Hoe een nooduitgangbord openmaken?

Hallo, ik heb hier weer een noodbordje alleen nu weet ik niet hoe deze open moet.... er zijn geen schroeven of dergelijken te zien.... heeft iemand hier ervaring mee?

Er is geen foto van de voorzijde, maar ik neem aan dat je daar ook niks ziet.

Zou het kunnen dat de hoekjes (kunststof zo te zien) er af kunnen klikken, en je daarmee schroefjes onthult waarmee de profielen aan elkaar zitten?

If you want to succeed, double your failure rate.

De foto van de voorkant was perongeluk weg.... maar hier is tie! De hoekjes kunnen er niet makkelijk af....

help

Golden Member

Voorkant mogelijk buigbaar? aan de bovenzijde zit een klein sleufje waarin een platte schroevendraaier zou kunnen passen.

Het lijkt er eerder op dat je de lange zijde uit elkaar kan trekken.
De hoekstukjes zijn immers in het aluminium frame geschoven.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Middenboven zit een klein inkepinkje.
Als je daar een passende schroevendraaier in zet en dan “omhaalt” dan buig je het groene picogrammetje, en kan het er zo uitgewipt worden.

Denk ik.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

schroevendraaier in t frontje, de picto plaat duwt dan een veer weg in de lijst en de pictoplaat kan eruit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Noodbord is open! Er zitten 4 aansluitingen weet iemand waarvoor? Ik zie geen starter zitten in het bord..... hoort dat?

sticker met de aansluitingen zit aan de zijkant, dit is een elektronische bak, dus geen starter meer. accu is wel gaar zo te zien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nul, aarde en 2 fase aansluitingen.
1 van de fase doet het volgende;
Lamp brand, en accu wordt opgeladen. bij wegvallen van de spanning blijft de lamp branden.

Andere fase; Lamp brandt niet. Bij wegvallen van de spanning gaat de lamp aan.

Als je merk en type kunt achterhalen en hier neerklopt, is er nog wel te achterhalen hoe de aansluitingen zijn.
Anders wordt het draden volgen.

Deze heb ik nog niet eerder gezien.

En, welkom in de moderne tijd.
De VSA met starter is vervangen reeds overal door de EVSA zonder starter, werkt een stuk beter.

Nieuwere noodbakken draaien zelfs op LEDs :)

Edit; inderdaad, sticker staat in de bak.....

Dat kump er noe van....

Ik heb het bord op 2 manier aangesloten op manier 1 deed deze helemaal niks... op manier 2 hoor ik een klik geluid maar ook geen licht....ook al een goede andere TL lamp in gestopt maar nog niks het gaat trouwens over de Menvier Blessing unit BLF 7420 - AT

nieuwe bakjes zijn idd led, niet dat het uitmaakt want de bouwkwaliteit is zo slecht dat je ook maar net de 10 jaar haalt. waar de kasten stevig zijn, zijn de printen juist weer slecht van. heb er al diverse in handen gehad waar men dat beruchte lnk30x ic in had zitten, 2 primaire elco's van 85 graden die gaar zijn..

idd een onbekend ding dit, maar sinds de led bakjes kwamen zijn zoveel vage merken bijgekomen al dan niet direct ingevoerd spul welke niet bepaald goed zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik vrees dat er wat op de printplaat defect is... aangezien ik hem nog steeds niet aan de praat heb. Ik twijfel eraan om heel het zooitje eruit te slopen en er een nieuwe eenvoudige tl lamp in te zetten me starter en smoorspoel.

op beide aansluitingen spanning zetten, brugje maken tussen wit en grijs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Na zo een paar topics wordt ik toch nieuwsgierig. Wat doet u met al die noodlampjes ?

Mocht het iets zinnigs zijn dan is het mogelijk handiger een contact te zoeken waar u werkende, gelijke per kuub kunt krijgen ? Die dingen worden vaak allemaal tegelijk vervangen.
De waarde van afgeschreven armaturen zonder support is in Nederland negatief.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, hij gaat nu aan! Alleen om de 5 seconde klikt hij zelf uit en gaat daarna gelijk weer aan... de noodstand lijkt nog te werken op de oude accu’s!

kan de accu zijn die gaar is, koppel die eens los om te zien of dat verschil maakt. kan ook de inverter voor continu zijn die last van gare elco's heeft en steeds herstart.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Na een kwartiertje aan te hebben gestaan en even aan de accu te hebben gejuttert doet hij het nu zonder knipperen! Alleen blijven de “ok” en “!” Lampjes allebij knipperen. Ik laat hem even een tijdje aan staan om de accus te testen!

Aart, ik vind de borden meestal op de gekste plaatsen alleen, bijna nooit in extreem grote hoeveelheden. Dan zal ik denk ik toch echt bij bedrijven terreinen moeten zoeken..... wat ik ermee doe? Ik knap ze op ( tot zo verre mogelijk ) en eenmaal klaar daarmee dan verkoop of geef ik ze aan mensen als decoratie stuk zoals in mancave’s etc. Ik kan ze alleen niet verkopen aan bedrijven omdat ze vaak oud zijn en niet 100% werken en daarmee niet aan de eisen voldoen om die veilig in een gebouw te hangen. Zo ook het T mobile bord in mijn vorige topic, allemaal als enkel decoratie maar, het blijft leuk om aan dit soort projectjes te werken! Vandaar wel eens een vraag over TL verlichting, ik focus me meer op buizen apperatuur.

Ok, ieder zijn ding. Veel plezier :)

We hadden hier een keer iemand die noodbordjes nodig had om -als ik mij goed herinner- bunkers af en toe open te kunnen stellen voor het publiek.

Arco

Special Member

Voor publiekelijk toegankelijke ruimtes zul je toch minstens die uitgewoonde accu's moeten vervangen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Let op, je hebt een zelftest-armatuur, en omdat je nu net weer, sinds waarschijnlijk lange tijd, het armatuur op de netspanning hebt aangesloten gaat deze eerst 24 uur de accubatterij laden, daarna een functietest uitvoeren, daarna weer de accubatterij laden, en als dit allemaal succesvol is verlopen, zal pas de rode (fout)meldings-led doven.
Wat je nu waarschijnlijk ziet is een continu brandende rode led en een knipperende groene led.

bij sommige armaturen is het zelfs zo dat de noodverlichting pas na die 24 uur aan kan gaan bij stroomuitval, dat hebben de moderne vaker.. de accu moet eerst volledig geladen zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer