Tuinverlichting schakelt 30mA Alamat uit

Hallo,

Thuis heb ik een uitdaging met mijn tuinverlichting. De aardlekautomaat valt sinds begin juni uit (installatie is inmiddels 5 jaar in werking). Ondertussen heb ik behoorlijk wat 'discussies' gelezen op onder meer dit forum en ben na uitsluiten en meten bij een punt aangekomen dat het lijkt op een isolatiefout.

Met de multimeter en megger heb ik gemeten tussen alle draden onderling.
De meetwaarden tussen L' / N / PE geven te lage waarden, zie ook foto's multimeter
PE / N = 79 kΩ
L' / PE = 36 kΩ
L' / N = 375 kΩ
alles met de vaste fase is erg hoog, wat resulteert in '1' op de megger en multimeter.

Als ik deze waardes zie, zijn die alle 3 te laag. Want naar mijn beleving moet de minimale weerstand 230V / 0.03A = 7.666 kΩ zijn om de aardlekschakelaar niet te doen aanspreken. Klopt dat? En zo ja, wat kan de oorzaak zijn van de storing. Want als inderdaad meerdere waardes te laag zijn, dan lijkt het mij niet voor de hand dat het eenin een gietmof zit.

Ik hoor graag jullie reactie.

Onderstaand nog wat aanvullende informatie betreft mijn installatie:

Opbouw installatie:

  • In de verdeelkast een aardlekautomaat 16A/0.03A in combinatie met een astronomische klok 2-kanaals.
  • Vanuit de kruipruimte 1 kabel naar de voortuin, 1 kabel naar de achtertuin.
  • In de voortuin 7 lichtbronnen, 2 geschakelde wcd's en 1 wcd vaste spanning. In totaal 5 gietmoffen
  • In de achtertuin 9 lichtbronnen, 1 wcd vaste spanning. In totaal 6 gietmoffen
  • Tuinbekabeling is aangelegd met YMvK-as 3 en/of 4-aderig

Het volgende heb ik uitgesloten:
Defect in aardlekautomaat (uitgewisseld, zelfde probleem)
Defect in astronomische klok (overbrugging geeft zelfde probleem)
Defect in een armatuur of lichtbron (alle armaturen achtertuin open gehaald tot de kabelinvoer. De lichtbronnen zijn er momenteel zelfs uit)
Momenteel is de kabel van de achtertuin losgekoppeld en blijft de aardlekschakelaar ingeschakeld. Het probleem / de uitdaging moet zich in de achtertuin bevinden.

Type megger VC60B+ voor de hobbyisten ;)

edit: onderstaande foto's zijn van de multimeter. Megger heb ik niet geupload ivm relatief lage weerstanden

Zo'n grote tuininstallatie achter een aardlek is vragen om problemen, het word een optelsom van foutstroompjes zonder 1 harde oorzaak.

Als je toch op zoek wilt gaan; knip 1 voor 1 de gietmoffen er tussenuit en meggeren maar.

Gr.

Erik

[Bericht gewijzigd door erik1234 op dinsdag 3 september 2019 12:39:55 (24%)

Hensz

Golden Member

Maar wat zijn de waardes die je megger meet dan?

Don't Panic!
mvdk

Golden Member

Want als inderdaad meerdere waardes te laag zijn, dan lijkt het mij niet voor de hand dat het eenin een gietmof zit.

????
Begin met de mof in het midden, niet de eerste.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 3 september 2019 14:41:36 (17%)

maartenbakker

Golden Member

Inderdaad, verdeel en heers.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat voor lichtarmaturen en wat voor lichtbronnen zijn er gebruikt?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mel

Golden Member

Als je alle lasdozen al open hebt liggen, dan zal het idd een verzopen mof kunnen zijn..En dan bedoel ik geen Duitser ;) , daar valt helaas niet veel aan te doen.. Een nieuwe kabel leggen, denk ik.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

