[BE] keurder wil een ander stopcontact

pamwikkeling

Special Member

Omdat de keurder een ander stopcontact wil ben ik op zoek naar volgend type stopcontact.
Liefst iets dat identiek gelijk is, maar met penaarde.
Kleur speelt uiteraard geen rol.

en ja, ja, ik weet dat de keurder gelijk heeft volgens het arei.

een fabrikant en type nummer is ook al voldoende

Plastic potjes erin en 2 echte stopcontacten niet mogelijk?

er bestaan misschien stopcontacten die in die bestaande zwarte rechthoek behuizing passen? want ik zie precies langs de voorkanten dat die stopcontacten 2 losse kleine zijn.

ik had er ook zo in de badkamer van ons appartement maar dan MET randaarde

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 26 augustus 2019 19:51:30 (70%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

dat is van dat typische keukenboer spul. als je het niet gebruikt, gewoon plaatje op t gat en ruimen. ik zou ook denken, dozen erin maken en goed spul erin zetten.

of ie het af kan keuren is wat anders, wrs zit dit wcd weer met een stekker aangesloten, dus is geen deel van de vaste installatie..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 26 augustus 2019 20:41:42 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

@ Beetle :
Miele es gibt nichts besseres, allein die Steckdose sind Scheiße...

... keuken is al +/- 25 jaar oud.

@ Capri :
inderdaad, het liefst had ik enkel de twee losse inbouw stukjes ergens gevonden.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op maandag 26 augustus 2019 20:46:16 (29%)

help

Golden Member

Het lijkt verdacht veel op het schakelmateriaal wat ook vaak in caravans en campers wordt toegepast. Ook te verkgijgen met penaarde https://www.haba.nl/elektra-230v/schakelmateriaal/c-line-wandcontactdo…

In Nederland in ieder geval te verkrijgen, er zal vast een shop in belgie zijn die dit kan leveren. https://www.caravan-winkel.nl/wandcontactdoos-penaarde-230-v.html

[Bericht gewijzigd door help op maandag 26 augustus 2019 20:49:38 (27%)

Tidak Ada

Golden Member

Kan je niet met het spul van Legrand werken, dat ze voor hun plintsystemen hebben (O.a. Brico)?

Mag je trouwens die WCD's zo laag monteren bij Arei?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 26 augustus 2019 20:53:15 (23%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

dat lijkt laag, is boven het aanrecht. als je legrand plexo componenten bedoelt dat is ook compact, maar niet dit spul..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 augustus 2019 20:17:05 schreef testman:

of ie het af kan keuren is wat anders, wrs zit dit wcd weer met een stekker aangesloten, dus is geen deel van de vaste installatie..

Dat klopt ook misschien. bij mij zaten dat stopcontact en die schakelaar gewoon aangesloten op die smalle verlengkabel er net boven (2draads). die aarde deed dus niks.
boel was afgekeurd omdat stopcontact en schakelaar zonder behuizing in die houten plaat waren gemonteerd.

ik heb die vierkante verdeeldoos gemonteerd, echt stopcontact en schakelaar gemonteerd, volwaarige 2,5mm² draad gebruikt. en dat klein stekkerspul eruit gegooid, heb dat 1 stopcontact waarschijnlijk nog ergens liggen.
t was allesinds rommel tot en met, zou er geen 1000W koffieset willen inpluggen in de keuken. bij ons was het een 'scheerapparaat stopcontact'

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

Ik begrijp je probleem niet.

Dubbele stopcontacten die in die opening passen zijn in elke elektrozaak of DHZ te vinden in velerlei uitvoeringen en kleuren.
Geintegreerde dubbele, of losse stopcontacten die je aaneenklikt.
Ook de vereiste bijpassende inbouwbakjes voor holle wanden zijn overal te koop.
En in Belgie zul je enkel penaarding vinden in de winkels.

