MTlogic smartv start niet

Heb hier een Aldi tv, gemaakt door MTlogic met type nr LE 427118mt, smartttv van paar jaartjes oud maar wil niet opstarten, de rode led blijft rood en reageert niet op het paneel op de achterzijde met functieaanduiding: standby, source, menu, ch_+ en vol_+ Aangezien ik er geen originele a.b. bij heb weet ik niet of het toestel dan ook aan gaat zonder.... De spanningen van het moederbord 12 5 3,3 volt zijn aanwezig en als ik de feed connector (2 draadjes) naar de led converter (ja deze heeft een aparte print daarvoor maar is geen ccfl printje) gaat oook de led backlight aan.
Ik vermoed het moederbord dat defect is... omdat de led ook niet reageert op de inputs op het bedieningspaneeltje. OF is de a.b. essentieel om tv aan te zetten?

*hier heb ik geen app voor nodig

Is de voeding wel goed? (alle spanningen aanwezig)

Geen bolle condensatoren? Dat zou mijn eerste gok zijn. Soms zichtbaar bol, dan is het simpel, en anders wordt het meten.

Nee, denk het niet, heb er eenpaar gemeten en voeding ziet er netjes uit en alle spanningen zijn aanwezig, ook de 3,3 volt standby . Ook led backlight doet het bij lostrekken kabeltje. Ik vermoed het moederbord /processor, die werd op een gegeven moment erg heet zonder dat de tv aanstond dus.

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Niet gemaakt door MTLogic natuurlijk, maar helaas ook geen Vestel dus schema lastiger te vinden.

Er zou een UMEC T.MSD309.69A mainboard inzitten. Zegt me zo gauw niets.

Ik denk dat het verstandig is om eerst een afstandsbediening te regelen, een vervanger is de Classic IRC87273.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Misschien zijn foto's van binnenkant en typesticker wel handig. Aangezien het geen vestel is herkent heel misschien de oem wel aan de pcb's en of nummers op de pcb.
Ik vrees echter dat het weer een "bijeengeraapte chinese rommel" tv zal zijn als er geen vestel chassis inzit. En dat is in mijn ogen helaas niet positief. Vestel is ondanks dat het een goedkoop merk/oem is nog vaak wel te repareren, genoeg informatie over te vinden, veel bekende fouten maar met die onbekende chinese rommel, succes ermee.
(vestel is "turkse rommel" voordat iemand zegt, alles is made in china ;) )
google levert niet veel om met type dat Maarten geeft.
Wel een mogelijk schema op electrotanya.
https://elektrotanya.com/bbk_led2453fdtw_chassis_msd309.pdf/download.h…
succes, Ik hoop dat je hem gerepareerd krijgt want we smijten al zo ontzettend veel weg op de ewaste berg.
p.s. geeft aldi niet standaard 3 jaar garantie? Is hij al 3 jaar oud?

Ws. is de flash rom stuk, want op Ebay zag ik een vergelijkbaar moederbord met de melding erbij tv stuck in standby?" https://www.ebay.nl/itm/LOGIK-L32HED13-STUCK-IN-STANDBY-SPI-FLASH-IC-U…

Is wel voor een ander merk en 32"maar zelfde probleem dus.

Ik denk dat bij mij ook deze 8 pins eprom leeg is of kapot. MAarrrr hoe krijg ik die orgineel weer geprogrammeerd.... te koop zal ie wel zijn ergens maar voor deze specifieke 42" inch. De andere boarden die ik vind zijn voor buitenlands rare merken als Qbell en Bush tv's, maar ook met 32"en 29"en andere firmware ook voor het panel denk ik... lastig om precies dit te vinden 2e hands. De tcon is van AUO en het paneel 42"ook.
Is van 2013-14 geloof ik met 3d al en smart, lijkt me moeite van t repareren wel waard, verder ziet de afwerking er wel goed uit en de voedingsprint (beter dan bij samsung tv's eerlijk gezegd)
Jammer dat t moeilijk is om een goed moederbord ergens te vinden met dezelfde specs (firmware en schermgrootte). Misschien dat ik de eprom geprogrammeerd bij Ali kan bestellen....is met een LED monitor van IIyama wel eerder gelukt... met succes..

UPDATE: Eprom kan ik wel bestellen maar hoe kom ik aan de goede firmware ??

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Staat er op Elektrotanya niets? Daar staan vaak ook EEPROM-dumps.

Alsnog zou ik het eerst met een AB proberen, je weet maar nooit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Volgens de handleiding moet toestel ook aangaan met de standby knop. Universele a.b. met 2 codes van ziggo geprobeerd en werkt niet. Dus tv is wel kapot, ik heb hem tenslotte ook zo gekregen. Op Ebay kan ik wel soortgelijke moederborden vinden, alleen zijn die van andere tv merken dus en ook de lcd panels zijn vaak niet hetzelfde (formaat dan). Ik zie ook wel 42" modellen, maar niet van MTlogic dus. Ik denk dat die wel zouden kunnen gaan werken als het panel ook 42' is. Op de print zelf staat niet veel info verder.

