Samsung S24B350 geen koude start

http://i64.tinypic.com/2qlrct1.jpg

Het is nog even afwachten wat de monitor morgen doet maar ik heb iets ontdekt.

Op de uitgang van de DC/DC converter staat een smoorspoeltje met een elco.
Nu speelde ik met de gedachte dat de afvlakking misschien niet toereikend zou zijn?

Dus heb ik een elco van 4,7 µF over de bestaande 10 µF gehangen.
Tot mijn verbazing was de spanning plots een keurige gelijkspanning van 40 Volt. (+ kant van het bijgeplaatste blauwe elco'tje).

Kortom, ofwel de waarde van de originele elco was kritisch, ofwel was er eenvoudig een iets zwaardere nodig, vooral bij de opstart.
De elco was al vervangen door een identieke Panasonic low ESR type met de originele waarden. Toch denk ik, dat er best een nog iets zwaardere aan mag b.v. 22 µF 50 Volt.
15 µF/50 V SMD heeft Conrad helaas niet.
Bij hogere frequenties, vooral snelle blokpulsen, neemt de waarde van een elco aanzienlijk af en de inductie toe. De ESR waarden kunnen dan ook best te hoog oplopen.

De monitor start nu dus direkt zonder flikkering op en blijft stabiel.

Op de bijgaande foto is duidelijk het blauwe eenvoudige Philips elco'tje te zien, (4,7 µF/63 Volt), dat ik erbij heb gesoldeerd.

maartenbakker

Golden Member

Goed gevonden. Het kan best dat de waarde en/of de ESR te nauw luisteren en dan is dit op zijn minst tijdelijk een prima oplossing. Ik denk ook dat het met 22u nog wel los zal lopen, al was het alleen maar onder het motto 'nood breekt wet'.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 14 december 2015 17:52:34 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten.

Precies.

Het is verwarrend om in de PDF's, die bij de elco's te downloaden zijn, een juist exemplaar te kiezen.
De condities zijn immers niet, zoals ze in die tabellen hanteren.

Ik ga er gewoon een paar bestellen en eens uittesten.
Voorlopig al blij, dat het weer normaal lijkt te werken.

Een elco die op zijn lazer krijgt met een puls, in plaats van een gelijkspanning, zal snel naar de haaien zijn, als de ESR te hoog is.

Ik krijg ook de indruk, dat de Mosfet minder heet wordt.

Helaas begon na enige tijd het probleem weer voor te doen van flikkeren bij koude start.
Op het internet vond ik voor weinig een identieke monitor met een defect, een enkele horizontale lijn doet het niet, of niet goed.
Maar het mainboard was OK en ook de poweradapter.
Dus het was een nuttige investering.

Print overgezet en hij start nu prima.

Wat direkt opviel, was dat er op die vervangende print andere SMD elco's zijn gebruikt, die aanmerkelijk forser zijn. Denk dat Samsung ook ontdekt heeft hoe gaar die dingen kunnen zijn.

Elco's worden voor een 2000 u gebruiksduur ontworpen, dus wie de monitor een 5-tal uren per dag aan heeft staan is na een jaar in de bejaardenfase van de elco's.

Maar daarmee ben ik er nog niet.
Je zoekt je klem om te achterhalen welk merk en type er is gebruikt.
Minstens een anderhalf dozijn fabrikanten, die elk meerdere types produceren. Wat zijn dus de beste?

De dikte van een elco kan invloed hebben op de ESR waarde.
Miniaturiseren is niet altijd een verbetering.
Ik ga er nog een foto bij plaatsen ter vergelijking.

De nu goede vervanger.
http://i63.tinypic.com/6qlmj9.jpg

De vorige (met het probleem)
http://oi67.tinypic.com/2wmm6ty.jpg

Misschien is het inbeelding, maar het display ziet er zelfs helderder uit.
De zijdelingse inkijk was snel wat gelig. Nu oogt het scherm naar mijn gevoel wat witter en egaler.
Of het moet de instelling van "the magic angle" zijn, een feature van uncle Sam(-sung)
Maar dat kan ook mijn ochtendzicht zijn als je net uit bed komt. http://i49.tinypic.com/4r6dqx.jpg

maartenbakker

Golden Member

Elco's worden voor een 2000 u gebruiksduur ontworpen, dus wie de monitor een 5-tal uren per dag aan heeft staan is na een jaar in de bejaardenfase van de elco's.

Gelukkig is het nou ook weer niet zo erg. Dat geldt bij de opgegeven maximumtemperatuur. Voor elke 10 graden lager, verdubbelt de levensduur ruwweg. Dat is inclusief zelfopwarming, dus low impedance-types gebruiken is dubbel belangrijk.

De dikte van een elco kan invloed hebben op de ESR waarde.

Sterker nog, binnen de serie kan er 1:1 correspondentie zijn tussen impedantie en afmetingen. Als je naar databladen van de bekende Panasonic series (FC, FM, FR) kijkt, dan staan daar gewoon tabelletjes in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten

Ik weet dat er tabellen bij staan, maar het is een heel gedoe om de juiste te vinden.

Nu ik twee monitoren heb, kan ik ook leuk vergelijkend meten.
Op de defecte print vond ik een merkwaardig probleem, dat op veel plaatsen te meten is.
Een impuls die er niet hoort te zijn en wellicht de oorzaak van de startproblemen. Deze puls stoort de 40 volt converter ook.
De 10 Micro-farad afvlakfilter elco kan dat natuurlijk niet gladtrekken.
De stuurtransistor (of fet?) van de powerfet (40 V)heeft er ook last van.

http://oi63.tinypic.com/5zjdyv.jpg

Deze impuls, waarvan ik dacht dat het een soort beeldpuls was, hoort er niet te zijn. Hij onderbreekt dus de 40 Volt converter.
Vreemd genoeg, zie je daar niets van in het beeld, terwijl de naaldblokpuls toch ook op alle drivers naar de background verlichting aanwezig is.

De voeding rimpelt ook iets, maar ik neem aan dat het komt door die stoorpuls.
Het hielp niet de 220 MicroFarad te verhogen.

Voorlopig wel één goed werkende monitor met de onderdelen van de scrapyard.

Wordt vervolgd.

Schiet mij maar lek, beide monitoren startten probleemloos op, terwijl ik alleen de mainborden verwisseld heb.
Hoewel bij 2 monitoren de VGA modus prioriteit heeft boven de HDMI in het BIOS.
Dus eerst de VGA alleen en als Windows start komt de tweede in beeld.
Daarna als je de monitoren niet deelt, valt de eerste VGA weer uit. (afhankelijk van wie je als 1e instelt)

Bij de een staat dus die puls erop, maar alles werkt normaal en als die ontbrekende horizontale lijn er niet was, zou de scrapyard monitor nog beter zijn dan mijn monitor qua kontrast en max. lichtopbrengst.
Overweeg zelf om de backlight om te gooien, maar dat is een riskant klusje.
En wie weet verhuist dan het probleem terug?

Soms zijn het de kontakten met het beeld waardoor lijnen ontbreken.
De vertikale kontakten heb ik al uitgeprobeerd.
De horizontale defekte lijn is er wel, maar de info klopt niet goed met de beeldinhoud.
Of er aan de zijkant nog kontakten bestaan weet ik niet? want dan moet je die hele blikken beelddoos open maken en nu werkt hij tenminste nog.

Ik weet dat het een oud topic is maar wil het toch even aangeven.
Wie weet heeft iemand er iets aan?
Er was weer een probleem met de monitor bij koude start.
Dit keer weigerde hij in zoverre dat slecht een enkele flits door het beeld aangaf dat er iets faalde.
Het beeld bleef verder zwart.
Met een korte onderbreking van de voeding startte hij dan weer wel op of gaf het OS normaal weer. Het zat niet in de PC die het met een soortgelijke 2e monitor prima deed.
Je wilt natuurlijk ook het bios en pre Windows zien.

Ik kreeg het lumineuze idee om de frequentie iets te veranderen.
De optie staat normaal op 60 HZ. Nu zette ik hem op 59.
Geloof het of niet, sindsdien start hij probleemloos op.

maartenbakker

Golden Member

Op 25 december 2015 09:09:10 schreef BRNRDS:
Elco's worden voor een 2000 u gebruiksduur ontworpen, dus wie de monitor een 5-tal uren per dag aan heeft staan is na een jaar in de bejaardenfase van de elco's.

Uitsluitend als je de monitor in een sauna met 105 graden omgevingstemperatuur gebruikt. Voor elke 10 graden lager mag je de levensduur verdubbelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten, lachen.

Vraag mij af of een ESR metertje hier uitsluitsel kan geven?

Ali heeft al een aardig dingetje voor € 20 JP153501-2 of ESR02 "Pro".
Zo voor af en toe wel bruikbaar lijkt mij.
Kan meer dan alleen capaciteit meten.
Heeft iemand er ervaringen mee?

Niet zo'n punt om een paar elco'tjes te vervangen.
Vreemd blijft toch dat hij het op 59 HZ prima blijft doen.
Voorlopig heb ik weer beeld en de elco's zullen vast wel "bejaard" zijn.

maartenbakker

Golden Member

ESR is een goede maat om slijtage aan af te meten, maar om een voorspelling over de levensduur te doen, wordt moeilijk.

Naast temperatuur moet je ook binnen de maximale rimpelstroom blijven. En dan moeten de elco's ook nog met hun datasheet overeenkomen. Vandaar dat het beter is om elco's van goede merken te gebruiken, daar is die kans wat groter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja, Ok Maarten, maar een indicatie is wel handig.
Ik ben niet zo thuis in die datasheets, ze zijn vaak behoorlijk ingewikkeld en meer op industriële informatie gericht.
Je moet toch ergens een houvast hebben wat wel of niet binnen de redelijke grenzen ligt.
Goede elco's zijn er genoeg maar ook die tonen vele types en toepassingen.
Je ziet vaak van de bomen het bos niet meer.
Zolang je de elco nog thuis kunt brengen wat merk betreft is het wel te doen maar dat lukt niet altijd en dan is het een alternatief zoeken.
In circuit meten is altijd riskant en heelhuids demonteren van een SMD elco kun je meestal wel vergeten. Dus je vervangt een elco niet zonder meer gezien eventuele schade aan een print.