dc omvormer circuit

Hallo allemaal,

Ik wil één of meerdere strings zonnepanelen leggen op mijn dak.
Nu wil ik hier een stabiele 12v uit halen en vraag ik mij af of ik met een buck circuit er 12v van kan maken en de schommelingen mee kan opvangen aangezien dit niet de bedoeling is.

Ik dacht als ik een feedback gebruik om dit bij te sturen dit wel zou kunnen werken?

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

mogelijk, maar de ingang van de string kan 400vdc zijn.

Denk dat je toch met een accu moet gaan werken om spanning constant te houden.
Panelen varieren in hun opbrengst afhankelijk van hoeveel zon ze krijgen.
Als toch op 12 of zelfs 24V wilt gaan werken kijk dan eens hier naar.
https://www.victronenergy.nl/solar-charge-controllers

Deze heb ik ook al gezien, nu dit is ook om te kijken of het gaat en wat bij te leren. Een normale omvormer moet dit ook doen wel niet zo laag maar ik zou wel is willen weten hoe.

Ik neem aan als ik dit snel genoeg bij kan regelen dat dit een wolk in de lucht moet kunnen bij regelen.
Ik hou nu even geen rekening met MPPT.

Je kan de JBF-methode toepassen.
Eerst maak je van de 400Vdc al of niet via een H-brug een (400V) wisselspanning (blokvormig). Deze transformeer je via een transformator omlaag (naar 24V) en richt je gelijk. Via jouw schakeling maak je er een prachtige 12V van.
Als de zonnecellen minder dan 200V spanning opwekt dan stort je 12V in elkaar.

Op 3 september 2019 21:52:43 schreef ohm pi:
Je kan de JBF-methode toepassen.
Eerst maak je van de 400Vdc al of niet via een H-brug een (400V) wisselspanning (blokvormig). Deze transformeer je via een transformator omlaag (naar 24V) en richt je gelijk. Via jouw schakeling maak je er een prachtige 12V van.
Als de zonnecellen minder dan 200V spanning opwekt dan stort je 12V in elkaar.

Als er een wolk voorbij komt en de spanning naar 300vdc zakt is de spanning geen 12v meer op deze manier.

Waarom zou dit niet werken bij minder dan 200vdc?

maartenbakker

Golden Member

Bij 300V heb je nog steeds 12V omdat je een buck-boostconverter gebruikt.

Onder de 200V gaat het mis als je een buckconverter gebruikt en de secundaire spanning van je eerste conversie dan onder 12V zou zakken, maar met een buckboost zou dat naar mijn idee toch goed moeten gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Hè, het leuke met dat soort spanningen (100 - 300 VDC) is dat je er een voor het lichtnet bedoelde schakelende voeding op kunt laten draaien. Als daar b.v. 90 - 260 VAC 50/60Hz op staat doet ' ie het ook heel aardig op 120 - 350 VDC. Natuurlijk zonder rekening te houden met dingen als MPPT.

Dat lijkt me eigenlijk nog best een aardig startpunt om vanaf aan te passen. Voordeel, met het trafotje daarvan heb je galvanische scheiding.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

In principe werkt de schakeling van TS uit de startpost wel. Kan zelfs een diode weg.

Alleen moet er nog een buffer-C aan de ingang, het het regelcirquitje dat de FET schakelt op basis van de feedback ontbreekt nog.
En dat is vaak het moeilijkste van een buck converter.

Ander detail is dat zonnepaneel-strings vaak inderdaad 400V (of meer, mijn dak doet 750V) zijn. Dat is geen leuke spanning om op te experimenteren.

Dus TS, wat wil je?
- Op een praktische manier 12V uit je zonnepanelen halen? Gebruik dan een gewone 12V voeding die je op je omvormer aansluit.
- 12V hebben op een plek zonder netspanning? Maak dan een DC-convertje op een enkel paneel, dan is je spanning wat overzichtelijker
- Experimenteren met DC/DC conversie? Begin met een 12 naar 5V omzetter.

Beste Tygerr,

Je hebt het princiepe schema getekend van een buck converter. Het correct aansturen van de boel is echter slightly tricky. En het uitkiezen van geschikte componenten ook.

Bijvoorbeeld: Normaliter heb je mosfets die OF een hoge stroom aankunnen OF een hoge spanning.

In jou "direct" circuit is het zo dat als je 200W uit je 400V paneel wil halen (0.5A) je daar dus 16A door de 12V kant moet jassen.

Voor 400V is een mosfet met een 1 Ohm RDSON niet zo raar. Dat levert 0.5V bij 0.5A aan verliesspanning op, 0.25W zeer zeker acceptabel.

Maar bij 16A wordt de verliesspanning 16V, 256W in je mosfet. Geen leuke grappen, ook al is het maar een deel van de tijd.

Vandaar dat het gebruikelijk is om bij een hoge verhouding ingang-uitgangsspanning een trafotje te gebruiken. Zoals Ohm pi ook al aangaf.

Bijkomend voordeel is dat in de normale DCDC converter de GND van beide kanten is doorverbonden. Als je de boel niet galvanisch scheidt wordt de boel gevaarlijk. Je 12V is "maar 12V" dus moet veilig zijn voor aanraken, toch? Nou, als er dus een probleempje is met je zonnepaneel, dan kan de +400 aan de aarde komen te hangen (1 enkele fout, dan moet normaliter de boel nog veilig blijven, liefst met indicatie naar de gebruiker) dan krijg je dus -400VDC op de GND aansluiting en -388VDC op de +12V. Beide levensgevaarlijk!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/