Mordaunt-Short MS907W subwoofer komt niet uit stand-by

Hoi, ik heb een mordaunt schort ms907. Die blijft in stand by. Ik zie geen verdachten componenten op het bord. Helaas kan ik geen schema vinden. Hoop dat jullie mij wederom kunnen helpen.
Zie hier wat foto’ s.

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 25 augustus 2019 15:30:55 schreef Big_f00t_72:
Hoi, ik heb een mordaunt schort ms907. Die blijft in stand by. Ik zie geen verdachten componenten op het bord. Helaas kan ik geen schema vinden. Hoop dat jullie mij wederom kunnen helpen.
Zie hier wat foto’ s.

Ik was wat aan het meten en maakte met mijn meetpen sluiting. Vonk bij de 4 weerstandjes (C122) Ik raakte het pootje van de buurman zeg maar. De subwoofer is uit de standby want hij doet niets meer :-(. Helaas kan ik geen zekering vinden. Waar moet ik het zoeken? Help.

Groeten.

Even bij het begin beginnen: Hoe blijft hij op stand-by staan? Zie je het ledje branden? En wat doet deze als je hem op gewoon ON zet?

Heb je de voeding gecheckt? Voor en na de sluiting?
En waar heb je precies sluiting gemaakt?

Grote kans dat de solderingen bij het zwarte deel van de printplaat (4x weerstanden + 2x grote weerstanden) slecht zijn. Check ook de solderingen van de twee transistoren vlakbij de vier weerstandjes. Deze zien er niet meer fris uit.

Ook ziet de kleine oranje condensator (die met het stukje krimpkous om één vd pootje) er beschadigd uit. Er zit een heleboel viezigheid op de solderingen. Ik zou dit zeker schoonmaken en eventueel de condensator vervangen indien deze heel slecht is.

[Bericht gewijzigd door Piet elektro op zondag 25 augustus 2019 19:47:58 (67%)

zonder prutsen kom je nergens!

Zekering van de voedingstrafo primair zit onder de 230V~ aansluiting.
Componenten waar de print redelijk donker verkleurd is checken, soldeerverbindingen indd.
Eindtransistoren en drivers nog goed?

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op zondag 25 augustus 2019 20:49:22 (49%)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 25 augustus 2019 19:42:43 schreef Piet elektro:
Even bij het begin beginnen: Hoe blijft hij op stand-by staan? Zie je het ledje branden? En wat doet deze als je hem op gewoon ON zet?

Heb je de voeding gecheckt? Voor en na de sluiting?
En waar heb je precies sluiting gemaakt?

Grote kans dat de solderingen bij het zwarte deel van de printplaat (4x weerstanden + 2x grote weerstanden) slecht zijn. Check ook de solderingen van de twee transistoren vlakbij de vier weerstandjes. Deze zien er niet meer fris uit.

Ook ziet de kleine oranje condensator (die met het stukje krimpkous om één vd pootje) er beschadigd uit. Er zit een heleboel viezigheid op de solderingen. Ik zou dit zeker schoonmaken en eventueel de condensator vervangen indien deze heel slecht is.

Subwoofer speelde uiteraard. Opeens bij inschakelen een brom van 5 seconden en toen deed hij het gewoon. Tot gisteren. Led blijft rood. Ik schakelde de sub met de schakelaar uit na paar seconden doofde het rode lampje en werd even groen. Toen dat gebeurde knalde mijn versterker in de protectie. Denk dat de sub iets spanning gaf aan de versterker waar ik hem op aangesloten had. Gelukkig deed deze het nog.

Ik kan nergens een schema vinden dus geen idee wat ik moet meten.

Op 25 augustus 2019 22:38:27 schreef Big_f00t_72:
[...]

Subwoofer speelde uiteraard. Opeens bij inschakelen een brom van 5 seconden en toen deed hij het gewoon. Tot gisteren. Led blijft rood. Ik schakelde de sub met de schakelaar uit na paar seconden doofde het rode lampje en werd even groen. Toen dat gebeurde knalde mijn versterker in de protectie. Denk dat de sub iets spanning gaf aan de versterker waar ik hem op aangesloten had. Gelukkig deed deze het nog.

Ik kan nergens een schema vinden dus geen idee wat ik moet meten.