Je bent toch niet echt een beginner?
Je moet toch geweten hebben dat de keurder dit niet door de vingers zou zien.
Het AREI is gratis te downloaden in velerlei versies van uitgebreid tot beknopt. En zelfs in de meest uitgeklede versies staat duidelijk dat stopcontacten met randaarding in Belgie verboden zijn.
Gaat het over je eigen installatie? Of probeer je iemand te helpen die in de knoei zit?

Ik ben enkele jaren uit de running, maar wil je toch attent maken op het volgende, tenzij het niet meer van toepassing zou zijn, wat ik betwijfel.
Elektrische installatiemateriaal moet een CE label dragen. Maar stopcontacten zijn een uitzondering. Omdat elke deelstaat zijn eigen
uitvoering gebruikt is harmonisatie niet mogelijk. Dus moeten stopcontacten in Belgie een Nationaal keurmarkering dragen zoals CEBEC.
Eigenlijk is dat niet echt verplicht, maar je moet wél aan de keurder kunnen aantonen dat je stopcontact conform is. Als je dus een merkloos stopcontact koopt zoals men soms in de harddiscounts als eenmalige aanbieding verkoopt, kan dat wel eens onmogelijk worden.
Een CEBEC stempel garandeert daarentegen de conformiteit.
En dat gaat over veel meer dan enkel pen/randaarding.
Ik zeg dit omdat ik enkele jaren geleden een aantal stopcontacten voor in mijn hobbywerkplaats gekocht heb van het merk Sencys.
Bij het plaatsen merkte ik op dat er geen nationaal keurmerk op stond,
Ik heb toen Sencys gecontacteerd en zij hebben me een document opgestuurd waarin ze verklaren dat hun product conform is met de Belgische vereisten. Zou de Aldilidlaction dat ook doen?

GJ_

Moderator

Op 4 september 2019 00:32:26 schreef grotedikken:..En zelfs in de meest uitgeklede versies staat duidelijk dat stopcontacten met randaarding in Belgie verboden zijn. ...

In de uitgebreidere versie zie ik het eerlijk gezegd niet staan.
(geen AREI deskundige)

Op 26 augustus 2019 20:47:55 schreef help:
Het lijkt verdacht veel op het schakelmateriaal wat ook vaak in caravans en campers wordt toegepast. Ook te verkgijgen met penaarde https://www.haba.nl/elektra-230v/schakelmateriaal/c-line-wandcontactdo…

In Nederland in ieder geval te verkrijgen, er zal vast een shop in belgie zijn die dit kan leveren. https://www.caravan-winkel.nl/wandcontactdoos-penaarde-230-v.html

Ik zie 't in een BE campeerwinkel onder de naam Gimeg (iig lijkt het erop)

https://www.thecampingstore.eu/techniek/elektrisch/inbstopkontakt-deks…

Daar wordt de kleur bruin genoemd. Op de foto van TS lijkt het meer zwart, maar t kan ook iets onduidelijk op de foto zijn. Die van help zijn wel zwart.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op woensdag 4 september 2019 08:14:40 (11%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 4 september 2019 08:04:14 schreef GJ_:
[...]In de uitgebreidere versie zie ik het eerlijk gezegd niet staan.
(geen AREI deskundige)

PDF Vinçotte Hoofdstuk 7 blz 13.

Alle stopcontacten zijn voorzien van een aangesloten penaarde (randaarde is
verboden)
en zijn van het kindveilige type (zodat metalen voorwerpen, zoals
een stukje ijzerdraad, niet in het stopcontact gestoken kunnen worden). De
stopcontacten, bevestigd op de wand, zijn aangebracht op een afstand van
minstens 15 cm boven de vloer in droge ruimten en 25 cm in de andere ruimten,
behalve indien ze ingebouwd zijn in plinten of onder bijzondere voorwaarden in de
vloer.

Waarmee ze zichzelf tegenspreken. hoofdstuk 2, blz 8

Elektrisch materieel dat voldoet aan de desbetreffende norm wordt geacht veilig te
zijn. De overeenkomst met de norm wordt vaak aangegeven door een CE-markering
of keurmerk zoals CEBEC, VGS, VDE, KEMA, ...

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Anoniem

Jaja, tuuurlijk.
Voor slechte verstaanders had er eigenlijk moeten staan:" CE markering of keurmerk, wat van toepassing is."
Heb je mijn post wel gelezen? Omdat stopcontacten per land verschillen vallen ze als uitzondering niet onder de CE markering. Je zult dit dus nooit op een stopcontact aantreffen.

Op de foto zie je op het Niko stopcontact duidelijk CEBEC en nergens CE.

Ik heb hier net een ander, Legrand stopcontact in mijn hand. Op de metalen drager waar het stopcontact inklikt en het afdekplaatje staat CE, maar dat slaat enkel op die onderdelen. Natuurlijk, omdat die ook universeel toepasbaar zijn op stopcontacten voor gebruik in de andere lidstaten.
Op de body van het stopcontact staat géén CE, maar CEBEC.
Ik vind dat de reglementering toch wel ondubbelzinnig is én consequent.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 4 september 2019 11:45:04 (16%)

EricP

mét CE

Afgezien van of er CE onzin of CEBEC (iemand wel eens gekeken waar die afko voor staat? Dat is al een klucht op zich...) op staat... die keurmeneer wil een pen aarde, dus praktische gezien heb je een paar mogelijkheden: Zet er wat met pen aarde in, of verwijder de WCDs... (ik geloof dat je voor de oplossing met een enveloppe of een flesje nog wat meer naar het zuiden moet :+ ).

Meer dan een gat in de wand is het niet. Knutsel er wat achter zodat de boel ook vast zit, dan moet het toch niet zo heel spannend zijn om iets te vinden met pen aarde wat daarin past? Of je het mooi vindt, dat is een andere discussie...

Anoniem

Dat is wat ik al direct zei, dit stopcontact vervangen door een geschikt type is zowat de allergemakkelijkste elektroklus die je je kunt voorstellen. Elke klusser die een schroevendraaier kan vasthouden piept dit in 10 minuten. Geen breekwerk of andere moeilijkheden.
Blijkbaar houdt dit verband met de andere recente topics over de keuring van een appartement
Als ik zie dat je niet eens een stopcontact zonder hulp kunt vervangen lijkt het me toch verstandig dit over te laten aan iemand met wat ervaring. Hopelijk is dit voor jezelf en geen klus die je voor anderen aangepakt hebt.

@Ericp, je mag die keurmerken dan wel onzin vinden, ik vond dat er toch moest op gewezen worden dat het ontbreken ervan specifiek op stopcontacten nieuwe discussies met de keurder kan veroorzaken.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 4 september 2019 11:32:50 schreef grotedikken:
Jaja, tuuurlijk.
Voor slechte verstaanders had er eigenlijk moeten staan:" CE markering of keurmerk, wat van toepassing is."
Heb je mijn post wel gelezen? Omdat stopcontacten per land verschillen vallen ze als uitzondering niet onder de CE markering. Je zult dit dus nooit op een stopcontact aantreffen.

Op de foto zie je op het Niko stopcontact duidelijk CEBEC en nergens CE.
[bijlage]
Ik heb hier net een ander, Legrand stopcontact in mijn hand. Op de metalen drager waar het stopcontact inklikt en het afdekplaatje staat CE, maar dat slaat enkel op die onderdelen. Natuurlijk, omdat die ook universeel toepasbaar zijn op stopcontacten voor gebruik in de andere lidstaten.
Op de body van het stopcontact staat géén CE, maar CEBEC.
Ik vind dat de reglementering toch wel ondubbelzinnig is én consequent.

Het zou er moeten staan maar het staat er niet. En ja ik heb uw uiteenzetting gelezen. Content?

Heel dat stopcontacten gedoe is gewoon een klucht. Waarom zou een stopcontact, dat veilig wordt geacht in Duitsland, Oostenrijk en Nederland, plots onveilig zijn in België. Kan je daar een sluitend antwoord op geven? Of gaan we hier verklaren dat alleen België en Frankrijk op een veilige manier bezig zijn? Hoog tijd dat dit op EU niveau wordt aangepakt. Maar ja SGS moet ook zijn brood verdienen. Hun lobby werk loont dus heel duidelijk. Iets waar zowat alle keuringsinstanties goed in zijn. Als puntje bij paaltje komt hebben ze dan niet eens een verantwoordelijkheid.

De wetgever laat dan weer wel toe dat een caravan/MH in België geleverd wordt met een type F stopcontact. Waar het geheel dan wel CE conform verklaart wordt.

Niet alleen in de elektriciteit/elektronica zijn er zo ridicule zaken. Zwarte achterlichten waren in België niet toegestaan in een Audi 80. In Duitsland wel. Een vriend van me liet ze plaatsen in Duitsland. Een vriend, die in Duitsland werkte, zette ze toch op zijn auto en liet die bij TÜV keuren. Een maand later kwam de auto definitief naar België en werd probleemloos gekeurd in België.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Anoniem

Tja,Buckfast, als je bij elk probleempje dat je ondervindt en dat makkelijk op te lossen is, meteen de geldende reglementering in vraag moet stellen, dan ben je een ware nazaat van Don Qijote de la Mancha.
De meesten hebben het al moeilijk om de regels te interpreteren, laat staan van ze in twijfel te trekken. Daarvoor bokst men doorgaans een paar gewichtsklassen te hoog. ;-)
Zou het niet veel makkelijker zijn om gewoon te zorgen dat je voldoet aan wat van je verlangd wordt in plaats van je voor over akkefietje druk te maken waar je de achterliggende reden maar half kunt begrijpen?

Een randaarde mag niet in Belgie Punt uit. En het is als het om een afkeurpuntje gaat beter om meteen een conform stopcontact te kiezen, want daar gaan ze natuurlijk aandacht aan besteden terwijl het elders in de installatie misschien niet zou opgevallen zijn. Wil je enkele Eu besparen door een prul te kopen zonder nationaal keurmerk loop je de kans dat men daarover alsnog vragen gaat stellen. Want die keurders die hele dagen niks anders doen weten natuurlijk perfect welke merken voldoen en welke niet.
Let op, dit gaat niet over schakelaars en kabels en zo. Maar een ALS moet dan weer wel een Keurmerk dragen.

pamwikkeling

Special Member

@ grotedikken

Vooreerst, ik heb dit stopcontact niet geplaatst, noch voorgesteld, noch aangeboden.
Het werd gemonteerd in een rolluikkast door de fabrikant van de (Miele) keuken, zowat 20 jaar geleden.
En als je dan nieuwe eigenaar wordt van het pand waarin de keuken en rolluikkast staat, dan krijg je het stopcontact er zomaar bij.

Bij de keuring voor verkoop heeft de keurder hier een opmerking over gemaakt. Naar mijn bescheiden mening is het spijkers zoeken op laag water, maar volgens de letter van de wet heeft de brave man volkomen gelijk.

Ik wil nu niet de moeilijke gaan uithangen en ga gewoon het stopcontact vervangen.
Maar ik heb echt geen zin om mijn halve keuken te gaan afbreken om er een ander stopcontact in te monteren, om het gat dicht te maken, om weet ik veel welke capriolen uit te gaan halen.

Het eenvoudigste leek me het bestaande stopcontact te vervangen door een gelijkaardig dat wel voldoet aan de wens van de keurder.

Uiteindelijk heb ik vermoedelijk het juiste stopcontact gevonden en gaat dit in de loop van de week geplaatst worden. Meer of minder moet je er niet achter zoeken.

