had beter dit kunnen staan.

code:


L298 aansluiten op een auto accu.

Op 13 augustus 2019 10:00:58 schreef midget:
Is het een goed idee een L298n controller te voeden met een auto accu? 12v 66Ah.

Een L298 is een H_brug en kan gewoon uit je accu gevoed worden, ik zou er wel een zekering tussen zetten van +/- 1.5A

Omdat hij ook nog de spanning van 12v naar 5v laat zakken voor de arduino,.....

Dat doet de L298 dus niet, daar heb je een spanningsregelaar voor nodig. Of die moet al op de print aanwezig zijn.

gaat dit niet te heet worden?

Als je het goed koelt en de juiste componenten gebruikt niet.

Zou een schakeling willen maken met een XD-37GB520 DC motortje en niet snel de batterijen willen vervangen...

Als alles klopt kan dat.

Maar nogmaals, vind het allemaal een beetje warrig.

Of je moet deze bedoelen, daar zit de regelaar al op.
https://www.conrad.nl/p/makerfactory-l298n-dual-h-brug-driver-module-v…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Merci voor de Info, ja bij mijn weten heeft hij een uitgang van 5V dus er zal wel een spanningsregelaar opzitten. Ja leek me ook het veiligste, een zekering heb ik tussen de batterij en de controller. En ik bedoelde inderdaad of het een goed idee was om een L298n controller te voeden met een auto accu.

https://www.conrad.nl/p/makerfactory-l298n-dual-h-brug-drive...sert_kz…

Deze heb ik inderdaad ja.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 13 augustus 2019 21:53:54 (15%)

Lambiek

Special Member

Op 13 augustus 2019 10:27:28 schreef midget:
En ik bedoelde inderdaad of het een goed idee was om een L298n controller te voeden met een auto accu.

Dat kan zonder probleem, mits je alles goed aansluit. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

En inderdaad voldoende zekert, die auto accu's kunnen eng veel stroom leveren.

Het is wel lomp veel accu voor zo'n klein motortje.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 13 augustus 2019 11:19:01 (26%)

Lambiek

Special Member

Op 13 augustus 2019 11:18:09 schreef Sine:
Het is wel lomp veel accu voor zo'n klein motortje.

Ach, als je hem een week of drie wil laten lopen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Misschien is dat wel zo :-)
Nee ik heb hier toch nog een aantal auto accu's staan en het is misschien ook handiger dat ik deze af en toe eens kan opladen, in plaats van om de zoveel tijd de batterijen te vervangen :-)

Lambiek

Special Member

Een lab voeding is toch een stuk veiliger, maar het kan wat je wil. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja een gewoon transformatortje naar 12v was ideaal geweest, maar er ligt geen elektriciteit...

Lambiek

Special Member

Wat wil je er eigenlijk mee gaan doen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 13 augustus 2019 13:39:51 schreef midget:
Ja een gewoon transformatortje naar 12v was ideaal geweest, maar er ligt geen elektriciteit...

Jawel hoor, er liggen toch accu's. :)

Lambiek

Special Member

Op 13 augustus 2019 15:52:37 schreef midget:
Een luik laten open en dichtgaan.

Ben bang dat je daar een iets andere motor voor nodig hebt. Die je nu hebt doet 10Kg/cm, of is het voor een kippenhok?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik denk voor een aluminium schot dat dit wel voldoende moet zijn, zal het eens testen als het klaar is en dan zal ik het hier posten.

Hallo,

Ik heb alles in mekaar gezet nu, ik heb een arduino nano met een ldr en die waarde wil ik uitlezen via de arduino in de seriele monitor maar dan zie ik daar enkel tekens en blokjes, maar geen cijfer, dus geen analoog signaal wat ik kan gebruiken, heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Het is de eerste keer dan ik met een arduino werk, dus geen ervaring.

grts

Lambiek

Special Member

Op 24 augustus 2019 11:48:58 schreef midget:
Ik heb alles in mekaar gezet nu, ik heb een arduino nano met een ldr en die waarde wil ik uitlezen via de arduino in de seriele monitor maar dan zie ik daar enkel tekens en blokjes, maar geen cijfer,....

Waar wil je dat op zichtbaar maken? Op een display, wil je het signaal uitlezen op de pc, of anders.

dus geen analoog signaal wat ik kan gebruiken, heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Heb je de LDR wel op een analoge ingang van je Arduino zitten?

Het is de eerste keer dan ik met een arduino werk, dus geen ervaring.

Ik werk nooit met een Arduino, dus met de software kan ik je niet helpen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

nee gewoon uitlezen op de pc. Zodat de data in de software kan gebruikt worden.
De LDR zit op een analoge ingang ja, ik krijg ook data binnen, maar is niet leesbaar.

Lambiek

Special Member

Staan alle instellingen goed? En heb je ook de baud rate goed staan?

Met welk programma haal je de data binnen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Met arduino IDE.
Ik heb verschillende Baud rate's geprobeerd maar dat heeft niet geholpen, ik heb wel geen idee welke Baud rate ik zou moeten gebruiken. Ik neem aan gewoon 9600b/s

Kan ik bijvoorbeeld de weerstand in de spanningsdeler verkeerd hebben aangesloten? Heeft deze een juiste richting om aan te sluiten?

Lambiek

Special Member

Op 24 augustus 2019 12:19:14 schreef midget:
..., ik heb wel geen idee welke Baud rate ik zou moeten gebruiken. Ik neem aan gewoon 9600b/s

Je geeft in de software toch een baud rate op.

Op 24 augustus 2019 12:29:58 schreef midget:
Kan ik bijvoorbeeld de weerstand in de spanningsdeler verkeerd hebben aangesloten?

Je hebt een pull-up of een pull-down weerstand nodig met een LDR. Ligt er aan waar je LDR zit, ligt je LDR aan de plus of aan de min.

Je kunt de waarde trouwens ook uitrekenen, als je 8 bit gebruikt wordt dat 5 : 255 = 0.196078... Als je bijv. 3V aan je analoge ingang meet krijg je 3V : 0.196078... = 153. Je waarde bij 8 bit is dus 153 bij 3V.

Als je 10 bit gebruikt wordt dat 5 : 1024 = 0.004882... Als je bijv. weer uitgaat van 3V op je analoge ingang krijg je 3V : 0.004882 = 614. Je waarde bij 10 bit is dus 614.

Met die waarde kun je dus iets laten schakelen. Ik neem aan dat je licht en donker wil gaan meten?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

LDR ligt aan de plus.
Ja, ik wil licht en donker gaan meten.
Baudrate heb ik ingesteld op 9600b/s.
Welke weerstand zou je dan aanraden?

grts

Arco

Special Member

Hangt van de LDR af. Even met de Ohmmeter meten wat zijn weerstand bij licht/donker is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 24 augustus 2019 13:30:27 schreef midget:
LDR ligt aan de plus.

Weerstand van +/- 10K naar de GND, knooppunt aan de analoge ingang.

Je kunt ook eerst de waarde van de LDR meten, zoals Arco voorstelt. Maar met +/- 10K zit je meestal wel goed.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het was inderdaad een verkeerde baudrate...
Bedankt voor de hulp!