Werfkast zelf samenstellen.

Ik was een materiaal lijst aan het maken voor een werfkast en zag deze advertentie https://www.hbm-machines.com//producten/uitgelicht/hbm-3-x-400-volt-en…

De gegevens lijken voor mij tijdens de bouw ideaal en ruim voldoende.
Ik heb een flinke stalen kast op poten met een afsluitbare deuren. Zitten nog geen gaten in de bodem.

Als ik een 3 fase meter en houder erin plaatst te samen met de boven genoemde verdeel blok er in monteer, is dat dan accepteerbaar als werfkast? Zal uiteraard de voeding stekker verwijderen en de kabel gelijk achter de meter monteren.

Iemand enig idee?

als dit voor NL is, dan hoort die kast wel aan het eea te voldoen. een afsluitbaar gedeelte waar de meter en de netaansluiting inkomt. een hoofdzekeringhouder, doorgaans 3x din000 mespatroon houders met kap, geen 3 open houders meer. de netkabel moet vastzetbaar zijn, met een goede metalen beugel. hoofdschakelaar van buitenaf bedienbaar, 10mm2 tussen meterbord ( meterbord levert de netbeheerder, dit zetten ze weer in het huis als de aansluiting overgezet wordt, vaak samen met de meter )en verdeelkast, tot 3x 40A bouwkasten is dit gangbaar. aarding op de buitenkast. aarde en nulklem zitten doorgaans los van elkaar, stelselafhankelijk zet de netbeheerder dan een brugje tussen aarde en nul.

de meterkast zelf doen ze niet zo moeilijk over, zitten standaard 1 en 3 polige automaten in. minimaal 2 aardleks, zodat niet alles platgaat met een rotte verlengkabel. wcd's mogen in de kast zitten maar ook aan de buitenkant bereikbaar zijn.

doorgaans kun je beter een oude bouwkast van mp plukken, en na de bouw weer verkopen, dan is ie het goedkoopste. als je er 1 huurt en je bent een jaar verder heb je al betaald voor het hele ding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De meeste werven hebben zelf wel een (z)werfkast, meerdere zelfs....
Ik denk dat je de titel even moet laten aanpassen.

Op 30 augustus 2019 23:27:20 schreef testman:
als dit voor NL is, dan hoort die kast wel aan het eea te voldoen. een afsluitbaar gedeelte waar de meter en de netaansluiting inkomt.

Ik dacht dat de KWh meter plus netaansluiting in de kast zit van de bouwaansluiting, in de "bouwkast" dus maar dat TS het over een "zwerfkast" heeft, wat dus a.h.w. een verlengstuk van een bouwkast kan zijn maar geen KWh meter bevat.

Het gaat dus om een werf kast bouwkast.
Geen zwerf kast.

Zoals in de eerste post aangegeven is de kast afsluitbaar. Beplating is zeker 3mm dik.

Tweede hands is een idee, maar moet dan gaan rond zwerfen om het op te halen. En als ik het op deze manier kan doen is alles nieuw en gemakkelijk.

Op 31 augustus 2019 11:00:11 schreef Lord Anubis:
Het gaat dus om een werf kast bouwkast.
Geen zwerf kast.

Zoals in de eerste post aangegeven is de kast afsluitbaar. Beplating is zeker 3mm dik.

Wanneer het geen "zwerfkast" betreft maar een "bouwkast" dan kun je voor de duidelijkheid ook beter de foto van die kunstof zwerfkast in de O.P. vervangen door eentje van een plaatstalen bouwkast, gangbaar ook wel als bouwmeterkast aangeduid.

Dag Lord Anubis, zoals testman reeds aanhaalde, is dit voor een werf in NL?
Mvg
Bart

Edit: Ook even opletten, zoals ik het zie, zijn die drie 5P wcd's afgezekekerd door 1 3P C16A automaat. Dit beperkt het aansluitbaar vermogen wel.

[Bericht gewijzigd door 60204 op zaterdag 31 augustus 2019 12:33:48 (46%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
mvdk

Golden Member

Blijft die zwerfkast nog steeds handig. Je maakt dan een CeeForm wcd van het juiste type in de meterkast, na de hoofdschakelaar, met een verlengkabel tussen meterkast en zwerfkast.
Mogelijk eist de netbeheerder nog een selectieve beveiliging direct na de meter, maar die kan je na oplevering aanpassen. Meestal word daar niet naar gekeken.

Edit: tenzij het B is natuurlijk, daar zijn ze nog streng met zegeltjes...

[Bericht gewijzigd door mvdk op zaterdag 31 augustus 2019 12:27:00 (10%)

Het is voor in Nederland.
Zoals ik schreef wil ik deze, de getoonde module, dus inbouwen in de stalen werf/bouwkast welke dus afsluitbaar is.

Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik (Z) in de titel geplaatst heb?
Is dus inmiddels weer weggehaald.

