3v 10mA naar 5v voor Alarm Systeem

Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag.

ik heb een Ajax alarmsysteem,
nu heeft de alarmspeaker een output van 3v 10mA.

Graag zou ik een led strip willen aansluiten zodat het goed zichtbaar is als het alarm is ingeschakeld. nu dacht ik een 5v voeding te gebruiken met een 5v led strip. nu zoek ik iets waarmee ik de 3v 10mA als stuurspanning kan gebruiken om de 5v led strip mee aan te sturen.

ik heb al een mosfet geprobeerd die ik nog had liggen. helaas was de 3v 10mA te weinig om de mosfet in te schakelen en de 5v door te laten.

Heeft iemand een idee ? en eventueel een product met link?

Groetjes, Roy Kolk

Dit is een link naar het apparaat. er staat ook bij dat je optioneel een led kan aansluiten. https://ajax.systems/products/homesiren/

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

mijn excuus u heeft helemaal gelijk. het moest mA zijn.

vergeten

Golden Member

Je kan beter je vraag anders stellen en aangeven wat je wilt doen of voor elkaar krijgen.
Ik heb je vraag/posting wel 5 keer gelezen maar het is me nog steeds niet duidelijk :)

Maak je een fout in je bericht of wil je het wat aanpassen dan
kan je dat met de editknop doen!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 24 augustus 2019 16:12:36 schreef vergeten:
Je kan beter je vraag anders stellen en aangeven wat je wilt doen of voor elkaar krijgen.
Ik heb je vraag/posting wel 5 keer gelezen maar het is me nog steeds niet duidelijk :)

Volgens mij heb ik dat toch echt aangegeven in mijn post.
ik wil een ledstrip aan mijn alarm systeem hebben zodat ik kan zien dat het alarm is ingeschakeld. Voor het Alarm heb ik een link ingevoegd..

je kan een losse led aan het alarm systeem koppelen. het alarm systeem geeft namelijk een 3v 10mA uitput. ik wil dus de 3v als stuurstroom gebruiken om een 5v led strip in te schakelen

Je kan dat met een optocoupler doen. Dan zijn de circuits ook nog elektrisch gescheiden.

Op 24 augustus 2019 16:22:08 schreef KlaasZ:
Je kan dat met een optocoupler doen. Dan zijn de circuits ook nog elektrisch gescheiden.

Hoi Klaas,

dat is inderdaad precies wat ik zocht! als ik het goed begrijp, sluit je de octocoupler aan door 3v +- Input aan de linkerkant , en 5v input en 5v output aan de rechterkant.. de octocoupler werkt dan als een soort relais met gescheiden systeem toch?

vergeten

Golden Member

Op 24 augustus 2019 16:15:22 schreef Kolk123:
[...]

Volgens mij heb ik dat toch echt aangegeven in mijn post.
ik wil een ledstrip aan mijn alarm systeem hebben zodat ik kan zien dat het alarm is ingeschakeld.

Daarmee bedoel je dat het alarm op "scherp" staat?

Voor het Alarm heb ik een link ingevoegd..

Die leidt naar een indoor sirene.

Je kan een losse led aan het alarm systeem koppelen. het alarm systeem geeft namelijk een 3v 10mA uitput.

Als het is alarm systeem is ingeschakeld en op "scherp" staat is de led dan aan?

ik wil dus de 3v als stuurstroom gebruiken om een 5v led strip in te schakelen

Ik neem aan dat de ledstrip een eigen 5 volt voeding heeft?
Dan kan je met een klein High sensitive relais, de contacten daarvan, de stroomkring van de ledstrip schakelen.

Wat is de stroom van de ledstrip?
Waarschijnlijk meer dan een optocoupler aankan.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 24 augustus 2019 16:33:27 schreef vergeten:
[...]Daarmee bedoel je dat het alarm op "scherp" staat?

Klopt. alarm op scherp is een waarschuwings lampjes
[...]
Die leidt naar een indoor sirene.

Dat klopt. de sirene geeft een inschakel lichtje. alles werkt draadloos
.