1: een aardlek moet er uitgaan tussen de helft en de hele nominale verschilstroom, dus dat kan en mag al bij 15 mA.
15 mA bij 230 Volt = 16 kOhm
2: de installatie buiten, en tuin MOET achter een aardlek van max 30 mA
3: je meter is geen “Megger” of isolatieweerstandsmeter. Dat verklaart je verkeerde meetwaarde.
Isolatieweerstand moet je meten met (officieel) 500 Volt, en niet met een universeelmetertje met nog geen 5 volt op de meetpennen.
4: de isolatiewaarde moet volgens de norm minimaal 1 MOhm zijn (1.000.000 Ohm)
Die waarde is makkelijk te bereiken, dat moet geen enkel probleem zijn.
Er zal vast wel ergens een isolatielekje zijn, zodat er ergens vocht in zit.
Waar kan ik niet beoordelen, het kan een slechte (oude) mof zijn, maar net zo goed een spinnewebje in een armatuur. Nu het s’nachts behoorlijk afkoelt, dauwt het en wordt het webje nat en je mag raden...

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Eerst dank voor jullie reacties. Belangrijkste toelichting die ik kan gebruiken is wat de waardes van de isolatiemeter inhouden. Dan weet ik ook wat ik moet meten als ik de eerste mof benaderd heb.

Op 3 september 2019 12:39:06 schreef erik1234:
Zo'n grote tuininstallatie achter een aardlek is vragen om problemen, het word een optelsom van foutstroompjes zonder 1 harde oorzaak.

Als je toch op zoek wilt gaan; knip 1 voor 1 de gietmoffen er tussenuit en meggeren maar.

Gr.

Erik

Achteraf gezien ben ik het daar helemaal mee eens. Echter zijn de lekstromen in verlichting mijns inzien niet de oorzaak van de storing omdat de lichtbronnen eruit zijn en in de armaturen geen gekke dingen (vocht, vervuiling, o.d.) aanwezig zijn die de storing veroorzaken. Zelfs als ik alleen de kabel van de achtertuin koppel aan de klok, zonder lichtbronnen, schakelt de aardlekautomaat uit. Het zit wel in de geschakelde draad. Vaste fase is nog zonder problemen te gebruiken.

Op 3 september 2019 14:34:10 schreef Hensz:
Maar wat zijn de waardes die je megger meet dan?

Zal deze foto’s toevoegen, zie onderaan. De foto’s zijn met 250V, de lichtbronnen zijn eruit. De knop ‘range’ zorgt voor verschillende waardes, maar ik begrijp de plaatsing van de komma niet (als het een komma voorstelt). Daarom 2 foto’s per meting. Als iemand ze kan toelichten, graag.

Op 3 september 2019 14:41:00 schreef mvdk:
[...]
????
Begin met de mof in het midden, niet de eerste.

Dat is in mijn geval dezelfde.

Op 3 september 2019 15:34:57 schreef Hunebedbouwer:
Wat voor lichtarmaturen en wat voor lichtbronnen zijn er gebruikt?

Nautilus Spike in combinatie met Philips Masterled GU-10. De lichtbronnen zijn eruit, storing nog steeds aanwezig.

Op 3 september 2019 16:45:30 schreef Toeternietoe:
1: een aardlek moet er uitgaan tussen de helft en de hele nominale verschilstroom, dus dat kan en mag al bij 15 mA.
15 mA bij 230 Volt = 16 kOhm
2: de installatie buiten, en tuin MOET achter een aardlek van max 30 mA
3: je meter is geen “Megger” of isolatieweerstandsmeter. Dat verklaart je verkeerde meetwaarde.
Isolatieweerstand moet je meten met (officieel) 500 Volt, en niet met een universeelmetertje met nog geen 5 volt op de meetpennen.
4: de isolatiewaarde moet volgens de norm minimaal 1 MOhm zijn (1.000.000 Ohm)
Die waarde is makkelijk te bereiken, dat moet geen enkel probleem zijn.
Er zal vast wel ergens een isolatielekje zijn, zodat er ergens vocht in zit.
Waar kan ik niet beoordelen, het kan een slechte (oude) mof zijn, maar net zo goed een spinnewebje in een armatuur. Nu het s’nachts behoorlijk afkoelt, dauwt het en wordt het webje nat en je mag raden...

3. Zie waardes isolatiemeter, geeft dit duidelijkheid? De waardes veranderen overigens niet op verschillende voltages, maar dat lijkt mij een achter-de-schermen rekensom in de meter.
4. Volgens de eerste waarde voldoet dat - 5, 7, 8 mOhm -, maar zodra ik ‘range’ indruk krijg ik een waarde waar ik geen soep van kan maken.

