Cosinus Phi verbetering

Op 26 augustus 2019 20:27:34 schreef grotedikken:
Uiteraard betaalt iedereen zijn deel. Maar voor de particuliere huishoudens is dat een forfaitair bedrag.
Daarom blijft de vraag, wat heb je aan een cosphi meter op je installatie?

Omdat veel mensen hun verbruik willen kennen en die cosphi meting zit daar dikwijls standaard in. Zeker niet de eerst keer dat ik dat zie.

Op 26 augustus 2019 20:27:34 schreef grotedikken:
En waarom zou je overwegen om tevens condensatoren te plaatsen?

Wel, als de cosphi héél slecht is (bvb veel TL balken) kan het wel nuttig zijn, anders gaan er de stoppen eruit zonder dat je veel uit het kan sleuren.

Op 26 augustus 2019 20:44:22 schreef kris van damme:
[...]
Wel, als de cosphi héél slecht is (bvb veel TL balken) kan het wel nuttig zijn, anders gaan er de stoppen eruit zonder dat je veel uit het kan sleuren.

In kantoren en KMO gebouwen kan ik mij dat voorstellen. Een huis met een paar kVA aan TL balken op een kring kom je niet elke dag tegen.

Op 26 augustus 2019 20:44:22 schreef kris van damme:
[...]
Wel, als de cosphi héél slecht is (bvb veel TL balken) kan het wel nuttig zijn, anders gaan er de stoppen eruit zonder dat je veel uit het kan sleuren.

In kantoren en KMO gebouwen kan ik mij dat voorstellen. Een huis met een paar kVA aan TL balken op een kring kom je niet elke dag tegen.

Anoniem

Op 26 augustus 2019 20:43:59 schreef New Beetle:
[...]Omdat veel mensen hun verbruik willen kennen en die cosphi meting zit daar dikwijls standaard in. Zeker niet de eerst keer dat ik dat zie.

Akkoord, maar wat is het nut ervan?
Zo'n meter plaats je in een relevante omgeving zoals een groot kantoor. In een gewoon huis kun je een Wattmeter zetten zonder zo'n cosphi deel.

Tis niet omdat je toevallig een meter met een overtollige functie plaatst gewoon omdat die voorhanden is, dat je je ook moet gaan zorgen maken over de niet terzake doende meetfuncties.
Mooi dat je misschien zo'n ding op de kop hebt kunnen tikken. Maar waarom zou je dan zo'n meter gaan plaatsen bij een ander?
Dat gaat er bij mij niet in.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 26 augustus 2019 22:11:38 (11%)

Op 26 augustus 2019 22:08:48 schreef grotedikken:
[...]
Akkoord, maar wat is het nut ervan?
Zo'n meter plaats je in een relevante omgeving zoals een groot kantoor. In een gewoon huis kun je een Wattmeter zetten zonder zo'n cosphi deel.

Tis niet omdat je toevallig een meter met een overtollige functie plaatst gewoon omdat die voorhanden is, dat je je ook moet gaan zorgen maken over de niet terzake doende meetfuncties.
Mooi dat je misschien zo'n ding op de kop hebt kunnen tikken. Maar waarom zou je dan zo'n meter gaan plaatsen bij een ander?
Dat gaat er bij mij niet in.

Dat is een overbodige vraag. Sommige mensen willen weten wat ze afnemen en/of produceren, prosumenten heet dat met een eigentijdse term, vandaar dat je die DIN-rail kWh-meters nu wel vaker ziet in woningen. Die cos φ meting zit daar nu eenmaal op en dan worden mensen curieus wat dat precies is. De eigenaar toont dan vol trots zijn installatie aan de buurman of schoonbroer, dus ook die verbruiksmeter en de cos φ sciencefiction verhalen zijn dan niet ver weg.

Ik ken een collega installateur die er rotsvast van overtuigd was dat je met condensatoren de kWh-teller kon laten terugdraaien. Toen ik vroeg waarom mensen duizenden euro's in PV-panelen investeren terwijl je (volgens hem) hetzelfde kan bereiken met een condensator van een paar euro antwoordde hij dat je naar de gevangenis gaat als je dat zou doen. Kijk als dergelijke geloofsovertuigingen bij professionelen bestaan dan kan je je voorstellen hoe verkeerd leken dan wel die cos φ begrijpen.

Trouwens als die verbruiksmeter met overbodige cos φ meting een totaal nutteloos ding is, wat dan met waanzinnige domotica? Ik ken DHZ-Belgen die 4 lopende meter Rittal kast van 2m hoog in hun woonhuis hebben staan die bomvol zit met PLC, PC en/of domotica met functies waarvan je je afvraagt wat je daar nu mee kan aanvangen in een woning. De vrouw of vriendin en ook ik krijgen die woning nooit opgeboot als die ooit zou uitvallen. Plaats zo'n woning eens op de vastgoedmarkt! Dan liever die cos φ meter.

Anoniem

Ik kan je volgen, maar het antwoord blijft hetzelfde.
Een meter dient om informatie te winnen en cosphi meten in een woonhuis heeft geen enkele meerwaarde.
Dat heeft niks te maken met het feit dat iemand zn momentele verbruik wil monitoren, wat wél nuttig kan zijn.

