Sunshower badkamer zone 1

Goede avond.
Ik heb net nog wat zitten opzoeken.
Om op de markt te worden gebracht zou dit toestel moeten voldoen aan norm 60335 (huishoudelijke toestellen)
De NEN1010 schrijft in zone 1 voor, 'toestellen IPX5, 25Vac/60Vdc.'
In dat opzicht is het dus niet geschikt voor installatie in de douche.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Anoniem

Waar met geen woord over gerept wordt is het gevaar voor de ogen.
UV waar je bruin van wordt is schadelijk voor de ogen, moet je dan met een zonnebril onder de douche?
Dergelijke (dure) luxe gadgets die meerdere gevaren inhouden voor de gebruiker zouden per direct van de markt moeten gehaald worden.

GJ_

Moderator

Op 23 augustus 2019 22:21:37 schreef 60204:
Om op de markt te worden gebracht zou dit toestel moeten voldoen aan norm 60335

Niet persé.
Het enige dat heel zeker is is dat het aan de laagspanningsrichtlijn moet voldoen. En uitgerekend die richtlijn zegt maar één ding: "het moet veilig zijn", en dat zonder enige uitleg.
Er staat verder in dat als gebruik gemaakt is van internationale en/of nationale normen waar het product onder valt er een vermoeden van overeenstemming is. Welke norm gebruikt word is een vrije keuze.
Dat betekend dus ook dat een apparaat verkocht in de ene lidstaat een andere EC verklaring kan hebben dan een apparaat dat verkocht is in een andere lidstaat.

Deze hele discussie is dus pas te maken als we weten over welk apparaat het gaat en na bestudering van de bijbehorende CE verklaring.
TS is van Nederland, dus ga ik er van uit dat het een Nederlands apparaat is. Na twee pagina's van discussie heeft kennelijk niemand het idee gehad de desbetreffende EC verklaring er op na te slaan.

hint: staat in startpost.

En nu word pas duidelijk, zonder dat je het had hoeven op te zoeken, dat het inderdaad aan de 60335 moet voldoen. En alleen aan de delen 1 en 2-27 van de meer dan 100 delen. Niet vanwege het soort apparaat, maar simpelweg omdat dat in de verklaring staat.

Op 24 augustus 2019 16:38:42 schreef grotedikken:
Waar met geen woord over gerept wordt is het gevaar voor de ogen.
UV waar je bruin van wordt is schadelijk voor de ogen, moet je dan met een zonnebril onder de douche?
Dergelijke (dure) luxe gadgets die meerdere gevaren inhouden voor de gebruiker zouden per direct van de markt moeten gehaald worden.

Het apparaat is juist daar voor gekeurd, dat is die EN60335 2-27. En dus zullen die gevaren ook wel in de manual aan bod komen. (behalve de afkeer die huidartsen van dit soort apparaten hebben omdat je er kanker van krijgt)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 25 augustus 2019 10:12:18 (19%)

Dag GJ, mooie uiteenzetting. Je hebt compleet gelijk dat het aan de fabrikant is om te bepalen met welke norm zijn toestel conform is.

Het toestel maakt gebruik van UV en daar gaat artikel 2-27 van norm 60335 ook over. (Klasse 1 tem 4).
Volgens mij is het is niet omdat dit apparaat voldoet aan deze norm, dat het daarom ook geschikt is voor inbouw in de douche.

Als de fabrikant gebruik maakt van de juiste normen, dan zal hij normaal in regel zijn met de geldende richtlijnen. (Bvb 2001/95/EC). En, of, de nationale wetten waaronder dit toestel valt.

Alhoewel de NEN1010 niet bindend is, (verbeter me indien ik verkeerd ben), wordt deze toch algemeen toegepast in de Nederlandse installaties? En daar zag ik staan, 'zone 1, IPX5, 25Vac/60Vdc'. Dan zeg ik, niet geschikt voor de douche.
Mogelijke gelden er in NL nog andere regels hieromtrent maar in BE komt dit toestel zone 1 NIET in.

Met vriendelijke groeten
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

De handleiding is in meerder talen opgesteld. Schijnbaar is deze dus in meerdere landen op de markt gebracht. In België staat er als opmerking bij dat de lasdoos zich buiten zone1 en zone 2 moet bevinden. Op zich vind ik dit ook wel een goeie zaak. Hoort er officieel nog ergens een werkschakelaar tussen gemonteerd, aangezien het om een vast aangesloten toestel gaat?

GJ_

Moderator

Op 25 augustus 2019 15:59:51 schreef 60204:
Alhoewel de NEN1010 niet bindend is, (verbeter me indien ik verkeerd ben), wordt deze toch algemeen toegepast in de Nederlandse installaties? En daar zag ik staan, 'zone 1, IPX5, 25Vac/60Vdc'. Dan zeg ik, niet geschikt voor de douche.

Je NEN1010 verhaal klopt precies. Niet bindend maar zeker in dit geval onnozel om je er niet aan te houden. Ik zou het ding hier onder geen voorwaarde onder de douche monteren.
Bovendien denk ik dat de fabrikant wel de juiste normen heeft gehanteerd maar dat hij een paar essentiële normen heeft vergeten of zo. Ik ga het niet eens uitzoeken omdat ik het sowieso al een draak van een ding vind. Je kan er heel snel of erg langzaam aan dood gaan.