[...]Als het is alarm systeem is ingeschakeld en op "scherp" staat is de led dan aan?

klopt! de speaker geeft zelf een heel klein lampje. door de 3v output is het mogelijk externe verlichting aan te sluiten.

[...]
Ik neem aan dat de ledstrip een eigen 5 volt voeding heeft?
Dan kan je met een klein High sensitive relais, de contacten daarvan, de stroomkring van de ledstrip schakelen.

de ledstrip heeft inderdaad zijn eigen 5v voltage. de 3v van het alarm hoeft eigenlijk enkel te dienen als aanstuur stroom. dank je wel, ik ga even kijken!

Op 24 augustus 2019 16:33:27 schreef vergeten:
[...]Daarmee bedoel je dat het alarm op "scherp" staat?
[...]
Die leidt naar een indoor sirene.

[...]Als het is alarm systeem is ingeschakeld en op "scherp" staat is de led dan aan?

[...]
Ik neem aan dat de ledstrip een eigen 5 volt voeding heeft?
Dan kan je met een klein High sensitive relais, de contacten daarvan, de stroomkring van de ledstrip schakelen.

Wat is de stroom van de ledstrip?
Waarschijnlijk meer dan een optocoupler aankan.

de ledstrip heeft een powersupply van 5v 20A. dit omdat er een apparaat in de buurt hangt met een losse powersupply die ik kan gebruiken

Op 24 augustus 2019 16:33:27 schreef vergeten:
Wat is de stroom van de ledstrip?
Waarschijnlijk meer dan een optocoupler aankan.

Dat is op te lossen door het toevoegen van een transistor en een weerstand.

vergeten

Golden Member

Op 24 augustus 2019 16:43:32 schreef KlaasZ:
[...]Dat is op te lossen door het toevoegen van een transistor en een weerstand.

Natuurlijk!

Op 24 augustus 2019 16:39:32 schreef Kolk123:
de ledstrip heeft een powersupply van 5v 20A.

Dat wordt een stevige transistor :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Staat er echt 20A? Daar heb ik even overheen gekeken. Maar kan me nauwelijks voorstellen dat dat waar is.

Op 24 augustus 2019 19:07:36 schreef KlaasZ:
Staat er echt 20A? Daar heb ik even overheen gekeken. Maar kan me nauwelijks voorstellen dat dat waar is.

het is echt 20A , de voeding is van de leds van me trap. daar zit 7 meter led strip aan

Shiptronic

Overleden

Deze doet alles voor je : https://www.banggood.com/1-Channel-5V-Relay-Module-with-Optocoupler-Is… * zie hier waarom geen goede keus : https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2101012#2101012

Je moet alleen het bordje nog van een 5V voeding voorzien, maar die is vaak wel ergens uit het alarm systeem te pikken, maar wil je blijven voldoen, zal je die extern moeten voeden met een losse adapter, maar dan ben je wel een evt. noodvoeding kwijt, dus dan toch beter uit de centrale halen ???

[edit] ik zie dat je 5V 20A voor de strip hebt, daar kan dit bordje ook prima op.

En dubbel geïsoleerd >:)

[edit 2 ] Die uitgangstroom van 10mA en de melding gat je ook een LED aan kan sluiten doet me vermoeden dat de uitgang een stroombron is , met een Umax van 3 volt.

dat relais bordje odet presie wat je wil, alarmuitgang van de sirenne aansluiten op de ingang van het bordje 5V erop, en het relais schakeld het contact stripje op de uitgang, Com + NOpen aansluiten als schakelaar tussen je LED-strip (opletten dat de voeding voor het relaisbordje aan de goede kant zit)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Die 20A is wat de voeding kan leveren, niet wat de ledstrip gebruikt.
(dat zou 35W/mtr zijn, daarmee kun je 25m verder de krant nog lezen... ;) )
Hoeveel W/mtr is die strip?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Hmm 20A , dan moet je deze nemen , die gaat tot 30A DC, https://www.banggood.com/BESTEP-1-Channel-12V-Relay-Module-30A-With-Op…