Wat betreft de twee groepen op één stopcontact, ja hoor, dat probleem doet zich voor in hetzelfde appartement, maar de keurder heeft dat in al zijn naarstigheid over het hoofd gezien. Enkel bij het opstellen van de elektrische plannen is dat naar voren gekomen.

Post script :
De fabrikant van de stopcontact is :
Inprojal elektrosysteme gmbh - Kerkhagener Weg 4 - 58513 Lüdenscheid - Germany
Tel. +49 2351 6633 300 - www.inprojal.de

De verdeler / online winkel is :
Kiko Technik - Am Engelberg 34 - 59846 Sundern - Germany
Tel +49 2935 952812 - www.kiko-technik.de

Op 4 september 2019 12:22:38 schreef buckfast_beekeeper:
Waarom zou een stopcontact, dat veilig wordt geacht in Duitsland, Oostenrijk en Nederland, plots onveilig zijn in België.

Dat lijkt me vrij eenvoudig. België is nou eenmaal gestandaardiseerd op penaarde en de stekkers zijn daar ook voor uitgerust. Goeie kans dat een Belgische stekker in een randaardestopcontact geen aardverbinding maakt.

EricP

mét CE

@Ericp, je mag die keurmerken dan wel onzin vinden

Keurmerken zijn lang niet altijd onzin. Maar ja, CE is geen keurmerk he :+

Heel dat stopcontacten gedoe is gewoon een klucht. Waarom zou een stopcontact, dat veilig wordt geacht in Duitsland, Oostenrijk en Nederland, plots onveilig zijn in België.

Dat snap ik dan wel weer. ALS men bij onze zuiderburen alleen pen aarde gebruikt, dan snap ik wel dat een WCD met randaarde niet op gaat schieten. Dat heeft niks met 'veilig' te maken.

Wat natuurlijk wel raar is, is dat 'wij' 2.5mm2 achter een 16A zekering frotten, de Belgen achter 20A, de Denen achter 13A, maar dan wel een smeltpatroon. En bij de Duitsers ben ik best veel 1.5mm2 achter 16A tegen gekomen (en die installaties moeten onder verantwoording van een 'Meister' aangelegd worden!). De oosterburen hebben kabel wat je gewoon in de 'spachtelputz' mag opnemen, daar moet je in NL ook niet mee aan komen. Diezelfde oosterburen gebruiken voor een 3 fase aansluiting gewoon 3 losse automaten en schakelen ook bij 1 fase aansluitingen de nul ook niet mee. En nee, er zijn geen aparte groepenschakelaars. Terwijl als ik bij de zuiderburen eens een grotje bezoek, ik (ongetwijfeld gekeurde) stukjes installatiewerk tegen kom, waarbij ik me af vraag waarom dat überhaupt nog werkt...
Kortom: elk land heeft zo z'n eigen natuurkundige wetten (daar lijkt het tenminste op...). Doe alsjeblieft niet meer EU. We hebben er al genoeg ellende van. Het licht brandt bij de zuider buren. Het brandt bij de oosterburen. Het brandt bij ons. En dat allemaal zonder dat er op 'EU niveau wat wordt aangepakt'.

En voor keuring gedoe: beroepsmatig heb ik best vaak met 'inspecteurs' te maken. Een enkele heeft veel kennis. Doorgaans is daar prima mee te werken. Het merendeel is 'gecertificeerd' of 'erkend' en kent alleen maar 'regeltjes' - en dan alleen de helft ofzo. Daar moet je de overweging maken: krijgt-ie voor een half uur werk gewoon z'n zin (en dan opdonderen en nooit meer terug komen) of ga ik het gevecht aan. Meestal het eerste (financiële overweging), soms het 2de (en het kost ff moeite, maar 8 van de 10 keer krijg ik m'n zin).

Voor deze situatie kan ik je de uitkomst vast vertellen: dit ga je verliezen. Dus: gewoon volgens lokaal gebruik penaarde doos erin. Klaar. Of het beter kan? Goedkoper kan? Veiliger kan? Niet relevant. Op papier klopt het, dat is het enige wat tegenwoordig nog telt!

