Electrische step variable speed control module defect?

Beste allemaal,

Electrische step voor de kidds werkte goed maar deed het plots niet meer.

Dacht eerst dat de gashendel met potentiometer defect was omdat ie niet de goede signalen gaf, maar bleek een hall gever type te zijn (op voltage met magneten ipv op weerstand met sleepcontact gebaseerd), dus voor niks de gashendel kapot gemaakt, maar reeds voor 6 euro een nieuwe besteld die over 10 dagen hier moet zijn.

Nu vrees ik dus dat de variable speed control module kaduuk is: weet iemand hoe je die door moet meten?
Er gaan drie draden van de gashendel naar de control module rood 5V zwart 0V en groen de variabele.
Als ik nu 24V op de module zet dan zou ik toch 5V moeten meten over de plus en de min van de uitgang van de module naar de gashendel?

Volgens mij komt de controller van een razor E100 step, maar dan dus het nieuwe type: op youtube staat alleen de oude waarbij er met relais wordt gewerkt en ik denk een echte potentiometer gas hendel waar 2 oranje en 2 bruine draden heen gaan ipv rood zwart groen.

Als jullie weten dat ie kapot is dan koop ik denk ik meteen deze nieuwe erbij: https://nl.banggood.com/24V-350W-Motor-Brush-Speed-Controller-For-Elec…

Bijgesloten foto van de control module

Dank,

M

[Bericht gewijzigd door mmbertels op zaterdag 24 augustus 2019 15:59:01 (10%)

Lambiek

Special Member

Op de aansluiting van je gashendel hoor je een spanning van 5VDC te meten. Je zou om te proberen een variabele spanning 0 tot 5VDC tussen de zwarte en groene draad kunnen zetten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dank,

[Bericht gewijzigd door mmbertels op zondag 25 augustus 2019 11:37:00 (98%)

Dank,
Ja de gashendel kan ik niet meer testen want die heb ik kapot gemaakt en een nieuwe besteld: hoe kan ik de module testen(zie foto).

Ben namelijk bang dat er met de gashendel niets mis was maar dat de module kapot is: moet de module 5V geven zodra er 24 V op staat (met de aan knop aan en niet op de rem, maar gaan vaart). Zo ja dan kan ik direct ook ern nieuwe module bestellen want leveren duur 20 dgn).

Op internet staan veel filmpjes van de oude module met grote transistors en een 4 dradige gas hendel: dit is de nieuwe variable speed module met een gashendel met 3 draden ipv 4)

AHHH snap wat je bedoelt: gewoon extern er 5 volt opzetten tussen de min en de regelbare om te zien of het wiel gaat draaien? Maar dan nog zou er normaal 5 V tussen de min en de + moeten staan bik de uitgang van de module naar de gashendel, toch?)

Dank,

M

AHHH snap wat je bedoelt: gewoon extern er 5 volt opzetten tussen de min en de regelbare om te zien of het wiel gaat draaien? Maar dan nog zou er normaal 5 V tussen de min en de + moeten staan bik de uitgang van de module naar de gashendel, toch?)

Dank,

M

Ja mits aan de lock en brake voorwaarden is voldaan.
Je kan ook 1 of 2 1,5V batterijen gebruiken tussen de min en regelbare.

Dank,
Ok ik denk dat aan de voorwaarden zijn voldaan, behalve snelheid: bij de vroegere steps zonder variabele speed control module moest er eerst snelheid zijn voordat het systeem aan ging: is het niet zo dat de "snelheid" de 5V opwekt?

Zo niet: bent u het dan met me eens dat de module kaduuk is?

Dank,

Michiel

Heb zojuist 4.5 V over de uitgang naar de motor gezet maar er lijkt dan semi kortsluiting op te treden (nauwelijks potentiaal verschil en batterijen worden heet): klopt dat?

Wilde er 5V op zetten om dan te meten of er iets bij de uitgang naar de gashendel gebeurt, maar daar bleef 0V over plus en min staan..

Heb destijds dus ook de gashendel foutief doorgemeten: weerstand ipv V: heb toen wel weerstand tussen de rode en zwarte draad gemeten 2.5kOhm: is hier misschien uit af te leiden dat de gashendel defect was?