@ Lord Anubis, ok, Nederlandse werfvoeding.
Ik ben niet volledig op de hoogte van de NL regelgeving maar volgens mij heb je het basis principe al correct. Stevige, afsluitbare behuizing voor de meter- en groepenkast. (Moet voor buitenopstelling wel IP44 zijn).
In BE zou je wel nog een afzonderlijke PE moeten voorzien in de zekeringkast. (Aardpen, 16mm2 naar aardscheider, 10mm2 naar aardrails). Ik weet niet zeker hoe dit in NL geregeld is?
Enkel de fasen afzekeren is hier ook niet ok.
En heb je m'n opmerking over de beveiliging van de 5P wcd's in mijn vorige post gelezen?
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Bij een meteropstelling moet er een apart afsluitbaar gedeelte zijn voor de meteropstelling en HAK, testman zegt dat ook al.
Er zijn dus minimaal 2 compartimenten nodig 1 voor de meteropsteling en 1 voor de installatie.
Zie ook https://www.bouwendnederland.nl/download.php?itemID=3405208
voor minimale maatvoering en uitvoering.

Heren voorlopig bedankt.

Ik ga het document lezen. Een apart vak voor de meter ga ik cre eren door de linker deur en rechter apart te kunnen afsluiten met een tussen wand.
Denk dat ik er twee bestel een voor in de bouwkast en 1 als zwerfkast in de garage/werkruimte.

Nog een vraagje.

Ik wil de aansluiting pas laten uitvoeren als het beton gestort is.

Eigenlijk wil ik waar de mk komt direct er naast de bouwkast plaatsen. lekker schoon en droog. Zou dit geaccepteerd worden? ik weet dat er dan geen zwaar verkeer meer over de ingegraven kabel mag rijden.

Weet niet of dit later kosten besparend is, maar scheelt tijd, kabel en dubbel graafwerk.

Leveren zij de kabel, of mag ik het al leveren/leggen?]Ik ga er vanuit dan deze 3x 80A moet kunnen verwerken. Ik heb de grondkabel.

Dat de bouwkast binnen komt te staan zag je vroeger wel vaker.
Ik weet niet of dat heden ten dage nog steeds wel wordt gedaan.
Voor de nutskabel is het zo dat de netbeheerder die levert.
Voor invoer in de meterkast geldt https://www.mijnaansluiting.nl/docs/Richtlijn%20en%20bijlage%20meterru…
Je moet voorzien in mantelbuizen en maatvoering.

@Leo, bedankt, Dit doc en die van Liander over mk had ik gevonden.

Ik heb alleen geen document gevonden m.b.t aansluitingen zonder gas aansl. Maar ik denk dat er weinig verschil zou zijn. Wel jammer dat mijnaansluitingen en het netwerkbedrijf slecht reageren.

Ik wil een prefab vloerplaat gebruiken, zonder gas, maar wel met een gaten voor 3fase kabel naar garage en 3f kabel in voor pv-panelen.
Dus vloerplaat met

  • Tel
  • Data/glasvezel
  • Water toevoer (na de meter via wand naar andere ruimten )
  • Elektra toevoer (invoer voorziening)
  • Elektra naar garage (locatie in bodemplaat? )
  • Elektra invoer PV-panelen omvormers. (locatie in bodemplaat? )
  • Elektra naar tuin (locatie in bodemplaat? )

Veel doorvoer gaten dus. Hoop dat ik dat, zo’n prefab bodenplaat, kan vinden, helaas tot nu toe. Of ik moet maar een plaat zelf maken en losse doorvoeren kopen, als die bestaan.
Ik weet het is achter de meter, maar omdat het over de bodemplaat gaat en weet dus niet of het mag, maar zou b.v de tuin en garage gecombineerd mogen worden? Dus twee grondkabels door één gat? In de Liander doc staat als ik de linker gat gebruik mag ik niet het rechter gat ook gebruiken. Hoe ga je dan een kabel naar buiten, b.v. naar de garage plaatsen?

Hensz

Golden Member

Op 31 augustus 2019 14:34:36 schreef Lord Anubis: Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik (Z) in de titel geplaatst heb?

Er wordt vandaag niet door iedereen even goed gelezen. Ook bijv. dat je een kast aan het samenstellen bent en een foto plaatst van één van de beoogde onderdelen.

Don't Panic!

Met deze https://www.leidingshop.nl/meterkastvloerplaat-komo/?gclid=EAIaIQobChM… lukt het toch wel? Zitten ook extra afgedopte openingen in voor afgaande kabels.

Op 31 augustus 2019 14:34:36 schreef Lord Anubis:

Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik (Z) in de titel geplaatst heb?
Is dus inmiddels weer weggehaald.

In de eerste zin van je openingspost stond overigens wel "zwerfkast". En die z is inmiddels ook weg.... Allemaal erg verwarrend.
Inmiddels is het wel duidelijk dat het niet om een zwerfkast gaat.
Verwarring werd mede veroorzaakt door het feit dat in Nederland het woord "bouwmeterkast" of kortweg "bouwkast" vaker wordt gebruikt dan "werfkast", wat je meer op Belgische sites tegenkomt.

Op 31 augustus 2019 15:32:53 schreef 60204:
@ Lord Anubis, ok, Nederlandse werfvoeding.
Ik ben niet volledig op de hoogte van de NL regelgeving maar volgens mij heb je het basis principe al correct. Stevige, afsluitbare behuizing voor de meter- en groepenkast. (Moet voor buitenopstelling wel IP44 zijn).
In BE zou je wel nog een afzonderlijke PE moeten voorzien in de zekeringkast. (Aardpen, 16mm2 naar aardscheider, 10mm2 naar aardrails). Ik weet niet zeker hoe dit in NL geregeld is?
Enkel de fasen afzekeren is hier ook niet ok.
En heb je m'n opmerking over de beveiliging van de 5P wcd's in mijn vorige post gelezen?
Mvg
Bart

in NL is dit ook zo, bouwkast heeft net als het huis een eigen aardpen, de blanke 16mm2 zit vaak op de kast of bij het afsluitbare deel aangesloten.

in de deur waar de kWh meter zit, is ook een ruitje aanwezig om de standen af te lezen, hoewel dat met een slimme meter minder belangrijk is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ruitje, is dat verplicht?

Ik heb gisteren Zaterdag, voor een nieuwe gestaan, die gekeurd/geaccepteerd is, en er zit geen ruitje in. Ik heb nog nergens een ruitje gezien, niet bij nieuwe, niet bij oude. Behalve op de foto’s van de mijnaansluitingen bouwkast brochure. Ik wil verder niet beweren dat het er nooit is.
Kan er overheen gelezen hebben, maar waar kan ik dat vinden? Oké, geen probleem om het er in te maken.
Terzijde, Op de foto van de kast uit de brochure kan niemand via dat ruitje iets aflezen.

Ik heb 10+ aardings staven, dus ook daar is aangedacht.

Tijdens de bouwfase , en erna, moet de water meter ook geaard worden? De waterleidingen Hier in huis zijn van koper en is de watermeter beugel verbonden met aarde. Maar in het nieuwe huis zijn de leidingen van kunststof.

@Leo, maar daar zit gas in, en volgens een stugge DNWG mag ik dat niet gebruiken of dichtmaken I.v.m luchtdichtheid woning. Er komt geen gas in de woning. En volgens liander mag ik het rechter Elektra gedeelte niet gebruiken als ik het linker gat gebruik voor invoer. Ik heb wel een maatwerk vloerplaat gevonden. Zal wel prijzig zijn.

mel

Golden Member

Ik zou de (metalen) waterleiding gewoon aarden...
Zelfs als er gewoon 1 kraantje op zit.
En waarom zou er een ruitje in moeten?
Die keer dat iemand een meter in een bouw komt opnemen, is zeldzaam, en dan doen ze maar de deur open...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

tegenwoordig miss ook niet meer nodig, maar ook nieuwe kasten hebben dat ruitje.

hier staan de regels mbt bouwkasten https://www.bouwendnederland.nl/download.php?itemID=3405208

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 september 2019 07:09:21 schreef testman:
tegenwoordig miss ook niet meer nodig, maar ook nieuwe kasten hebben dat ruitje.

hier staan de regels mbt bouwkasten https://www.bouwendnederland.nl/download.php?itemID=3405208

Dat is de kast/document welke ik bedoel ( Leo had de link ook al vermeld ). Je ziet een ruitje maar je zal nooit de meter kunnen aflezen.

Dat ruitje zal wel te maken hebben met de regel dat de klant altijd zijn eigen meter moet kunnen aflezen. Maar in de beschrijving van bouwendnederland staat dat de klant toegang heeft tot beide compartimenten van de bouwkast dus dan is zo'n ruitje niet echt nodig.

Op 2 september 2019 06:19:39 schreef Lord Anubis:
@Leo, maar daar zit gas in, en volgens een stugge DNWG mag ik dat niet gebruiken of dichtmaken I.v.m luchtdichtheid woning. Er komt geen gas in de woning. En volgens liander mag ik het rechter Elektra gedeelte niet gebruiken als ik het linker gat gebruik voor invoer. Ik heb wel een maatwerk vloerplaat gevonden. Zal wel prijzig zijn.

Bij de tekening staat dat zone's die door het nutsbedrijf niet worden ingenomen mogen worden gebruikt door de installateur.
Zou mij verbazen als DNWG, voorheen DELTA, daarvoor PZEM niet toestaat om vanuit de meterkast met een kabel ondergronds naar een onderverdeelinrichting te gaan.
Daarbij is het heel gangbaar om een ongebruikte doorvoer te gebruiken. DNWG is bepaald niet de lastigste netbeheerder van andere weet ik het niet.

Op 2 september 2019 17:17:11 schreef LeovanWallenburg:
DNWG is bepaald niet de lastigste netbeheerder

DNWG is geen netbeheerder. Het is feitelijk een aannemer die voor een netbeheerder werkt, in dit geval Enduris.
Ik kan me voorstellen dat je deze vergissing maakt. Vroeger had je de PZEM met verschillende afdelingen. Nu is het opgesplitst in allemaal afzonderlijke bedrijven. Voor de gemiddelde klant is het er niet overzichtelijker op geworden.