Samsung UE55KU6400SXXN

vergeten

Golden Member

Brede vertikale donkere streep met beeld erdoorheen.

Achtergrond verlichting een of meer (led-strip?) defect?

Is dat te fixen?

EDIT: aangevuld met zwart/wit "testbeeld" en Typeplaatje.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Side lit van onderen zeker? Dan zijn er een paar naast elkaar liggende LED's stuk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Tv staat bij een kennis die mij te rade komt, hij is natuurlijk weer enkele maanden uit de garantie :(
Ben (nog) niet zo bekend met het technische deel van het TV jargon :)

Wat is "Side lit", hoe steekt dat in elkaar?
(belichting aan de zijkant en van onderen?)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De correcte benaming is "edge-lit", verlichting aan de rand. Bij dit panel zit de LED-strip aan de onderrand van het panel.
Vaak is het op volle sterkte laten staan van de verlichting (in het gebruikersmenu onder 'beeld') de oorzaak van overlijden van een of meerdere LED's.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
vergeten

Golden Member

Dat is te repareren neem ik aan. (lastige klus?)
Zijn er onderdelen voor te krijgen ergens of moet er gezocht worden naar een donor toestel of alternatieve/vervangings leds?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Ik kwam niet op het juiste woord, inderdaad edge-lit. De verlichting zit dan van onderen, zoals bij een computermonitor. De LED-strip zit geschroefd of gelijmd op een aluminium koelplaat meestal. Met een beetje pech zit die koelplaat gepopnageld aan de achterplaat van het paneel. Als Aswo ze niet heeft of te duur is, zoek ik LED-strips meestal op ebay of ali.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 30 augustus 2019 23:05:33 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
apkay

Golden Member

Heb er 1 liggen,uit een 55nu7100.
BN61-15485A BN96-45913A,staat op de stikkers vermeld.
barst in scherm,toestel gesloopt.

groeten van apkay.
maartenbakker

Golden Member

Daar zit toch al een paar jaar tussen. Geen idee of dat nog gaat passen. Misschien kunnen jullie de paneeltypes vergelijken? Soms is er dan via Google al wat te vinden. Openschroeven doe je liefst zo min mogelijk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 2 september 2019 12:48:54 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

@apkay
Ik kan niet bekijken of de strips overeenkomen, het toestel staat niet bij mij.

@maarten
Is er aan een servicemanual te komen om eventueel daaruit te bekijken of de strips van @apkay hetzelfde kunnen zijn?
Als die daarin al met naam/type vermeldt staan.

Ik heb reeds gezocht op de gebruikelijke plekken, maar geen service-manual gevonden, beschik jij over (betere)bronnen? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Volgens mij staat er bijna niets meer in de servicemanuals, zou me verbazen als de types strips erin staan.

Als ik bij Aswo in de shop niet wijzer word, zoek ik vaak nummertjes op internet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
apkay

Golden Member

ja jammer.
de ku heeft side L+R.
de nu onder side
maar dan zou er iets anders,defect zijn aan jou scherm?
misschien tcon kabel maar scherm.

[Bericht gewijzigd door apkay op maandag 2 september 2019 16:22:34 (47%)

groeten van apkay.
vergeten

Golden Member

Er is een prijsopgave gedaan voor reparatie via de mediamarkt.
(is niet mijn toestel)

495 euro voor vervangen van het hele panel,

EDIT: nu de juiste info! 392,44 euro voor de reparatie. :(

code:


 471,05 front + panel 
  60    arbeid
----------------
 531,05 subtotaal 1

  30    handling 
  47,11 transport 
-283,83 coulance
----------------
 324,33 subtotaal 2
 
  68,11 BTW 
----------------
 392,44 Totaal

coulance is bepaald via de UNETO-VNI afschrijvings tabel.
inhoudelijk: Klant betaald 53,33% van de totale rekening.!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 2 september 2019 13:08:48 schreef apkay:
ja jammer.
de ku heeft side L+R.
de nu onder side
maar dan zou er iets anders,defect zijn aan jou scherm?
misschien tcon kabel maar scherm.

Het beeld is er, dan is de Tcon toch OK?
De led verlichting was toch het probleem?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Panel vervangen klopt wel, die strips vervangen zal geen ondersteunde reparatieprocedure zijn.

Er is een zeer miniem kansje dat er iets mis is met de aansturing indien deze in zones gebeurt en in sommige panels is de TCON inderdaad wel de bron van het stuursignaal. Of er iets misgaat in de aansturing, zou je dan kunnen testen door uitgangen van de LED-driver te verwisselen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mocht het een DA01 model zijn dan zijn er strips los leverbaar via Aswo.

ASSY LED BAR P;55 KU6400(SDC), LEFT,ALUM BN96-39601A
ASSY LED BAR P;55 KU6400(SDC), RIGHT,ALU BN96-39602A

Via Samsungonderdelen.com zijn ze niet leverbaar.

vergeten

Golden Member

Waar vind ik dat "model" nr, binnen in de kast?

Op typeplaatje staat nog: Version 05 en made in slovakia

TV is pas ongeveer 2,5 jaar oud.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Version 5 zal dus een andere zijn dan Version DA01 (klopt het dat je de letters van de versie gewoon weglaat om de versie op de typesticker te krijgen?)

Als dat klopt heb jij versie FE05 en daar zitten volgens Aswo dezelfde strips in.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 4 september 2019 01:30:40 (42%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

nav de opmerking van Maarten of ik letters heb weggelaten, heb ik even de startpost aangevuld met een "testbeeld" en typeplaatje.

Misschien verschaft dat de deskundigen nog meer info!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Zo te zien zitten in alle modellen van de 55KU6400 serie dezelfde twee LEDstrips. Een L en R model, afhankelijk van waar de connector zit. Op Ebay zijn ze 'soms' goedkoper...
https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Full-Backlight-Array-LED-Bars-Samsung-U…

maartenbakker

Golden Member

Op 4 september 2019 12:55:09 schreef vergeten:
nav de opmerking van Maarten of ik letters heb weggelaten, heb ik even de startpost aangevuld met een "testbeeld" en typeplaatje.

Misschien verschaft dat de deskundigen nog meer info!

Sorry, ik bedoelde "mag weglaten", ik wist wel dat jij ze niet had weggelaten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Ik begrijp dat er links en rechts vertikaal led strips zitten achter het panel.

Waarom zit er dan in de "testbeeld" foto links en in het midden een donkere plek? (middelste foto startpost)

De middelste donkere plek met links een scherpe wit/zwart afscheiding
Die linkse donkere plek zie je weer niet als er beeld is.

Welke zou er dan deels stuk zijn links of rechts? (of beide :) )

waarom is dit zo?

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 4 september 2019 23:28:11 (14%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dat kan de camera zijn, misschien als je van verderweg een foto maakt, dat je het linkerdeel niet zwart ziet.

maartenbakker

Golden Member

Ik zie links niet echt een zwarte plek.

Sowieso zou ik niet alleen de rechterstrip vervangen maar gewoon allebei.

Maar eerst voor de zekerheid eens kijken of de fout niet in de aansturing zit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Volgens mij zit dat zo in het test patroon, je zou de beter de mono kleuren kunnen gebruiken.

@Vergeten: ben je hier destijds nog mee verder gegaan? Ik ben benieuwd of het jou uiteindelijk gelukt is om de TV te fixen.

Ik heb namelijk dezelfde symptomen op mijn UE49KU6400XXH van 5 jaar oud: beeld is helemaal compleet, maar er zit een verticale donkere plek. Op dit moment nog intermitterend, maar wel steeds op dezelfde plek.

@maartenbakker: ik zie dat aswo niet aan particulieren levert. Zou jij eens kunnen kijken bij aswo of ze deze ledstrips op voorraad hebben en wat dat kost? Ik zie ze op ebay en aliexpress staan, maar uitsluitend levering vanuit china met een paar weken doorlooptijd.