Ik heb voor mijn sluiting en na mijn sluiting de uitgang van de trafo gemeten. Die is onveranderd 40 volt gebleven. Ik ben best wel een leek maar wil het gewoon proberen. Wat zijn de drivers en waar zitten de eindtransitoren? Zijn dat die grote op het koellichaam?

Op deze foto laat ik zien waar ik tegen 2 pootjes kwam van de weerstandjes. Aan 1 kant geraakt. Sinds dien gaat het rode lampje niet meer aan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 1 september 2019 15:41:07 (88%)

Weet je hoe je een transistor kan doormeten?
Zonder schema is het koffiedik kijken wat die weerstanden doen natuurlijk, maakt ook niet zoveel uit, ding is toch stuk
Eerst maar 's spanningen en halfgeleiders meten. Eindtransistoren zitten op het koelblok.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 25 augustus 2019 23:28:51 schreef 12V HiFi:
Weet je hoe je een transistor kan doormeten?
Zonder schema is het koffiedik kijken wat die weerstanden doen natuurlijk, maakt ook niet zoveel uit, ding is toch stuk
Eerst maar 's spanningen en halfgeleiders meten. Eindtransistoren zitten op het koelblok.

Loshalen en pootje in bepaalde volgorde meten. Meter op diode stand?

Ik zou nog even wachten met het loshalen van transistoren. Begin bij het doormeten van de voeding.

Hieronder kun je de schema's terugvinden:
https://www.hifiengine.com/manual_library/mordaunt-short/ms907w.shtml

Op pagina 5 van de PDF staat het voedingsschema. Meet eerst of je de 40V en 15V (+ & -) meet. Grote kans dat één van deze spanningen er niet is of instabiel is. Dit kan het gedrag voor de sluiting verklaren.

zonder prutsen kom je nergens!

Bedankt voor het schema. Moet ik dan een pootje van C126 en C127 pakken?

Net wat zwarte lijm weggekrapt / schoongemaakt en nu hoor ik hem 1 maal tikken bij inschakelen. Led blijft uit.

schema

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 1 september 2019 15:41:45 (94%)

Die opmerking van de lijm is een hele goede. Die gaat na verloop van tijd stroom geleiden en kan zorgen voor hele gekke dingen. Ik zie het zitten rondom het relais. Dit kun je zonder problemen wegpeuteren en eerst eens kijken wat hij dan doet.

Je kunt inderdaad met je multimeter in stand DC 200V meten over de genoemde elco's. Op beide moet 40Vdc staan.
Check ook C119 en C120.

zonder prutsen kom je nergens!

Op 26 augustus 2019 19:21:25 schreef Piet elektro:
Die opmerking van de lijm is een hele goede. Die gaat na verloop van tijd stroom geleiden en kan zorgen voor hele gekke dingen. Ik zie het zitten rondom het relais. Dit kun je zonder problemen wegpeuteren en eerst eens kijken wat hij dan doet.

Je kunt inderdaad met je multimeter in stand DC 200V meten over de genoemde elco's. Op beide moet 40Vdc staan.
Check ook C119 en C120.

Ok ga ik doen. even wat anders. Op deze print soldeert mijn weller mini 15 watt een stuk lastiger. Eigenlijk nooit last maar nu duurt het best even voor de soldeer smelt op het bordje. Moet ik een andere soldeerbout kopen en zoja welke? Ik ben een amateur dus hoef geen topper. Welke raden jullie eventueel aan?
Thanks.

Ik ga vanavond meten. Op de grote elco's staat 40 volt. 1 geeft 40 aan en de andere 40-

vergeten

Golden Member

Op 26 augustus 2019 19:54:20 schreef Big_f00t_72:
[...]

Ok ga ik doen. even wat anders. Op deze print soldeert mijn weller mini 15 watt een stuk lastiger. Eigenlijk nooit last maar nu duurt het best even voor de soldeer smelt op het bordje. Moet ik een andere soldeerbout kopen en zoja welke? Ik ben een amateur dus hoef geen topper. Welke raden jullie eventueel aan?
Thanks.

Je soldeerbout is best goed voor kleinere koperoppervlakten op een print.
Voor grotere koper oppervlakten schiet hij tekort.
Hij heeft te weinig "warmtemassa" en eventueel een te lange dunne punt.

