Tl lamp start niet goed

Hallo, ik heb hier een T-Mobile TL bak staan die erg straag start.... starter vervangen of TL lamp? Wat is er beter een Kwik starter of Neon starter?

starter is gaar, dat kwam vaak voor bij die st111 starters van osram..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste,

als de lamp nog niet veel werkuren er op zitten heeft en ze heeft op het einde geen zwarte randen best de starter vervangen door een juist type of en elektronische ( kwik ) starter gebruiken.

Groetjes,

Lode

maartenbakker

Golden Member

Kwik starter? Denk dat er wat verwarring bestaat over de terminologie.

Bij traag starten en een buis die geen zwarte uiteinden heeft, altijd eerst proberen de starter te vervangen. Electronische starters werken in principe beter / leven langer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Zeg liever: snelstarter of quick-starter
Heeft allemaal niets met kwik te maken (zit al genoeg in die Tl-buis)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

die st111 starters waren bekend om het traag worden met de jaren, net als de S2 van philips, hoewel die dan ook wel op leeftijd waren als dat kwam.

de elektronische versie is de S10-E en S2-E

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 27 augustus 2019 16:58:10 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Was het niet als een starter oranje licht geeft dat het Neon is en als het wit licht geeft Kwikdamp is!?

hoe vaak kom jij starters tegen die wit geven dan? meestal geven ze vrijwel niks aan licht, het glazen buisje wordt zwart aan de binnenkant.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als starters nieuwe zijn geven ze nog licht doordat er geen zwarte aanslag op het glas zit. Heb er hier 2 liggen die beide wit/blauw licht geven.

Helaas een beetje wazig maar hier een foto van een Kwikdamp starter ( zelf gemaakte foto ) :)

blauw licht is vaak de S10, oranje licht is veelal de S2 .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Lichtblauw (niet wit) is een argongevulde starter, oranjerood is neon. Kwik wordt niet meer toegepast conform moderne eisen en regelgeving.

klopt, sindsdien heb je op 50 starters ook vlot 3 starters die niks doen. dat was voorheen maar amper zo.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik had het even op gezocht en Wikipedia zegt Kwik..... hoe dan ook, als hij maar start ;) morgen ga ik verder aan de lamp. Eerst deed hij niks omdat de schakelaar kapot getrokken was....

maartenbakker

Golden Member

Ik geloof dat starters vaak een gasmengsel bevatten. Neon mogelijk vanwege het makkelijker ontsteken en dan wat argon erbij. Kwik is voor TL-buizen zelf nog altijd noodzakelijk, maar in starters is het makkelijk te vermijden. De kleur van het plasma oftewel de samenstelling van het mengsel kan ook bij moderne starters mogelijk verschillen met de gewenste brandspanning en andere eigenschappen. Edit: ik lees dat testman dat ook al schrijft, verschil tussen S2 en S10.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 27 augustus 2019 19:40:38 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Kwik is, evenals in nixies gebrukt om stabieler te ontsteken, Argon (wit-blauwe) starters waren/zijn gedoped met een van de Ra isotopen van argon.

Ik weet niet of ooit er voor starters ook (een soort van) Penning-mengsel is gebruikt.
Wel heb ik hier een hele oude starter, die gehuld is in uraniumglas. Of dat dezelfde functie heeft als dat argon isotoop, durf ik niet te zeggen.

Uraniumglas werd indertijd gebruikt waar hoge temperaturen optraden: O.a. doorvoeren in zendbuizen, ovenschalen. Later werd dit door pyrexglas vervangen.

In het interbellum heeft uraniumglas een hype gekend voor sier- en huishoudglaswerk. Er was ook een opake versie, die met 'vaselineglas' wordt aangeduid.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 27 augustus 2019 19:26:41 schreef User45:
Ik had het even op gezocht en Wikipedia zegt Kwik.....

Geloof niet alles wat op wiki staat, en zeker niet op de Nederlandse.

A glow switch starter is a type of preheat starter used with fluorescent lamp. It is commonly filled with neon gas or argon gas and contains a bimetallic strip and a stationary electrode.

Op 27 augustus 2019 23:39:50 schreef Sine:
[...]

Geloof niet alles wat op wiki staat, en zeker niet op de Nederlandse.

[...]

Helemaal mee eens.
De engelse versie is vaak uitgebreider, maar ook veel beter.
Nederlanders hebben nogal de neiging om een eigen taal te ontwikkelen die kant noch wal slaat.
Remvloeistof hardnekkig remolie noemen is er ook zo ene.

Back on topic; electronische starter erin, hierboven al vaker vermeld.
Of laten vervallen en een EVSA er in.

Dat kump er noe van....
maartenbakker

Golden Member

Remwater is het toch? Mijn vorige auto had echter wel remolie. Een stuk veiliger gevoel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

remvloeistof, lekker agressief spul. maar idd geen olie. als je een citroen had dan zat er wel hydrauliek olie in voor de vering..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zal er vandaag een nieuwe starter in zetten, kijken wat hij dan doet :) wat is er beter een elektrische starter of niet?

maartenbakker

Golden Member

electronische starter flikkert minder, is beter, duurder, gaat langer mee en laat de buizen wat langer meegaan.

@testman: de remmen zitten op hetzelfde systeem; voordeel is dat je de remdruk achter ook gewoon aan de vering koppelt. Dubbel veilig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

voordeel van een elektronische starter is het voorgloeien, waarna ineens aan te gaan, ook in koude omgevingingen. dat is het punt met tlbakken die onder afdakken hangen onder andere, die buizen starten zichzelf eerder rot als de branduren dat doen. vandaar dat dergelijke bakken op een pir zetten voornamelijk zorgt dat je vaak buizen kunt vervangen, met een elektronische starter heb je dat veel minder..

waar rook was, werkt nu iets niet meer