Electrische step variable speed control module defect?

Op 27 augustus 2019 11:08:09 schreef rew:
Is R2 (10k) inderdaad gebarsten? De chip heeft een vlek. Kan je die met IPA (of schoonmaakalcohol) weg krijgen (dan was het vuil) of niet (dan is de chip waarschijnlijk overleden).

@Rew: Kun je een snapshot laten zien welke R2 is? Bedoel je 103 ipv 10k?
Dank

103 = 10k. Dus ja, Rew bedoelt die.
(10 + 3xnul = 10.000 = 10k)

Hierbij een nieuwe foto na schoonmaak met wattenstaafje: zien jullie iets defects?

Mee eens. R2 "lijkt" nu ineens niet meer dat ie gebarsten is. Dan was het een haartje of zoiets.

Geinig om te zien dat ze de "dikke shunt" getrimt hebben

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 augustus 2019 20:40:25 schreef Skysoft:
Nope, die zener nog gemeten ?

Je bodoelt een diode? welke en wat moet ik meten?

Dank

[Bericht gewijzigd door mmbertels op woensdag 28 augustus 2019 09:44:02 (17%)

Op 28 augustus 2019 08:25:51 schreef rew:
Mee eens. R2 "lijkt" nu ineens niet meer dat ie gebarsten is. Dan was het een haartje of zoiets.

Geinig om te zien dat ze de "dikke shunt" getrimt hebben

Je bedoelt die shunt capacitor?

Meet eens de spanning "over" Z1 (batterijen aangesloten). en ook t.o.v. de beide batterij aansluitingen de de "bovenste" (tegenover het streepje op de diode, dichtst bij de schuifstekkers)

bij de laatste meting zou één van de metingen (ik verwacht t.o.v. +, J2) de batterijspanning aanwezig moeten zijn.

over de zener zou je in mijn verwachting 5v moeten aantreffen. Of liever gezegd, niet moeten aantreffen.

dus multimeter op volts, beide meetpennen op beide kanten van Z1 (met de bats aangesloten)

wat meet je dan ?

[Bericht gewijzigd door Skysoft op woensdag 28 augustus 2019 13:45:12 (12%)

Op 28 augustus 2019 13:44:18 schreef Skysoft:
[...]

dus multimeter op volts, beide meetpennen op beide kanten van Z1 (met de bats aangesloten)

wat meet je dan ?

Ok even in leken taal:

*Spanning meten kan ik

*"Over Z1": wat is dat?

* wat moet er allemaal wel en niet zijn aangesloten (zoals je weet heb ik de gashendel compleet gesloopt en daar is op dit moment niets meer aan te meten, behalve dat ik weet dat er 2.5kOhm stond tussen de rode en de zwarte draad)

*"en ook t.o.v. de beide batterij aansluitingen...de de bovenste": ik moet toch gewoon de batterij aansluiten op de plus en de min van de module uitgangen naar de gashendel? Wat bedoel je met bovenste?

* Wat is de J2?

* de zener is die grote zwarte condensator, correct?

Punt is gewoon dat als ik alles gewoon aansluit en aan de voorwaarden voldoe er gewoon geen voltage komt te staan over de plus en min die naar de gashendel toe gaan.

Punt is ook dat de gashendel dus volledig gesloopt is en ik hier geen metingen over kan doen.

Hoor t graag wat ik precies moet doen, dan zal ik het uitvoeren en de meetwaarden terug koppelen.

Veel dank

Niet relevant dat je die gashendel hebt gesloopt. zie plaatje van de meetpunten.

*batterijen aansluiten
*spanning meten op de aangegeven punten.
*terugkoppelen

Ok done: als ik 3 batterijen in serie schakel heb ik 4.5v en die zet ik op de plus en min richting gashendel zet dan met ik door wat verlies 3.5V over de pinnen naar de gashendel toe en ook 3.5V over Z1.

Ok? Zie fotos

Beste Skysoft: wat vind u van de meting?
Dank
M

Lambiek

Special Member

Bedoeld Skysoft niet dat je spanning op de accu aansluiting moet zetten en dan meten of je zener de juiste spanning geeft?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 30 augustus 2019 16:17:11 schreef Lambiek:
Bedoeld Skysoft niet dat je spanning op de accu aansluiting moet zetten en dan meten of je zener de juiste spanning geeft?

Zener: bodoel je dan Z1 of die grote zwarte condensator? https://www.electronics-tutorials.ws/diode/diode_7.html : begrijp ik goed dat Z1 een zener diode is?

[Bericht gewijzigd door mmbertels op vrijdag 30 augustus 2019 16:31:35 (24%)

Ok, niet helemaal wat ik bedoelde...

koppel het batterijpack wat bij de step hoort aan de juiste schuifstekkers en meet dan opnieuw over Z1.

Op 30 augustus 2019 16:30:12 schreef Skysoft:
Ok, niet helemaal wat ik bedoelde...

koppel het batterijpack wat bij de step hoort aan de juiste schuifstekkers en meet dan opnieuw over Z1.

Ok dus;
1) batterij aansluiten
2) aan knop aansluiten en aanzetten
3) rem aansluiten en niet remmen
4) meten over Z1

correct? (zal t zo doen als ik thuis ben)

stap 2 en 3 zijn niet echt nodig, maar het kan geen kwaad.

(tikfout aangepast....)

[Bericht gewijzigd door Skysoft op vrijdag 30 augustus 2019 20:31:24 (20%)

Als ik m zo aan sluit (zie foto) staat er 0V over Z1

En zo met de rem erbij ook 0 Volt over Z1.

Volgens het oude schema(zal ik zo uploaden, zie ook de module) zit de oplaad functie via de module: die heb ik dus niet meer, want heb een nieuwe li ion batterij die eigen oplaad heeft: zou dit wellicht de module hebben kunnen beschadigen?

aangepaste schema met 24V li ion ipv 2 12V normale batterijen.
Kan dit kwaad voor de module?
Dank

Ik neem even aan dat je de schakelaar tussen batterij en module wel aan hebt gezet ?

Als je meting klopt dan is de module inderdaad dood. Het lijkt me sterk dat die andere lader oorzaak kan zijn. Tenzij je hem natuurlijk verkeerd hebt aangesloten....(+/- omdraaien)

Je zou een poging kunnen doen om Z1 te vervangen, maar dan moet je wel redelijk kunnen solderen. Geen garantie voor suc6, maar stukker wordt ie toch niet.

Als andere optie kan je proberen om die 5v extern in te brengen. Door bijvoorbeeld die 5v van de gashendel als ingang te zien. een 24v->5v switcher kost praktisch niets op ebay.

Ook hier, geen garanties. Er zijn nogal wat factoren die meespelen.

Op 31 augustus 2019 15:27:00 schreef Skysoft:
Ik neem even aan dat je de schakelaar tussen batterij en module wel aan hebt gezet ?

Ai vergeten; die zal idd wel nodig zijn..

HOI HOI HOI
Heb de oorzaak denk ik gevonden. Had de aan uit knop aangesloten maar er stond nog steed 24V over: 1 draad was los! Ga m zo solderen: vermoed dat ie t dan weer doet..

Lambiek

Special Member

Op 1 september 2019 18:25:42 schreef mmbertels:
HOI HOI HOI
Heb de oorzaak denk ik gevonden. Had de aan uit knop aangesloten maar er stond nog steed 24V over: 1 draad was los! Ga m zo solderen: vermoed dat ie t dan weer doet..

Alleen jammer dat je je gashendel gesloopt hebt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.