[Be] Tip ivm ALS (differentieel schakelaar) en zonnepanelen

Hallo allen,

Vandaag heb ik de keurder over de vloer gehad en ik heb het één en ander moeten wijzigen.

Het is eigenlijk de evidentie zelve, maar toch wist ik dit niet en had ik er ook niet bij stilgestaan bij het ontwerp van mijn elektriciteit thuis. Ik had wel al eens gehoord van sommigen dat je de stromen moet optellen, maar ik snapte niet hoe of wat en waarom juist.

Daarom wou ik deze info delen en ook een beetje toelichten.

Dit is het foute eendraadsschema:

http://users.telenet.be/dakkon/co/eendr1.png

Het probleem is dat een stroom zou kunnen vloeien van 52A door de 2 40A 30mA differentieel schakelaars.

http://users.telenet.be/dakkon/co/eendr2.png

Zo zou het wel in orde moeten zijn:

http://users.telenet.be/dakkon/co/eendr3.png

In NL zou je veel te veel groepen achter een 30mA aardlek hebben, gevolg bij een fout is bijna hele huis donker.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In deze nieuwe opstelling zijn je eindgroepen E t/m I niet goed beveiligd bij aardfouten!
Beter is je oorspronkelijke schema aan te houden en beide aardlekschakelaars te vervangen door 63 A typen.

Mag je in B 6 eindgroepen op 1 aardlek 30 mA monteren?
In NL mag dat niet, een max is hier 4

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
pamwikkeling

Special Member

In België mag je zoveel groepen achter een differentieel zetten als je wil, de maximale stroom (stroomafwaarts) moet echter kleiner blijven dan 40A in geval van een 40A differentieel.

correct me if i'm wrong .....

Op 26 augustus 2019 19:10:30 schreef Toeternietoe:
In deze nieuwe opstelling zijn je eindgroepen E t/m I niet goed beveiligd bij aardfouten!
Beter is je oorspronkelijke schema aan te houden en beide aardlekschakelaars te vervangen door 63 A typen.

Inderdaad, ik ben mee met jou opmerking. Er staat geen aardlekschakelaar tussen de omvormer van de zonnepanelen en kringen E-J. Dit heeft de keurder over het hoofd gezien.

Op 26 augustus 2019 19:10:30 schreef Toeternietoe:

Mag je in B 6 eindgroepen op 1 aardlek 30 mA monteren?
In NL mag dat niet, een max is hier 4

In B mag dat. Ik zie hier geen probleem in ?

Op 26 augustus 2019 18:10:21 schreef kohen:

Zo zou het wel in orde moeten zijn:

[afbeelding]

Denk niet dat je het probleem echt begrijpt. Je zet die 63A aardlekschakelaar immers op een plaats waar hij niet hoort. Je maakt het ook nodeloos complex vanwege de atypische aansluiting van dit zonnepaneel en die twee 30mA aardlekschakelaars.

Ga terug naar jouw eerste originele eerste schema. Je hebt 2 opties:

1) Maak kring A en K los en en verbindt deze aan de onderzijde van een bijkomende zekeringautomaat van 40A. De toevoerzijde van die bijkomende automaat sluit je aan aan het knooppunt van de PV-omvormer en hoofdaardlekschakelaar.

2) Voer alle bedrading van kring A en K na de aardlekschakelaars tot aan de zekeringautomaten (kamgeleider ook?) uit in 10mm2 en vervang beide aardlekschakelaar door een 63A versie.

Maak een nieuwe tekening en post deze hier.

Doet niet terzake maar Die aardlekschakelaar in kring A is overigens overbodig, je kan net zo goed de hoofdaardlekschakelaar vervangen door een 30mA model. In NL is dat heiligschennis, in BE perfect OK :)
Ook vreemd dat er geen verlichtingskringen in die woning zitten.

Je kunt toch ook in bovenstaande tekening de beide aardlekschakelaars vervangen door aardlekautomaten B40A 30mA.

Op 26 augustus 2019 19:24:08 schreef New Beetle:
[...]
Ga terug naar jouw eerste originele eerste schema. Je hebt 2 opties:

1) Maak kring A en K los en en verbindt deze aan de onderzijde van een bijkomende zekeringautomaat van 40A. De toevoerzijde van die bijkomende automaat sluit je aan aan het knooppunt van de PV-omvormer en hoofdaardlekschakelaar.

Maak een nieuwe tekening en post deze hier.

Doet niet terzake maar Die aardlekschakelaar in kring A is overigens overbodig, je kan net zo goed de hoofdaardlekschakelaar vervangen door een 30mA model. In NL is dat heiligschennis, in BE perfect OK :)
Ook vreemd dat er geen verlichtingskringen in die woning zitten.

Wat de verlichtingskringen betreft: die heb ik eruit gegooid omdat de tekening anders te groot en overzichtelijk werd. Mijn doel van deze post is om de stroom van de omvormer ook in rekening te brengen en niet hoe men een eendraadsschema moet tekenen.

Ik ga voor jou eerste optie, maar zou de nieuwe 40A automaat willen veranderen in een 32A type, zo kan ik de bedrading van 6mm² behouden.

Het nieuwe schema wordt dan dit:

http://users.telenet.be/dakkon/co/eendr4.png

Wat denk je hiervan New Beetle ?

Op 26 augustus 2019 19:21:47 schreef kohen:
[...]

Inderdaad, ik ben mee met jou opmerking. Er staat geen aardlekschakelaar tussen de omvormer van de zonnepanelen en kringen E-J. Dit heeft de keurder over het hoofd gezien.