Hier gaat het niet om een meter waar deze functie toevallig ten overvloede aanwezig is, maar om iemand die zo'n meter bij anderen wil installeren en zich afvraagt of er met die cosphi iets moet gedaan worden.
Ik zie hier regelmatig topics voorbij komen waar personen hun diensten aanbieden aan derden al dan niet tegen betaling terwijl ze het onderwerp niet of onvoldoende beheersen. Of projecten starten waar ze de gevolgen niet van kunnen inschatten. Deze amateuristische aanpak kan makkelijk leiden tot nutteloze ondoordachte of zelfs gevaarlijke situaties.
Het stoort me een beetje dat dit soort zaken hier al te gemakkelijk vergoelijkt wordt en dat kritiek op zo'n handelswijze als azijnpisserij wordt beschouwd. Mijn grootvader zei altijd: 'schoenlapper, blijf bij uw leest.'

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 27 augustus 2019 10:21:16 (22%)

Op 27 augustus 2019 10:17:33 schreef grotedikken:
Ik kan je volgen, maar het antwoord blijft hetzelfde.
Een meter dient om informatie te winnen en cosphi meten in een woonhuis heeft geen enkele meerwaarde.

Omdat steeds meer features "in software" zitten is het meenemen van die features goedkoop tot gratis voor de fabrikant van zo'n meter. Dus om zich te kunnen onderscheiden van de concurrentie wordt de feature naar buiten gebracht en prominent in de reclamefolders gezet.

Dus nu heb je een meter zonder cos phi van merk A en een meter met cos phi van merk B. Als de gebruiker nu om wat voor reden dan ook voor meter merk B kiest, dan heeft ie "gratis" de cos phi meting er bij. Jij bent van mening dat je daar in een normaal woonhuis weinig mee kan. Eens! Maar dat het dan niet op de meter mag zitten of dat je moeilijk moet gaan doen om te proberen een meter te vinden waar het NIET op zit daar ben ik het niet mee eens.

Mijn moeder heeft van de elektriciteitsmaatschappij een keer een nieuwe meter gekregen. Vier tellers: afgenomen tarief I, geleverd tarief I, afgenomen tarief II, geleverd tarief II. Complete nonsens want toen had ze geen zonnepanelen. Onnodige metingen kan je negeren. Echt waar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Dat ben ik volledig met je eens.
Soms is een toestel met meer functies goedkoper en beter verkrijgbaar dan ééntje met enkel basics omdat er een grotere markt voor is..

Maar hier gaat het erom dat de TS een meter met cosphi functie wil installeren in een ander woonhuis en dat hij zich zorgen maakt dat de pompen die daar gebruikt worden de cosphi waarde
dermate naar beneden halen dat compensatie met condensatoren aangewezen is. Dat is een beetje het paard achter de kar spannen. Als zich daar geen specifiek daaraan gerelateerd probleem voordoet kan hij dat beter compleet negeren.
Want zo maakt de TS het zichzelf nodeloos moeilijk. Hij lijkt niet zo ervaren en dan moet hij nog uitvissen hoe je uit de cosphi waarde en het verbruik de capaciteitswaarde moet bepalen. En de meterkast in een gewoon woonhuis is in tegenstelling tot industriële en kantoorgebouwen niet bepaald geschikt om op een veilige en nette manier condensatoren te plaatsen.

maartenbakker

Golden Member

Je zou kunnen proberen de cosinus phi te compenseren door een wietkwekerij met EVSA's voor de lampen aan te leggen. Dat is dan weer meer gebruikelijk in een woonsituatie dan condensatorbanken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Daar heb je weer niks aan. Dat werkt ook niet.
De stroom van de wietkwekerijen wordt immers altijd VOOR de meter afgenomen.

Omdat het elektriciteitsnetwerk van zich capacitief is wordt de kleine inductieve reactantie van woonhuizen (bijna) geheel opgeheven door de netwerkcapaciteit, stroomproducenten waarderen dus een lichte inductieve belasting.

evelo

Golden Member

In sommige HS-cabines van de DNB zie je een condensatorkast staan.

Die dingen zijn niet groot, +/- formaat klassieke desktop PC-kast waar een dikke kabel uitkomt die op de LS-verdeler wordt aangesloten.

Bij bovengrondse leidingen zie je soms op de palen ook zo'n bak staan.

Allé, ik denk toch dat het zoiets is, kan niets anders bedenken wat het zou kunnen zijn.

mel

Golden Member

Bij 10 kV verdelers zie je ze wel eens, bij 150 kV en hoger heb ik ze nooit gezien.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Links en rechts kom je wel een condensator batterij tegen op 150kV niveau.

mvdk

Golden Member

Op 29 augustus 2019 19:01:11 schreef evelo:
In sommige HS-cabines van de DNB zie je een condensatorkast staan.

Zoek eens op ferroresonantie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ferroresonance_in_electricity_networks

Is vooral vervelend bij distributietrafo's op steeltje, d.w.z. of voor onze vlaamse bezoekers ttz, een transformator die gevoed word door een installatie waarbijelke fase afzonderlijk word ingeschakeld. Zoals het geval is met de in nederland lange tijd zeer populaire Magnefix, en een lange, meer dan 1km, kabel tussen trafo en voedingspunt.

Netbeheerders compenseren niet. Dat laten ze de klanten doen.

Edit: vergeten neer te schrijven in de haast, ik denk dat het niet om een condensatorkast, maar om een weerstandenkast gaat.