Foto 1: N / PE
Foto 2: L' / PE
Foto 3: L' / PE (range ingedrukt)
Foto 4: N / L' (range ingedrukt)
Foto 5: N / L'
De waarde van N / PE met range ingedrukt is ook 00,1 mOhm

2 digit Kohms aardsluiting is zowel op de fase als de nul een aardlek trigger. aarde/nul sluiting komt vaak pas eruit met last op de kabel.

kabels aan beide kanten losmaken van de lassen, dan kun je pas meten of je aarde/nul sluiting hebt, of aarde/fase of beiden, en zo ja, ook fase/nul sluiting. in dat geval is het vaak de kabel die rot is ergens.

ben er ook mee bezig geweest vandaag, meerdere groepen met slechte waarden in de 3-20Kohm op een tuin van dik 100mtr diep, uiteindelijk geen armaturen verzopen ( fijn, eens geen grondspots ) maar 2 stukken kabel rot. de kabels gewoon eraf gegooid, nieuwe kabel ertussen gelegd. een ander probleem was de vele lasdozen die waren opengevroren op de loze wartelgaten, ook het kunstof rot. daar kwam duidelijk al jaren water in de lasdoppen te staan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Wat voor diepte ligt die kabel? Is er ooit, nadat de kabel gelegd is, gegraven? Of een paal met een vogelhuisje geplaatst? Is de ligging van de kabel en de daarin aanwezige mof(fen) bekend? Kabelmoffen hebben maar zelden het eeuwige leven, sommige vulmassasoorten kunnen niet tegen vocht bij verwerking, geven later moeilijkheden.

Tja zet de schop alvast maar klaar dan.

Over je armaturen, zijn dit ze?
https://webshop.slv.nl/product.asp?p=SLV-NAUTILUS-SPIKE-XL-zwart-1xGU1…

Zo te zien zit daar een stekker aan, hoe heb jij die aangesloten?

Spanning staat en stroom gaat!

die snoer zit er vast aan, maar vaak draait men juist de schroeven van de kap niet aan bij deze dingen, voetje komt in t water te staan. ook komt het bij die dingen voor dat de rubber kabel bij de stekker rot wordt en daar aardsluiting gaat geven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wanneer de isolatieweerstand van de niet geschakelde fase hoog is t.o.v. aarde en de niet geschakelde fase ook is doorgelast in alle kabelmoffen, denk je niet direct aan een slechte mof maar aan een isolatielek bij een geschakelde verbruiker.

Er zitten ook geschakelde wandcontactdozen, bij water of roest daar in ontstaat ook een aardlek.

Is dat het niet dan moeten eigenlijk toch alle lampen compleet los bij de kabelaansluiting voor je hier iets van kan zeggen.

1 ding is dan wel zeker, geen aardsluiting op de vaste voeding, en ook geen verbruikers daarop aangesloten, anders zou de vaste spanning ook snel al laag meten via de rotte nul. wat ook weer niet hoeft te zijn, maar via de verbruikers krijg je dergelijke waarden ook.

het is vaak vocht, pas een geval gehad waar de kabel was geraakt vele jaren eerder, een roestpunt op de kabel was daar indicatie voor. punt was dat men in die kabel vaste en geschakelde spanning had zitten. de geschakelde klapte eruit, maar de storing zat ook in de vaste spanning. echter verwachte je niet vaste spanning in dat deel.

je zegt juni, dat kunnen dus ook nog mieren zijn. eenmaal zand erin dan blijft het storen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zeker weten, dat mierenzuur is ook slecht vreet alles kapot.
Ik zou alles los halen bij de aansluitingen op de kabels en dan nog eens meten.
Met 250VDC kan wel maar 500VDC is beter om te meggeren.
Voor wandcontactdozen heb je dan ook nog de mogelijkheid dat het plastic van de isolatie doorslaat zonder dat er veel te zien is.
Ik zou ze even compleet loshalen van de kabel.
Bij een kroonsteentje of aansluitklemmetje kan die doorslag bij vocht ook dus echt alles los en de kabeleinden aftapen.

Beter ook meten met 500 vdc en niet met 250vdc, wisselspanning top is 325v

bij een dergelijke weerstand op de DMM kom ik zonder megger net zo ver met zoeken. dit is geen moeilijke waarde die maar af en toe de aardlek triggert omdat het op t randje zit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 september 2019 17:37:57 schreef testman:
2 digit Kohms aardsluiting is zowel op de fase als de nul een aardlek trigger. aarde/nul sluiting komt vaak pas eruit met last op de kabel.

kabels aan beide kanten losmaken van de lassen, dan kun je pas meten of je aarde/nul sluiting hebt, of aarde/fase of beiden, en zo ja, ook fase/nul sluiting. in dat geval is het vaak de kabel die rot is ergens.

ben er ook mee bezig geweest vandaag, meerdere groepen met slechte waarden in de 3-20Kohm op een tuin van dik 100mtr diep, uiteindelijk geen armaturen verzopen ( fijn, eens geen grondspots ) maar 2 stukken kabel rot. de kabels gewoon eraf gegooid, nieuwe kabel ertussen gelegd. een ander probleem was de vele lasdozen die waren opengevroren op de loze wartelgaten, ook het kunstof rot. daar kwam duidelijk al jaren water in de lasdoppen te staan.

De tuin is af, dus voor mij is dit heel bewerkelijk. Maar het lijkt er inderdaad op dat het wel deze kant op gaat....
Hoe zit het met de giethars, rot dat ook weg?

Op 3 september 2019 18:18:35 schreef mvdk:
Wat voor diepte ligt die kabel? Is er ooit, nadat de kabel gelegd is, gegraven? Of een paal met een vogelhuisje geplaatst? Is de ligging van de kabel en de daarin aanwezige mof(fen) bekend? Kabelmoffen hebben maar zelden het eeuwige leven, sommige vulmassasoorten kunnen niet tegen vocht bij verwerking, geven later moeilijkheden.

Kabel ligt op circa 50 cm. Het streven was minimaal 60, maar de kleigrond was dusdanig hard dat het spitten erg veel tijd in beslag ging nemen tijdens de bouw.
Heb mijn gedachtegang al laten gaan naar palen, aanpassingen en dergelijke. Palen of dergelijke die een kabel schampen kunnen het niet zijn. Er is een kleine 2 jaar geleden een uitbreiding gemaakt.
De ligging van de moffen zijn bekend. De twee verdelende moffen liggen onder het gras. De andere onder de vegetatie in de tuin en één zelfs onder een straat.

Op 3 september 2019 18:20:30 schreef meander:
Tja zet de schop alvast maar klaar dan.

Over je armaturen, zijn dit ze?
https://webshop.slv.nl/product.asp?p=SLV-NAUTILUS-SPIKE-XL-zwart-1xGU1…

Zo te zien zit daar een stekker aan, hoe heb jij die aangesloten?

Dit zijn ze inderdaad. De stekker heb ik eraf geknipt, gepeld en naar de gietmof gebracht.

Op 3 september 2019 18:24:45 schreef testman:
die snoer zit er vast aan, maar vaak draait men juist de schroeven van de kap niet aan bij deze dingen, voetje komt in t water te staan. ook komt het bij die dingen voor dat de rubber kabel bij de stekker rot wordt en daar aardsluiting gaat geven.

Heb ik gecheckt, geen vocht in de armaturen noch vervuiling. Rotting van de kabel zou aan de buitenzijde zichtbaar moeten zijn, maar ziet er nog allemaal puntgaaf uit. Wás het maar zo, dan kon ik het in ieder geval bovengronds oplossen ?

Op 3 september 2019 20:12:06 schreef LeovanWallenburg:
Wanneer de isolatieweerstand van de niet geschakelde fase hoog is t.o.v. aarde en de niet geschakelde fase ook is doorgelast in alle kabelmoffen, denk je niet direct aan een slechte mof maar aan een isolatielek bij een geschakelde verbruiker.

Er zitten ook geschakelde wandcontactdozen, bij water of roest daar in ontstaat ook een aardlek.

Is dat het niet dan moeten eigenlijk toch alle lampen compleet los bij de kabelaansluiting voor je hier iets van kan zeggen.

De geschakelde wcd’s liggen in de voortuin. De alamat blijft ’s avonds in, dus het probleem ligt in de achtertuin. In een kabel of in een mof.

Op 3 september 2019 20:23:31 schreef testman:
1 ding is dan wel zeker, geen aardsluiting op de vaste voeding, en ook geen verbruikers daarop aangesloten, anders zou de vaste spanning ook snel al laag meten via de rotte nul. wat ook weer niet hoeft te zijn, maar via de verbruikers krijg je dergelijke waarden ook.

het is vaak vocht, pas een geval gehad waar de kabel was geraakt vele jaren eerder, een roestpunt op de kabel was daar indicatie voor. punt was dat men in die kabel vaste en geschakelde spanning had zitten. de geschakelde klapte eruit, maar de storing zat ook in de vaste spanning. echter verwachte je niet vaste spanning in dat deel.

je zegt juni, dat kunnen dus ook nog mieren zijn. eenmaal zand erin dan blijft het storen..

Tijdens meten inderdaad geen verbruikers aangesloten op de vaste spanning. Alleen tijdelijk gebruik zoals grasmaaier.
Hoe reageert giethars op de mieren? Ik zag giethars als een heilige harde brei maar krijg onderhand naar aanleiding van de reacties de indruk dat het gewoon verteert?

Op 3 september 2019 20:44:31 schreef LeovanWallenburg:
Zeker weten, dat mierenzuur is ook slecht vreet alles kapot.
Ik zou alles los halen bij de aansluitingen op de kabels en dan nog eens meten.
Met 250VDC kan wel maar 500VDC is beter om te meggeren.
Voor wandcontactdozen heb je dan ook nog de mogelijkheid dat het plastic van de isolatie doorslaat zonder dat er veel te zien is.
Ik zou ze even compleet loshalen van de kabel.
Bij een kroonsteentje of aansluitklemmetje kan die doorslag bij vocht ook dus echt alles los en de kabeleinden aftapen.

Wat zeggen de waardes van mijn isolatieweerstandmeter? Ik begrijp ze niet . Tevens gaf 500V dezelfde uitkomst als 250V.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als een grondmof niet goed gemaakt is dan “zuigt” deze als het ware vocht naar binnen.
Vaak gebeurt dat langs de kabel op. De kabelmantel moet je bij de montage van de mof ook iets opruwen. Het ook maar iets bewegen van de kabels bij de mof voor dat de hars helemaal uitgehard is, is ook een veel voorkomend probleem.
Verder nog een tal van mogelijkheden......
Troost je, zelfs de grondmoffen die de “deskundige” van de energiebedrijven maken gaan wel eens verkeerd.
Iets wat pas na jaren tot problemen gaat geven.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

sommige vulmassasoorten kunnen niet tegen vocht bij verwerking, geven later moeilijkheden

Wat voor vulmassa is er gebruikt? Scotch, Barnicol, Lovinol?
Transparante massa, of zat er nog iets doorheen? Ouderwetse Scotch kan je gebruiken op nat materiaal, andere soorten gaan bruisen.
Over de mof in het midden: als je 100 meter kabel hebt liggen, en je eerste mof ligt pas na 80, en er schijnen er minstens 4 te liggen, dan begin je niet bij de eerste. Alles om graafwerk uit te sparen.
Maar ik schat zo in dat het wel die ene zal zijn die het moeilijkste ligt, onder dat straatje dus. Heb je daar een mantelbuis voorzien? :+

Op 4 september 2019 09:55:37 schreef Toeternietoe:
Als een grondmof niet goed gemaakt is dan “zuigt” deze als het ware vocht naar binnen.
Vaak gebeurt dat langs de kabel op. De kabelmantel moet je bij de montage van de mof ook iets opruwen. Het ook maar iets bewegen van de kabels bij de mof voor dat de hars helemaal uitgehard is, is ook een veel voorkomend probleem.
Verder nog een tal van mogelijkheden......
Troost je, zelfs de grondmoffen die de “deskundige” van de energiebedrijven maken gaan wel eens verkeerd.
Iets wat pas na jaren tot problemen gaat geven.

hmm, in dat geval kan ik wellicht het best beginnen bij een mof die een kleine 2 jaar terug gemaakt is. In die mof zit ook slechts alleen de geschakelde spanning.