Die verliest veel warmte wat in de print vloeit waardoor de punttemperatuur zakt.
Het tin smelt dan niet goed meer.
Advies voor welke bout van 35 a 40 watt en het merk, is heel persoonlijk, daar waag ik me niet aan! :)

Ik heb zelf een weller WECP-20 van 50 Watt en moet ook weleens een korte dikke punt erin zetten voor "warmteslurpende" solderingen.

Voor het zware werk, bijvoorbeeld de zinken dakgoot, heb ik een 350watt pook, met een soldeerpunt van 22mm dik massief koper!

Er zijn zat topics op CO over "welke soldeerbout", kijk eerst maar eens hier!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Semtexx

Golden Member

Is dit hetzelfde binnenwerk als de Harman Kardon TS-7 of de JBL Sub 200/230? Het komt me allemaal zo bekend voor.

Zo ja, dan zijn er een aantal gebruikelijke verdachten, zoals losse solderingen, de standby transistoren, etc.

Het valt mij ook op dat deze types gesoldeerd zijn met soldeer dat veel warmte vraagt.

Op 26 augustus 2019 21:31:39 schreef Semtexx:
Is dit hetzelfde binnenwerk als de Harman Kardon TS-7 of de JBL Sub 200/230? Het komt me allemaal zo bekend voor.

Zo ja, dan zijn er een aantal gebruikelijke verdachten, zoals losse solderingen, de standby transistoren, etc.

Het valt mij ook op dat deze types gesoldeerd zijn met soldeer dat veel warmte vraagt.

Heb ooit een JBL HKTS-11 gehad die was anders. Inderdaad lastig vloeibaar te krijgen die soldeerpuntjes.

Op 26 augustus 2019 19:21:25 schreef Piet elektro:
Je kunt inderdaad met je multimeter in stand DC 200V meten over de genoemde elco's. Op beide moet 40Vdc staan.
Check ook C119 en C120.

Beide Elco's 40 volt
C119 0,12
C120 0,04

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 1 september 2019 15:42:26 (22%)

En trafo secundair meette je toch 40V~ ? Gelijkrichtdiodes zijn dan wel verdacht.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 26 augustus 2019 23:09:03 schreef 12V HiFi:
En trafo secundair meette je toch 40V~ ? Gelijkrichtdiodes zijn dan wel verdacht.

Ja klopt!

Op 26 augustus 2019 23:42:22 schreef maus0611:
Nee, de 15v ligt er dan uit.

Dat denk ik ook. Hoe verder?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 1 september 2019 15:42:49 (29%)

Is dan inderdaad -/+15V die ontbreekt. Check de serie weerstanden R154 / R159 220 ohm (solderingen ok?) en transistoren Q119/Q120/Q121 en D110 zener 15V.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 27 augustus 2019 09:22:31 schreef 12V HiFi:
Is dan inderdaad -/+15V die ontbreekt. Check de serie weerstanden R154 / R159 220 ohm (solderingen ok?) en transistoren Q119/Q120/Q121 en D110 zener 15V.

R154 is dat die grote boven de 4 kleintjes? zo ja 40 volt
R159 is dat die grote boven de 4 kleintjes? zo ja 41 volt
Q119 1,32/40/1,84 V
Q120 0,01/1,86/0,66 V
Q121 0,46/41,2/0,01 V
D110 0v

Meet ik goed? Zwarte pen op een aarde punt en met de rode ga ik de puntjes af.
De Zener diode (D110) is denk ik stuk. Welk type moet ik dan bestellen?

Thanks.

Ik heb nog een meting gedaan. zie foto. Moet hier niet 15v uitkomen ipv ongeveer 40v

Dan kan je ook nog spanningsloos met de meter op diodestand de zener en transistoren doormeten (elke pn overgang zou 0,5-0,7v moeten zijn).

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op dinsdag 27 augustus 2019 21:46:12 (19%)

meer over car audio: www.12vhifi.nl
vergeten

Golden Member

Op 27 augustus 2019 15:23:38 schreef Big_f00t_72:
Ik heb nog een meting gedaan. zie foto. Moet hier niet 15v uitkomen ipv ongeveer 40v

Je meet op de verkeerd punten.
tussen + en ~ aansluiting van de brugcel.
tussen - en ~ aansluiting van de brugcel.

Meet tussen de + en de massa en tussen de - en de massa!
De massa is de middelste pin van connector P102 (trafo)
Dan meet je +40volt en -40volt (als het goed is :) )

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.