*hier heb ik geen app voor nodig

Levert zoeken op de nummers van de stickers en PCB nog iets op?
Ik vermoed dat deze tv ook onder andere namen is verkocht, ik vermoed dat een gelijke moederboard uit een 42 inch met dezelfde sticker zou moeten werken maar te weinig ervaring ermee om te bevestigen. Volgens mij is het vooral een probleem hoe je het juiste paneel insteld. Het zou me niets verbazen dat de fabrikant ergens dit moederbord inkoopt, ergens een voeding en ergens een paneel en dat bij een "smijt" in een behuizing. Met fabrikant bedoel ik niet zo zeer mtlogic, die koopt gewoon ergens iets goedkoops in, maar de Chinese fabrikant die dit inelkaar heeft gestoken.
Ik heb het al eerder gezien met hele goedkope tv's bv van solora.
Bijeengeraapte, obscure onderdelen van en of andere Chinees en daar een tv van gemaakt. Zocht ik op het moederbord naar informatie en enige wat ik vond waren vage sites waar ik die borden in grote aantallen kon kopen.
Anders dan bv vestel. Die ontwikkelen vaak nog iets zelf en verkopen het onder enorm veel verschillende soorten namen. Hetzij een naam van hun zelf of indirect doordat ze in elkaar gezet hebben in opdracht.
In feite kun je zelf met verschillende onderdelen een eenvoudige tv bouwen, complete tv moederborden kun je gewoon kopen voor weinig.
Dus als je van een uitdaging houdt en je krijgt het bestaande moederbord niet aan de praat ;-)

Ja op elektrotanya wel van dit moederbord een binaary dump van deze eprom maar van blaupunkt en ander merken met andere schermen er in. DUs niet de orginele code van deze tv. Moet toch maar een eprom programmer kopen of een nieuw mb

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Gewoon een dump erin en dan kijken of je in service mode de aanpassingen kunt maken. Zoveel verschil hoeft er niet in te zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb een goedkope eprom/flas/bios programmer via Ebay gekocht met kabelklem en 5 nieuwe flash ic's van dezelfde (onbekende) fabrikant. Nu nog de goede bin file ergens vandaan zien te halen... als iemand toevallig weet waar ik firmware van B merken tv's kan downloaden of vergelijkbaar (of uit een werkende Aldi smarttv ) dan hoor ik dat graag...

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

De dumps die Elektrotanya heeft zijn niet van de flashgeheugens (firmware) maar van de eeproms waar de settings in staan. Die zou ik eerst eens proberen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

UPDATE: Na vervangen van de eprom met de firmware van mtlogic en programmeren met de eprom programmer en software doet de tv wonderwel weer helemaal goed. Na vergelijken met de nieuwe (laatste of originele ?) firmware blijkt er een mismatch te zijn in de software. Echter... de eprom kon ik wel gewoon wissen en de nieuwe firmware er ook goed in laden. Dus is de oude firmware (bewust) corrupt gemaakt dus om tv niet aan te laten gaan.. maar in sb te laten staan... geen b merk kopen dus meer ? OF fabrikant aan klagen?

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Ik begrijp dat je met EPROM het flashgeheugen bedoelt? Het kan inderdaad dat er een bitje omvalt en de chip na opnieuw flashen het weer een tijdje doet.

Het gaat hier verder om een C-tier merk en gebouwd door een C-tier fabrikant, dus B-merken boycotten heeft weinig zin. Ook merken als Samsung en Philips hebben wel last van omvallende bitches. Ehm... bitjes bedoel ik.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 1 november 2019 16:05:25 (42%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik vraag af met welk software je die firmware kan maken of testen enz en dan de "fout" ergens vinden door die bitjes te vergelijken...

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Simpel. Als er een bitje omgevallen is, verschilt de checksum met de checksum van een goed werkend geheugen met dezelfde firmware.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mogelijk corrupte update geweest??

Dat zou kunnen, ik heb nog iemand gevonden die hetzelfde probleem heeft, dus als de update draadloos is gegaan zonder interventie zou het kunnen, of misschien was het al ingeprogrammeerd ( net zoals de laptop accu's chip ook die ic2 bus chip hebben en maar een beperkt aan laadcycles hebben of beter krijgen.... ook al gebruik je de accu nooit na 2 of 3 jaar is dan toch de accu zgn. versleten...) Een van de weinige (?) echte conspiracys die we geaccepteerd lijken te hebben..

*hier heb ik geen app voor nodig

Tv werkt nu dus wel, alleen zoek ik nog een orginele a.b. ervoor want met Ziggo of KPN a.b. of universele krijg ik geen werkende code. ALs iemand een gebruikte heeft hoor ik dat graag anders moet ik er een nieuw bestellen.

Verder is de Android 2.3 erop verouderd waardoor de playstore afsluit en ook Youtube app niet meer werkt of installeren ook niet meer lukt van andere apps. Kan ik deze op een of ander manier upgraden met een flash van alleen Android? Of is die geintegreerd met de firmware bin file ?

*hier heb ik geen app voor nodig