Op 4 september 2019 10:36:55 schreef mvdk:
[...]
Wat voor vulmassa is er gebruikt? Scotch, Barnicol, Lovinol?
Transparante massa, of zat er nog iets doorheen? Ouderwetse Scotch kan je gebruiken op nat materiaal, andere soorten gaan bruisen.
Over de mof in het midden: als je 100 meter kabel hebt liggen, en je eerste mof ligt pas na 80, en er schijnen er minstens 4 te liggen, dan begin je niet bij de eerste. Alles om graafwerk uit te sparen.
Maar ik schat zo in dat het wel die ene zal zijn die het moeilijkste ligt, onder dat straatje dus. Heb je daar een mantelbuis voorzien? :+

De attema AK1 gietmofpakketten zijn toegepast. Volgens de omschrijving 'PUR-giethars'. Maar dat zeg mij niets.
Mijn tuin is niet zo diep ^_^ circa 9 meter. Ik heb begin vorig jaar twee plantenbakken gemaakt en wat straatwerk, daar heb ik nieuwe moffen in gemaakt. Ik vermoed dat daar het probleem moet zitten. De kabels naar de mof onder de straat liggen in pvc 19mm buis.
Ik wacht even het weer af in de weekenden en dan ga ik daar maar eens graven. :(

Ik hou jullie op de hoogte.

Ben nog wel benieuwd of iemand uit kan leggen wat de waardes op de weerstandmeter aangeven.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Vreemde meter, een die de voorloopnullen aangeeft, dat heeft verwarring.
Onderste foto:
8 MOhm ( 8 Mega Ohm), meetspanning 250 Volt.

Ik zou deze meter NOOIT adviseren, het is een onbetrouwbaar apparaat.
Aangezien zelfs de allerbeste digitale meter het laatste cijfer 2 meer of minder kan zijn zou de meetwaarde dus tussen de 6 en 10 MOhm kunnen liggen, dat vind ik nogal wat verschil.
Je meter had een zwevende komma moeten hebben en dan bv 8,0 MOhm, dan ligt de echte waarde tussen de 7,8 en 8,4 MegOhm, en dat is toch wel even heel wat nauwkeuriger.

Kijk je handleiding. van je meter na, de meetfout kan maar zo nog groter zijn dan de door mij aangegeven 2 meer of minder.
Onding deze meter.
Of heb je zelf de komma vastgezet?
De 2e foto van onderen heeft nl wel een zwevende komma, daar is het alllemaal veel beter.
0,1 Meg , + of - 2 wordt dan tussen 0 en 0,3 Meg, en dat is 100% afkeur.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

giethars als barnicol laat niks door en mieren hebben er geen invloed op. heb een tijdje terug 10 stuks eruit gehaald om te kunnen zoeken naar een storing, zeker 1/3 was slecht, uit de mantel van 1 kabel liep het water dan uit. dat waren nog b9k dozen van obo met pg16 wartels, die oude wartels komt de kabelmantel los met het in het gat vouwen van de mof als je de mantel niet ver genoeg doorsteekt. bij sommige kabels was de stalen mantel al weggerot, litze was er wel nog. ook al vaker gezien dat grondspots met gasontladinglampen door de warmte het vocht in de spot door de rubber kabel heen gingen duwen, in de kern van de mof kwam daardoor aardsluiting. kabel afknippen en het water drupte uit de mantel, grondkabel op die mof was helemaal droog..

punt is weleens dat men niet genoeg heeft afgegoten, of de doos schuin heeft gezet waardoor er draden uit de hars gaan steken die later aardsluiting veroorzaken, de doos dicht niet altijd goed genoeg af, daar kom je met een goed gemaakte gietmof niet achter.

je komt wat tegen, pas nog een geval ploeg door het gras, kabel lag maar 10cm diep die zat dus om de as van de ploeg gedraaid, 10mtr uit de grond getrokken. ellende zou ie toch wel gaan geven, onder de bloembedden was die kabel al diverse keren geraakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nog een fijne instinker; De kabels met de afgeknipte uiteinden voor/bij/tijdens de aanleg een paar weken in de regen laten liggen.

Ondanks dat je spots er prima uit zien kunnen ze bij elkaar opgeteld toch deze lage meetwaarden geven, zie mijn eerdere bericht.

Wcd's nieuw aanleggen achter een alamat, verlichting laten zoals het is zonder alamat

Gr.

Erik