vreemd verschijnsel motorschakeling

Bij een zelfbouw taperecorder ontstaat een vreemd probleem.
toegepaste motoren zijn Pabst buitenrotormotoren 220V.
Omdat deze erg krachtig zijn worden ze aangestuurd met een lagere spanning.
zie schema.
Bij het spoelen wanneer de trekkende haspel beduidend voller als de getrokken haspel is treed plotseling een afremming van de motor op.
je hoort de motor dan ook zwaarder brommen.
Dit gebeurd alleen als de getrokken motor een beduidend hoger toerental als de trekkende motor heeft. het toerental daalt dan aanzienlijk en na enige tijd gaat de motor weer sneller draaien.
Zonder band, dus als de getrokken motor stil staat gebeurd dit niet.
Iemand enig idee wat hier gebeurd?

Sine

Moderator

Meet de spanning eens over de getrokken motor, het zou zomaar eens kunnen dat met een beetje remanent magnetisme in de motor die getrokken motor samen met zijn aanloop C-tje toch nog generator gaat spelen op hoge toerentallen.

Bij 3 fase motoren weet ik dat dit lukt (drie condensatoren er over)

pamwikkeling

Special Member

@ sine bij éénfazig motoren heb je hetzelfde fenomeen.

oversynchroon draaien met generator werking is waarschijnlijk de oorzaak.

Daar heb ik uiteraard aan zitten te denken.
maar hoe zou dat dan invloed op de trekkende motor moeten hebben?
de getrokken motor, die als generator gaat werken ligt slechts met een aansluiting aan de schakeling, het is geen gesloten circuit.
In eerste instantie had ik op de plaats van de varistoren RC netwerkjes.
Hiervan had ik het idee dat deze mogelijk een resonantiekring veroorzaakte en heb deze daarom vervangen door varistoren.

maartenbakker

Golden Member

RC-netwerkjes van practisch bruikbare grootte, gaan niet resoneren op 50Hz. De VDR's dienen neem ik aan om vonken te blussen? Mogelijk heb je de spanning wat te laag gekozen zodat ze te ver in geleiding gaan.

Normaalgesproken gebruiken fabrikanten normale weerstanden om generatorwerking op te vangen, of een wat ingewikkelder regelschakeling om de bandspanning op een bepaalde waarde constant te houden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De varistors hebben nu een doorslagspanning van 250V
met betrekking tot rc netwerkjes vermoede ik mogelijk een probleem omdat de getrokken motor (de generator dus) een veel hoger toerental aanneemt waardoor de generatorspanning mogelijk richting 200 Hz gaat.

Op 3 september 2019 00:03:25 schreef Hoopy:
maar hoe zou dat dan invloed op de trekkende motor moeten hebben?

Zodra de getrokken motor zoveel spanning opwekt dat ie kan gaan "leveren" aan het net, de varistors of het RC netwerk, dan neemt ie mechanische energie op om daar elektrische van te maken.

Varistors klinkt als een prima mogelijke oorzaak. Haal die eens los.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

De getrokken motor is los van de varistors, dus dat kan al niet.

Maar de motor als generator zal spanning opwekken en ook iets vermogen verbruiken om het eigen magnetisch veld op te krikken.
Op die hoge toerentallen misschien ver genoeg om de kern in verzadiging te trekken met als gevolg nog meer verbruik.

Als dat het geval is dan is het genoeg om de startcondensator van de getrokken motor te onderbreken in leegloop.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 3 september 2019 09:17:23 (16%)

maartenbakker

Golden Member

Misschien staat de oplossing wel in zo'n jaren '60 audioboekje van Muiderkring ofzo. Ik hou het erop dat er weerstanden nodig gaan zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Na enige testen blijkt inderdaad dat bij een hoog toerental, vele malen hoger dan het normale motor toerental, de getrokken motor als generator gaat werken. De spanning over de getrokken, dus niet bekrachtigde motor loopt dan op naar 260V. De varistors hebben hierop geen invloed (afgekoppeld). Als de motorcondensator afgekoppeld wordt ontstaat dit verschijnsel niet.
Met andere woorden dient de schakeling aangepast te worden.
Verder heb ik te weinig kennis om dit verschijnsel te verklaren temeer daar er geen gesloten stroomkring bij de getrokken motor is.

Sine

Moderator

Dat je met een faseverschuiving van de C een generator kunt maken is bekend.

De stroom gaat lopen omdat je stator magnetisch in verzadiging gaat en dus gaat het ding ook mechanisch belasten.