[BE] blauw als kleur voor de nulgeleider ?

Op 4 september 2019 14:59:36 schreef EricP:
Staat dat ergens? (dat zou zomaar kunnen hoor!) Of is het alleen ongebruikelijk? (wat op zich ook alweer aanleiding voor discussie kan zijn natuurlijk).

Is ongebruikelijk in BE, niet verboden. Je mag dat wel niet klakkeloos kopiëren.
- 4 polige automaat of 4 aparte zekeringen ipv kookgroep.
- 2 aardingsdraden, moeten immers de stroom van de afzekering kunnen voeren bij een lek.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Een (NL) kookgroep (2 fasen 2 Nullen en een aarde)is een onding.
Kompromie ooit gesloten bij de overgang van 3 naar 1 fase huisaansluitingen. Maar helaas we hebben dat ding nu eenmaal.
Maar, deze MAG ALLEEN voor een Kooktoestel zo gebruikt worden.
Daar is geen discussie over!
En dat kooktoestel mag (natuurlijk) maar met 1 steker aangesloten worden. (bv een Perilex)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
EricP

mét CE

Toet zit beter in deze materie dan ik. Maar STAAT het ook ergens? Als het alleen maar een mening is, dan ben ik (zeker in combinatie met een keur-meneer) erg snel klaar...

(en ja, dat het een kl*te oplossing is, dat ben ik roerend met je eens!)

een kookgroep mag om andere redenen al niet in BE, het zijn 1P+N automaten, en die mogen ook niet in BE.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dag testman,
Kan je dat even verduidelijken aub?
Mvg

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 4 september 2019 19:53:24 schreef EricP:
Toet zit beter in deze materie dan ik. Maar STAAT het ook ergens? Als het alleen maar een mening is, dan ben ik (zeker in combinatie met een keur-meneer) erg snel klaar...

(en ja, dat het een kl*te oplossing is, dat ben ik roerend met je eens!)

Waar? De NEN1010, maar waar in de NEN ga ik niet voor je opzoeken, maar..
in NL.:
Dient elke 1 fase eindgroep in de verdeelkast 2 polig afschakelbaar zijn.
Meerdere groepen in 1 omhulling (buis, kabel etc) mag niet (behoudens....)
1 fase aftakkingen in een 3 geleider eindgroep mag niet ( behoudens...)
De behoudens zijn in zeer specifieke toepassingen en kom je in woonhuisinstallaties niet tegen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 4 september 2019 20:01:42 schreef 60204:
Dag testman,
Kan je dat even verduidelijken aub?
Mvg

niet zo moeilijk, veel delen in BE hebben nog oude 230V krachtnetten, dus zit je tussen 2 fasen, en dan moet je automaten hebben die 2P of 3P schakelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 september 2019 11:52:30 schreef EricP:
Jammer dat het op text verklaren neer komt...
...
maar maakt de boel al snel onoverzichtelijk.

Ik ga helemaal mee met EricP, maar ik denk dat er wel twee aardes aangelegd moet worden. Zie argument van New Beetle post dd 3 sept 2019 09:28:57.

Op 4 september 2019 20:15:41 schreef testman:
[...]

niet zo moeilijk, veel delen in BE hebben nog oude 230V krachtnetten, dus zit je tussen 2 fasen, en dan moet je automaten hebben die 2P of 3P schakelen.

Idd, daarom moeten, behoudens één uitzondering, bij eenfasige stroombanen beide actieve geleiders beschermd worden.
Bij driefasige stroombanen met niet verdeelde nulgeleider hetzelfde.
Bij driefasige stroombanen met verdeelde nulgeleider moet geen onderbreking van de nulgeleider worden voorzien indien de doorsnede minstens gelijk is aan deze van de fasen.

Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)