Symetrische voeding

Hallo allemaal,

Ik heb 2 symmetrische schakelende voedingen besteld (goedkope printjes uit china) en wil hiermee een symmetrische voeding maken. Is dit mogelijk als ik de 2 voedingen in serie zet (met een flinke diode ertussen)?

Of kun je schakelende voedingen niet in serie zetten?

Alvast bedankt!

Sine

Moderator

Als die dingen galvanisch gescheiden zijn, ja, dan kan dat. Zonder diode zelfs.

Maar meestal zijn die switchers dat niet.

.. goedkope printjes uit china ..

Link svp?

Wat voor voedingen? Schema? Type? Foto?

Excuus, wat meer info is natuurlijk wel handig.

Het gaat om deze voedingen, 12v 2A
https://www.aliexpress.com/item/4000034974027.html

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 26 augustus 2019 00:23:34 (0%)

Kruimel

Golden Member

Oef, voedingen met afgeknipte draden... Dan ga je nooit weten wat je gaat krijgen, dat zijn "herbestemde" voedingen en die zijn per batch verschillend. Ik zou wegblijven van deze dingen.

Die kleine voedingen zijn secundair gewoonlijk volledig geïsoleerd, maar die zou je in serie kunnen zetten. Wat grotere exemplaren hebben de min met de aarde verbonden, maar deze hebben helemaal geen aarde, dus dat is makkelijker.

Overigens adviseer ik tegen het gebruik van dergelijke voedingen, die transformatoren zijn vaak slecht gemaakt, en de isolatie met het net is soms niet meer dan fracties van millimeters of een enkel laagje vernis. Met twee in serie loop je een dubbel risico. Netgevoede onderdelen kan je beter niet van Ali kopen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Tsja, bedankt voor het opgestoken wijsvingertje - waar Holland goed in is ;) ! - maar de allereerste zin luidde "ik heb ... besteld" dus die wijsheid komt rijkelijk laat.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Op de foto's zien ze er redelijk degelijk gebouwd uit. Het kan dus meevallen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 augustus 2019 15:26:37 schreef Kruimel:
Oef, voedingen met afgeknipte draden...

Ik heb een goede ervaring met zo'n ding. Een "kennelijk goede-kwaliteit-fabriek" maakte die dingen, en als ie het niet deed, knippen ze het snoer er af en pleueren ze hem weg. Die worden dan gerepareerd en op ali of ebay verpatst. De mijne had een te dun nieuw snoer, maar nadat ik die vervangen had was ie echt helemaal perfect. Als je hem van 0 tot 10A belast, zakt de spanning aan het uiteinde van het snoer van 12.1 naar 11.1V of zoiets, maar als je op de adapter zelf meet zakt het gewoon helemaal niet! Echt heel strak!

Maar goed. Het is natuurlijk mogelijk dat degene die de reparatie gedaan heeft een kluns is en de reparatie niet goed gedaan heeft. Of dat ie hem EVEN werkend heeft gekregen en dat ie dan bij jou voortijdig de geest geeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Op 25 augustus 2019 15:35:33 schreef big_fat_mama:
Tsja, bedankt voor het opgestoken wijsvingertje - waar Holland goed in is ;) ! - maar de allereerste zin luidde "ik heb ... besteld" dus die wijsheid komt rijkelijk laat.

Nou, een voeding van €0,92 kan IMHO je zonder grote problemen weggooien als er nieuwe informatie opkomt die aangeeft dat het een risico is. Voor een euro het risico afkopen dat je een opdonder krijgt (en je schakeling molt) is best een koopje. Geen Hollandse zuinigheid met netvoedingen! :)

Op 25 augustus 2019 15:59:02 schreef rew:
[...]Ik heb een goede ervaring met zo'n ding. Een "kennelijk goede-kwaliteit-fabriek" maakte die dingen, en als ie het niet deed, knippen ze het snoer er af en pleueren ze hem weg.

Ja maar dat kan natuurlijk ook gebeuren met een "overduidelijk-rampkwaliteit-fabriek-die-zijn-afval-kwijt-moet", dat is een beetje de gok, je weet het gewoon niet bij Ali. Als je hetgeen je aansluit niet direct kan aanraken of je expliciet bewust bent van het risico dan kan je deze voedingkjes zeker gebruiken, maar die schaduwimport wordt nergens gecontroleerd, dus dat moet je zelf doen.

Arco

Special Member

Voor kleine vermogens neem ik meestal een Vigortronix: https://nl.farnell.com/vigortronix/vtx-214-005-412/power-supply-ac-dc-…
Goeie kwaliteit en betaalbaar
Deze zijn ook goed van opbouw/kwaliteit: https://www.aliexpress.com/i/32948772976.html

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 25 augustus 2019 22:03:32 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor alle tips, het is me nu alleen nog niet helemaal duidelijk of deze voedingen is serie kunnen...

Als het bagger is gooi ik ze weg of zet ik ze in een project die niet heel spannend is.

Arco

Special Member

Als ze galvanische scheiding hebben kan dat ja...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Met >99% zekerheid hebben ze dat en kan je ze zonder problemen in serie schakelen, maar zonder schema of meting weten we dat natuurlijk nooit zeker. Die voedingen zijn meestal kortsluitvast, dus ik zou zeggen: probeer het eens. Het is wel raadzaam om over elke voeding een diode in sper te zetten. Als je dan de volle 24V kortsluit zal de zwakste voeding van de 2 niet omgepoold worden.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Geen Hollandse zuinigheid met netvoedingen!

Daar ga ik dan weer helemaal in mee.

Is het overigens geen idee om de uitgangen van de twee voedinkjes (plus van de een, min van de ander) met een weerstand aan elkaar te knopen, en dan te meten of er over die weerstand spanning verschijnt? Zoja, dan loopt er stroom en die kan alleen van de primaire kant komen; dus dan is het mis.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord