knipperende led

Beste lezers.

Ik heb een 3W ledlampje 12V ACDC dimbaar. Wil ik in huis aansluiten via een passende leddriver direct, zonder dimmer, op 230V (12v = uit).
Resultaat een constant (50Hz?) knipperend ledje.

Pak ik nu dezelfde driver en lampje en sluit die aan in mijn schuur; perfect. Alleen met uitschakelen 1 of 2 knippers. Dus moet ik het hoogstwaarschijnlijk zoeken in de 'High Voltage'in huis.
Op de groep in huis staan geen machines of andere fluctuerende belastingen.

De elektra van het huis komt van een 100m lange kabel naar de weg.
Die van mijn schuur door een 50m lange van een andere weg. (andere Stedin groep) Maar dat zou, volgens mij, niet uit mogen maken. Computers ed. werken op alle 2 groepen foutloos.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn of beter hoe op te lossen?

Bij voorbaat dank voor reactie(s).

Groet,
Hans

Dat gaat niet werken. Op je vraag van 20 augustus kreeg je geen antwoord, dus wij weten het niet. Dus nu weten wij het nog steeds niet.

Arco

Special Member

Heeft die voeding geen minimale belasting nodig?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Een 12V lampje, halogeenvervanger neem ik aan, sluit je normaalgesproken niet op een LED-driver aan maar op een 12V voeding of halogeentrafo (bij de halogeentrafo wel opletten dat electronische trafo's vaak niet werken omdat ze een minimumbelasting willen zien).

Waarom je LED-driver het thuis wel doet en in de schuur niet, is in principe niet zo belangrijk; hij hoort het niet te doen of in elk geval gebruik je hem ongedocumenteerd dus werking niet gegarandeerd zoals je nu merkt.

Zou je het desondanks willen weten voordat je alsnog een passende voeding aanschaft, dan zou je om te beginnen eens kunnen meten of de netspanning op de ene plaats lager of hoger is.

Verder is het heel handig als je aangeeft wat voor lampje en wat voor driver je gebruikt, dat hoort in de startpost te staan eigenlijk; kwestie dat iedereen zo goed mogelijk weet waar je het over hebt en kan proberen verdere specificaties op te zoeken.

P.S. Als mensen je eerdere vraag over het hoofd zien, mag je een topic na 24 uur gewoon kicken door op jezelf te reageren. Dat is beter dan een nieuw topic openen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

kan het geen kwestie van op één plaats geaard en andere niet zijn?

Om hierop even terug te komen....
Lampje op een trafo gehad daarna een driver en zoals ik al schreef in mijn schuur deed alles het normaal.

Toen begon de verlichting in mijn garage ook te knipperen....
Het moest niet gekker worden. Dus de meterkast maar eens ingedoken. Vreemd, van een kast werd de aardlek nogal warm. Deksel eraf gehaald en toen was het schrikken.

Eén van de drie bruine aders was over 10cm verkoold. De aansluiting van die draad lag te jutteren tegen de schakelaar en zat dus niet meer vast. Geluk gehad of niet!!!!

De electricien komt morgen langs.

Dit antwoord even ter 'leeringh en de vermaeck'

Hans

Arco

Special Member

De electricien komt morgen langs.

Hopelijk wel een andere als degene die het oorspronkelijk heeft aangesloten?... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Duidelijk Arco. Van een goede relatie die helemaal thuis is in de bouwwereld kreeg ik een adres.
Van deze elektricien kreeg ik zelfs antwoord toen hij eigenlijk nog vakantie had!!!
Toch wel heel veel service naar een nog niet bestaande klant.

Hij komt vandaag langs en kan gaan uitzoeken wat de oorzaak is; waarschijnlijk 20jaar geleden door de installateur niet voldoende vastgezet.

Turbokeu

Golden Member

Eén van de drie bruine aders was over 10cm verkoold. De aansluiting van die draad lag te jutteren tegen de schakelaar en zat dus niet meer vast. Geluk gehad of niet!!!!

Een aantal jaar geleden hetzelfde meegemaakt...
Sinds een aantal dagen knipperden de lichten in huis soms.
Het knipperen begon steeds frequenter te worden tot op een zeker moment, rond middernacht, heel de stroom in huis uitviel.
Na openen van de verdeelkast op zolder geconstateerd dat van één secundaire fase na de aardlekschakelaar (oud huis, één enkele 30mA hoofdaardlekschakelaar) naar de verschillende groepen de isolatie compleet verkoold/verbrand was en ook de aardlekschakelaar gedeeltelijk verkoold (deze fase zat gewoon los in de aardlekschakelaar!).
Na vervangen van de aardlekschakelaar en de verkoolde cablage werkte alles weer perfect maar ik kan jullie verzekeren dat ik nu regelmatig alle schroeven in de verdeelkast naloop.

Zelfs een héél goede brandverzekering vergoedt enkel de materiële, niet de morele/sentimentele schade als je huis afbrandt...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"