Sine

Moderator

Op 4 september 2019 12:48:31 schreef KlaasZ:Goeie kans dat een Belgische stekker in een randaardestopcontact geen aardverbinding maakt.

De meeste stekkers zijn tegenwoordig gecombineerde pen/rand aarde.

En de echte stekkers met penaarde passen niet in een WCD met randaarde, net zoals een NL ongeaarde stekker niet past in WCD met randaarde.

Dat maakt het nog niet volgens de regels natuurlijk, maar onveilig is het in principe niet.

Op 4 september 2019 13:01:46 schreef Sine:
De meeste stekkers zijn tegenwoordig gecombineerde pen/rand aarde.

Weet ik, heb zelf een keer op een tentoonstelling in België gestaan. Was toen zo slim om een verlengsnoer mee te nemen met zo'n gecombineerde stekker.
Maar er zijn in België nog zat stekkers die niet in een randaardestopcontact passen. En het is in die zin onveilig dat mensen dan gaan klooien om het toch passend te krijgen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Beste Klaas,

Je weet net zo goed als ik dat bijna alle aangeboden stekkers zowel in een E als een F stopcontact passen. In het verleden was er ook geen kinderbeveiliging en mochten stopcontacten zonder randaarde geplaatst. Ook dat is ondertussen verleden tijd. Waarom zou je niet kunnen toelaten dat vanaf een bepaalde datum beide systemen toegelaten zijn en vanaf een bepaalde datum het oude uitfaseren.

In het verleden was er ook een standaard wat telefoon betreft. Ondertussen toch ook mooi vervangen door RJ12 en RJ45.

GSM moeten ook allemaal via een standaard USB kunnen opgeladen worden. 5 jaar geleden werd dit ook nog voor onmogelijk gehouden.

Waar een wil is, is een weg.

@EricP: op vele vlakken graag meer EU. Waarom andere verkeersregels in elk land? Zou het de veiligheid niet ten goede komen dat het overal gelijk is? Als ik een auto koop in NL, dan krijg ik die amper ingeschreven in BE. Een bevriende marktkramer heeft er > 1 jaar over gedaan zijn in NL gekochte marktwagen in BE ingeschreven te krijgen. Open grenzen? Duidelijk niet. Waarom mag ik geen verzekering afsluiten in Duitsland? Omdat die goedkoper is als BE? Waarom moet een fabrikant een keuring betalen in BE, D, A, NL, .... omdat de kassa moet rinkelen? Het maakt het eindproduct alleen maar duurder. Waarom kan ik B401 gewoon aankopen in D en NL en mag het in BE officieel niet verkocht worden aan particulieren? Mijn auto mag in D met 40mm verhoogd worden. Deze mag daarna in BE gewoon rondrijden. Hetzelfde doen met de wagen in BE is dan weer niet toegestaan. Tenzij ik er voor zorg dat die eerst wordt ingeschreven in Duitsland, gekeurd wordt en daarna ingevoerd. Dan mag het weer wel.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 4 september 2019 13:45:39 (42%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Anoniem

Ha, pamwikkeling. Dus dit topic was "much tot do about nothing?" ;-)

Nu valt mijn wantrouwig oog op die metalen revet in het contactvlak van je stopcontact.
Dat heb ik nog niet eerder gezien en dat zal de spijkerzoeker misschien ook opvallen.
Als er CEBEC op de body van het stopcontact staat ben je safe, maar als dat niet het geval is, en de keurder doet moeilijk, dan kan hij vragen dat je de conformiteit bewijst. Omdat zo'n revet niet gebruikelijk is op die plaats is dat misschien niet het geval ivm met de veiligheid.
Waarom doe je eigenlijk zo moeilijk om een stopcontact te gaan bestellen in Duitsland?
Koop gewoon een passend exemplaar in een DHZ.
Is die paar Eu verschil het waard om opnieuw risico op afkeur te lopen?