Dank M

[Bericht gewijzigd door mmbertels op zondag 25 augustus 2019 14:44:15 (25%)

Als je wilt weten of er 5Vdc bij de gashendel uit komt dan zul je gewoon de accu moeten aansluiten.
Motor ook gewoon aansluiten.

Afhankelijk van hoe dat de step werkte zul je lock en brake moeten activeren.

Als de step vanuit stilstand al wegrijd dan zul je 5Vdc moeten meten voor je gashendel.

Als de step eerst in gang gezet moest worden en dan pas begint met rijden dan zul je het achterwiel eerst een zwiep moeten geven of een stukje moeten steppen.

5Vdc op de motoruitgang lijkt me niet zo heel veel kwaad te kunnen voor de regelaar.
Als de motor afremt, gas dicht, dan zal deze ook een spanning genereren op de uitgang.

Op 25 augustus 2019 19:20:48 schreef HD13:

Als de step vanuit stilstand al wegrijd dan zul je 5Vdc moeten meten voor je gashendel.

Dank, ja die meet ik dus niet en volgens mij heeft deze ook bij nul snelheid al aandrijving ((de oudere versie niet meer deze wel).

Hoe werkt dat bij die oudere versie? Wat voorkomt dat er nog geen aandrijving is bij nul snelheid?

Dank

Hoe werkt dat bij die oudere versie? Wat voorkomt dat er nog geen aandrijving is bij nul snelheid?
Dank

Kan op een paar manieren.

Sensor in een wiel.

Meten of de motor spanning geeft, als je een motor aandrijft dan kan deze als generator werken.

Of aanloopstroom van motor begrenzen.
Als je vanuit stilstand vertrekt dan heb je meer stroom nodig dan wanneer de boel al rolt.

Als jij mag gokken: was de gashendel of de module defect?

Als je die 5 volt niet meet, gaat er dus geen spanning naar de hall sensor. Dus controller stuk.

Op de foto lijkt hij open te maken, misschien een foto of twee van de binnenkant ?

Lambiek

Special Member

Op 26 augustus 2019 06:32:40 schreef HD13:
Sensor in een wiel.

Bij zo'n kinderstepje zit er geen sensor in of bij het wiel.

@TS,
Gewoon alles aansluiten en een variabele externe spanning "tussen de 0 en 5VDC" op de aansluiting van je gashendel zetten. "zoals ik al eerder zei"

Maar je vertelde dat je geen spanning meet op de aansluiting van je gashendel, dan kan het zijn dat je interne 5VDC regelaar die in je motorregelaar zit stuk is.

Kun je de regelaar open maken, of is dat niet mogelijk?

Op 26 augustus 2019 10:07:36 schreef Skysoft:
Als je die 5 volt niet meet, gaat er dus geen spanning naar de hall sensor. Dus controller stuk.

Op de foto lijkt hij open te maken, misschien een foto of twee van de binnenkant ?

Twee zielen één gedachte. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 augustus 2019 10:07:36 schreef Skysoft:
Als je die 5 volt niet meet, gaat er dus geen spanning naar de hall sensor. Dus controller stuk.

Op de foto lijkt hij open te maken, misschien een foto of twee van de binnenkant ?

Zal hem vanavond open maken en posten, maar zag er netjes uit.

Als je die gashendel zou doormeten: hoe zou je dit dan doen en welke waarden zouden aantonen dat de gashendel defect is en welke waarden zouden aantonen dat de gashendel nog heel is?

Vrees net zoals jullie dat ik ook een nieuwe control unit moet gaan kopen.

[Bericht gewijzigd door mmbertels op maandag 26 augustus 2019 13:25:48 (28%)

Lambiek

Special Member

Op 26 augustus 2019 13:23:54 schreef mmbertels:
Als je die gashendel zou doormeten: hoe zou je dit dan doen en welke waarden zouden aantonen dat de gashendel defect is en welke waarden zouden aantonen dat de gashendel nog heel is?

