Uni t ut61d zoemer geluid

Hallo. Ik heb de UNI T UT61D multimeter. Maar het geluid van de zoemer ( buzzer) is heel zachtjes. Moet mijn oor tegen de meter houden om de piep te horen. Heeft iemand een idee hoe ik het geluid luider krijg?
De zoemer is een passief piezo 2 khz zoemer achter een driver.
Gr. Hans H

Arco

Special Member

Als het de buzzer zelf is die zacht is, dan vervangen door een wat luidruchtiger exemplaar.
Als het alleen is 'geluid komt niet uit de behuizing', dan gaatje in achterzijde boren ter hoogte van de buzzer (3 a 4mm voldoet meestal wel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Dan is de buzzer niet in orde lijkt me, de modellen die ik gezien heb zijn duidelijk hoorbaar.

dan gaatje in achterzijde boren ter hoogte van de buzzer

Hmja, byebye cat rating.

Kan ik dan zomaar een andere Buzzer monteren? Ivm weerstand.
En ik heb de meter terug gestuurd naar de winkel met de klacht. Ik kreeg een nieuwe meter met het zelfde probleem

Kan iemand mij vertellen als ik de passief piezo buzzer wil vervangen Door 1 met meer geluid waarop ik Letten moet?

Je moet dan letten op de maat van de buzzer .
Het aantal DB , meer is harder.
De frequentie ong. 1 Khz .
Of sloop er een uit een oud pc motherboard.

Maar hoe zit het dan met de impedantie of weerstand van de piezo? Het is een passieve zoemer.

De zoemer zit achter een ic de HEF4069 U3

En hoe zit het met de spanning en stroom ?

High met Henk

Special Member

Waarom moet het altijd elektrisch: gewoon een hoorn eraan maken.
https://external-preview.redd.it/k6tz612Chd4LqFptz7BSwPQfP1PdjnJ_xCCxEA5eizg.jpg?auto=webp&s=97bf4895011c26ee99def560308cd6c7b24b4408

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Is het wel de zoemer ? Ik heb een tijd terug een apparaat gekregen waarop de eigenaar graag een low battery melding met LED wilde. Er bleek al een low battery zoemer op te zitten.

Dus ik vraag de eigenaar of ik de zoemer moet afkoppelen. Antwoord: welke zoemer ? Hij was hier en ik laat het horen, hij bleek de zoemer echt niet te horen anders dan zo ongeveer met zijn hoofd tegen het apparaat aan. Dat ding was voor mij erg luid.

Je kunt het eens vergelijken met andere meters. De meeste zijn hard genoeg. Vindt je ze allemaal stil dan eens je oren laten testen.

Daarnaast is het locatie afhankelijk. In mijn lab is eigenlijk elke meter luid genoeg. Maar in een of andere industrie locatie kan elke meter te zacht zijn.

Niet dat ik je niet geloof maar dadelijk doe je een hoop werk voor niks. Ten eerste moet je een zoemer vinden die luid genoeg is maar dan moet je eigenlijk eerst de huidige kunnen meten anders ben je straks 10 zoemers verder zonder verbetering.

1x een foute zoemer in een nieuwe meter kan, 2x wordt al twijfelachtig. Als al deze meters te zacht zijn dan denk ik dat je er genoeg over vindt op forums Kijk ook eens naar reviews en bv op een internationaal forum EEVBlog.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Het zijn niet mijn oren. Ik heb ook de UT61E en die hoor ik goed.
Als ik de meter open maak dan hoor ik de zoemer wel goed. Maar om gat ( gaten ) in de achterkant te boren lijkt mij niet goed. Daarom wil ik een luidere passief piezo buzzer plaatsen? Maar hoe weet ik welke? Ivm impedantie voltage stroomsterkte etc

Arco

Special Member

Ik heb daar nooit zo'n moeite mee om een klein gaatje te boren om het geluid goed hoorbaar te maken.
('t ding is toch niet waterdicht, en aanraakgevaar is er ook niet)

Als je er een andere in wilt zetten, moet je er een hebben met een resonantiefrequentie gelijk aan de toon die je hoort.
Neem beter niet zo'n platte SMD versie, die zijn bedroevend slecht qua geluidssterkte.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Ligt er aan wat er inzit. Het aantal dB zal er niet opstaan maar je kunt de spanning gewoon meten. Je kunt ook de stroom meten maar als daar al enorme verschillen in zitten dan zal het eerder om de juiste afmetingen en aansluitingen gaan dan de stroom stertkte.

Volgens mij zijn het meestal gewoon DC zoemertjes. Dus bv 5Vdc erop en hij piept. Impedantie is alleen belangrijk bij luidsprekers waar je een AC signaal in moet sturen.

Ik zou eerst eens het ding open maken en kijken wat er inzit. Misschien is het een ding met draadjes en kan je hem omdraaien of op een betere plaats monteren. Maar het kan ook zijn dat het ding in een "speakerhoudertje/uitsparing" aan de behuizing zit gesmolten/gelijmd of vastgesoldeerd met een of andere rare pitch of afmeting.

Het ligt aan je gebruik maar een gaatje boren zou best wel eens veiliger kunnen zijn dan met ongeschikt desoldeergereedschap een via uit een multilayer pcb te rukken ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als de meter open ligt hoor je de buzzer wel goed , dan is er niets mis met de buzzer maar met de behuizing.

Als er een nr. op de buzzer staat kun je misschien een datasheet vinden .
Zonder info over de huidige buzzer hoe ga je die nieuwe buzzer vinden.

De spanning over je buzzer meet je met een andere multimeter , dat beperkt het zoeken al een beetje.

Een gaatje boren en klaar..