@GJ, ik deel je mening.
Prettige avond nog.
Met vriendelijke groeten.
Bart.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Bedankt voor ieder zijn mening en expertise. Ik begrijp dat de meeste zeker niet enthousiast zijn. Wat ik echter wel wat vreemd vindt is dat het een apparaat betreft wat schijnbaar wel voldoende gekeurd en getest is om op de markt te mogen worden gebracht volgens huidige wetgeving. De gemiddelde consument gaat er dan (denk ik) volledig vanuit dat het aan alle veiligheidseisen voldoet. En toch is iedereen met een (beetje) elektrotechnische kennis huiverig.

Op 25 augustus 2019 15:59:51 schreef 60204:

Alhoewel de NEN1010 niet bindend is, (verbeter me indien ik verkeerd ben), wordt deze toch algemeen toegepast in de Nederlandse installaties? En daar zag ik staan, 'zone 1, IPX5, 25Vac/60Vdc'. Dan zeg ik, niet geschikt voor de douche.

Bart

Puur uit interesse:

Onderstaande copy/paste van ergens op het www (Nederland)
bron: https://www.installatiejournaal.nl/elektrotechniek/artikel/2018/04/nen…

Wandcontactdozen in een bad- of doucheruimte
Indien gewenst mogen wandcontactdozen in de badkamer worden aangelegd. In de zones 0, 1 en 2 mogen geen wandcontactdozen worden aangebracht. Uitzondering hierop mogen in zone 1 en 2 contactdozen zijn aangebracht die zijn opgenomen in een SELV- of PELV-keten. Hierbij geldt een maximale wisselspanning van 25 Volt of 60 Volt gelijkspanning.

Dus die 25VAC/60VDC gaat over de maximumspanning die op gewone wandcontactdozen mag staan die zich bevinden in volume 1.

Wat betreft de Sunshower zelf (dit is dus geen wandcontactdoos maar een toestel) die volgens de fabrikant IPX5 is mag volgens de uitleg op deze website ( http://nen1010.cobouw.nl/bijzondere-installaties/bijzondere-ruimten/ru… ) dus wel gebruikt worden in zone1 indien je de NEN1010 norm hanteert (mits de aansluiting zich in de juiste zone bevindt).

Kort samengevat:

Het toestel zou dus wel volgens de NEN1010 geldende norm mogen gebruikt worden in zone1??? (met de nodige vraagtekens om aan te tonen dat dit puur gebasseerd is op info (geen officiele bronnen) die ik gevonden heb op het internet).

mvg

Robbe

Omdat ik persoonlijk toch meer info wilde heb ik Techniek Nederland (voorheen Uneto-VNI) gevraagd om een reactie. De reactie was:

Volgens de NEN1010 geldt het volgende:

Het elektrisch materieel moet geschikt zijn om in de betreffende zone in de badruimte te worden geïnstalleerd, vast opgesteld waarna de installatievoorschriften van de fabrikant leidend zijn (bep.701.55). De Sunshower is hiervoor geschikt en het is dan ook zaak om de installatievoorschriften van de fabrikant te volgen.

701.550 Inleiding
Voeg toe:
701.550.4 In zone 0 mogen uitsluitend elektrische toestellen zijn geïnstalleerd indien dit materieel gelijktijdig:
a) voldoet aan de desbetreffende norm en geschikt is voor gebruik in die zone volgens de gebruiks- en montageaanwijzingen van de fabrikant,
b) vast is opgesteld en vast is aangesloten en
c) is beschermd door SELV met een nominale spanning van ten hoogste 12 V AC of 30 V DC.

In zone 1 mogen uitsluitend vast opgestelde en vast aangesloten elektrische toestellen zijn geïnstalleerd. Dit materieel moet geschikt zijn voor installatie in zone 1 volgens de gebruiks- en montageaanwijzingen van de fabrikant. Voorbeelden van dit materieel zijn:
1) wervelbaden;
2) douchepompen;
3) materieel dat is beschermd door SELV of PELV met een nominale spanning van ten hoogste 25 V AC of 60 V DC, bijvoorbeeld verlichtingstoestellen;
4) ventilatiematerieel;
5) handdoekrekken;
6) toestellen voor waterverwarming;
7) verlichtingstoestellen.

Resumerend:
Als de fabrikant van een sunshower zijn apparaat conform de geldende regels voor Zone 1 heeft uitgevoerd dan mag deze er ook gebruikt worden, ook met 230 volt.
De spanningsvoorziening van een sunshower dient wel conform de NEN1010 geinstalleerd te worden, in dit geval middels een vaste spanningsaansluitng.
En dit mag ook via een lasdoos aan de sunshower zijn, omdat deze volgens de fabrikant aan de hiervoor geldende regelgeving voldoet.
Fabrikanten zijn soms erg creatief met de regelgeving, om deze toch toepasbaar te krijgen op hun product en dit wordt ook toegestaan.

Vroeger hingen er elektrische doucheboilers in Zone 1 en dat vond ook niemand raar. Zolang het aan de regelgeving voldoet wordt het toegestaan.