(hoe) kan ik de draairichting van deze motor omdraaien?

Kan ik de draairichting van deze motor omdraaien?
En zo ja, hoe? :-)

Dank en groeten Erik

Sine

Moderator

De blauwe draad van de condensator naar de bovenste klem zetten moet genoeg zijn.

Oh, als je dan toch bezig bent fatsoeneer die verbindingen van de voedingskabel dan ook meteen even, dat ziet er niet uit.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 26 augustus 2019 00:04:31 (38%)

Dank je Sine voor je snelle antwoord.
Ik zal idd de boel eens netter maken :-)

Zou ik een soort schakelaar kunnen gebruiken, waarmee ik de draairichting kan veranderen wanneer nodig? Motor moet soms vooruit, soms achteruit namelijk.

Nogmaals dank

Sine

Moderator

Natuurlijk kan dat, kwestie van een wisselschakelaar die tussen die twee draden wisselt.

Wel eerst stoppen voordat je de draairichting omkeert, direct omkeren is niet zo lief voor het motortje.

Het ziet er naar uit dat er voor deze 1-fase motor een 'standaard' 3-fasen klemmenbordje is gebruikt. Mocht dat zo zijn, dan kun je niet teveel waarde hechten aan de codering van de klemmen. Maar dit terzijde.
Met de voedingskabel en de condensator eraf, hoeveel weerstand meet je eigenlijk tussen groen en rood en vervolgens tussen groen en zwart?
Ik weet niet of Sine daar specifiek op doelde met "fatsoeneren" maar de kabelschoentjes van de voedingskabel zijn 2 maten te groot en lijken met een platbektang, wat toegeknepen te zijn.

Anoniem

Het ziet er naar uit dat er voor deze 1-fase motor een 'standaard' 3-fasen klemmenbordje is gebruikt.

Het is ook een 3f motor... in steinmetz ;-)

Op 26 augustus 2019 11:04:09 schreef anoniem015:
[...]Het is ook een 3f motor... in steinmetz ;-)

Had ik ook al aan gedacht maar kon ik niet uit het motor typeplaatje opmaken. En waar is die derde groene draad dan voor?

Op 26 augustus 2019 11:04:09 schreef anoniem015:
[...]Het is ook een 3f motor... in steinmetz ;-)

Als dat zo is, dan is is de condensator ongeveer een factor twee groter dan het natte-vinger regeltje voorschrijft.

@Praxidus: Er wordt hierboven dus gehint dat het mogelijk NIET een 3fase motor in steinmetz is. Dan is het niet zo eenvoudig om hem om te draaien. Als DAT het geval is, dan heeft de motor niet drie gelijke wikkelingen, maar 2 wikkelingen, een hoofdwikkeling en een startwikkeling die via de condensator moet lopen.

De hint dat dit het geval is, haal ik uit die dubbele draad aan 1 kabelschoentje rechtsboven. Dat is dan het punt waar de hulp- en hoofdwikkeling bij mekaar komen.

De hint dat het WEL een driefase motortje is, dat is dat er groen-groen op de verste klemmen zit, rood-rood op de middelste en zwart-zwart op de dichtstbijzijnde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 26 augustus 2019 11:09:18 schreef herbert116:
Had ik ook al aan gedacht maar kon ik niet uit het motor typeplaatje opmaken.

Het is gewoon een condensatormotor, waarde van de condensator staat gewoon op het type plaatje.

Als het een drie fase motor zou zijn in steinmetz, hou je lekker wat vermogen over bij een motor van 0.09 kW. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 augustus 2019 11:29:13 schreef Lambiek:
[...]
Het is gewoon een condensatormotor, waarde van de condensator staat gewoon op het type plaatje.

'Steinmetz' flitste even door mijn gedachten maar toen ik daarop het typeplaatje nader bekeek, duidde alles op een 1-fase motor met condensator. Tenzij er, om wat voor reden dan ook, een typeplaatje op deze motor zit wat niet (meer) in overeenstemming is met de aard van de wikkelingen. Wat de draden betreft die uit de motor komen - 2x groen, 2x rood en 2x zwart - zouden er wel eens 3 wikkelingen in kunnen liggen. Hopelijk kan TS dit meten.

Op 26 augustus 2019 11:29:13 schreef Lambiek:
[...]
Het is gewoon een condensatormotor, waarde van de condensator staat gewoon op het type plaatje.