[edit] Let op 12V voeding nodig!!, maar dat zou de accu van het alarm kunnen zijn? kan dus niet op de LED-voeding.

let op die vorige had alleen een AC rating (10A) , die 10 is al te weinig, maar DC schakelen wil je met dit relais al helemaal niet, die contacten vlammem eruit (DC en vonkbrug die niet dooft ;) niet gebruiken dus , zal hem door strepen

Deze mag je op DC tot 30V gebruiken ( zie het verschil met AC, dan mag er ineens 250V op ( de tekst staat wat krom op het relais, maar waar VA C staat moet zijn V AC ;)

Dit is een FET, kan tot 22A en moet je koelen boven de 5A!! : https://www.banggood.com/Low-Voltage-MOSFET-Switch-Module-Electronic-3…

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 24 augustus 2019 19:21:08 schreef Arco:
Die 20A is wat de voeding kan leveren, niet wat de ledstrip gebruikt.
(dat zou 35W/mtr zijn, daarmee kun je 25m verder de krant nog lezen... ;) )
Hoeveel W/mtr is die strip?

dat klopt inderdaad. maar op de trap zitten 5v ws2812b die wel aardig wat lusten. daarbij zitten ze gekoppeld met een arduino en 2 beweging sensoren. op het moment dat je de trap op loopt gaan de leds achter elkaar aan. zie mijn YouTube video https://www.youtube.com/watch?v=eo16s04SaGw

Op 24 augustus 2019 19:34:04 schreef Shiptronic:
Hmm 20A , dan moet je deze nemen , die gaat tot 30A DC, https://www.banggood.com/BESTEP-1-Channel-12V-Relay-Module-30A-With-Op…

[edit] Let op 12V voeding nodig!!, maar dat zou de accu van het alarm kunnen zijn? kan dus niet op de LED-voeding.

let op die vorige had alleen een AC rating (10A) , die 10 is al te weinig, maar DC schakelen wil je met dit relais al helemaal niet, die contacten vlammem eruit (DC en vonkbrug die niet dooft ;) niet gebruiken dus , zal hem door strepen

Deze mag je op DC tot 30V gebruiken ( zie het verschil met AC, dan mag er ineens 250V op ( de tekst staat wat krom op het relais, maar waar VA C staat moet zijn V AC ;)

Dit is een FET, kan tot 22A en moet je koelen boven de 5A!! : https://www.banggood.com/Low-Voltage-MOSFET-Switch-Module-Electronic-3…

de alarm hub unit zelf hangt aan de andere kant van het huis . het is een compleet draadloos systeem met de alarm speaker in de woonkamer. de speaker zelf heeft een output van de 3v 10mA. maar met het 12v relai kan ik wel een ledstrip in het rood bestellen op 12v met een losse voeding van 2A dan is het denk ik compleet toch? :) dank je wel voor je oplossing

Op 24 augustus 2019 19:07:36 schreef KlaasZ:
Staat er echt 20A? Daar heb ik even overheen gekeken. Maar kan me nauwelijks voorstellen dat dat waar is.

Klant van me vraagt naar een ledstrip opstelling met 3600 leds van 60mA ieder. Een beetje overdimensioneren en we zijn op zoek naar een 300A voeding voor wat ledstripjes.... :-)

Op 24 augustus 2019 19:21:08 schreef Arco:
(dat zou 35W/mtr zijn,

Met 5V * 60mA *60 leds/m kom ik op 18W per meter. Dat is meer dan de helft van die 35W/m die jij uitrekent. Als die voeding dan bedoeld was voor 10m dan is ie gewoon "netjes" gedimensioneerd.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 25 augustus 2019 11:19:50 (29%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ah,

Ik zie nu dat 't 5v strips zijn... (nogal ongebruikelijk en onhandig omdat je hoge stromen krijgt. Zie je eigenlijk alleen bij dat WSxxxx spul)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
marcob

Golden Member

Waarom schaf je geen extra relais aan welke bij je systeem hoort. heb je geen gedoe met extra printjes en voedingen.

https://ajax-alarmsysteem.nl/product/ajax-relay/

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years