Problemen met aansluiten dimmer

bprosman

Golden Member

Overbuurman kwam met een dimmer probleem. Transformator / dimmer "doet het niet".
Daar aangekomen waren alle aansluiting losgehaald , heb het meegenomen en op de werkbank in elkaar gezet.

- Als ik nu de dimmer aan zet gaat de lamp heel even aan en dimt dan naar 0 (Autolamp 12V 40Watt).
- Dmv een draadje de sensor ingang aanraken kan ik de verlichting mee aan/uit schakelen en dimmen, werkt prima.

De meegeleverde schakelaar (pulsdrukker) krijg ik echter niet aan de praat. Als ik de foto's bekijk in webshops LIJKT de schak aan de primaire kant aangesloten. Echter ik krijg het niet voor elkaar (Schema 1 in de manual).

Iemand hier ervaring mee of ideeen ? De pulsdrukker heeft geen enkele aansluiting met een "aanraakplaat" , is ook van kunststof.

Dimmer :

Manual :

PTS manual nieuw.pdf

Mijn opstelling :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Sensor staat toch duidelijk aangegeven aan de sec kant. Het lijkt me dat op de andere uitgang met het WCD symbol je een 230V lamp kan dimmen?

Geen handleiding erbij? Het zou me niet verbazen als de sensor door het zo aan te sluiten nu stuk is, en je blij mag zijn dat je geen oplazer gehad hebt .

[edit] Ik zit fout, blijkbaar kan je hem ook primair bedienen zie handleiding, alleen blaakt die ook niet van duidelijkheid : https://www.firstlight.nl/_clientfiles/PDF/PTS%20manual%20nieuw.pdf

[edit2] PDF vast gelegd

PTS manual nieuw.pdf

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

Die sensor op de sec. kant werkt prima. Dat schakelen op de primaire kant krijg ik niet voor elkaar. Heb 2 identieke trafo’s.
Volgens mij heb ik het volgens de handleiding aangesloten maar inderdaad zeer onduidelijk ding. Op de foto zie je de schakelaar ook verdwijnen samen met de 230V in onder het zelfde klepje.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Blue Sky

Cableguy

Volgens mij wordt de 230 V doorgelust naar de 2 middelste schroefjes. En als je die switch zo hebt aangesloten als aangegeven dan maak je kortsluiting (de draad tussen het 2e en 4e schroefje)

Als ik het goed zie dan moet je de switch op het meest rechtse schroefje aansluiten met een aftakking van het 2e schroefje.

Edit: inderdaad staat het zo in de PDF

Waar rook is, is stroom

Die switch zal een druktoets zijn, geen schakelaar die in blijft staan.
Zoals ik er zag gingen ze aan door er kort op te drukken en weer uit door er weer kort op te drukken, dat aan- en uitgaan gaat dan "langzaam".
Het instellen van de gewenste lichtsterkte ging door de toets ingedrukt te houden en te stoppen bij de gewenste lichtsterkte en die sterkte werd onthouden.

Bij gebruik van pulsdrukkers moet er sec een doorverbinding gemaakt worden sensor+ klem 3 zie stippellijn. De stippellijnen prim zijn inwendig daar moet niks mee te gebeuren en kan je ook niet bij. De sec stippellijn is uitwendig getekend en moet je eventueel zelf maken. zo heb ik tenminste tekening leren lezen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

De sec kant werkt wel, het gaat om de prim kant, daar waar in rood switch bij staat, dat is er in zwrt ook op gedrukt als een contactje met een half rondje erop.
Die Rechtse twee aansluitingen zijn inderdaad inwendig doorverbonden, je kunt hiermee meerdere van deze dimmers parallel aansluiten en bedienen, zie pdf van shiptronic.

bprosman

Golden Member

Die stippellijntjes op de primaire kant is inderdaad hoe het op de print zit doorverbonden. Dus met klem 3 en 4 kun je inderdaad de volgende dimmer dorlussen.
Klem 5 en 6 zijn ook doorverbonden. Overigens lijkt het symbool bij klem 5-6 me dan weer een WCD en geen schakelaar.

@Hunebedbouwer, daar zal ik straks eens naar kijken (die doorverbinding).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 17 oktober 2017 12:01:10 schreef bprosman:
Die stippellijntjes op de primaire kant is inderdaad hoe het op de print zit doorverbonden. Dus met klem 3 en 4 kun je inderdaad de volgende dimmer dorlussen.
Klem 5 en 6 zijn ook doorverbonden. Overigens lijkt het symbool bij klem 5-6 me dan weer een WCD en geen schakelaar.

@Hunebedbouwer, daar zal ik straks eens naar kijken (die doorverbinding).

Jou vermeende wcd is het symbool van een pulsdrukker of te wel een terug verende schakelaar.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Beste forumleden,

Ik heb exact dezelfde trafo met 3 spotjes in de keuken. (PTS 105 + pulsdrukker)
Bij het demonteren van de keuken is er niet gekeken naar hoe het was aangesloten.

Nu wil ik het weer aansluiten.
Het is mij duidelijk waar de spotjes moeten worden aangesloten en de 230v aansluiting, maar hoe ik de polsdrukker werkend krijg is mij ook een raadsel. (ik heb geprobeerd hoe het al in dit topic is geopperd)

Kan iemand mij aangeven hoe het in dit topic is opgelost?

Op de foto is aan de primaire zijde (PRI) links de 230v aansluiting en de kabel die ik aanwijs de kabel van de polsdrukker.

ps. een sensor aan de secundaire zijde (SEC) heb ik niet aangesloten

[Bericht gewijzigd door l.leeraar@outlook.com op dinsdag 3 september 2019 20:35:17 (13%)

Ik heb het opgelost. Hij deed het niet omdat mn pulsdrukker defect was.

Deze heb ik vervangen en aangesloten op positie 3 (bruine draad) en positie 5 (blauwe draad)

Alles werkt nu zoals het voorheen werkte