[Bericht gewijzigd door herbert116 op maandag 26 augustus 2019 12:20:16 (52%)

Anoniem

Wat de draden betreft die uit de motor komen - 2x groen, 2x rood en 2x zwart

Als dat hoofdwikkeling, hulpwikkeling en centrifugaalschakelaar is en je kijkt naar de verbindingsplaatjes, plaats waar condensator en voeding aankomt krijg ik daar geen schema van een monofasemotor mee in elkaar
Als dat 3 wikkelingen van een 3f motor zijn en je kijkt naar de verbindingsplaatjes, plaats waar de condensator en voeding aankomt krijg ik het schema van een 3f motor in steinmetz
.

...duidde alles op een 1-fase motor met condensator. Tenzij er, om wat voor reden dan ook, een typeplaatje op deze motor zit wat niet (meer) in overeenstemming is met de aard van de wikkelingen.

Fabrikant MAK heeft deze machine waarschijnlijk in 2f 220V, 3f 220V en 3f 380V uitvoering.
Hij gebruikt daarbij simpelweg steeds dezelfde motor maar met een aangepast typeplaatje volgens uitvoering

Op 26 augustus 2019 12:29:46 schreef anoniem015:
[...]Als dat hoofdwikkeling, hulpwikkeling en centrifugaalschakelaar is en je kijkt naar de verbindingsplaatjes, plaats waar condensator en voeding aankomt krijg ik daar geen schema van een monofasemotor mee in elkaar
Als dat 3 wikkelingen van een 3f motor zijn en je kijkt naar de verbindingsplaatjes, plaats waar de condensator en voeding aankomt krijg ik het schema van een 3f motor in steinmetz
.
[...]Fabrikant MAK heeft deze machine waarschijnlijk in 2f 220V, 3f 220V en 3f 380V uitvoering.
Hij gebruikt daarbij simpelweg steeds dezelfde motor maar met een aangepast typeplaatje volgens uitvoering

OK, laten we er vooralsnog dan even van uitgaan dat het inderdaad een 3-fasen uitvoering is. Maar dan hoort het typeplaatje wat op de foto is getoond, niet bij deze uitvoering. Want daar staat nl. duidelijk op vermeld dat het een 220 V, 1-fase motor betreft. Er zijn meerdere mogelijkheden: typeplaatje is niet meer origineel, wikkelingen zijn niet meer origineel, typeplaatje is van het begin af aan fout geweest. (dit laatste heb ik wel eens meegemaakt op een motor vers uit de fabriek) Alleen TS kan bevestigen dat het hier 3 gelijkwaardige wikkelingen betreft, of toch iets anders.

Ik vind het "toegestaan" dat een fabrikant een 3fase motor maakt, die met een condensator er bij verkoopt in steinmetz configuratie en dan op het typeplaatje zet dat het een 1 fase motor is. Voor jou als elektro-nerd is het misschien fijner om te lezen dat het een driefase motor is, maar de consument waar het voor bedoeld is, die zit dan ineens aan de supportlijn dat ie de verkeerde motor heeft gekregen omdat ie een 1 fase motor besteld had.

@praxidus: Voedingskabel los, condensator los, meten tussen de drie verbindingsplaatjes: wat is de weerstand tussen 1-2, 1-3 en 2-3?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

OK, laten we er vooralsnog dan even van uitgaan dat het inderdaad een 3-fasen uitvoering is. Maar dan hoort het typeplaatje wat op de foto is getoond, niet bij deze uitvoering. Want daar staat nl. duidelijk op vermeld dat het een 220 V, 1-fase motor betreft.

Het kenplaatje klopt perfect voor deze motor
Het asvermogen is 90W, het opgenomen vermogen 225W
Maw het erbarmelijke rendement van 0,4 van een steinmetz :-)

Op 26 augustus 2019 14:57:40 schreef rew:

Ik vind het "toegestaan" dat een fabrikant een 3fase motor maakt, die met een condensator er bij verkoopt in steinmetz configuratie en dan op het typeplaatje zet dat het een 1 fase motor is. Voor jou als elektro-nerd is het misschien fijner om te lezen dat het een driefase motor is, maar de consument waar het voor bedoeld is, die zit dan ineens aan de supportlijn dat ie de verkeerde motor heeft gekregen omdat ie een 1 fase motor besteld had.

