500 Volt DC voeding

Ik ken alleen de term "SOA" maar dat heeft binnen NL een bijklank....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

SOA = iets waar je voor moet uitkijken
SOAR = pijn

Zit allebei aardig in de richting van de prioriteit waar je het mee moet behandelen :)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hier dus enkele voorbeelden, van wat mogelijk is. Neem, zoals anderen al aangaven, en fet van minstens 600V. En zet er meerdere parallel, dan komen de thermische weerstanden ook parallel te staan. Bijvoorbeeld bij Conrad vind je al 600V mosfets voor minder dan 1 euro per stuk. Daarvan kun je er best een handje parallel zetten.

Piet

Bedankt Piet voor de info,

heb bij Conrad eens gaan kijken op site, heb jij soms en
idee welk type voor deze toepassing het beste zou zijn.

Heb aan het experimenteren geweest met er enkele parallel
te schakelen maar ze blijken mekaar te beïnvloeden en de
stroom ( en opwarming ) door de mosfets dat er door loopt is niet gelijk
ook al pas ik de gate (1 k) en source (5.6 Ohm) weerstanden aan.

*Mod-edit: Dit kan je ook zelf aan passen ipv het topic 2x te kicken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 1 september 2019 18:39:07 (11%)

blackdog

Golden Member

Hi,

Gaarne zorgzaam omgaan met je SOA!

Zie het onderstaande plaatje.
http://www.bramcam.nl/SOA-IRFP460.png

Als het goed is, vind de ontwerper van de hoogspanningvoeding dit plaatje schokkend...
Wil je deze voeding bijven uitvoeren met deze MOSFet denk dan aan minstens 4 stuk parallel of gewoon een MOSFet die voor deze toepassing is ontwikkeld en ja dat kost geld. :-)

IXTH30N60L2 kan bij 400V 700mA hebben, natuurlijk alleen goed gekoeld.

Groet,
Blackdog

PS
Foutje met de waarde in het plaatje aangepast.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hierbij een schema, zoals je dat toe zou kunnen passen. Er staan 4 mosfets parallel. In serie met de source zijn weerstanden opgenomen, die voor een gelijkloop zorgen. De mosfets allemaal op dezelfde koeler monteren.
Dit zijn de mogelijke onderdelen, bij Conrad:
4 stuks IRFBC40 voor 1,05 euro per stuk (bestelnummer 162568)
1 stuks koeler SK53 100 SA voor 12,49 euro per stuk (bestelnummer 188883). Deze is 0,65 grad/W.
Je kunt dan zo'n 100W dissiperen.
Succes.

Piet

blackdog

Golden Member

Hi piet1950,

De door jou voorgestelde MOSFET IRFBC40 heeft GEEN gespecificeert DC gebruik, kijk maar naar de SOA grafieken van deze MOSFET.
In de "Description" sectie van dit onderdeel wordt alleen gesproken over schakel toepassingen en de SOA grafieken bevestigen dit.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Kijk even naar de karakteristieken. Bij 0 Volt op de gate, geheel gesperd; bij >10 Volt geheel in geleiding. En daartussen gewoon een overgangsgebied, zoals bij alle mosfets. Maar je mag een andere voorstellen, als je deze niet vertrouwd. Ik ben benieuwd.

Piet

Beste Piet,

Bedankt voor je aanpassing van het origineel schema

Zal overmorgen de 600 V mosfets bestellen bij Conrad, ben momenteel

de proef aan het doen met een gewone IRF840 (500 V) bij een AC voeding

spanning van 230 Volt en heb twee dezelfde schakelingen twee parallel

gezet de opwarming blijkt al veel minder (spanning is ook veel lager).

Heb de onderdelen voor vier complete versies parallel te plaatsen en ga

dit eens verder proberen zolang ik de IRFBC40 niet in huis heb

blackdog

Golden Member

Hi Piet1950,

Dat heb ik vanmiddag al gedaan, een beter type aangeven die meer geschikt is voor dit werk.
Ook heb ik in een plaatje al aangegeven waar het meestal mis gaat.

Maar download de PDF van International Rectifier voor wat meer inzicht betreffende de SOA van MOSFets.
Het gaat vooral met de moderne versies mis door hun andere opbouw dan de oude MOSFets, door hotspots op de chip bij DC gebruik.

www.bramcam.nl/an-1155.pdf

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Beste collega's,

na het proef draaien van ongeveer een Uur met vierstuks Mosfets IRF840,
een degelijke koelplaat met een extra PC voeding ventilator van 80 mm
blijkt de schakeling het goed uithouden met een DC voedingspanning van
499 Volt met een gloeilamp van 100 W op 230 Volt als belasting en een uitgangsspanning van 42 Volt met een uigang stroom van 202 mA.

Verder heb ik vier diodes moeten bij plaatsen want het bleek dat de
schakeling onstabiel werkte en vermoed dat de ene Mosfet de andere deed
geleiden.

Hierbij het schema dat ik kon samen stellen omdat ik deze onderdelen nog in mijn sloopstock liggen had.

Hallo Bram,

Ik heb even diverse fabricaten van de door mij voorgestelde mosfet bekeken. De meesten geven in de SOA grafiek ook de DC toepassing aan. In mijn schema ligt de stroombegrenzing op ongeveer 50mA per fet. In de grafieken ligt de waarde bij 600V ruim hoger (0,2A), zodat deze fet veilig toegepast kan worden. Zie het voorbeeld van Fairchild.

Piet

Piet,

bedankt voor de info, ga eerst zorgen dat ik je type Mosfet's in huis heb
en ander print uit tekenen want elco's die ik heb moet ik er vier op de print krijgen (2x220µf 450 v in serie x2) om 220µf 900 v te bereiken

Verder heb ik de test gisteren gedaan omdat ik de onderdelen in huis had
en nagezien of vier fets wel goed met mekaar konden opschieten in mijn bestaande schakeling en de gevraagde stroom uithouden wat wel gelukt is, kan er wel enkele minuten 460 mA uithalen mocht ik de warmte nog beter weg krijgen.