Weet iemand wat dit voor een component is?

Hallo,

In een schakelkast zit een component ingebouwd waarvan ik niet weet wat het precies is. Hieronder een foto van het component en het deel van het schema. Het is een Telemecanique SF1-MR26, maar Google bracht mij ook geen antwoord.

Het component wordt gebruikt als soort van softstarter op een draaistroommotor, maar schakelt niet de hoofdstroom naar de motor. Het component stuurt een component "R" aan, welke is ingebouwd in de motor. Wanneer de contacten d5 worden geopend gaat de motor sneller draaien (2 snelheden).

Het werkt, dus ik hoef er niets aan te veranderen, maar zou graag willen weten wat het is, en hoe het werkt.

Alvast bedankt!

Het lijkt mee een "Variable frequency drive", een frequentieomvormer in het nederlands. Misschien een beetje een "versimpelde versie" zoals ook een "softstarter": Aan het grafiekje te zien is de bedoeling inderdaad netjes aanlopen en uitlopen.

Edit: Hmm. Misschien te snel geoordeeld. draien de motoren inderdaad op gelijkstroom? Niet driefase?

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 27 augustus 2019 10:32:49 (18%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Mijn eerste gedachte is een soft-starter, maar dan ook met ook een soft stop.
Het is een 2 fase geregelde max 6 Ampere.
Het relais zal wel een melding zijn als de softstarter "uitgeregeld" is, dan moet de softstarter (Hoofdstroom) overbrugt worden met een magneetschakelaar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Volgens mij is het geen softstarter, er gaat alleen maar stuurspanning(48vac?+30vdc) naar toe.
Het is uiteraard wel voor het met een ramp starten en stoppen van een motor.
Zwenkmotor van een bouwkraan geloof ik, bouwjaar ergens 1975?

Edit: Zou het een "gewone"draaistroommotor met TASC(wervelstroom) koppeling kunnen zijn?

[Bericht gewijzigd door Jorn op dinsdag 27 augustus 2019 11:50:58 (16%)

Op 27 augustus 2019 11:33:51 schreef Jorn:
Volgens mij is het geen softstarter, er gaat alleen maar stuurspanning(48vac?+30vdc) naar toe.
Het is uiteraard wel voor het met een ramp starten en stoppen van een motor.
Zwenkmotor van een bouwkraan geloof ik, bouwjaar ergens 1975?

Edit: Zou het een "gewone"draaistroommotor met TASC(wervelstroom) koppeling kunnen zijn?

Het is inderdaad voor de aansturing van een zwenkmotor uit een kraan van bj 1978. Die wervelstroomkoppelingen kende ik nog niet, maar dit zou heel goed kunnen! Is dit mogelijk op 30vdc? Hierbij ook een foto van de motor die hij aanstuurt, ik vermoed dan dat het dikkere deel onder de draadstangen dan de koppeling is.

Ik denk dat het mogelijk is op 30vdc, er staat (2x)6A op het plaatje.
Als ik bij bijvoorbeeld deze regelaar kijk: https://besturingen.com/contents/nl/p5642_1165P.html dan staat er 90vdc 2A, ik zou zeggen(maar ben geen expert daarin) dat spanning 3x zo laag en stroom 3x zo hoog(zelfde vermogen dus) het zelfde magneetveld opwekt.
Zelf hebben wij ook zo'n kraan staan, maar dan zonder giek en zwenkmotor(regeling zit nog wel in de besturingskast) wat een mast moet gaan worden.

Op 27 augustus 2019 12:32:07 schreef TVZR:
[...]

Het is inderdaad voor de aansturing van een zwenkmotor uit een kraan van bj 1978. Die wervelstroomkoppelingen kende ik nog niet, maar dit zou heel goed kunnen! Is dit mogelijk op 30vdc? Hierbij ook een foto van de motor die hij aanstuurt, ik vermoed dan dat het dikkere deel onder de draadstangen dan de koppeling is.

[bijlage]

Ik denk niet dat het de aansturing is van deze zwenkmotor maar voor het afremmen ervan; een zgn. "eddy current brake". Bekijk het schema nog maar eens goed, in zijn geheel en misschien dat ook de tekst erop dit ondersteunt. Lijkt erop dat de potmeters voor het instellen van de remkarakteristiek zijn. Deze rem kan ook werken bij 30 V. Het magnetisch veld wordt uiteindelijk bepaald door de stroom, in combinatie met het aantal windingen.