blindstroom vsa

hallo allemaal

na 11 jaar en een andere keurmeester worden bij mijn op me werk de verlichting afgekeurd.
even een kleine uitleg,ik heb dubbele bakken hangen 2x58w waarvan er 1 buis uit is en boven de andere een spiegelreflector is geplaatst.
nu wordt het dus afgekeurd vanwege blindstroom.
nu is mijn vraag,als ik bij de vsa de 2 draden van de tweede lamp los haal (zie foto) ben ik hier dan vanaf of niet.
of moet ik over naar een andere vsa
ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

gr.perry

Condensatoren plaatsen.
Als het goed is zou de helft van de armaturen een condensator moeten hebben.

Even terug in mijn (school)tijd.
Volgens mij zitten er in een bak met twee buizen twee vsa's. Daarvan is één schakeling gecompenseerd m.b.v. een condensator. Als je nu bij alle bakken telkens de gecompenseerde buis uitschakelt hou je dus een puur inductieve bak over. Ik weet niet over hoeveel bakken het gaat, je moet de helft van de bakken compenseren. Je kunt bijv. de compensatiecondensator overzetten van de uitgeschakelde vsa naar de ingeschakelde vsa.
Loshalen van de niet gebruikte vsa heeft geen nut, deze doet al niets.
Je kunt ook de reflector boven de nu uitgeschakelde buis monteren en deze inschakelen, en de andere buis uit.

Dit zou ook een aanleiding kunnen zijn om op led over te gaan.
Daar mee speelt dit probleem ook overigens, maar wel minder, minder vermogen immers.

Sine

Moderator

Dit is een dubbel TLD EVSA,

Ofwel, die maken niet meer of minder blindvermogen met een buis meer of minder.

Inderdaad. Bovenstaande antwoorden gaan waarschijnlijk uit van een smoorspoel-VSA. Maar dit is een EVSA, daar valt weinig aan te compenseren.
Ik vermoed dat de keurmeester ook uitgaat van klassieke VSA's, waarvan er steeds 1 per armatuur gecompenseerd is. Maar dat is hier helemaal niet van toepassing.

Arco

Special Member

Powerfactor is 0.98, dus er is al vrij weinig blindstroom...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

A ja, goed gezien.
Dan is de vraag of er echt iets aan de hand is of een verkeerde aanname.

EricP

mét CE

Heeft-ie dat gemeten? Of ziet-ie de helft van de buizen uit en piept-ie daarover?

Bij het eerste, zal dat zo te zien niet uit je TL bakken komen en zul je op zoek moeten naar waar het probleem wel ligt.
Bij het 2de zelf een meting doen, desnoods laten doen. Waarmee je de mis-interpretatie van de 'keurmeester' aantoont en hem vervolgens aansprakelijk stelt voor de kosten die jij wegens zijn gebrek aan kennis hebt moeten maken.

In mijn beleving was het met klassieke bakken zo dat die condensator botweg parallel aan de voeding stond. Zelfs al haal je beide TLs eruit, dan doet-die z'n werk nog (overgecompenseerd, maar goed...).

Gebruikelijk was seriecompensatie bij één buis in een dubbel armatuur. Als je dan net die buis uitschakelt is je compensatie ook weg. Om die reden liet ik in het bedrijf waar ik TD-er was de armaturen om-en-om ophangen, eentje met de gecompenseerde buis links, de volgende met de compensatie rechts. Zo konden we in de lange lichtlijnen één rij uitdraaien zonder de compensatie de nek om te draaien.

k denk dat de keurder er van uit is gegaan, alle serie condensatoren zullen wel stuk zijn van ouderdom omdat er overal maar één lamp brand.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op woensdag 4 september 2019 13:55:40 (15%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Een keurder moet niet zomaar ergens van uitgaan, hij moet kijken wat er werkelijk aan de hand is.

mel

Golden Member

Bij dubbele tl armaturen kan je beter allebei de buizen laten zitten als het boven een draaiende machine hangt...
Dit ter voorkoming van het stroboscoopeffect...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Stroboscoopeffect treedt niet bij een EVSA, lijkt me. Grappig om te zien dat een aantal antwoorders hetzelfde doet als kennelijk de keurder. Ben er zelf ook wel eens schuldig aan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 4 september 2019 14:57:41 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In de datasheet staat dat dit type VSA een arbeidsfactor heeft van 0,99. Ik vermoed dat die keurder het verschil niet begrijpt tussen een ballast en een elektronisch VSA.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Je keurder is afgekeurd!
Helaas heeft hij (de keurder) de klok wel horen luiden maar weet er verder niets van.
Als je fideel bent dan leg je het de keurder uit, en laat hem zijn rapport aanpassen.
Zijn fout, kan gebeuren, maar hoeft jou niets te kosten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dat is idd een slaper, een osram EVSA, die werken ook met minder buizen, maar de cosinus is bijna standaard 0,99 bij die dingen. heb de 30 dubbele bakken ook eens omgebouwd naar evsa op t werk, scheelde al veel vonk met uitschakelen tov de oude vsa's met serie compensatie die deels al niet meer werkte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

bedankt voor alle snelle reacties
ik zal de betreffende keurmeester gaan mailen dat hij misschien een foutje gemaakt heeft.
ik hou jullie op de hoogte.

het overstappen naar led is ook een optie waar ik mee bezig geweest ben,alleen was dit mede door de hoogte van het pand en de prijs nog geen voordelige overstap.
ik heb inmiddels ook een erkende maatregelenlijst energiebesparing bedrijfstak bouwmaterialen gekregen waaruit blijkt dat je min of meer verplicht wordt om over te stappen naar led.
ook dit zal dus een optie moeten gaan worden voor me.

bedankt perry

klopt, de overheid is actief bezig om bedrijven te laten besparen op energie, zeker de bedrijven die meer als 50.000kWh per jaar doen. oude tlbakken ruilen voor led is er 1 die al snel aantikt op het verbruik.

ik zou overigens van de ledbuizen die op een evsa werkt wegblijven, dat komt te nauw om goed te werken. beter een keer de (e)vsa eruit knippen als die ellende krijgen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Wat op zich vreemd is, zeker met een EVSA is LED helemaal niet zoveel efficiënter.

je moet de evsa voor de gek houden dat ie denkt dat de juiste lampstroom loopt, dat kan alleen door ofwel die stroom daadwerkelijk te laten lopen of na het ontsteken de stroom omlaag te laten gaan, maar nog genoeg om de evsa niet uit te laten vallen.

die specifieke truc werkt niet bij elke evsa hetzelfde, vandaar dat het veel ellende kan gaan geven. evsa's die nog prima werkten met de oude pl-c of tl's kunnen met led, zeker in koude toestand dus gaan haperen. led armaturen kosten niet veel meer, dus je vervangt beter het hele ding meteen als er evsa spul zit. anders moet er omgebouwd worden, ding moet uit het plafond, openmaken en vsa eruit knippen en lassen wat met breutel kunstof al zeker niet meer aan te bevelen is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hallo allemaal

ik heb inmiddels de keurings coördinator bij mijn op locatie gehad en de kwestie besproken.
hij moest toegeven dat de keurmeester in dit geval geen gelijk had en bij verdenking van blindstroom een melding tot meten had moeten doen.
ik kan dus mijn lampen behouden en langzamerhand gaan overstappen naar led.
ik wil jullie allemaal graag bedanken voor de hulp en mocht er weer eens wat zijn dan horen jullie van mij.

gr.perry

Fijn te horen! Fijn dat zo'n foutje hersteld kan worden. Fijn dat onze analyse blijkt te kloppen, fijn dat je het nog even meld. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/