Ik vind het niet alleen NIET "toegestaan" dat een fabrikant iets dergelijks doet, maar bovenal misleidend! Wanneer je een 1-fase motor besteld dan verwacht je toch een 'echte' en geen surrogaat met een rendement van slechts 40%! Wie wil dat nu?
En mocht ik er helemaal naast zitten, wordt 'een Steinmetz' dan specifiek als zodanig besteld of ongevraagd - 'in plaats van' - geleverd?
(en ik maar denken dat de elektricien dit 'Steinmetz trucje' ter plaatse bedacht, a.h.w. uit zijn gereedschapskist toverde om een kennelijk niet juiste motor werkend te krijgen bij een 1-fase voeding en daarbij het bijzonder slechte rendement maar voor lief nam.......)

benleentje

Golden Member

Ik heb dit wel vaker gezien gewoon een drie fase motor in Steinmetz met een typeplaatje voor enkelfase motor. Ik vind daar verder niets misleidend aan als je een 90W motor nodig heb. Ik heb zelfs nog een tijdje gedacht dat elke 1 fase motor gewoon een 3 fase motor was totdat ik een motor tegen kwam met 2 wikkelingen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Het gaat over deze M56B4 motor
TS heeft dus een steinmetz waar we nu wel vragen kunnen stellen over het opgegeven asvermogen van 90W

pamwikkeling

Special Member

Zonder verdere metingen en beste enkele foto's van de wikkelingen is hier niets met zekerheid over te zeggen.

Verwisselen van die ene draad laat de motor inderdaad de andere kant op draaien.
De weerstand gemeten, is voor beide metingen hetzelfde.

Dank voor de reacties en discussie, mijn electronicakennis is helaas te beperkt om het helemaal te kunnen volgen.

Blij dat mijn ‘probleem’ is opgelost

Op 27 augustus 2019 00:07:15 schreef Praxidus:
Verwisselen van die ene draad laat de motor inderdaad de andere kant op draaien.
De weerstand gemeten, is voor beide metingen hetzelfde.

je moest drie metingen doen. Maar goed, twee dezelfde is al een hint.

Worst case draai je op een hulpwikkeling die dus niet als hoofdwikkeling geschikt is. Dat gaat best even goed als test, maar dan raakt ie later oververhit....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 augustus 2019 00:07:15 schreef Praxidus:
Verwisselen van die ene draad laat de motor inderdaad de andere kant op draaien.
De weerstand gemeten, is voor beide metingen hetzelfde.

Dank voor de reacties en discussie, mijn electronicakennis is helaas te beperkt om het helemaal te kunnen volgen.

Blij dat mijn ‘probleem’ is opgelost

Mocht je werkelijk een 3-fasen motor hebben in een Steinmetz configuratie, dan is hier een schemaatje met de gevraagde schakelaar voor het omkeren van de draairichting. Het betreft een zgn. dubbelpolige omschakelaar.

Huh? Het kan toch met een "1x om" schakelaar. Jij hebt een "2x om" schakelaar nodig.

L gaat aan U
N gaat aan V
condensator gaat aan W

Dat zijn de vaste aansluitingen. De schakelaar schakelt de andere kant van de condensator aan U(L) of V(N).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 augustus 2019 09:11:02 schreef rew:
Huh? Het kan toch met een "1x om" schakelaar. Jij hebt een "2x om" schakelaar nodig.

L gaat aan U
N gaat aan V
condensator gaat aan W

Dat zijn de vaste aansluitingen. De schakelaar schakelt de andere kant van de condensator aan U(L) of V(N).

Bij toepassing van een dubbelpolige schakelaar blijft één en dezelfde wikkeling, in beide draairichtingen als 'hulpwikkeling' fungeren terwijl de andere twee wikkelingen afhankelijk van de gekozen draairichting, wisselend fungeren als 'hoofdwikkeling'.
Bij een enkelpolige schakelaar zijn deze functies omgekeerd, d.w.z. één wikkeling is altijd de hoofdwikkeling terwijl de andere twee wisselen als hulpwikkeling.
Beide schakelingen schijnen voor te komen maar wanneer alle drie wikkelingen honderd procent identiek zijn, zou m.i. die 'functietoewijzing' eigenlijk niet nodig hoeven te zijn en kan men in dat geval voor de goedkopere, enkelpolige schakelaar kiezen.
De vraag blijft dan wel: bij welke motor heeft men specifiek de dubbelpolige omschakelaar nodig?

Sine

Moderator

Bij een steinmetz-achtige in ieder geval niet. Ook bij motoren met gelijke hulp en hoofdwikkeling is een enkele schakelaar voldoende.