Keurder doet het op dit punt goed.
Waarom zou er een aardlekschakelaar tussen zonnepanelen en kringen E-J moeten zitten? De omvormer levert een 'zwevende' spanning. De nul van de omvormer hangt niet aan aarde en de fase van de omvormer hangt ook niet aan aarde.

Op 26 augustus 2019 19:54:11 schreef Thijs1983:
Je kunt toch ook in bovenstaande tekening de beide aardlekschakelaars vervangen door aardlekautomaten B40A 30mA.

Nee, want er kan theoretisch (en praktisch ook) 52A door die 2 aardlekschakelaars gaan. Deze kunnen maar max 40Ampere aan.

Dat was eigenlijk de bedoeling van mijn post. De stroom van de omvormer (20A) en de maatschappij (32A) zijn hier 2 'bronnen' die beiden gelijktijdig stroom kunnen leveren aan die groepen.

Op 26 augustus 2019 19:55:00 schreef ohm pi:
[...]Keurder doet het op dit punt goed.
Waarom zou er een aardlekschakelaar tussen zonnepanelen en kringen E-J moeten zitten? De omvormer levert een 'zwevende' spanning. De nul van de omvormer hangt niet aan aarde en de fase van de omvormer hangt ook niet aan aarde.

Daar heb je ook weer een punt OhmPi :)

een aardlek op zonnepanelen is toch vrij standaard. pas bij zware aansluitingen niet, tevens zit bij woonhuizen eigenlijk al overal aardlek op, immers heb je hulpaarde, in NL iig.

bij bedrijven is maar net hoe de wind waait lijkt het wel, de panelenboer zet er ooit o zo goedkope automaten in met aardlek, maar de zwaardere aansluitingen hebben geen aardlek. onlangs nog een dakje voorzien van 7x 5x120mm2 voor de PV, dat is nog eens terugleveren :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 augustus 2019 19:56:52 schreef kohen:
[...]

Nee, want er kan theoretisch (en praktisch ook) 52A door die 2 aardlekschakelaars gaan. Deze kunnen maar max 40Ampere aan.

Als je de aardlekschakelaars uitwisseld voor een aardlekautomaat zijn ze toch wel beveiligd tegen overbelasting.

[Bericht gewijzigd door Thijs1983 op maandag 26 augustus 2019 20:09:20 (21%)

Wat denk je hiervan New Beetle ?

Perfect!

Een aardlekautomaat ken ik nog niet...

Een aardlekschakelaar van 40A gaat niet afslaan als je er stroom groter dan 40A doorjaagt. Die 40A aanduiding slaat op de max toegelaten stroom. Meer niet.

hier in NL mag je een aardlek wel lichter van schakelvermogen nemen als de voeding is, maar dan mag in geval van een 40A aardlek de afgaande groepen opgeteld niet over de 40A heen gaan, dus 2x B16 erop bijv.

in dit geval is een aardlekautomaat ook een optie, max 40A erdoor, hoewel dat ook maar betrekkelijk is, er loopt al veel meer als die 40A erdoor gaat. evengoed, je moet ergens de grens trekken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En extra automaat voor de aardlekschakelaars is ook een prima oplossing. Kost je alleen wel iets extra ruimte in de groepenkast. Meestal is dit niet zo'n probleem.

In deze volg ik Ohm pi toch. De F en N van de PV omvormer zijn niet geaard. De trafo van de netbeheerder wel. In het geval van een aardfout gaat de diff er wel uit.
Mvg
Bart.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 26 augustus 2019 20:06:59 schreef Thijs1983: Als je de aardlekschakelaars uitwisseld voor een aardlekautomaat zijn ze toch wel beveiligd tegen overbelasting.

Inderdaad, je hebt gelijk Thijs. Ik heb het even gegoogled en een aardlekautomaat kan ook een oplossing zijn.

https://www.technischeunie.nl/categorie/aardlekautomaat-of-aardlekschakelaar

Ik had er nog niet over gehoord (hier in België).
Misschien is het iets vooral in Nederland gebruikt ?

Weeral wat bijgeleerd.

wel opletten als je een oud 230V krachtnet hebt, dan moet je een aardlekautomaat hebben waar de testknop niet tussen nul en 1 fase zit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik vraag me wel af hoeveel mensen er nou daadwerkelijk een automaat voor beide aardleks plaatsen of de aardleks vervangen voor aardlekautomaten, als ze de groepenkast gaan uitbreiden met een extra groep voor de pv-omvormer.

Op 26 augustus 2019 20:58:22 schreef Thijs1983:
Ik vraag me wel af hoeveel mensen er nou daadwerkelijk een automaat voor beide aardleks plaatsen of de aardleks vervangen voor aardlekautomaten, als ze de groepenkast gaan uitbreiden met een extra groep voor de pv-omvormer.

Ik ook Thijs.
De keurder zei toch alvast dat hier veel tegen wordt gezondigd.

Op 26 augustus 2019 20:58:22 schreef Thijs1983:
Ik vraag me wel af hoeveel mensen er nou daadwerkelijk een automaat voor beide aardleks plaatsen of de aardleks vervangen voor aardlekautomaten, als ze de groepenkast gaan uitbreiden met een extra groep voor de pv-omvormer.

Een PV installatie mag je in België niet in gebruik nemen voor deze gekeurd is. Je kan die inderdaad niet vervangen (of een equivalente oplossing) maar dan moet je nadien ook niet verbaasd zijn dat je deze niet mag gebruiken.