De gashendel kun je controleren door er 5VDC op te zetten en dan te meten tussen de GND en je signaal draad. Die spanning moet variëren tussen de 0 en 4.7VDC. De spanning wordt dus niet helemaal 5VDC.

En je kunt altijd zelf nog een regelaar maken natuurlijk. :)

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/51

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 augustus 2019 14:15:53 schreef Lambiek:
[...]
De gashendel kun je controleren door er 5VDC op te zetten en dan te meten tussen de GND en je signaal draad. Die spanning moet variëren tussen de 0 en 4.7VDC. De spanning wordt dus niet helemaal 5VDC.

En je kunt altijd zelf nog een regelaar maken natuurlijk. :)

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/51

Is het ook mogelijk om de weerstand te meten, net zoals met een potmeter, of werkt dat niet met zo'n hall gever?

Dank

De gashendel kun je controleren door er 5VDC op te zetten en dan te meten tussen de GND en je signaal draad. Die spanning moet variëren tussen de 0 en 4.7VDC. De spanning wordt dus niet helemaal 5VDC.

Hoho, nu ga je ervanuit dat de hallsensor een analoge waarde teruggeeft aan het systeem. Er zijn hall sensoren die een digitale (eendraads) waarde teruggeven.

Dus dan zou een type identificatie eerst nodig zijn.
(toegegeven dat bij goedkopere schakelingen analoog meer waarschijnlijk is.)

Skysoft, de meeste hallsensor gashendels voor fietsen zijn wel de eenvoudige variant die gewoon een analoge waarde doorgeven hoor.

De ESCs zijn dan gewoon eenvoudig, dat je ze ook met een gewone potmeter kan aansturen. (maar die blijken op een fiets kapot te gaan vandaar dat men de hallsensors veel gebruikt tegenwoordig).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

En hierbij de fotos van de binnenkant van de module. Als je weerstand over een hall sensor meet: wat zouden dan correct waarden zijn? Over rood en zwart meet ik 2.5kOhm naar de blauwe/groene toe niets, ook niet als ik gas geef.
Dank

Ik kan geen zinnige voorspelling doen over de weerstand van een hallsensor. Naja: Nul is niet goed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 26 augustus 2019 19:57:41 schreef mmbertels:
Als je weerstand over een hall sensor meet: wat zouden dan correct waarden zijn? Over rood en zwart meet ik 2.5kOhm naar de blauwe/groene toe niets, ook niet als ik gas geef.
Dank

Zet nu gewoon eens 5VDC op dat ding en meet tussen de GND en de blauw/groene draad terwijl je gas geeft.

Rood zal de plus zijn en zwart de min.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

op basis van de foto's, lijkt het er op dat ze een rudimentaire spanningsregeling hebben willen maken.

Meet eens de spanning "over" Z1 (batterijen aangesloten). en ook t.o.v. de beide batterij aansluitingen de de "bovenste" (tegenover het streepje op de diode, dichtst bij de schuifstekkers)

bij de laatste meting zou één van de metingen (ik verwacht t.o.v. +, J2) de batterijspanning aanwezig moeten zijn.

over de zener zou je in mijn verwachting 5v moeten aantreffen. Of liever gezegd, niet moeten aantreffen.

Is R2 (10k) inderdaad gebarsten? De chip heeft een vlek. Kan je die met IPA (of schoonmaakalcohol) weg krijgen (dan was het vuil) of niet (dan is de chip waarschijnlijk overleden).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 augustus 2019 11:08:09 schreef rew:
Is R2 (10k) inderdaad gebarsten? De chip heeft een vlek. Kan je die met IPA (of schoonmaakalcohol) weg krijgen (dan was het vuil) of niet (dan is de chip waarschijnlijk overleden).

Ok zal ik vanavond doen

Op 27 augustus 2019 09:52:10 schreef Lambiek:
[...]
Zet nu gewoon eens 5VDC op dat ding en meet tussen de GND en de blauw/groene draad terwijl je gas geeft.

Rood zal de plus zijn en zwart de min.

Dat is het punt: heb hem gesloopt en destijds alleen weerstand gemeten (omdat ik ervan uitging dat het een ordinaire potmeter was, maar bleek een hall gever te zijn)